Water alvast even terug in Utrechtse singel | De Utrechtse Internet Courant Water alvast even terug in Utrechtse singel | De Utrechtse Internet Courant

Water alvast even terug in Utrechtse singel

Water alvast even terug in Utrechtse singel
Foto's: Jiske Boots
Er is alweer water onder de Marga Klompébrug in het centrum van Utrecht in  de nieuwe singel. Bij het slopen van de vloer van de oude snelweg, de Catharijnebaan, komt het grondwater namelijk al naar boven.

Er is alweer water onder de Marga Klompébrug in het centrum van Utrecht in  de nieuwe singel. Bij het slopen van de vloer van de oude snelweg, de Catharijnebaan, komt het grondwater namelijk al naar boven.

Het uitgraven van de singel gaat dag in en dag uit door. Volgend jaar moet ook het water in dit laatste gedeelte van de singel weer kunnen stromen. Dan kan iedereen weer een rondje rond de stad varen.

Vanaf 2015 loopt het water weer vanaf de Weerdsingel tot aan Vredenburg. Sinds juli 2016 tot bij TivoliVredenburg voor de deur. In 2020 is de stad dus weer omsingeld.

Het water dat nu te zien is, is grondwater dat naar bovenkomt door het slopen van de bak van de Catharijnebaan, de eerdere weg die hier liep. Het water zorgt ook dat er minder stof vrijkomt bij verdere werkzaamheden en heeft dus ook nut.

16 Reacties

Reageren
  1. Luuk Upuuk

    Rondje rond de stad? Kunnen boten dan echt onder dat maffe langwerpige gebouw door zonder dat mensen hoeven te bukken?

  2. Kees

    Wat een werk om “foutje” uit het verleden te herstellen!

  3. stefan

    De Catharijnebaan was echt geen snelweg. Ook al deden sommige automobilisten alsof het dat wel was.

  4. Ramon

    @luuk Upuuk

    Het poortgebouw heeft dezelfde doorvaarhoogte als alle bruggen over de singel namelijk 2.70 m. Dat gaat dus prima.

    Er zit zelfs een aanlegsteiger onder het gebouw. Daar kunnen de rondvaartboten vertrekken.

  5. Henk

    @ Ramon: Luuk is 2,93 lang, vandaar de vraag

  6. G.H.

    @stefan: Nee? Wat doet dat snelwegbord dan op deze foto?
    http://cu2030.nl/thumbs/1000x560f/2018-11/wegnaarwater11.jpg

  7. Gerard Brugmans

    De Catharijnebaan was inderdaad de kortste snelweg van Nederland. Dat wordt je niet zomaar, daar is een heleboel ‘waan van de dag’ voor nodig bij heel veel deskundigen, ambtenaren, bestuurders en politici. Ook nu worden er in en om het stationsgebied weer allerlei dingen besloten waarvan we over 20 of 30 jaar echt niet meer kunnen begrijpen hoe dat zo heeft kunnen gebeuren!

  8. JdV

    @GerardBrugmans: helemaal mee eens. Ik denk dan vooral aan giga-fietsenstallingen, fietsboulevards en megaveel laapalen voor electrische auto’s.

  9. Tom

    Minder stof door het water, daar zijn ze blij mee lees ik.
    Maar de kraanmachinist knoeit nu maar een beetje zonder zicht in het water. Lijkt me dat ze daar een stuk minder blij mee zijn. Daar lees ik niets over.

  10. Simon

    @JdV: graag verneem ik waarom u denkt dat de door u genoemde voorzieningen over 20 a 30 jaar niet nuttig zullen zijn.

  11. Marcel

    Zo zie je wat niet kundige bestuurders aanrichten in een stad. Echt vreselijk dat het heeft kunnen gebeuren. Jaarbeurs op het Vredenburg. Bomen en aankleding van het echte centrum is vreselijk. Alleen al de vloer op het Vredenburgh plein is te afschuwelijk voor woorden. Maar…..ben blij dat er weer iets van de oude singel terugkomt.

  12. JdV

    @simon:auto’s op waterstof, elektrische steps die geen stalling behoeven en in algemene zin >500k inwoners in 030 met onvoldoende wegcapaciteit stad in en uit.

  13. Luuk Upuuk

    @ Ramon, dank voor je antwoord. Op fotoos lijkt het namelijk maar een kort stukkie.
    @ Henk, ga een Snickers eten , joh.

  14. mees kees

    Het is nog veel gekker: er was een serieus plan om álle singels te dempen voor een rondweg en grote stukken binnenstad te slopen voor doorgaande routes (plan Feuchtinger: http://www.bouwpututrecht.nl/2010/03/25/verkeersplan-1958-online-2/). De auto was booming! Dit is tegen gehouden door de toenmalige (’66-’71) minister van CRM, Marga Klompé. Als compromis is toen de Weerdsingel (500 m.) & een deel (1 km.) van de Catharijnesingel wél gedempt voor aanleg van ‘doorgaande’ routes.

  15. mees kees

    Gaarne bij mijn vorige bericht voegen:

    En daarom heet de nieuwe brug (voorheen Willemsbrug en vervolgens Willemsviaduct) Marga Klompébrug.

  16. Niels Bokhove

    @Mees Kees: inderdaad door Klompé, maar daartoe overgehaald na een intensieve actie door het Utrechtse Singelcomité, waarin dichter-criticus-Kunstliefdevoorzitter Jan Engelman en andere Utrechtse prominenten zaten. Heb een doorslag van zijn brief namens het Comité aan Klompé.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).