Een van de drukste kruispunten van Utrecht is straks een paar dagen dicht vanwege werkzaamheden Een van de drukste kruispunten van Utrecht is straks een paar dagen dicht vanwege werkzaamheden

Een van de drukste kruispunten van Utrecht is straks een paar dagen dicht vanwege werkzaamheden

Een van de drukste kruispunten van Utrecht is straks een paar dagen dicht vanwege werkzaamheden
De werkzaamheden aan de Westelijke Stadsboulevard in Utrecht gaan binnenkort een nieuwe fase in. Dit betekent onder meer dat een van de drukste kruispunten in de stad een paar dagen wordt afgesloten voor autoverkeer.

De werkzaamheden aan de Westelijke Stadsboulevard in Utrecht gaan binnenkort een nieuwe fase in. Dit betekent onder meer dat een van de drukste kruispunten in de stad een paar dagen wordt afgesloten voor autoverkeer.

De Westelijke Stadsboulevard loopt van het 24 Oktoberplein tot de Marnixbrug. De herinrichting is onderdeel van plannen van de gemeente om automobilisten in de toekomst zoveel mogelijk via de ring naar hun bestemming te laten rijden. Drukke verbindingswegen gaan daarom steeds meer plaatsmaken voor zogeheten stadsboulevards, die vooral bedoeld zijn voor bestemmingsverkeer, met veel groen en veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.

Afgesloten

De eerste werkzaamheden zijn al in mei van dit jaar gestart en het streven is om altijd een rijbaan open te houden, maar soms kan dit niet. Zo is bijvoorbeeld de Sint Josephlaan vanaf 20.00 uur op 21 augustus tot en met 06.00 uur 29 augustus helemaal afgesloten.

Het kruispunt van de Sint Josephlaan, Amsterdamsestraatweg en Marnixlaan is van 20.00 uur op 26 augustus tot en met 06.00 uur 29 augustus dicht voor verkeer. Dit is een van de drukste kruispunten van Utrecht.

Hinder

De werkzaamheden aan de Sint Josephlaan vinden plaats tussen 07.00 en 22.00 uur. Dit wordt gedaan om de verkeershinder zo kort mogelijk te houden. Aan het kruispunt wordt dag en nacht doorgewerkt.

Fietsers en voetgangers kunnen volgens de gemeente altijd langs de werkzaamheden rijden of lopen. “Voor auto’s geven de werkzaamheden veel verkeersoverlast. We verwachten files, vertragingen en opstoppingen”, is te lezen op de website van de gemeente Utrecht.

Gekoppelde berichten

22 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    “om automobilisten in de toekomst zoveel mogelijk via de ring naar hun bestemming te laten rijden”.
    Die automobilisten moeten dus een aantal kilometers omrijden, dat lijkt me nou niet echt beter voor het milieu. Door dat extra verkeer worden de files op de ring nog langer, wat behalve milieuvervuiling ook nog eens economische schade oplevert.
    Vervolgens ook nog eens dwars gaan liggen als de landelijke overheid de ring wil verbreden om de files tegen te gaan. Zie hier de desastreuze effecten van het beleid van een partij die afgelopen verkiezingen 25% minder stemmen kreeg, maar desondanks gewoon doorgaat met het affakkelen van uw en mijn belastinggeld.

  2. P-trus

    Goed dat deze ‘racebaan’ verbouwd gaat worden.

    Nu nog de A27 versmallen 😉

  3. Rob H.

    Ziet hier de logica van een automobilist. Het is milieuvervuilend als deze om moet rijden, blijkbaar niet als er teveel door de stad rijden op plekken waar ze niet eens moeten wezen.

    Wellicht de “economische schade” voorkomen door op de fiets of met het OV te gaan, ipv van stil staan in een rij blik?

  4. fred

    @lombokker: je kan ook de fiets pakken anders.

  5. Wim

    @ Lombokker

    En geen geld vrijmaken om de NRU te verbreden.

  6. OV beperkingen....

    Bedoelt is minder auto verkeer…en meer OV gebruik…maar hoe kan dat als er geen vrije busbaan of tramrails worden gelegd….????
    Vraag me ook af of politie, brandweer, ambulance door moeten bij grote spoed, er is alleen het gras dan ? Of blijven ze met 30 km in de file voort tuffen ????

  7. GeeWee

    Stoplichten worden verwijderd op een aantal kruisingen. Dus straks juist lekker doorscheuren’s avonds ben ik bang…

  8. Zuilense

    Ja fijn dat dit plan eindelijk uitgevoerd wordt en er einde komt aan het racen én drukke verkeer

  9. Wies

    Fijn voor de leefbaarheid. Hierna ook de NRU opwaarderen zodat het daar een beetje doorrijdt! Anders verwacht ik langzaam rijdend verkeer op de Marnixlaan op een zondagmiddag.

  10. cas

    @ Fred, Altijd zo mooi hoe het fiets argument om de hoek komt kijken terwijl je niet eens weet waar deze mensen vandaan komen, en naartoe moeten met de auto. Het zijn altijd van die loze woorden

  11. Fvw

    De NRU langs overvecht eerst opwaarderen zo als beloofd, en openbaar vervoer goed regelen. En ik wens de hulpdiensten veel succes met de weg versmalling op de binnen ring. En vergeet niet dat de auto de grootste melkkoe van Utrecht.

  12. Ricard

    @Lombokker, zeker dat het wel beter voor het milieu kan zijn. Beter een paar kilometer extra rijden, maar dan wel doorrijden, dan de drukke situatie rond deze plekken waar het verkeer nu vaak lang stil staat bij de stoplichten. Ook fijn voor de bewoners dat er straks minder ronkende auto’s stilstaan voor hun deur. Ben benieuwd naar het resultaat!

  13. Agtelijke gladiool

    Meer wegen = meer autoverkeer.
    Minder wegen = minder autoverkeer.

    De rest is een achterhoede gevecht en uithuilen dat je wat meer je best moet doen. Dus ff geen discussie, je moet gewoon die zure ouwe mannen complimenteren, bijv “goed bezig jochie, pak lekker die e-bike maar smeer wel je nek in he”

  14. Lombokker

    @Rob H en fred

    Ik heb al 15 jaar geen auto meer, het station is op loopafstand en in Utrecht kan ik op de fiets overal naar toe. Er zijn echter ook bedrijven (en mensen) die niet zonder kunnen.

    Met de versmalling an sich heb ik totaal geen probleem. Wel met het feit dat het probleem bij een ander over de schutting wordt gegooid, en men vervolgens ook nog eens dwars gaat liggen als die ander dat probleem probeert op te lossen (verbreden A2, NRU).

    De files in Nederland kosten het bedrijfsleven jaarlijks vele miljarden, wat trouwens grotendeels aan de consument wordt doorberekend. Het geeft ook meer uitstoot dan verkeer dat gewoon door kan rijden.

    @Ricard
    Ter plaatse zal het zeker beter worden, en dat gun ik de bewoners ook van harte. Maar als het omgeleide verkeer elders in de file aansluit levert het per saldo wel meer schade op.

  15. Don

    NRU is een gemeentelijke weg waar de gemeente utrecht structureel weigert om voor de kosten op te draaien die nodig zijn om aanpassingen te doen. Gemeente utrecht geeft veel liever haar geld uit aan horeca onzinnige mozaïeken gedichten op trappen en andere culturele kul of pompt gaar geld in structureel falende projecten. Voor de kosten die aan de tram zijn besteed had een hele mooie NRU gemaakt kunnen worden.

  16. ACTK

    Goed plan! Over 10 jaar wil niemand meer terug. Ook die zeursmurfen niet die nu zo lopen te blaten. Lijkt allemaal erg op het verzet toen de voetgangersgebieden voor het eerst werden geïntroduceerd. In Utrecht!

    Met een uitdijende stad kunnen we niet met zijn allen door die nauwe straatjes blijven scheuren met onze steeds groter wordende auto’s. (Misschien moeten we om te beginnen alle auto’s maar eens net zo lang maken als in de jaren 70. Daar krimpen die files ook enorm van…)

  17. Martin

    MAAK DAN EERST EEN RING!

    Er wordt al een tijdje gezegd en uitgevoerd dat iedereen via de ring moet rijden (bijv. bij het herstellen van de Singel). Helemaal mooi natuurlijk, maar zorg er dan ook voor dat er niet onnodige stoplichten staan op bijvoorbeeld de noordelijke ringweg tussen Maarssen en Overvecht.

    Typisch gevalletje van links wanbeleid en hun bijpassende hypocrisie. Ze bepalen hoe je moet rijden, maar het vervolgens niets uitvoeren, want ze zijn ook op de ring tegen autogebruikers.

    Zolang GL regeert in Utrecht, zal die ringweg er zelfs met de druk van het Rijk er niet komen.

    Zolang Lot er is, worden er alleen maar boulevards en fietspaden gemaakt, terwijl Utrecht divers moet zijn (waar we ook autogebruikers en OV-gebruikers hebben te accepteren).

  18. Katja

    Jippie ! Eindelijk even rust op de ASW zonder snelheidsmaniakken. Hoop ik…

  19. snorretje

    dat moet dan maar ,,,
    ik hoop dat het gaat helpen , deze race baan verdiend een opknapbeurt

  20. Frank Patio

    Ik ben niet zo van het reageren maar ik wil nu toch eens wat kwijt: ten eerste heeft Utrecht geen verkeerswethouder maar een wethouder voor de fietsers ik mis de samenwerking met het autoverkeer.
    Er zijn nu eenmaal auto’s! Dus geen dictatuur maar samenwerking, het was een keer handiger geweest als de ring een keer opgewaardeerd zou worden.

  21. WP

    @Don,

    NRU is een een provinciale weg, deels beheert door de provincie (100km/u) en deels door de gemeente (70km/u). Zowel Rijk als Provincie houden hand op de knip… Het is voor een dergelijke investering (ongelijkvloers maken) van een ringweg, heel normaal dat beide partijen bijleggen

  22. Statler

    @WP: het gaat om het Utrechtse deel en Utrechtse politieke onwil. Er wordt geen geld gereserveerd voor de rondweg noord tot alle ( verkeers ) plannen binnen de stad geimplementeerd zijn.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).