Elektrische bussen lijn 1 geplaagd door defecten | De Utrechtse Internet Courant Elektrische bussen lijn 1 geplaagd door defecten | De Utrechtse Internet Courant

Elektrische bussen lijn 1 geplaagd door defecten

Elektrische bussen lijn 1 geplaagd door defecten
Eén van de nieuwe elektrische bussen op Utrecht Centraal. Foto: Hans Ende.
Met veel tam-tam werden in september de nieuwe elektrische bussen van U-OV geïntroduceerd. De bussen zouden per 6 september de daarvoor gebruikte dieselbussen op lijn 1 vervangen. Deze week werd duidelijk dat de bussen onder de maat presteren. 

Met veel tam-tam werden in september de nieuwe elektrische bussen van U-OV geïntroduceerd. De bussen zouden per 6 september de daarvoor gebruikte dieselbussen op lijn 1 vervangen. Deze week werd duidelijk dat de bussen onder de maat presteren. 

De bussen waren bij hun introductie in september een landelijke primeur: nergens werden elektrische voertuigen op zo’n drukke lijn ingezet. De tien in China gebouwde en in Helmond afgemonteerde bussen rijden volledig elektrisch en worden zowel in het U-OV depot als bij halte Vechtsebanen opgeladen.

Vier miljoen euro

De provincie Utrecht wil dat het stads- en streekvervoer in 2028 volledig uitstootvrij is. Voor de gemeente zorgen de elektrische bussen voor een vermindering van de uitstoot van fijnstof in de binnenstad. Daarom investeerde de gemeente samen met U-OV en de provincie vier miljoen euro om de eerste stap in de energietransitie te zetten, in de vorm van de Utrechtse elektrische stadsbussen. Sinds september maken de bussen hun rondjes tussen Hoograven, Utrecht Centraal en Vechtse Banen.

Maar de bussen functioneren niet naar behoren. Regelmatig worden er ‘normale’ dieselbussen ingezet om voor uitvallende elektrische bussen te compenseren. Uit onderzoek van DUIC bleek dat er in ieder geval de afgelopen drie dagen twee of meer dieselbussen werden ingezet.

Oplaadstation

Volgens U-OV is dit deels te wijten aan problemen met het oplaadstation bij halte Vechtse Banen. Ook hadden de bussen last van softwareproblemen. U-OV meldt dat de problemen met het oplaadstation voorbij zijn en dat de leverancier van de bussen ook de softwareproblemen heeft aangepast. ‘Elektrisch rijden op deze schaal is nieuw; er zijn nog geen vergelijkbare ervaringen waaruit busleveranciers en busexploitanten kunnen putten’, aldus het busbedrijf in een reactie. ‘Het is zeker nog geen volledig uitgekristalliseerde techniek. In de praktijk komen we zaken tegen die het noodzakelijk maken om een elektrische bus te wisselen.’

10 Reacties

Reageren
  1. Bert Pijnse van der Aa

    Ja. Als politici niet willen luisteren naar ingenieurs krijg je dit. Natuurkunde middelbare school : E = 1/2*m*v2. Vul voor m 10 Ton in en voor energie- inhoud van een accu 0,2 kWh /per kg . Verder trekt een bus nogal veel en vaak op. En snel . De dieselbussen trekken met gemak een gewone personenauto eruit bij het stoplicht. Daar geldt weer die andere Wet van Newton : F= m* a. En dan zijn er nog de verwarming, ventilatie en andere systemen die veel energie- stroom – vragen. Last but least ; elektrische bussen hebben ook rubber banden en dat zijn de grootste veroorzakers van fijnstof . http://www.bureaulesswatts.nl

  2. Willem

    “Uit onderzoek van DUIC bleek dat er in ieder geval de afgelopen drie dagen twee of meer dieselbussen werden ingezet.”
    Beste Duic, ik woon aan de route de bussen rijden bij mij door de straat. De electrische bussen zie ik vrijwel niet meer rijden. Het probleem is groter dan geschetst wordt.
    Het busbedrijf stelt dat elektrisch rijden nieuw is. Ik raad ze aan om eens in Eindhoven te gaan kijken of dit artikel te lezen: https://www.ovmagazine.nl/2017/03/eindhovense-e-bussen-maken-belofte-waar-1652/

  3. Gerard vd Vecht

    Kunnen die bussen niet in Nederland ontwikkeld en gebouwd worden ipv die valse chinese industrie te bevorderen.
    De fabrikanten van zonnepanelen in europa zijn al kapot gemaakt door het zwaarst vervuilende land ter wereld en China doet nu net of zij iets gaan doen aan het klimaat,maar dat is allemaal propaganda.

    Gerard vd Vecht.

  4. Kees

    @ Bert Pijnse van der Aa

    Het ligt helemaal niet aan het systeem elektrische auto of elektrische bus.

    Electrische auto’s zijn in de basis veel geschikter dan dieselauto’s. Zowel in gebruikerskosten als techniek. De eerste auto’s waren zelfs electrisch. Elektrische auto’s genereren juist bij het opstarten meer snelheid en trekken pijlsnel op, dat geldt ook voor bussen.

    Op verschillende plekken in de wereld rijden al jaren succesvol elektrische bussen rond. Op grote schaal zelfs, zoals in verschillende Chinese steden.

    Newcastle kent al meer dan een decennium elektrische bussen en ook in Nederland wordt in Eindhoven en Venlo een nagenoeg volledige (stads-) dienstregeling, meerdere lijnen, elektrisch gereden. Op wat opstartproblemen in Eindhoven na, die er in Venlo volgens mij helemaal niet waren, rijden deze bussen dus gewoon hun rondjes.

    Dat de bussen in Utrecht niet werken, heeft te maken met wederom een slechte keus van het materieel/ merk. In de plaats van de al lang en breed geteste bussen van VDL te nemen (die dus al in dienstregeling elektrisch reden, ook in Keulen Duitsland namelijk en Berlijn als ik me niet vergis), koos men voor een experimenteel bedrijf, dat alleen met subsidie kan draaien. Als men VDL had gekozen was de subsidie misschien wel niet nodig geweest.

  5. Kees

    @ Gerard vd Vecht

    De VDL bussen worden in Nederland gebouwd waar ik het in mijn vorige post over had. (De bussen die Utrecht dus niet gekozen heeft, maar Eindhoven, Venlo en Maastricht wel).

    Ebusco (ook al is het een veel kleiner bedrijf) dat nu de lijn 1 bussen maakt, is volgens mij ook gewoon een Nederlands bedrijf.

  6. Frits

    Ik was een paar jaar geleden in Florence en daar viel.mij op dat bussen, taxi’s en politieauto’s in het centrum allemaal op elektriciteit reden.

    Zo’n pionier is Utrecht niet.

  7. Dennis

    Ebusco is een Nederlands bedrijf wat z’n bussen laat assembleren in China. Hoeft niets mis mee te zijn, als de kwaliteit tijdens het proces maar goed in de gaten wordt gehouden.
    Mijn valt meer op waarom er voor Ebusco is gekozen en niet een betrouwbare leverancier (VDL/Van Hool/Volvo etc etc) die maken ook elektrische bussen en hebben jarenlange ervaring hierin.
    Of zou dat weer iets te maken hebben met de kosten van het product? Want in dat geval moet je niet zeuren over defecten.

  8. bruin

    Rijden die bussen na assemblage in China zelf over land (elektrisch) naar Nederland, of gaan die per schip, dat aangedreven wordt met elektrische motoren?

  9. Jan van Vugt

    In Arnhem rijden al jaren electrische (Trolley-) bussen. Met bovenleiding. Dat dan weer wel.

  10. Gerrit Westers

    Ik rijd ook met ebusco’s, sorry zijn inelkaar geflanste bussen. Sedert december rijden we er mee in het noorden. Snap niet dat dit soort bussen een goedkeuring krijgen van het rdw. De binnenverlichting is zo fel dat je sávonds niets meer ziet in je voorruit .Rij dus ook zonder binnenverlichting. Dingen beginnen al te rammelen als ze een klinkerweg ruiken. Verwarming heel slecht. Ik snap helemaal niet dat een nederlands bedrijf zo zijn naam te grabbel gooit voor een miskoop.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).