Enkele tientallen meldingen van stalking en verbaal geweld door verhuurders in Utrecht Enkele tientallen meldingen van stalking en verbaal geweld door verhuurders in Utrecht

Enkele tientallen meldingen van stalking en verbaal geweld door verhuurders in Utrecht

Enkele tientallen meldingen van stalking en verbaal geweld door verhuurders in Utrecht
Er zijn vorig jaar bij Huurteam Utrecht door huurders 69 meldingen gedaan van intimidatie en bedreiging. Die 69 meldingen gaan over 38 unieke adressen. Om dit aantal even in perspectief te zetten; in Utrecht zijn er zo’n 37.000 particuliere huurwoningen.

Er zijn vorig jaar bij Huurteam Utrecht door huurders 69 meldingen gedaan van intimidatie en bedreiging. Die 69 meldingen gaan over 38 unieke adressen. Om dit aantal even in perspectief te zetten; in Utrecht zijn er zo’n 37.000 particuliere huurwoningen.

Te hoge huur, verkeerd berekende servicekosten, een onduidelijk huurcontract of bedreiging door de verhuurder. Het Huurteam Utrecht helpt jaarlijks enkele honderden bewoners met dit soort problemen.

Procedures
Uit de jaarrapportage van het Huurteam blijkt dat zij in 2021 langs gingen bij 561 adressen. Daar werd gecontroleerd op de huurprijs, achterstallig onderhoud en eventuele gebreken in woningen. Bij 93 procent van de controles werden er één of meerdere misstanden aangetroffen (521 adressen).

Het Huurteam adviseerde bij die 521 adressen om in totaal 626 procedures te starten. Dat kan gaan om een procedure bij de huurcommissie, maar ook om een schikking met de verhuurder. Veel bewoners geven geen gevolg aan het advies van het Huurteam. Dat kan zijn omdat de huurder erover wil nadenken, verhuist, of besluit om geen vervolgtraject te starten uit angst voor een slechtere relatie met de verhuurder. Er zijn uiteindelijk 361 procedures in gang gezet bij 288 adressen.

In de meeste gevallen had de procedure te maken met de servicekosten (31%). Ook een procedure voor huurprijsverlaging komt vaak voor (22%). Naast woningcontroles helpt het huurteam ook met juridisch advies. In 2021 kregen 89 adressen hulp bij ingewikkelde juridische vragen.

Intimidatie en bedreiging
In 2021 zijn er 69 meldingen van intimidatie en bedreiging geregistreerd. Dit is vergelijkbaar met 2020, toen waren het 61 meldingen. De meest voorkomende vorm van intimidatie en bedreiging is het opzeggen van de huur of huisuitzettingen (25 keer). Ook stalken en onverwacht de woning binnenkomen, kwamen regelmatig voor (18 keer), net als verbaal geweld (14 keer).

14 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Duidelijk. De stekker kan uit dat Huurteam Utrecht. Er zijn zo verwaarloosbaar weinig problemen en er worden zo weinig resultaten gerealiseerd, dat dit team in stand houden een complete verspilling van tijd en belastinggeld is.

    Leve de markt en de goudeerlijke verhuurders die ze rijk is!

  2. Lombokker

    Van dit soort toestanden zijn we voorlopig nog niet af, in ieder geval niet vóór 2035.
    https://www.duic.nl/algemeen/coalitieakkoord-utrecht-bekend-met-onderwerpen-als-mobiliteit-rijnenburg-woningen-en-meer/

  3. Gert

    Daarom laat ik mijn huis leegstaan
    M’n buik vol van huurders

  4. Hans

    De meeste verhuurders deugen. Maar een aantal deugt niet. Het geeft wel te denken dat sommigen van hen vinden dat ‘de stekker wel uit dat huurteam kan’. Juist. Dat is dus precies de categorie van die malafide verhuurders waartoe een instantie als het huurteam op aarde is.

  5. Utrechtvoorutrecht

    Inderdaad, stekker uit het Huurteam en direct aangifte doen. Want dat is het alternatief.

  6. Hans

    Ik zou zeggen en en. De stekker moet erin blijven EN doe aangifte van huisvredebreuk en intimidatie als de ‘gewone middelen’ (zoals kalm in gesprek gaan en begrip hebben voor elkaars positie) ontoereikend zijn gebleken.

  7. Rob H.

    “Uit de jaarrapportage van het Huurteam blijkt dat zij in 2021 langs gingen bij 561 adressen. Daar werd gecontroleerd op de huurprijs, achterstallig onderhoud en eventuele gebreken in woningen. Bij 93 procent van de controles werden er één of meerdere misstanden aangetroffen (521 adressen).”

    De goudeerlijke verhuurders blijken in grote getale niet zo goudeerlijk.

    Hup Huurteam!

  8. JdV

    @RobH: Uit de jaarrapportage bleek dat huisartsen die op bezoek gingen bij patiënten met griepklachten bij 93% van de bezoeken griepklachten werden geconstateerd. Goh, verrassend. Het zou wat anders zijn als je bij 561 volkomen willekeurige huurders langs zou gaan en in 93% van de gevallen misstanden zou aantreffen. Bij 37.000 verhuurde woningen 521 misstanden is echt heel netjes hoor. Daar zou een gemiddeld bedrijf super blij mee zijn, laat staan onze overheid. Een foutpercentage van 1,5% is echt prachtig. Maar ja, logisch denken is ook lastig voor huurders als Rob.

  9. Confusius

    @ JdV

    Het gaat niet over het waarnemen van de klachten, want dat is logisch bij de klachten (al hebben de klagers dus wel gelijk> lang niet altijd zo bij klagers), maar get gaat om de hoeveelheid klachten die gegrond blijken te zijn.

    Een aantal van 0 klachten zou normaal horen te zijn in onze samenleving, ongeacht de hoeveelheid huurwoningen. Niet huisjemelkers die moedwillig de randen van de wet opzoeken en erover gaan. Zij behoren zich uit zich zelf aan de wet te houden. En dan ook nog terechte klagers intimideren met geweld. Sjongejonge.

  10. Rechercheur Kort door de Bocht

    @JdV: You’re on to something. 1,5% van de inwoners van Nederland wordt jaarlijks verdacht van een misdrijf (bron: CBS). Prachtig foutpercentage, zoals je zelf terecht aangeeft. Te besparen budget politie per jaar: 6,2 miljard euro. Ka-ching!

  11. Koel Hoofd

    @Confussius
    “Een aantal van 0 klachten zou normaal horen te zijn in onze samenleving”
    Op welke utopische planeet woon jij dat je denkt dat 0 klachten normaal zou zijn?
    Is die planeet nog bij ons zonnestelsel in de buurt?

  12. Scherpschutter

    @JdV

    Absoluut. Utrecht is gezegend met goudeerlijke verhuurders. En dan hebben we het nog niet eens gehad over wat de definitie van ‘een misstand’ eigenlijk is. Een deurklink die loszit? Een beschadigd tegeltje in de badkamer? Zelfs die lousy 1.5% aan ‘misstanden’ zal in de praktijk nog veel lager liggen en in veel gevallen om helemaal niets gaan. Daarom doen veel huurders er ook niets mee.

    Dat Huurteam kun je schrappen. Die doen vrijwel niets nuttigs.

  13. Hans

    @ Koel Hoofd

    Confusius heeft volkomen gelijk.

    Met ‘normaal’ wordt bedoeld: volgens de normen. Die lat moet hoog h
    Gelegd worden in een beschaafd land. Dat de nul procent niet gehaald wordt is een andere zaak maar dat wil nog niet zeggen dat we die norm niet moeten willen stellen. We moeten ons dus blijven verbazen over de praktijken van sommige verhuurders, ook wel ‘huisjesmelkers’ genoemd. Aan de misdragingen van deze uitbaters, die kennelijk lak hebben aan huisvrede en huurbescherming moeten we paal en perk blijven stellen.
    Het verhuren van woonruimte (wonen is een eerste levensbehoefte) is nu eenmaal van een speciale orde. Zij die zich daarmee bezighouden dienen gebonden te zijn aan strikte regels. En die regels zijn bij wet vastgesteld.

  14. JdV

    @rechercheurkortdoordebocht: Ja, helemaal goed. Want tenslotte zijn zaken als moord, verkrachting en diefstal geheel vergelijkbaar met een loszittende keukenkraan of een kapot zolderraam. Helder. Iets met appels met koelkasten vergelijken. Proest.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).