Eigenaren van boten met verbrandingsmotor gaan fors meer liggeld betalen | De Utrechtse Internet Courant Eigenaren van boten met verbrandingsmotor gaan fors meer liggeld betalen | De Utrechtse Internet Courant

Eigenaren van boten met verbrandingsmotor gaan fors meer liggeld betalen

Eigenaren van boten met verbrandingsmotor gaan fors meer liggeld betalen
Archiefbeeld DUIC.
Eigenaren van boten met een verbrandingsmotor gaan in de toekomst aanzienlijk meer liggeld voor hun vaartuig betalen. Het geld wat hiermee wordt opgehaald wordt onder andere geïnvesteerd in laadpalen voor elektrische boten.

Eigenaren van boten met een verbrandingsmotor gaan in de toekomst aanzienlijk meer liggeld voor hun vaartuig betalen. Het geld wat hiermee wordt opgehaald wordt onder andere geïnvesteerd in laadpalen voor elektrische boten.

Met deze prijsverhoging wil de gemeente het gebruik van vervuilende boten met een brandstofmotor ontmoedigen. Daarnaast heeft de maatregel als neveneffect dat recreanten, die hun boot zelden gebruiken, hun ligplaats opzeggen. “Dit komt ten goede aan gegadigden op de wachtlijst, waarop momenteel nog ruim 275 kandidaten staan”, schrijft wethouder Kees Diepeveen.

In 2018 kost een ligplaats voor een boot met een verbrandingsmotor nog ruim €150,-. In 2021 moet dit bedrag stapsgewijs zijn verhoogd tot €515,-. Eigenaren van een emissievrije boot betalen dit jaar ruim €100,- voor een ligplaats in de gemeente. Ook dit bedrag zal, vanwege de trendmatige verhoging, jaarlijks stijgen, maar aanzienlijk minder snel dan de prijs voor boten met een verbrandingsmotor.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Voor een veel groter resultaat allereerst de elitaire Groen Links openhaardjes fors belasten en verbieden. Die paar bootjes maken in verhouding hiermee geen ene reet uit.

  2. bee

    alles word ons afgepakt.

  3. Cor Nelis

    Na de auto is nu de boot de klos… Symboolpolitiek!!!

  4. Gerard Brugmans

    Helemaal goed, en gaan we dan ook meteen iets doen aan de overload aan partysloepen? De wildgroei in die branche zorg voor steeds meer overlast en vervuiling in en langs de utrechtse grachten en singels: stank, lawaai, dumpen van afval, wildplassen, vernielen van oevers, kortom alleen maar ellende!

  5. Van R.

    @ Harry,

    Het een staat los van het ander en of die houtkacheltjes iets met Groenlinks te maken hebben betwijfel ik, maar verder: inderdaad, zo snel mogelijk een verbod of een zware belasting. De lucht in onze buurt is zwanger van de rookgeur door die rotdingen.

  6. Angelique

    Mijn hemel, wat een onredelijke prijsstijgging. Alsof je eenvoudig & betaalbaar het motorblok van je boot kunt omwisselen voor een elektromotortje van de Mediamarkt.

  7. Dirk

    Prima initiatief. Als je als booteigenaar onze longen bereid bent vol te pompen met dieselrook, dan betaal je ook maar meer daarvoor.

    Zelfde aanpak voor autoparkeerplaatsen graag (2 tarieven).

  8. René

    Goed plan! En, nu men er hier toch over begint, vervolgens ook alle houtkachels en open haarden verbieden! En natuurlijk ook al die vieze 2-takt scooters!

  9. Erik

    Onzinmaatregel die geen enkel effect zal hebben. Die bootjes over de oude gracht en singels maken inderdaad niets uit voor de luchtkwaliteit en effect van de maatregel valt waarschijnlijk niet eens te meten.

    En: bootjes kunnen gewoon buiten Utrecht liggen en varen dan alsnog over de grachten en de singels.

    Buitenboord motor van je kleine bootje eraf halen en je betaalt ineens geen liggeld voor een verbrandingsmotor meer … .

  10. Toine Goossens

    Weer zo’n maategel bedacht voor de hoogopgeleide Utrechters die last hebben van gewone burgers. Hoe vaak varen die bootjes eigenlijk, hoeveel verbruiken ze dan en over welk tijdsbestek en oppervlak stoten zij dan geur uit?
    Maar dat kan nog goed komen. De WHO komt met geluidsnormen. 45Db in straks de limiet. Dat betekent het sluiten van alle terrassen. Oh wat is het straks rustig.

  11. ACTK

    2021 lijkt me wel erg vlot om eigenaren redelijke kansen te geven te reageren en de markt een kans te geven met alternatieven te komen. Maar het principe is helemaal juist! Dit is een typische maatregel voor mensen die zelf geen verantwoordelijkheid nemen. Dus het is ook goed dat er gemopperd wordt, dat is duidelijk teken dat zo’n prijsprikkel op den duur zijn effect niet gaat missen. (En straks vinden ze het allemaal heerlijk hoor, als fluisterstille bootjes langs hun Oudegracht-terrasje glijden zonder die walm van half verbrande brandstoffen over hun gezellige tafeltjes uit te spreiden…)

  12. Toine Goossens

    @ACTK,
    Die terrassen gaan op grond van de nieuwe geluidsnormen allemaal dicht. Dan is uw probleem vanzelf opgelost.
    Overigens varen vooral boten van buiten de stad over de Oude gracht. U schiet ook wat dat betreft niets op.

  13. Geenstijl@Utrecht

    Laten we dan ook gelijk barbecues verbieden op houtskool, en ook mensen zonder economisch belang niet meer in de drukke spits uren de weg op

  14. Piet

    @geenstijl de BBQ zijn diverse van is lastig te verbieden want er bestaan ook electrische. Maar de openhaard is wel een goed idee inderdaad wat ook al eerder is geopperd in de gemeenteraad. Blijkbaar zijn er ongeveer 500 gezinnen/woningen afhankelijk van de houtkachel om de woning warm te krijgen. Geef deze een mooie subsidie zodat het enorm stinkende en vervuilende apparaat eruit te halen en verder te verbieden. Alleen omdat het zo lekker knapperd op zaterdagavond.

  15. ACTK

    @Toine Goossens,
    De vraag is niet zo zeer wat ik niet opschiet. De vraag is meer wat u wel opschiet. Alles bij het oude laten is geen goed idee. Dit blijkt een noodzakelijke vooruitgang te zijn die een zetje nodig heeft omdat eigenbelangmensen het eigen belang teveel in het verleden en het heden zoeken, en nog te weinig in de toekomst. Met die houding heb je straks geen geluidsnorm nodig om terrasjes te sluiten omdat ze tegen die tijd wel blank staan als waterbuffer.

  16. Toine Goossens

    @ACTK,

    Er is op dit moment maar 1 prioriteit en dat is het klimaatprobleem. Als het andere leidt daarvan af. Er is een enorme inspanning nodig om tot een fundamentele andere kijk op de toekomst te komen.

    Voor de gemeentelijke discussie berekent dat begrijpen wat er nodig is, veranderingen die dat van burgers vergt in kaart brengen en alles inzetten om de gedragsverandering straks effectief aan te kunnen pakken.
    Voor het klimaat is zoveel geld nodig dat we nu alle relatief van ondergeschikt belang zijnde uitgaven stoppen.

    Als aanhangers en leden van GroenLinks en D66 en in hun kielzog de bestuurders dat niet inzien, verliest Utrecht vanzelf haar voorsprong.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).