De busbaan Dichterswijk op de Dr. M.A. Tellegenlaan en de Van Zijstweg is klaar en in gebruik genomen. De werkzaamheden bestonden uit het aanleggen van de busbaan, nieuwe fietspaden en kruispunten. Ook zijn in de groene bermen 120 bomen geplant.
Na een jaar van werkzaamheden aan de Van Zijstweg en Dr. M.A. Tellegenlaan rijden de bussen over de vernieuwde route. Onderdeel van het project was het opknappen en aanpassen van het brugdek van de Nelson Mandelabrug. Het brugdek is verbreed met dekken voor voetgangers en fietsers. Verder zijn er veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers aangelegd.
De busbaan Dichterswijk is onderdeel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk in Utrecht. De gemeente hoopt dat reizen met het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto wordt. De busbaan moet ervoor zorgen dat openbaar vervoer sneller en betrouwbaarder wordt.
Onderdoorgang
Aan de fietsonderdoorgang langs het Merwedekanaal wordt nog gewerkt. Die werkzaamheden, ter hoogte van de Nelson Mandelabrug, moeten eind dit jaar ook klaar zijn.
Bekijk hieronder een video van de gemeente Utrecht over de oplevering van de nieuwe busbaan.
Busbaan Dichterswijk is klaar, open en in gebruik. En in de lente wordt het nog mooier*
(*zegt meneer) pic.twitter.com/H9i9jgapJk
— Gemeente Utrecht (@GemeenteUtrecht) November 3, 2020
Gekoppelde berichten
Opening Kanaalweg loopt vertraging op; busbaan Dichterswijk wel op tijd klaar
De Kanaalweg in Utrecht gaat later open dan gepland. In eerste instantie zou de weg…
Brugdek Nelson Mandelabrug in slechtere staat dan gedacht – Ook chroom6 aangetroffen
De staat van het brugdek van de Utrechtse Nelson Mandelabrug blijkt een stuk slechter dan…
Wegdek Nelson Mandelabrug weggehaald en afgevoerd per schip over Merwedekanaal
Het wegdek van de Nelson Mandelabrug in Utrecht is zaterdag weggehaald. De constructie werd met…
3 Reacties
ReagerenIk vind hem zwaar tegenvallen. Veel te veel nieuwe stoplichten die de bussen flink vertragen. Wellicht is het straks fijn om langs de file voor de rabotoren te kunnen rijden, maar voor de rustige momenten vind ik hem zeker een achteruitgang en in ieder geval op geen enkele manier hoogwaardig.
Die stoplichten kunnen de bussen voorrang geven he. Zodat ze er in de praktijk (bijna) altijd groen hebben.
@Tim
Het is ook de doelstelling van de gemeente dat je gaat fietsen.