De rechter verwacht eind april uitspraak te doen over de concessie voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft vrijdag de betrokken partijen gehoord.
Zoals bekend besloot Bestuur Regio Utrecht (BRU) afgelopen oktober, na een openbare aanbesteding, dat vervoerder Qbuzz B.V. vanaf 8 december 2013 het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht mag verzorgen. De andere inschrijver, vervoerbedrijf OV Regio Utrecht B.V. (met als enige aandeelhouder Connexxion Openbaar Vervoer N.V.), tekende daartegen bezwaar aan.
Een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie adviseerde deze bezwaren ongegrond te verklaren, het dagelijks bestuur van BRU nam dit advies over. Daarop heeft OV Regio Utrecht B.V. gebruik gemaakt van de wettelijke mogelijkheid bij de rechter beroep in te stellen.
De nieuwe concessie heeft een looptijd van tien jaar en beslaat het openbaar vervoer met zowel bussen als trams, inclusief de toekomstige Uithoflijn.
1 Reactie
ReagerenOoit werd in Brussel het bespottelijke idee gelanceerd om NUTS-bedrijven met elkaar te laten concurreren – met efficiency als religie. Inmiddels zijn we een paar jaar en een hele hoop ellende verder. Niemand kan uitleggen wat de gemeenschap er in het geval van de aanbesteding in het OV mee is opgeschoten.
het OV is niet goedkoper geworden, integendeel, het lijnennet in Utrecht is uitgedund en wordt nog verder verschraald, er is werkgelegenheid verloren gegaan, het materiaal waarmee het OV in Utrecht werkt is hopeloos verouderd, de menselijke maat en het doorgewinterde vakwerk binnen het OV zijn vervangen door computermodellen en het GVU zelf – speelbal van krachten die uiteindelijk leiden tot geld in het laatje van aandeelhouders – houdt straks na dik 100 jaar op te bestaan. Ik kan maar niet blij worden van dat Brussels concurrentie-idee…