Eerste dag Qbuzz: 250 klachten | De Utrechtse Internet Courant Eerste dag Qbuzz: 250 klachten | De Utrechtse Internet Courant

Eerste dag Qbuzz: 250 klachten

Eerste dag Qbuzz: 250 klachten

De blauwe bussen zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor de gele van Qbuzz. Zondagochtend reden de eerste nieuwe bussen door de stad. De nieuwe dienstregeling, veranderingen in lijnen, informatievoorziening en lichtbakken zorgen voor klachten van reizigers. 

De vuurdoop van U-OV begon zondag behoorlijk vroeg. Om 05.45 stonden belangstellenden klaar bij de Europalaan voor de eerste rit van de Qbuzz bus door Utrecht. In de nacht van zaterdag op zondag is er hard gewerkt om de bussen rijklaar te maken. Van OV-chipkaart software tot aan bushokjes informatie, het moest allemaal worden vervangen.

Klachten

De eerste dag verliep niet heel soepel. Reizigersorganisatie TotalOV ontving zondag 250 klachten en ook op twitter wordt er flink geklaagd.

 

Positief

Er zijn ook positieve geluiden te horen. Vooral de vrolijke buschauffeurs en gekleurde lampjes vallen in goede aard. Ook zijn de nieuwe bussen stiller en schoner dan hun voorgangers.

30 Reacties

Reageren
  1. Rob

    Ik ga zelf nooit met de bus maar heb ze wel zien rijden. Die lichtbakken zijn inderdaad belachelijk. De lichtsterkte moet flink naar beneden, zeker in de donkere dagen waar we nu in zitten.
    Dit is ongetwijfeld instelbaar, even de software instellingen aanpassen Qbuzz!

  2. bovverboy

    Al op de site van U OV gekeken? Een heldere, duidelijke site. Maar waarom staan er op alle foto’s alleen maar zeer witte, zeer autochtone Utrechters? Reizen Utrechters van Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Chinese en andere afkomst niet met de bus? Hetzelfde geldt voor de foto’s van chauffeurs en ander personeel/ Heeft er bij U OV iemand zitten slapen of is die fotokeuze bewust zo gemaakt?

  3. BozeWolf

    Zag m gister rijden. Dacht ook meteen: morgen zullen we wel weer lezen hoe erg die nieuwe bus is. Want: verandering. Dames en heren: zeur niet zo. Pak de fiets, of zorg dat je op een andere mani er onafhankelijk wordt. “Klachten” na een dag, zoals die lichtbak. Laten we het alsjeblieft een klein verbeterpuntje noemen.

    Van buiten ziet de bus er goed uit! Lekker stil. Ze jakkeren hier soms door de straat. Voor mij is het een verbetering.

  4. MichielK

    Prachtige nieuwe bussen en goede halte-aanduidingen. Die oude bussen waren nodig aan vervanging toe en op wat kleine opstartproblemen na doet Qbuzz het mijns inziens prima.

  5. Ingrid

    Zondagochtend met de Qbuzz op stap geweest. Een verademing: stille schone bussen, en eindelijk kun je zien welke Stadsbus er aan komt! Wel een beetje chaotisch op het busstation. Het had allemaal een stuk duidelijker kunnen zijn als er vooraf wat meer aandacht aan de overgang was besteed, bijvoorbeeld dmv flyeren op het busstation.

  6. Patrick

    He Rob,

    Doen de donkere dagen jou humeur verpesten??? Jou reactie op deze mooie nieuwe bussen is namelijk ook belachelijk! Dit is ongetwijfeld instelbaar, even een kop koffie, goed ontbijten en je kunt weer van de bus genieten! 🙂

  7. Charlotte

    De bussen zijn heerlijk schoon. Maar sprekend als een jong iemand met niet alte goeie ogen: die LED-aanduidingen op de bus zijn bij sommige kleurcombinaties echt slecht leesbaar.

  8. Andrew van Parijs

    Vanmiddag is in Doorn een kind aangereden door een Qbuzz. Dit is een grote schande. Als dit het resultaat is van goedkoop aanbesteden, vrees ik dat ons nog meer narigheid te wachten staat. Ik heb al mijn contacten op de hoogte gesteld van dit ongeval, ook met het oog op het verder opvoeren van de druk op dienstverlening rond aanbestedingsprojecten. Enige effectieve oplossing: NAME & SHAME. Kinderen zijn onze toekomst en verdienen bescherming in het verkeer. De bus in kwestie is rood (camouflagetint in geval van ongelukken).

  9. tom

    ik vindt goed nieuwe bus

  10. Jaap

    Streekbus heeft beduidend minder zitplaatsen.chauffeur kent de route niet(terwijl ze minstens een maand tussen de Connexion bussen hebben meegereden!)doet zomaar een half uur langer over de reis.en daardoor ook regelmatig te laat.

  11. Tanja

    Viel niet mee, dit eerste QBuzz-dagje. Chaos op CS, overvolle bussen. Langere reistijden.
    Ik had gewoon heimwee naar Connexxion.

    En ik weet waar ik het over heb, want ik heb vandaag in totaal zeker 4 uur in de bus gezeten.

  12. Bo

    Mooie bussen lekker ruim felle kleuren, alleen jammer dat die deuren niet goed meewerken wat voor opstoppingen zorgt behoorlijk irritant vooral als je haast hebt dus doe er wat aan.

  13. Bo

    Mooie bussen lekker ruim felle kleuren, alleen jammer dat die deuren niet goed meewerken wat voor opstoppingen zorgt behoorlijk irritant vooral als je haast hebt dus doe er wat aan.

  14. Bo

    Mooie bussen lekker ruim felle kleuren, alleen jammer dat die deuren niet goed meewerken wat voor opstoppingen zorgt behoorlijk irritant vooral als je haast hebt dus doe er wat aan.

  15. Bo

    Mooie bussen lekker ruim felle kleuren, alleen jammer dat die deuren niet goed meewerken wat voor opstoppingen zorgt behoorlijk irritant vooral als je haast hebt dus doe er wat aan.

  16. Marike

    Ik heb ook erg lang over de reis gedaan. Ik wist niets van deze verandering, dus heb 20 minuten op lijn 11 ri de uithof gewacht…Toen iemand mij vertelde dat ik nu lijn 28 moest hebben, ben ik daar ingestapt. Vervolgens bleek ik in de ‘verkeerde lijn 28’ te zitten, want voor het ziekenhuis moest ik de 28 hebben met p&r erboven vertelde de chauffeur. Vervolgens moest ik er halverwege weer uit met een hele horde mensen met mij op op de juiste lijn 28 te stappen. Welke gek heeft dat verzonnen?? Waren de nummers op ofzo? Erg onduidelijk. De bussen zijn wel mooi, maar overvol helaas….

  17. Marjon

    Hadden ze, voor het inspreken van de namen van de bushaltes, niet een professionele stemacteur kunnen nemen?

    En het schermpje in de bus met de haltenamen vind ik ook slecht leesbaar, geen vooruitgang

  18. an

    Mooie nieuwe bussen, maar de dienstregeling is vreselijk! De bus rijdt veel minder vaak en m’n overstap is nu beperkt tot één lijn. De bus was ook overvol.

  19. Marlo

    Vanuit Overvecht naar de Biltstraat: alleen via Utrecht CS. Vroeger weg, langer onderweg en duurder….
    Mr. Tripkade afgesloten, nog langer onderweg…waarom is in hemelsnaam lijn 10/30 weg bij station Overvecht….er zijn maar liefst 5 haltes opgeheven en geen alternatief….
    ben niet blij Qbuzz…..

  20. Sheiza

    Eerste dag is de bus laat en vandaag ook en gewoon 10 minuten LAAT!

    Ik weet niet wat zo nieuw is aan de Qbuzz.
    Maar het is helemaal niet NIEUW>
    De bus 72 rijdt helemaal nu een ander richting en er zijn 5 haltes erbij gekomen, maar geen enkel muis stapt in.

    Ik vraag me af waarom de 72 nu HELEMAAL OM MOET RIJDEN EN VOOR WIE?????????????

  21. PETER

    doen jullie aub wat eraan !

    Dit is geen doen !

  22. dorida

    ik ben blij dat ik zelden met het ov reis,maar al zou ik het WILLEN ik KAN nu geeneens meer vanaf bilthoven rechtstreeks naar mijn werk op de uithof! ging voorheen lijn 284 rechtstreeks,nu moet ik met 2 bussen via bilthoven station of het gemeentehuis! ik blijf lekker in de auto voorlopig! Daarbij mijn die blauwe verlichting…drama voor mensen die langs de routes wonen, mijn moeder woont langs een weg waar veel bussen doorheen rijden, dat blauwe licht is veel te fel,komt zelfs door de gordijnen van de slaapkamer heen, je zou telkens denken dat er een ambulance ofzo langsrijd, aanpassen dus graag!

  23. lijn 28

    lijn 11 was al te KLEIn in de spits en nu deze is samengevoegd met lijn 28, welke in de avondspits ook al te KLEIN was is het mij een raadsel wie bedacht heeft deze lijnen op een dusdanige manier samen te voegen dat er 1.geen hol meer klopt van de dienstregeling en 2.niemand in of uit de bus kan zowel in de ochtend als in de avond! AJB! zorg voor grotere bussen en meerdere bussen! dit is niet te doen! werp mezelf al 2 dagen IN de bus. zoals meerdere mensen, waardoor vervolgens de achterdeuren niet meer sluiten en alles NOG LANGER duurt. het is echt verschrikkelijk! en ondoordacht. meer bussen, grotere bussen en op tijd, dat moet het worden. en zoals het nu is daar komen mensen te laat van op hun werk (ook al ga je een uur eerder bij de halte staan) en het wekt agressie op en je komt ook gewoon NIET op de plaats van bestemming. los dit op!

  24. Lijn 26

    Ook lijn 26 is verandert, zonder aankondiging is een bushalte opgeheven. Zeer vervelend.

  25. mary-lou bremer

    2e klacht…dinsdagavond om 17.35 vertrokken v.d. Biltstraat, 18.45 uitgestapt op de Neckardreef !!!!
    Is normaal een ritje van een kwartier. 1 bus 1 op CS reed niet, 2e bus allemaal ingestapt, er weer uit want ging naar Hoograven,3e bus moest nog opgestart, volle bak, kon niet inchecken (‘n gelukje!)
    wat zijn jullie toch aan ‘t doen ???

  26. marion

    ik wordt gek van die lichtbakken op de bus is gewoon buiten proporties, ik woon op bovenhuis en lijkt wel of er elke vijf minuten een politieauto, ambulance en gigantische kerstboom voor mijn deur staat is echt niet leuk meer.

  27. henk

    De verlichting van de zandpad zijn overgezet op de stadsbussen van Qbuzz. als ik met dat door verlichting op mijn auto rijd, krijg ik direct een bekeuring. De bussen van GVU konden nog even mee, deze gigantische investering van de nieuwe bussen moeten terug verdient worden over de rug van de reizigers.

  28. Tim

    Mooie stille bussen. Alleen die lichtbak schijnt elk uur mijn woonkamer in alsof er aliens neerdwalen… hoe verzin je dit. Oplossen, en snel! Groeten uit zuilen

  29. Tim

    Mooie stille bussen. Alleen die lichtbak schijnt elk uur mijn woonkamer in alsof er aliens neerdwalen… hoe verzin je dit. Oplossen, en snel! Groeten uit zuilen

  30. Ronald

    Hahaha, wat een onnozele reacties af en toe; een ongeluk met de bus zou de schuld zijn van de aanbesteding aan QBuzz, ookal zijn het dezelfde chauffeurs. sommigen zullen altijd ontevreden zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).