“Absurd”, noemt advocaat Bernard Tomlow het: de route van de pendelbus die zal worden ingezet tijdens de renovatie van de Stadhoudersbrug. Door de renovatie is de verbinding tussen de Stadhouderslaan en de Jan van Scorelstraat geblokkeerd. Hierdoor de route van buslijn 4 ook. “De oplossing van de gemeente: een pendelbus door de Prins Hendriklaan. Oftewel: de drukste fietsstraat van Europa. Wie verzint zoiets?”
Tomlow, wiens advocatenkantoor op de Emmalaan is gevestigd, begrijpt er niets van. “Waar hebben die mensen voor gestudeerd?” Ook buurtbewoner Rob Gooskens heeft zijn bedenkingen bij het plan.
Van tweebaans naar eenbaansweg
Gooskens: “Vanaf begin maart wordt de boel opengebroken. Het gevolg zal zijn dat het autoverkeer via de Prins Hendriklaan zal gaan. Er staat weliswaar een omleidingsbord bij de Jan van Scorelstraat, maar dat zal men – geleid door de tomtom – echt niet gaan volgen. Het gevolg is dat het verkeer dat normaliter op de tweebaans Jan van Scorelstraat rijdt, nu op de éénbaans Prins Hendriklaan komt met fietsers die hun eigen regels bepalen en een T-splitsing bij het park. Toen ik dit tijdens de inloopavond van dinsdag 18 februari aankaartte, werd er alleen maar gezegd dat er al een bijeenkomst is geweest.”
Lage opkomst
Volgens woordvoerster van de gemeente, Jacqueline Rabius, ligt de zaak genuanceerder. “Er is in september een informatieavond geweest, toen is de route besproken, maar de opkomst was heel laag. De gemeente gaat dan wel gewoon verder met de besluitvorming.”
Rabius: “Vanaf 3 maart wordt het verkeer via borden omgeleid. Dat gebeurt al vanaf de Berekuil, dus niet op het laatste moment pas. Uit ervaring blijkt dat als je de weg niet afsluit, mensen toch vaak hun TomTom volgen. We kunnen ze niet verplichten de omleiding te volgen.”
Alternatief: Hobbemastraat
Toch is het toenemende autoverkeer volgens Gooskens niet het grootste probleem. “Het ongemak van verkeersdrukte kan niet anders, dat snappen wij ook. Maar buslijn 4 wordt tijdelijk opgeheven. Daar komt een pendelbus voor in de plaats die iedere 10 minuten gaat. Die bus gaat óók nog eens over de Prins Hendriklaan. Oftewel: nog meer verkeersdruk. Waarom laten ze die bus niet via de Hobbemastraat of een andere straat rijden?”
Volgens Rabius is het antwoord simpel: “Er is gekeken naar de verschillende mogelijkheden, daarbij kwam de Prins Hendriklaan als meest veilige optie uit de bus. Als de bus via de Hobbemastraat zou rijden, zou je twee keer de fietsstroom doorkruisen: bij de Koningslaan én bij de Rembrandtskade.” Bovendien heeft de gemeente bij de renovatie van de Julianabrug gemerkt dat de Hobbemastraat vaak als sluiproute door auto’s en vrachtverkeer werd gebruikt. Wanneer er een pendelbus via die route wordt ingezet, vreest de gemeente nog meer verkeer in die richting aan te trekken.
Weloverwogen beslissing
“We hebben deze route niet gekozen om de bewoners te pesten, er is goed gekeken naar de situatie en een weloverwogen beslissing gemaakt. Een grotere verkeersdruk is onvermijdelijk. Gelukkig duurt het maar zo’n vier maanden”, besluit Rabius.
3 Reacties
ReagerenDe Jan van Scorelstraat is niet tweebaans, is ook gewoon 1 rijbaan die ongeveer even breed is als de Prins Hendriklaan.
Kan iemand mij vertellen of deze pendelbus (ov)toegankelijk is voor rolstoelen?
Dit zou wel zo moeten zijn volgens de Europese regelgeving voor het openbaar vervoer.
Ben benieuwd maar vrees met grote vrees dat wij weer door de regen mogen.
Normaal moet dat kunnen, maar als er iemand bij de halte staat met een rollator, kan de rolstoeler het wel vergeten. Als je als gemeente eerlijk bent, maak je bij zo’n belangrijke wijziging in het verkeer een “voorlichtings”-bijeenkomst bekent via de utrechtse media, en niet via zo’n wijkblaadje.