De eerste nieuwe stadsbus voor de regio Utrecht is van de band gerold. Dat laat Bestuur Regio Utrecht weten. Het is de eerste van de 168 nieuwe Qbuzz bussen, die vanaf 8 december het openbaar vervoer in de regio verzorgen.
De bussen voldoen aan de Euro VI-normen. De meeste bussen voor Utrecht worden gebouwd door Mercedes in Mannheim en Ulm. Daarnaast levert de Belgische busbouwer Van Hool zeventien dubbelgelede bussen. Bovendien zullen er drie elektrische bussen van het Engelse merk Optare in het centrum van Utrecht op lijn 2 gaan rijden. De regio Utrecht krijgt hiermee het schoonste autobuspark van enige omvang van Nederland.
168 nieuwe bussen, van mini tot dubbelgeleed
Dit zijn de nieuwe bussen die in de regio Utrecht komen te rijden:
– 66 standaardbussen Mercedes Citaro C2 Euro VI, 12 meter lengte
– 72 gelede bussen Mercedes Citaro G C2 Euro VI, 18 meter
– 3 elektrische bussen Optare Solo EV, 10 meter
– 10 achtpersoons minibussen Sprinter EEV (gaan rijden tussen 8 en 20 december 2013)
– 17 dubbelgelede bussen Van Hool AGG Euro VI, 24 meter (gaan rijden week 7 tot en met week 23).
Daarnaast bestaande gele bussen uit 2009
De 142 bestaande gele bussen in het streekvervoer worden door Qbuzz overgenomen. Deze bussen werden in 2009 in de regio geïntroduceerd en voldoen volgens BRU ruimschoots aan de bestaande Euro V-normen.
Groene trams
Vanaf 8 december zullen die bussen ook op GTL (gas-to-liquid) gaan rijden, een brandstof die schoner is dan andere. Verder heeft de regio Utrecht ook 26 gereviseerde trams, die op groene stroom rijden. De trams zelf blijven eigendom van BRU, Qbuzz-personeel zal vanaf 8 december de trams gaan rijden.
7 Reacties
ReagerenEn zo komen we weer een stapje verder.
Euro VI-normen? En dat betekent?
Zijn deze bussen ook wat stiller?
Euro VI is de, op dit moment, strengste emissienorm voor voertuigen in Europa.
168 nieuwe bussen. Dus in 168 bestaande bussen is een paar jaar geleden voor niets OV-chipapparatuur ingebouwd?
En gaat bij de nieuwe bussen dan eindelijk de halte-informatie wél werken?
Wat gebeurt er met de huidige, deels nog vrij nieuwe, GVU-bussen?
Wat gebeurt er met de huidige, deels nog vrij nieuwe, GVU-bussen?