Eerste deel herinrichting Kanaalstraat bijna klaar; eind juni starten werkzaamheden tussen J.P. Coenstraat en Lombokstraat Eerste deel herinrichting Kanaalstraat bijna klaar; eind juni starten werkzaamheden tussen J.P. Coenstraat en Lombokstraat

Eerste deel herinrichting Kanaalstraat bijna klaar; eind juni starten werkzaamheden tussen J.P. Coenstraat en Lombokstraat

Eerste deel herinrichting Kanaalstraat bijna klaar; eind juni starten werkzaamheden tussen J.P. Coenstraat en Lombokstraat
Impressie van de gemeente Utrecht
De herinrichting van de Kanaalstraat tussen de Ouderijnbrug en de J.P. Coenstraat in Utrecht is bijna klaar. In april werd er in dit gebied asbest gevonden, waardoor het werk even stillag, maar inmiddels is de aannemer weer aan de slag en kan er vanaf 26 juni gestart worden in het middelste deel van de straat. 

De herinrichting van de Kanaalstraat tussen de Ouderijnbrug en de J.P. Coenstraat in Utrecht is bijna klaar. In april werd er in dit gebied asbest gevonden, waardoor het werk even stillag, maar inmiddels is de aannemer weer aan de slag en kan er vanaf 26 juni gestart worden in het middelste deel van de straat. 

De herinrichting van de Kanaalstraat is in oktober 2022 van start gegaan. Het riool wordt vervangen en de stoep, de fietspaden én de weg komen er anders uit te zien. Ook wordt de straat groener en verkeersveiliger. De werkzaamheden liepen een paar weken vertraging op vanwege het aantreffen van asbest in het eerste deel van de straat. 

Tweede deel 

Vanaf 26 juni start de aannemer met de herinrichting van het midden van de Kanaalstraat, tussen de J.P. Coenstraat en de Lombokstraat. Om de straat gedeeltelijk bereikbaar te houden, wordt er gewerkt met korte werkvakken. Ook kunnen ondernemers aan de Kanaalstraat op deze manier hun voorraad blijven aanvullen. 

De aannemer start met de aanleg van het riool onder het kruispunt op de J.P. Coenstraat. Het kruispunt is dan ook twee weken afgesloten voor automobilisten. “Verkeer leiden we om met verkeersborden en we zetten verkeersregelaars in als dat nodig is”, aldus de gemeente. Fietsers en voetgangers kunnen wel langs de werkzaamheden. 

De werkzaamheden zullen worden vervolgd richting de Lombokstraat en uiteindelijk, in de laatste fase, naar de Damstraat. Ook hier wordt het riool vervangen en de straat opnieuw ingericht. Het stuk van de Kanaalstraat tussen de J.P. Coenstraat en de Damstraat wordt een eenrichtingsweg, waardoor de rijbaan een stuk smaller wordt. “Autoverkeer leiden we om tijdens de werkzaamheden. Fietsers kunnen omfietsen via de omliggende straten of lopen met de fiets aan de hand langs het werkvak”, zo laat de gemeente weten. 

Informatieavond

Voor mensen die vragen hebben over de werkzaamheden en de verkeersomleidingen, organiseert de gemeente op donderdag 15 juni een informatieavond. Bij de ondernemers aan de Kanaalstraat komt de gemeente langs om te praten over wat de herinrichting betekent voor hun zaak of winkel.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Utrechter

    Ook wordt de kanaalstraat groener waarom zijn dan de bomen die er stonden allemaal gekapt zijn. De kanaalstraat was al groen men spreekt nu over de kaalstraat en de artist impression is qua bomen de situatie over een jaar of 10. Was blijkbaar te moeilijk om een ontwerp te maken rondom de bestaande bomen in de kanaalstraat En dat in deze stad waar groen toch al steeds schaarser wordt.

  2. Niels Bokhove

    O jee, zeer brede stoepen! Dat wordt heerlijk crossen met fietsen en scooters over de stoep. Gezellig voor voetgangers, vooral met beperking. In de Nachtegaalstraat al een onoplosbaar lastig probleem, want handhaving schiet tekort vanwege te weinig boa’s. Wanneer leert de gemeente eens van haar eigen (goede bedoelde) vergissingen?

  3. Monique

    Ik zie niet in dat de straat groener wordt met de kap van de volwassen bomen in de straat is het weer een asfalt jungle geworden. Lekker nu weer een warme zomer as is. Enig inzicht is de. Gemeente blijkbaar vreemd.

  4. Laurens

    I.t.t. wat bijv @Monique zegt, de straat gaat zeker groener worden. Het heringerichte deel bevat veel plantenvakken. En wordt aantrekkelijker voor wandelaars en fietsers. Drempels om het verkeer te remmen. Echt wel vooruitgang.

  5. Koel Hoofd

    Gemeente is echt volkomen wereldvreemd, hopeloos in de eigen illusies verdwaald.
    De groene kanaalstraat is nu een hete kaalstraat die wanneer het af is niet veiliger zal worden, wel gevaarlijker, vooral op de stoep. Maar ja, de beste stuurlui staan nu eenmaal altijd aan de kant zich de ballen uit de broek te lachen.

  6. Per Ommegaande

    Brede stoepen zijn heel fijn voor fietsers en fietsen, scooterrijders en scooters, winkeliers en reclameborden en voor horecauitbaters en terrassen met heel veel plantenbakken om landje-pik te doen.

    Maar NOOIT voor de voetgangers. Kijk maar naar de Voorstraat en de Nachtegaalstraat.

  7. Berk

    Ja hierboven al gemeld, maar inderdaad de belofte dat de Kanaalstraat groener wordt is pas over een jaar of 20 in te lossen met de kap van al die volwassen bomen. Had dat niet anders gekund?

  8. W

    Fijn om te lezen dat de herinrichting van de kanaalstraat zo snel en voortvarend is opgepakt. Mbt de votulastroute is de gemeente al 20 jaar bezig…

  9. Cico

    Die bomen werden gekapt vanwege de rioolaanleg. Als je ze laat staan, is de kans groot dat ze alsnog afsterven omdat de wortels zijn aangetast. Ook zijn de oudere bomen minder geschikt dan de nieuwe aanplant. En er worden 89 bomen geplant, meer dan er zijn gekapt.

    En dan dat gejammer over fietsen over de stoep: we zullen het zien, het is er immers stervensdruk. Maar hoe dan ook een: beter dan aangereden worden op straat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).