Eerste 40 parkeerplekken in Utrechtse binnenstad verdwijnen dit jaar | De Utrechtse Internet Courant Eerste 40 parkeerplekken in Utrechtse binnenstad verdwijnen dit jaar | De Utrechtse Internet Courant

Eerste 40 parkeerplekken in Utrechtse binnenstad verdwijnen dit jaar

Eerste 40 parkeerplekken in Utrechtse binnenstad verdwijnen dit jaar
De gemeente Utrecht wil dit jaar de eerste veertig parkeerplaatsen in de binnenstad opheffen. Wanneer de overige 227 plekken verdwijnen hangt af van de financiële middelen.

De gemeente Utrecht wil dit jaar de eerste veertig parkeerplaatsen in de binnenstad opheffen. Wanneer de overige 227 plekken verdwijnen hangt af van de financiële middelen.

In totaal wil de gemeente stapsgewijs 267 parkeerplaatsen aan de Oudegracht en het Janskerkhof weghalen. Met het opheffen van de parkeerplekken krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte in het centrum van Utrecht. Daarnaast hoopt de gemeente meer sfeer terug te brengen in de historische binnenstad.

Het opheffen van parkeerplaatsen kost ook geld. De gemeente verwacht zo’n 935.000 euro aan inkomsten mis te lopen zodra alle 267 plekken weg zijn.

Inkomsten

Eerder werd bekend dat de gemiste inkomsten van het betaald parkeren de grootste kostenpost is voor de gemeente tijdens de coronacrisis. Omdat verwacht wordt dat de gevolgen van de crisis ook volgend jaar voelbaar zijn wordt het autoluw maken van de binnenstad op een laag pitje gezet.

“Bij de toekomstige momenten […] zal jaarlijks worden bekeken welke financiële ruimte er is binnen de parkeerexploitatie om het stapsgewijs opheffen van de parkeerplekken mogelijk te maken”, aldus de gemeente.

Plafond

Vorig jaar zei de gemeente het zogenoemde vergunningsplafond voor parkeerplaatsen in te willen voeren. Bestaande vergunninghouders blijven hun vergunning behouden. Automobilisten die een vergunning aanvragen worden verwezen naar ‘beschikbare alternatieven’. Deze alternatieven zijn bijvoorbeeld de parkeergarages Paardenveld en Springweg.

Momenteel is vanwege de coronacrisis het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad tijdelijk uitgebreid. Daardoor zijn er ook al parkeerplaatsen aan de Oudegracht opgeheven. De gemeente gaat bekijken of deze plekken permanent weggehaald kunnen worden.

De komende periode zal de gemeente in de gaten houden wat voor effecten de maatregelen hebben op de wachtlijsten voor parkeervergunningen en de parkeerdruk in het gebied. Mocht het nodig zijn, dan kan het tempo worden aangepast.

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. erwin

    “Het opheffen van parkeerplaatsen kost ook geld. De gemeente verwacht zo’n 935.000 euro aan inkomsten mis te lopen zodra alle 267 plekken weg zijn.”
    Wat een onzin, alsof al die autobezitters hun bolide weg gaan doen. Die gaan ze in de parkeergarage aan de Springweg zetten, voor wsl dezelfde prijs.
    Enige mogelijke inkomsten die wegvallen is van bezoekers aan de stad. Maar áls die al met de auto kwamen, lijkt het me sterk dat zij hun auto op de gracht parkeerden.
    Al met al gaat het dus wel meevallen met het mislopen van parkeergelden.
    Het mooier en gezonder maken van de stad mag overigens ook best wel wat kosten.

  2. Binnenstadbewoner

    De gemeente moet zich realiseren dat de binnenstad niet alleen maar museum en pretpark voor bezoekers is, maar dat er ook nog gewoon gewoond wordt.

    De meeste binnenstadbewoners hebben uiteraard geen auto maar toch is het een belangrijk vervoermiddel dat sommige bewoners en/ of hun bezoekers wel nodig hebben.

    Als er 267 parkeerplaatsen uit de binnenstad verdwijnen, blijft er vrijwel niets meer over. Parkeervergunningen kosten nu circa 350 euro per jaar. De hoogste van Utrecht. Vergunninghouders krijgen er dan nog veel minder voor terug dan nu al het geval is. Dus eindeloos rondjes rijden door smalle eenrichting straatjes om een parkeerplaats te vinden. De auto steeds maar zoveel mogelijk laten staan op de parkeerplek omdat je anders gelijk je plek kwijt bent.

    De parkeergarage is geen redelijk alternatief. Voor een jaar parkeren in parkeergarage Springweg betaal je 2.800 euro.

  3. Ed

    Fijn overal zo’n bende fietsen langs de gracht! Heel fraai!

  4. G.H.

    @erwin: De parkeergarage Springweg is van de Interparking Group, niet van de gemeente.
    Als die garage structureel een hogere bezettingsgraad gaat krijgen zal de gemeente ongetwijfeld willen onderhandelen over hun afdracht aan de gemeente, maar dat bedrag zal nooit gelijk zijn aan de inkomstenderving a.g.v. de opgeheven parkeerplaatsen aan de gracht.

  5. Gilbert

    Hier ben ik erg blij mee. Eindelijk gaan die lelijke auto’s langs de oude gracht langzaam verdwijnen! 👍🏼

  6. joost

    Blijft het aantal invalideparkeerplekken gehandhaafd? Of misschien een of twee erbij?

  7. Pieter

    Wat wil je met groen links anders ..de enorme autohaters.
    Helaas Utrect je krijgt waarop je gestemd hebt

  8. BramD

    Heel goed!
    Jammer dat het er niet meer zijn.

  9. Dorine

    “ruimte voor voetgangers en fietsers”
    Nee, ruimte voor extra terrassen. Want horeca is de echte baas van de binnenstad.

  10. wollie

    autobezitters: gaat u maar vast in het gooi wonen, voetgangers en fietsers gaan de teruggeclaimdr ruimte echt niet nog een keer afstaan.

  11. Piet

    @binnenstadbewoner. Zoals je schrijft lijkt het me dus niets om te zeuren want 350p/j is echt een koopje. Als je dan moeite hebt ga je in de springweg staan. Dat is een keuze als je in de binnenstad woont. Als geld het probleem is doe je lekker de auto weg en bespaar je zelfs de 350p/j

  12. MJPD

    Nog meer ruimte voor de Swap-fiets! 🙂

  13. JJ

    @ Pieter
    En Christen Unie en D’66 en eigenlijk zo’n beetje het merendeel van de PARTIJEN in de gemeenteraad; u weet wel, genaamd democratie.

  14. Herman

    Mooi wegwezen met die lelijke en ruimtevretende auto’s. Er zijn parkeerplaatsen genoeg en in de stad heb je toch weinig aan een auto.

  15. Koel Hoofd

    Het opheffen van parkeerplaatsen gebeurt niet alleen in de binnenstad.
    De autohatende plannen hebben ook het oog al laten vallen op heel het centrum. Immers iedereen op de fiets en Utrecht gaat het wereldklimaat redden.
    Dit gaat de gemeente wel degelijk heel veel geld kosten op lange termijn. Maar de alfa’s van de ideologie politiek kijken niet op een miljoentje meer of minder….

    Maar de ironie ontgaat de mensen hier.
    De gedachte achter het autowerend beleid is om de luchtkwaliteit te verbeteren. Echter, de wetenschap heeft al aangetoond dat de luchtkwaliteit binnen, waar 80% van de tijd wordt doorgebracht, veel slechter is dan buiten…. (stnd recentelijk in diverse kranten)
    Kortom, de geldverspilling vanwege de GL/D66 ideologie is evenredig megalomaan aan hun plannen.

  16. Jacques

    @Wollie Liever niet in het Gooi, dan zitten wij met die zooi!

  17. Leon

    Mooi mooi mooi.

  18. Anne Marie ten Berge

    Wachtlijsten voor parkeervergunningen daar heb ik NOOIT wat van gesnapt. Die lijsten moeten een verzinsel zijn. GreenWeels, Mindervaliden, Ondernemingen, Advocatenbureaus, Ieder die het kan betalen kan hier in de BINNENSTAD een vergunning krijgen, er is plek zat. Aan de Oudegracht verdwijnt 40 x betaald parkeren ? Dat moet kunnen. Toeristen komen echt niet met een auto naar de stad. Dat zijn dus plekken die daarna gegeven worden aan Bewoners of Ondernemers,Advocaten etc.de nieuwe vergunninghouders. Ik begin de Gemeentelijke parkeergelden strategie EINDELIJK te snappen

  19. Pete

    Alles voor om nog meer horeca de stad in te krijgen
    Met dank aan referendum partij D66,,die in de tas zitten bij horecalobby utrecht

  20. Ron

    Rondom de grachten bevindt zich een fors aantal binnenstadkerken.
    Voor bezoekers van deze kerken, die slecht ter been zijn wordt de bereikbaarheid steeds moeizamer!
    Moeten die dan ook maar gaan protesteren omdat ze op deze wijze gediscrimineerd worden?

  21. Jolanda

    Hoezo meer ruimte voor fietsers? De binnenstad is voetgangersgebied geworden! Kulargument.
    De binnenstad is voor jongeren, studenten en toeristen volgens de gemeente en college Utrecht.

  22. Eric

    Goede ontwikkeling, snel meer parkeerplekken verwijderen uit onze mooie stad. Waarom zijn er hier meer parkeerplekken dan auto’s? Grote dure parkeergarages rondom het centrum hebben nog veel capaciteit terwijl de grachten en bijv. Janskerkhof er nog vol mee staan.

    Het verwijderen van deze parkeerplekken levert juist geld op in de garages (en parkeervergunningen zijn nog veel te goedkoop). Ook levert het extra WOZ-waarden, winkelend publiek/toeristen op, dus extra inkomsten voor de ondernemers. Belangrijk dat de parkeerplekken die er verspreid blijven voor invaliden zijn.

    P&R werkt perfect voor omliggende gemeenten en automobilisten van verder. Utrechters fietsen zelf het liefst en OV-bereikbaarheid is goed. Snel meer parkeerplekken weghalen. Daar staat iedereen lijkt mij achter, van SP tot VVD en van CDA tot D66. Socialer, duurzamer, gezonder, beter benutten van bestaande investeringen etc.

  23. Binnenstadbewoner

    @ Anne Marie: volstrekte onzin. Er is een grote wachtlijst voor een parkeervergunning. Die was voor corona circa 10 maanden tot een jaar en is door corona nog veel verder opgelopen tot onbepaalde tijd. Eigenlijk is het niet meer mogelijk om nog een parkeervergunning te bemachtigen.

    @ Piet: het zou een koopje zijn als er voor dat bedrag ook voldoende parkeerplekken zouden zijn, maar dat is niet zo. De situatie wordt nog slechter en vergunningsprijzen zullen vermoedelijk door stijgen.

    Parkeren in parkergarages zou en mooi alternatief zijn – iedereen blij – maar dan wel tegen een schappelijk tarief.

    Nu is het de binnenstad maar reken er maar op dat de andere wijken straks ook aan de beurt komen.

  24. WV

    Parkeerplaats te huur aangeboden, in een binnenstadsgarage! Wie biedt…

  25. Scherpschutter

    “Momenteel is vanwege de coronacrisis het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad tijdelijk uitgebreid. Daardoor zijn er ook al parkeerplaatsen aan de Oudegracht opgeheven. De gemeente gaat bekijken of deze plekken permanent weggehaald kunnen worden.”

    Told you so…. Niets zo permanent als ‘tijdelijke’ overheidsoplossingen. Hoeveel miljard gaat het de komende jaren wel niet kosten om de totale D66/GL ravage op te ruimen en herstellen?

    Het wordt een dure les voor heel veel Utrechters, maar laten ze hem dan eindelijk ook eens geleerd hebben zodat deze miljarden niet helemaal voor niets in bodemloze EN nutteloze putten zijn gesmeten door linkse politici en ambtenaren die niet begrijpen wat ze doen….

  26. JJ

    Raar dat iedereen autobezit als normaal beschouwd en als oneindig privilege beschouwd. We hebben toch ook niet allemaal een helicopter of boot? En vinden toch ook niet dat de overheid, die namens ons allemaal handelt, ligplekken en helicopterplatforms facaliteert tegen veels te lage, niet markconforme kosten, recht voor onze deur?

    Het werkelijke probleem is dat veel, (te) veel mensen hun leven hebben gemodelleerd rond autobezit. Dus niet een leven hebben georaniseerd waarbij de auto voor uitzonderlijk gebruik, gebruik wordt.

  27. X

    (overdekte) Parkeergarages in en rondom Binnenstad zijn simpelweg géén alternatief voor bewoners van de Binnenstad en aangrenzende wijken. Kosten van +/-300€ per maand liggen absoluut niet in lijn met de kosten van een parkeervergunning o.i.d.
    Hier zal eerst beleid op aangepast moeten worden voordat parkeerplaatsen verdwijnen!!

  28. Stadsbogie

    Dit is naar mijn idee de eerste stap naar het plan: de gehele binnenstad auto- en (schrik niet) FIETS-vrij te maken. Ik betwijfel of dit uit de GL-koker komt. Mij lijkt het meer ingegeven door partijen die geld moeten verdienen aan de binnenstad. Dat betekent: meer ruimte voor voetgangers (lees: toeristen), meer ruimte voor evenementen (die leveren ook geld op), meer ruimte voor terrassen (idem). Nog even en we wonen in een openluchtmuseum. De consequenties voor de huidige binnenstadsbewoners zijn enorm.
    De noodverordening wordt aangegrepen om zonder last of ruggespraak, laat staan inspraak een ‘proef’ te doen. Fijn! Ik hoop dat het klachten regent bij de gemeente Utrecht.

  29. Ooginaller

    Van mij mogen er trouwens nog veel meer plekken worden geschrapt. Die Oudegracht is veel te krap voor voetgangers, fietsers en geparkeerd blik. Als er dan toch een van de drie moet sneuvelen: dan het laatste maar. Ziet er ook veel mooier uit. En zo’n Janskerkkhof is toch veel te mooi om als veredelde parkeerplaats te fungeren?

    Wat mij betreft koopt de gemeente de onderste verdieping van Springweg op voor vergunninghouders.

  30. Bernhard

    Goede ontwikkeling. Voorspelbare reacties van verwaande babyboomers die de veranderende samenleving niet kunnen bijbenen.

  31. Piet

    @binnenstadbewoner, het is een zwaar gesubsidieerd bedrag zo’n parkeervergunning. Als je leest wat 1 parkeerplaats op jaarbasis oplevert dan is 350 echt veel te weinig. Gemiddeld lbrengt een openbare plekk 3500 euro per jaar op. Dus een jaarkaart in de parking voor 2800 is een koopje. Doordat iemand met een vergunning er staat zou de gemiddelde opbrengst nog hoger zijn.

  32. Gregor

    Hek om de binnenstad, toegangskaarten verkopen, clowns met ballonnen, volvreten en dan voor sluitingstijd de binnenstadzone weer uit. Reservaat Utrecht Binnenstad, het leukste uitje, in het hartsie vaan ut laand!

  33. BO

    Al die onzin over het wegdoen van je auto… Ik woon al 20 jaar in de binnenstad met veel plezier en wil absoluut niet weg, mijn auto heb ik nodig voor mijn werk. Nee dat kan niet met de fiets en niet met ov… Hou de stad leefbaar voor iedereen en niet alleen voor de links stemmende studenten die naar Amsterdam verhuizen en ons laten zitten met het door hen gekozen pluizenbeleid. Natuurlijk is de Oude Gracht mooier zonder auto’s maar we leven helaas niet meer in het tijdperk van de paardenkoets. Ik ben dat GroenLinks spuugzat, ga lekker een weiland opzoeken en daar met je gitaar en je yoga mat zitten maar laat de stad gewoon lekker de stad!

  34. Pee

    Er komen echt niet meer toeristen als de parkeerplekken verdwijnen.
    Je moet gewoon je auto kwijt kunnen in de stad zo simpel is het.
    Niet iedereen is goed ter been maar daar word geen rekening mee gehouden.
    GroenLinks doet dit allemaal niet voor het milieu anders waren ze ook wel tegen die biomassa centrales geweest.

  35. Nina

    @JJ
    Nog niet bergrepen zeker dat met de auto reizen veeeeel minder coronabesmettingsgevaar oplevert dan lopend of met de fiets of het ov?

    Het college loopt achter, want het autobezit is de afgelopen maanden enorm gestegen.

  36. JJ

    @ Nina

    Wat heeft jouw uitspraak over OV met mijn uitspraak te maken over mensen die de auto als onmisbaar in hun leven hebben bestempeld?

  37. Nina

    @JJ

    De auto is voor die mensen die veeeel minder besmettingsrisico willen lopen dus onmisbaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).