Enorme drukte op perron maakt mogelijk weg vrij voor trappen Moreelsebrug | De Utrechtse Internet Courant Enorme drukte op perron maakt mogelijk weg vrij voor trappen Moreelsebrug | De Utrechtse Internet Courant

Enorme drukte op perron maakt mogelijk weg vrij voor trappen Moreelsebrug

Enorme drukte op perron maakt mogelijk weg vrij voor trappen Moreelsebrug
De Moreelsebrug. Foto Robert Oosterbroek
De enorme drukte op sommige perrons in Utrecht maakt mogelijk de weg vrij voor trappen vanaf de Moreelsebrug. Dit is een langgekoesterde wens van de voltallige gemeenteraad en veel forensen. De politiek roept nu om actie van de gemeente.

De enorme drukte op sommige perrons in Utrecht maakt mogelijk de weg vrij voor trappen vanaf de Moreelsebrug. Dit is een langgekoesterde wens van de voltallige gemeenteraad en veel forensen. De politiek roept nu om actie van de gemeente.

Het perron bij spoor 5 en 7 is nu zo druk dat ProRail crowd control inzet om reizigers beter te spreiden. Zo klinkt er onder andere een nieuwe omroep waarmee forenzen worden opgeroepen om door te lopen als ze vanuit de stationshal komen.

Moreelsebrug

De drukte op het perron zou ook minder worden als reizigers via de Moreelsebrug kunnen lopen. Alle politieke partijen in Utrecht willen deze trappen graag hebben. Tot nu toe stuitte dat altijd op de dreiging van een miljoenenclaim door Klépierre, eigenaar van Hoog Catharijne.

Met Klépierre zijn namelijk ooit afspraken gemaakt dat er geen trappen mogen komen, behalve als de veiligheid in het gedrang komt door toenemend reizigersverkeer. Daarom zou het volgens de politiek in Utrecht nu tijd zijn om met alle betrokkenen in gesprek te gaan om de aanleg van de trappen te bespoedigen.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Hugo Aylva

    Dat klinkt allemaal heel sympathiek, die trappen naar de Moreelsebrug, maar ik denk dat het enthousiasme snel getemperd wordt wanneer blijkt dat alle reizigers die van die trappen gebruik gaan maken hun fiets níet in de grootste stalling ter wereld stallen, maar op en om de brug. Dat gaat een enorme chaos worden in de openbare ruimte.

    En zó druk zijn die perrons overigens echt niet (ik kom er elke dag), maar de meeste mensen zijn te lui om verder te lopen dan de roltrap. En dan maar klagen dat het zo druk is op het station en in de trein, terwijl aan het einde van het perron zowel het perron als de trein rustig zijn.

  2. Erik

    @Hugo: daarom zijn er op de brug ook geen plekken om fietsen aan vast te maken (behalve aan de bomen). Vanaf de andere kant kan je in de Knoopstalling parkeren en dan direct de brug op. Vanaf daar is het perfect.

  3. Gerard Brugmans

    Wedden dat Klepierre nu al een klein peleton advocaten aan het oplijnen is om die extra trappen tegen te gaan houden? De Gemeente Utrecht was in het verleden al nooit een partij voor die lepe vastgoedcomboys en dat zal nu niet anders zijn.

  4. Herman

    Leuk hoor, maar die toekomstige trappen zijn smal en er is maar weinig ruimte voor poortjes. Dus is er zelfs kans dat er chaos ontstaat bij de Moreelsebrug.
    Die plek is namelijk wel logisch, via logische route om HC heen loop je zo richting Rechtbank of Binnenstad.

  5. Tim

    Van mij mogen ze vandaag nog geplaatst worden, het scheelt een aardige omloop vanaf de Knoopstalling. Echter hou ik mijn enthousiasme nog even vast, want deze zwakke gemeente heeft het nog nooit voor elkaar gekregen om iets te doen tegen de zin van Kleppiere.

  6. Rob Huibers

    Niet zo mopperen in je rustige coupé, Hugo. Als die foutparkeerders hun fiets na terugkeer op de Kanaalweg moeten ophalen (met opengeknipt slot en na het voldoen van de kosten en een bekeuring) leren ze dat snel af.

  7. Scherpschutter

    Jongens en meisjes van de politiek, hou nou toch eens op met dat gezeur over die trappen. Afspraken zijn afspraken en die afspraken met Klépierre zijn glashelder: GEEN trappen, tenzij de veiligheid in het geding komt. Van dit laatste is natuurlijk totaal geen sprake.

    Respecteer de afspraak. Wees een betrouwbare zakelijke partner, in plaats van een onbetrouwbare gluiperd die elke keer door het minste geringste kiertje probeert de eigen afspraken te breken….

    Hoe moet het bedrijfsleven nou ooit nog kunnen vertrouwen op deze politiek, als ze maar continu onder haar eigen afspraken probeert uit te komen?

  8. Henkie82

    Het is er zeker wel druk. Ik denk dat de brandweer hier ook zo over denkt en de trappen vanwege de veiligheid noodzakelijk zijn!

  9. Erwin

    Ik rij elke dag over de Moreelsebrug en het zou verschrikkelijk zijn als ik dan door de drommen reizigers heen moet slalommen. Het is een brug om van de ene kant naar de ander kant van het spoor te komen, niet een onderdeel van het station!

  10. 04

    @Hugo: ik snap je redenatie niet? Er komen en gaan dagelijks duizenden reizigers naar de zuidzijde van het station, een groot deel daarvan komt lopend vanaf het Rabobank gebied of het Inktpot gebied, en die moeten nu als een grote eikenprocessie de omweg maken door de stationshal om uiteindelijk weer uit te komen op de plek waar ze 5 minuten eerder ook waren. Jouw enige reden waarom dat vooral zo moet blijven, is omdat er wel eens illegaal fietsen gestald kunnen gaan worden op de brug? Wat een wonderlijke redenatie…

  11. Bill

    Eindelijk, zou eens tijd worden!! En nu niet zwichten voor de geldwolven van Klepierre. Een extra en logische verbinding direct naar de binnenstad via de Mariaplaats is meer dan wenselijk.

  12. Gerben

    Wat een kul argument. Gaat om wachtenden op de trein die te beroerd zijn 20 tot 50 meter te lopen. Die lopen echt niet ook eens via de moreelsebrug als dit al te ver is.

  13. Bert

    @scherpschutter: Je weet toch wel dat wetten en afspraken er alleen zijn om te zorgen dat rupsje-nooit-genoeg wordt verzadigd? Andersom hebben we er lak aan: plebs en ondernemers zijn er om de Staat te dienen, niet andersom.

    @hugo
    Maar zo zijn fietsers helemaal niet (en al helemaal niet in Utrecht), die houden zich keurig aan de verkeersregels, stallen hun fietsen netjes. Daarom moeten ze ook bij elke poep en scheet worden gefaciliteerd. Want god betere dat ze eens een minuut moeten wachten bij die ‘gratis’ fietsenstalling, of dat ze een keer moeten om fietsen.

    on-topic:

    Dus pro-rail had niet kunnen bedenken dat op het grootste station van Nederland wel eens opstoppingen kunnen ontstaan als ze weer te lopen klungelen met verbouwen en wentelen het daarom maar op hun klanten (doorlopen) of proberen hun zakenpartner (Kleppiere) een oor aan te naaien?

  14. Kees Truijens

    Leuk idee, logische route uit de binnenstad. Ons stadsbestuur heeft zich zo in het pak laten naaien door Klépierre, dat die het tegen zullen weten te houden.
    Hoe staat het trouwens met de toegang tot de Uithoftram? Ook nog steeds via de stationshal? En met de toegang tot de stationshal zelf, op een onhandige plaats vanuit de binnenstad?

  15. Wim

    Gewoon Klepper betalen wat afgesproken is en dan de trappen maken.Afspraak is afspraak.
    Fietsers die verkeerd stallen de fiets oppakken en naar een smeltoven brengen i8

  16. Joost

    Tijd voor een grootschalige boycot van Hoog Catharijne om van die afspraken af te komen.

  17. Marcel

    Het probleem is voor een deel ook dat perron 5 erg smal is. Het perron zelf is wel redelijk breed, maar het overgrote deel van het perron wordt geblokkeerd door trappen,roltrappen en liften waardoor veel stukken maar een meter of 3 breed zijn. Dat is bij perron 7 ietsje beter. Maargoed, op beide perronnen komen afwisselend de trein naar Amsterdam en Schiphol binnen en die zijn enorm druk. En dat gaat nog drukker worden.

  18. JdV

    En nu is het wachten op de eerste fietser die via de trappen inclusief fiets het perron betreed en hard fietsend nog net zijn of haar trein probeert te halen. Hilarisch gewoon, kan niet wachten.

  19. Koel Hoofd

    Hilarische situatie. Je zou ook kunnen stellen dat de promotie voor de trein (en fiets) door de overheid zo goed gelukt is dat het ten onder gaat aan het eigen succes?

  20. Kadoendra

    De laatste tijd moet ik geregeld vanaf Utrecht Centraal met de trein en hierdoor heb ik het gebied wat Utrecht Centraal in zijn geheel omvat visueel beter kunnen beoordelen dan ik voordien kon.
    Door het zicht op Utrecht Centraal vanaf de Moreelsebrug ben ik erachter gekomen dat ik het stationsgebouw en de perrons buitenaf eigenlijk best wel een mooi stukkie architectuur vind.
    Terwijl de binnenkant van het station meer gericht is op functionaliteit, namelijk zoveel mogelijke ruimte voor de reiziger.
    Als er trappen geplaatst gaan worden bij de Moreelsebrug zal dit ook weer bijdragen aan de functionaliteit van de stationshal, want de trappen zullen bijdragen aan minder reizigers in de stationshal en daar Utrecht een knooppunt is en deze alleen maar nog drukker gaat worden is het spreiden van reizigers een goede zaak.
    Het is wel te hopen dat de trappen ontworpen gaan worden door een goed ontwerper/architect want elke stad kan beter iets meer geld uitgeven aan een beter ontwerp want dit draagt ook weer bij aan een mooiere en aantrekkelijkere stad.
    Toen de Moreelsebrug in aanbouw was heb ik naar politieke partijen in de Gemeente Raad nog een mail gestuurd met de tip dat het leuk zou zijn als de te planten bomen bloemdragend zouden zijn ten behoeven voor de bij en andere nuttige insecten.
    Ik heb hun verder gemeld dat ik op de Dag van de Openbare Ruimte in de jaarbeurs gesproken had met Cobra Adviseurs (o.a de beheerders van het bomenregister op internet waar dus echt ALLE bomen van Nederland genoteerd zijn!) en zij hebben mij toen gemeld dat steden om de bij te helpen in stedelijk gebied juist bloeiende exoten (uiteraard GEEN woekerende exoten, zoals de Japanse Duizendknoop) moet aanplanten, zoals de Bijenboom en de Epaulettenboom omdat deze twee juist in de warme zomermaanden de bij voorziet van krachtige nectar.
    Ik vind het jammer dat er niet voor epaulettenbomen is gekozen voor de Moreelsebrug want dat had niet alleen beter geweest voor de bij en andere nuttige insecten het had van de Moreelsebrug in de zomermaanden een visueel pareltje gemaakt.

    P.s voor iedereen die interesse heeft over de meest uiteenlopende Ideeën en mogelijkheden om de openbare ruimte mooier en aantrekkelijker te maken moet zeer zeker eens naar de Dag van de Openbare Ruimte in de Jaarbeurs gaan!

    https://www.vdberk.nl/bomen/pterostyrax-hispida/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).