De Tweede Kamer wil af van de gemeentelijke milieuzones. Utrecht is de enige stad in het land met een dergelijke zone die geldt voor personenauto’s. Een motie van VVD-Kamerlid Visser kreeg steun van PVV, SP en het CDA.
Het kabinet wordt opgeroepen de milieuzones voor personenauto’s op te heffen. Vervuilende dieselvrachtauto’s blijven dus nog altijd niet welkom in het centrum. Volgens Visser zijn de zones “gewoon automobilistje pesten” en worden meer vervuilende auto’s al zwaarder belast.
Utrecht probeert al jaren de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Daarom mochten diesels sinds begin dit jaar de binnenstad niet meer in. Over het effect van de milieuzone zijn de meningen verdeeld.
Rotterdam gaf eind vorig jaar aan dat het ook de uitstoot van roet in het verkeer met bijna de helft wil terugdringen. Dat zal dus nu niet door middel van een milieuzone gebeuren.
Gekoppelde berichten
Utrecht en Rotterdam verbaasd over afschaffen milieuzone
‘Hobbyende wethouders die automobilisten willen pesten’, zo zijn gisteravond verkeerswethouders Lot van Hooijdonk in Utrecht…
18 Reacties
ReagerenGeweldige actie vanuit Den Haag richting de losgeslagen GroenLinks wethouder in Utrecht.
Hahaha fantastisch dit! Wat wordt ons land en onze stad toch door een stelletje malloten geregeerd.. Smijt het geld maar over de balk! Ik rijd nu in ieder geval wel rond in een auto die betaald is door de gemeente Utrecht waarvoor dank, de vorige was sowieso rijp voor de sloop:P
Ik vind dit goed nieuws. Wordt Utrecht eindelijk gedwongen om volume-maatregelen te nemen. Met minder auto’s namelijk niet alleen minder luchtvervuiling maar ook minder CO2 uitstoot.
Ach, heb je met pijn in je hart afscheid genomen van je ouwe, trouwe dieseltje (via verkoop of sloop) wordt het teruggedraaid (misschien)
Ok, als dit niet mag, dan maar gelijk door naar de autovrije binnenstad!
Onze verkeerswethouder Van lotje getikt Hooijdonk nu ook op de vingers getikt.
Tuurlijk joh, vervuil die lucht maar gewoon. Kan jou het schelen, als jij maar lekker rond kan blijven tuffen in je smerige autootje, liefst nog zo snel mogelijk ook.
Wat maakt die paar astmalijers, laat staan dooien per jaar nou uit…
De doelmatigheid van de milieuzone is juist aanleiding voor de discussie, met een grens op bouwjaar ipv werkelijke uitstoot.
Bovendien heeft Den Haag gelijk dat er nu minder reden dan ooit is om een milieuzone in te voeren, nu auto’s zelf al steeds schoner zijn en worden.
Dus de lucht verbetert ook zonder gepest, maar gewoon op basis van vrijwilligheid.
Maar dat is niet genoeg in Utrecht.
Het is de automobilist die hoe dan ook aangepakt wordt, niet de vervuiler.
De motie werd gesteund door de SP!!!
Die staan er weer mooi op.
Alternatief: binnenstad volledig autovrij maken!
Triest. En nu allemaal staan juichen dat we weer met onze stinkende, vervuilende koekblikken de weg op mogen. Lekker de lucht die we met z’n allen inademen verkankeren.
Het lijkt me een goede zaak als een stad zelf kan bepalen om een schonere lucht te hebben.
Dat het onder de norm zit lijkt me geen aanleiding om verder te vervuilen..
Het zijn kwetsbare groepen die last hebben van de luchtkwaliteit, en die kunnen hier niet voor kiezen welke lucht ze inademen..
Met dezelfde argumenten (we zitten onder de norm, auto’s zijn zuiniger geworden), is de maximale snelheid op de snelwegen rond de grote steden verhoogt. Ik vind het erg goed dat Utrecht (en ook andere grote steden) het hef in eigen hand neemt en de lucht van de inwoners schoner probeert te maken!
milieuzone blijft gewoon overeind dus het is weer eens gebakken lucht zo’n motie:
http://www.nu.nl/politiek/4185037/instellen-van-milieuzone-blijft-zaak-van-gemeente.html
En ouder worden dan ooit in de geschiedenis van de mensheid.
Vergeet niet te relativeren, anders geniet je niet van wat je wel hebt.
DE Rechter heeft al eerder de rechtmatigheid bevestigd en vandaag heeft minister Schultz aangegeven en bevestigd dat het de gemeente is die bepaalt niet Barbara Visser, Emile Roemer en heer Buma.
De keuze is eenvoudig, kies je voor de gezondheid van je kinderen en iedereen, of moeten mensen met oude vervuilende rond kunnen blijven rijden ? Daar gaat het om…!
Goede rede om SP dus maar te vergeten als het stemmen aankomt !
Was het effect van de milieuzone niet dat de lucht in de wijken er omheen veel vuiler werd. Kijk eens naar de cijfers van de Martin Luther Kinglaan.
Milieuzone is prima. Maar zoals dit nu wordt uitgevoerd is echt van de zotte. Ze zouden moeten kijken naar uitstoot per auto en niet naar een jaartal. Daarbij moet dit gewoon landelijk geregeld worden enj niet via de gemeente.
Nergens in Utrecht-al voor miljeuzone-worden Europeese Grenswaarden inzake luchtkwaliteit overschreden. Toch werd hieraan 170 miljoen besteed in drie jaar. In Peking 30 maal overschrijding norm(900). Nut en noodzaak? Wel goede investering : de “drie L-en”.Ondergrondse garages : Lucas Bolwerk,Lepelenburg,Ledig Erf.