Eerste week 110 klachten over nieuwe aanbieder leerlingenvervoer | De Utrechtse Internet Courant Eerste week 110 klachten over nieuwe aanbieder leerlingenvervoer | De Utrechtse Internet Courant

Eerste week 110 klachten over nieuwe aanbieder leerlingenvervoer

Eerste week 110 klachten over nieuwe aanbieder leerlingenvervoer
Archieffoto van het Stadskantoor. Foto: Bas van Setten
Er zijn de eerste week 110 klachten binnengekomen over het leerlingenvervoer in Utrecht. Kinderen werden te laat of helemaal niet opgehaald. De gemeente spreekt over een zeer onwenselijke situatie.

Er zijn de eerste week 110 klachten binnengekomen over het leerlingenvervoer in Utrecht. Kinderen werden te laat of helemaal niet opgehaald. De gemeente spreekt over een zeer onwenselijke situatie.

Vorige week zijn de scholen weer begonnen. Ook het leerlingenvervoer, voor kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen reizen, is daarmee gestart voor zo’n 850 kinderen in Utrecht.

Vanaf dit schooljaar is er een nieuwe vervoerder, Willemsen de Koning, gecontracteerd. Ondanks een ‘intensieve voorbereiding’ zijn er 110 klachten gemeld.

De meeste klachten hebben betrekking op kinderen die niet opgehaald werden, kinderen die te laat werden opgehaald of over de manier hoe de chauffeurs zich voorstellen.

Aanhoudende problemen

De gemeente laat weten de situatie zeer onwenselijk te vinden. De problemen zouden vooral ontstaan doordat er te weinig goede chauffeurs zijn. De gemeente is in overleg met Willemsen de Koning om de problemen op te lossen. In de tussentijd zijn er al extra medewerkers ingezet en worden er externe chauffeurs ingehuurd.

Toch waarschuwt de overheid voor aanhoudende problemen: “Gezien de huidige situatie is het helaas niet te voorkomen dat het de komende drie à vier weken op een aantal routes onrustig blijft.”

19 Reacties

Reageren
  1. bee

    dan moet iedereen zijn eigen kind maar halen en brengen.

  2. Hadjememaar

    Het genoegen van aanbesteden. De laagste aanbieder wint, die denkt, we kunnen wel bezuinigen op de chauffeurs en die denken op hun beurt, “ja doei, daar kom ik mijn bed niet voor uit”. “If you pay peanuts, you get monkeys to do the job” (gevleugeld gezegde in lage lonen landen). Zullen we van het OV gewoon maar weer een publieke sector maken?

  3. Koel Hoofd

    Ben het helemaal met bee eens. Kinderen is de verantwoordelijkheid van de ouders, maar die hebben geen zin om daar voor op te draaien. Luxe probleempje dus, wat ook blijkt uit het feit dat de ouders aanstoot nemen aan het niet voorstellen van de chauffeurs.

  4. Herman

    Prijs van het aanbesteden, je weet Dat het een puinhoop wordt. Als na tijdje blijkt dat ze er niet genoeg aan verdienen wordt het nog erger.
    Tegen de tijd dat contract bijns gast sflipen wederom chaos.
    Wat betalen we een hoge prijs voor dit aanbesteden. Om nog naar te zwijgen over de kosten van het ambtenaren apparaat om die aanvestedi g reorganiseren. Dat kunnen ze zelf niet, dus dure externe adviseurs….

  5. Inez

    Aanbestedingen in het ziekenvervoer gaan vaak ook op deze manier fout, in dat geval zijn zieken de dupe en in dit geval de kinderen.
    Chauffeurs moeten een verplichte cursus krijgen hoe ze gastvrij en empatisch met patiënten/ kinderen omgaan.

  6. Oscar

    Koel hoofd….wel eens gehoord van speciaal onderwijs waar kinderen niet voor de luxe zitten en waar ouders dus niet altijd in de gelegenheid zijn om hun eigen kinderen te brengen, omdat het te ver weg is. Deze ouders hebben geen keus.

  7. Steve

    Het enige wat goed gaat bij WDK is dat ze dagelijks 6 S klasse’s voor de deur hebben staan, voor het Gelredome.
    Want dat moet van de russische baas van die patserige voetbalclub uit Arnhem.
    Dat krijg je er van als je die betaald voetbalclub sponsort.
    Daar stopt WDK wel geld in.

  8. MJPD

    @Hadjememaar
    Er wordt al jaren niet meer gegund op Laagste Prijs in aanbestedingen (enkel onder strikte voorwaarden maar zeker niet in dit geval), er moet altijd een kwaliteitsfactor zijn. Hier was dat 80% Kwaliteit. Prijs is niet meer allesbepalend. Hier speelde ook de factor Duurzaamheid een rol zoals alternatieve brandstoffen. WdK garandeert 95% emissieloos transport en komt hier aan tegemoet. En dat heeft o.a. z’n prijs. De totaalprijs is n.l. 1,2 miljoen euro hoger dan begroot geworden…

    Wat moet ik me overigens voorstellen bij de manier hoe chauffeurs zich voorstellen? Als het merendeel van de klachten daar over gaat, valt het wel mee denk ik. We hebben ook nog zoiets als opstartproblemen, maar direct klagen is nu eenmaal Nederlands (geworden).

    Op de website van Willemsen de Koning staat: “Daarnaast is het bieden van een reële prijs en het zorgen voor een geruisloze start bepalend.” (Oeps)

  9. MJPD

    @Herman
    De factor Prijs was maar 20% in deze aanbesteding en viel (daardoor juiste?) 1,2 mln. Euro hoger uit dan begroot. De kosten van aanbesteden via een externe adviseur, TenderPeople in dit geval die dan een standaardbestek uit de kast trekt en dit klant specifiek maakt voor de gemeente) zijn vast lager dan wanneer je dat aan het ambtenarenapparaat over laat. Overigens zijn de hogere inschrijfprijzen getoetst door (ook) een externe partij en onder tijdsdruk is in april/mei gegund pm alles op tijd voorbereid te krijgen. Niet dus, schijnbaar?

  10. Berend

    Een andere manier van aanbesteden is bekijken wat je er voor over hebt (realistisch), voor dat bedrag de markt en dan op kwaliteit en prestatie oid gunnen. Maar dat is blijkbaar te anders.

  11. Kadoendra

    @Hadjememaar

    Hetzelfde gaat op voor de zorg, de eigenaar(s) benoemen een paar managers en die laten het personeel op volle kracht enorm hard en onmenselijk rennen en zwoegen daar er ten alle tijden gewoon winst gemaakt moet worden.
    De VVD noemt dat marktwerking in de zorg, maar naar mijn idee gaat die hele marktwerking in de zorg ten kosten van de uiteindelijke geleverde zorg, want die marktwerking in de zorg gaat uit van winst maken in de zorg.
    Ik ben niet tegen de gehele vrije markt, maar ik vind dat zorg iets is waar winstoogmerk niet bij moet spelen.
    Het is ook tekenend dat inmiddels ook de onderwereld ontdekt heeft dat er met een zorgbedrijfje flink valt te cashen.
    Mensen die vanwege medische gronden thuishulp en dergelijke zorg nodig hebben zijn beter af met zorg uit de publieke sector daar het in die sector wel wordt gewaardeerd als de geleverde zorg niet winstgevend is maar wel kostendekkend is.

  12. Martin

    @Kadoendra De gemeente Utrecht is de afgelopen jaren diverse malen door de bestuursrechter op de vingers getikt om de zeer karige manier waarop uren thuiszorg werd toegekend. De verantwoordelijke wethouder was van GL.

  13. Hadjememaar

    @MJDP, je hebt wel een punt, maar uit het artikel maak ik op dat Willemsen de Koning “de juiste mensen” niet kan krijgen. Of het nu gaat om chauffeurs, leraren, monteurs of horeca personeel, als je geen mensen kan krijgen is er iets mis met de waardepropositie voor je personeel. Kort door de bocht bestaat die waardepropositie uit het werk zelf, de werkomstandigheden en de beloning. Is de waardepropositie onvoldoende, dan komen de mensen die je nodig hebt niet opdagen. Volgens mij is Willemsen de Koning een prima bedrijf. Het gaat het niet om, maar het gaat wel om de uitdaging waar ze nu tegenaan lopen.

    Werkgeversorganisaties hebben het altijd over marktwerking, maar als het aankomt op marktwerking op de arbeidsmarkt zijn ze ineens niet meer voor marktwerking en moet de overheid hun probleem oplossen. De lonen worden kunstmatig laag gehouden om de winsten te maximaliseren en als het personeel wegloopt, kloppen ze aan bij de overheid om het probleem op te lossen. Omdat niemand het wil hebben over deze olifant in de kamer komen goedwillende bedrijven als Willemsen de Koning in de problemen en staan kwetsbare leerlingen langs de kant van de weg te wachten op een busje dat niet komt.

  14. Hadjememaar

    @Kadoendra, je hebt gelijk. Ook onderzoek wijst uit dat marktwerking niet heilig is. Vooral in sectoren waar een publieke zorgplicht heerst heeft marktwerking vooral voor tweedeling gezorgd. Wel eens met de trein gereisd in Engeland? Dan weet je wat ik bedoel. Low Service, High Prices. Het gevolg van bijvoorbeeld privatisering in de zorg is dat handige ondernemers de meest winstgevende handelingen uit het pakket vissen en dat de publieke sector met de slecht betaalde en complexe handelingen blijven zitten en steeds meer steun nodig hebben. Je raad het al. Publieke zorg wordt duurder en wordt verder afgeknepen. Arbeidsvreugde neemt af, goede mensen gaan wat anders doen en de private sector neemt die verantwoordelijkheid niet over.

    Privatisering van het OV, de zorg en de postbezorging mogen we als mislukt beschouwen. Privatisering van de mobiele telefonie en bijvoorbeeld media zijn overigens wel succesvol te noemen. Ik ben niet tegen privatisering, prima, maar niet als het onderdeel is van een publieke zorgplicht.

  15. Jolanda

    Willemsen en de koning, ik ken ze van de regiotaxi, die je trouwens ook niet voor je lol bestelt!!
    Zou de oplossing zijn voor de falende vorige uitvoerder van regiotaxi in Utrecht. Not dus, heel matig qua wegenkennis, ondanks TomTom, vaak heb ik de weg moeten wijzen.
    Aanbestedingsproblematiek dus, maar niet alleen, ook personeelstekort, groot verschil in kwaliteit van chauffeurs. Je zult er maar afhankelijk van zijn. Ik weet overigens geen goede oplossing.

  16. Kadoendra

    @Martin

    Het is de VVD in de Tweede Kamer die o.a de wet maakt.
    Gemeente besturen kunnen niet anders doen dan het grotendeels uitvoeren van de wet, zo is het ook met het Utrechts stadsbestuur.

  17. MJPD

    @Jolanda
    Heeft niets met “aanbestedingsproblematiek” te maken, hooguit indirect, u licht dat ook niet verder toe. Personeelstekort lijkt me eerder de oorzaak i.c.m. iets te veel hooi op de vork genomen qua aangenomen opdrachten vanuit WdK en opstartproblemen.

    Deze aanbesteding is er ook doorheen gedrukt door de gemeente Utrecht om voor de uitvoerder alles op tijd geregeld te krijgen voor het nieuwe schooljaar in amper twee/drie maanden tijd. Vast (aoals heel vaak) veel te laat begonnen met de voorbereiding voor de hernieuwde aanbesteding met daarna vertraging in het proces.

    @Oscar
    Inderdaad, bee en Koel Hoofd laten weer eens hun ongefundeerde onderbuik spreken. Het gaat hier ook om vervoer van kinderen met een lichamelijke beperking.

  18. Scherpschutter

    @Hadjememaar 11/9/2019 – 9:43

    “Privatisering van het OV, de zorg en de postbezorging mogen we als mislukt beschouwen.”

    Klopt. Omdat er geen enkele sprake van privatisering was, is of zal zijn, maar het simpelweg onderbrengen van volledig door de Staat beheerde diensten onder een andere entiteit. Een B.V. of C.V.

    Van werkelijke privatisering is natuurlijk geen enkele sprake als de Staat de bestuurder blijft, zelfs de prijzen voorschrijft die aanbieders voor een dienst mogen rekenen, concurrentie onmogelijk houdt (denk aan het spoor) en middels 10.000 regels iedere handelingsruimte wegneemt.

    Privatisering is het probleem niet. Een gebrek aan privatisering. Dat is het probleem.

  19. Koel Hoofd

    @scherpschutter
    Het licht allemaal iets genuanceerder. Nutsbedrijven moet je niet privatiseren omdat private partijen een winstoogmerk hebben.
    Echter, de politiek ziet nutsbedrijven als een kostenfactor waardoor er minder geld overblijft voor onzinnige plannen ter meerdere eer en glorie van de politiek. Dus die privatiseren nutsbedrijven, waarmee de private partijen hun ding gaan doen, winst maken.
    En winst maken betekend altijd kosten reduceren, dus zoveel mogelijk automatiseren wat neerkomt op mensen vervangen voor machines.
    Dus geen service, maar wel hoge prijzen. Want die dure managers en experts die nodig zijn om al die machines te laten draaien moeten wel betaald worden. Wat vind het volk eigenlijk? Dat er altijd te weinig geld is om in hun noodzakelijke sociale behoeften te voorzien. Daar springen de opiniemakers weer op in door alles en iedereen de zwarte piet toe te spelen die niet doet wat zogenaamde belangenbehartigende opportunisten willen. Welkom in de wondere wereld van de moderne westerse democratische capitalistische wereld. Waar zelfs links rechts is geworden omdat het meer geld en status oplevert.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).