Ze zouden files moeten voorkomen, maar het is onduidelijk of de snelbussen naar de Uithof dat ook echt doen. Het aantal nieuwe reizigers in de snelbussen is namelijk te klein om dat te meten, zo blijkt uit een eerste evaluatie die naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Sinds 2012 rijden er via 3 trajecten snelbussen, onder andere van Breda naar de Uithof en van Almere naar De Uithof. De proef kost 10 miljoen euro en is bedoeld om de automobilist in de bus te lokken.
Hoewel uit de evaluatie blijkt dat het aantal deelnemers wel stijgt en dat bijna de helft van hen na de proef de auto wil laten staan, is het niet zekker dat de files daardoor ook afnemen. Het aantal nieuwe reizigers in de snelbussen te klein is namelijk om dat te meten.
Toch nemen de files op de A27 af. Dat is echter veroorzaakt door de crisis.
De campagne ‘Zeker met de bus’ werd in 2012 gelanceerd. Deelnemers kunnen met korting gebruik maken van de snelbussen. De proef duurt nog tot en met 2015.
2 Reacties
ReagerenSe uitspraak dat de afname van de files op de A27 het gevolg is van de recessie is door de minister gedaan. Zij probeert daarmee te voorkomen dat de Tweede Kamer gaat inzien dat de verbreding van de A27 niet meer nodig is. In haar redenering immers is die verbreding nodig om de groei na de recessie te kunnen opvangen. In werkelijkheid echter is de belangrijkste oorzaak van de afname van de filedruk gewoon de verminderende behoefte aan autorijden, waarvan een groot deel verklaard wordt door een andere kijk op auto’s onder jongeren. Ook in landen die niet onder de recessie hebben geleden is het autogebruik gedaald. …
Gerard, wishful thinking?
Hadden al die andersdenkende jongeren voorheen dan wel een auto? Anders is dat geen verklaring voor afname…