Enschedese buschauffeurs winnen eerste NK elektrisch busrijden | De Utrechtse Internet Courant Enschedese buschauffeurs winnen eerste NK elektrisch busrijden | De Utrechtse Internet Courant

Enschedese buschauffeurs winnen eerste NK elektrisch busrijden

Enschedese buschauffeurs winnen eerste NK elektrisch busrijden
Het winnende team uit Enschede ontvangt de bokaal.
Een team van Syntus buschauffeurs stond zaterdagmiddag met een grote beker in de handen op een podium bij de U-OV busgarage aan de Europalaan: zij mogen zich officieel Nederlands eerste kampioen E-busrijden noemen.

Een team van Syntus buschauffeurs stond zaterdagmiddag met een grote beker in de handen op een podium bij de U-OV busgarage aan de Europalaan: zij mogen zich officieel Nederlands eerste kampioen E-busrijden noemen.

Het garageterrein was het druilerige decor voor het eerste kampioenschap met elektrische bussen. Teams uit onder andere Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, de Achterhoek en Zeeland draaiden hun rondjes op het terrein. Ze werden getest op behendigheid, zuinigheid, theoriekennis en een paar specifieke opdrachten, zoals keren.

Voor veel buschauffeurs was het de eerste keer dat ze met een elektrische 20-meterbus rijden. Voor de Utrechters niet, maar toch zijn het de chauffeurs uit Enschede die met de prijs aan de haal gaan, op de voet gevolgd door een team uit Montfoort en twee dames en een man van Connexxion uit Zeeland. Oud-wereldkampioen Ron Molenaar, die nog dagelijks voor U-OV zijn rondjes door de Domstad rijdt, wordt tweede in de zuinigheidscategorie.

Michel van den Munckhof, managing director bij het moederbedrijf van U-OV, Qbuzz, is tevreden. Hij ziet de wedstrijd ook een beetje als een reclamebord voor de Utrechtse elektrische bussen. “Er zijn maar weinig chauffeurs die eerder met dit soort grote elektrische stadsbussen hebben gereden, en de rijervaring is heel anders”, zegt hij. “Met dit kampioenschap hebben ze toch even kennis met de elektrische bus kunnen maken.” Verder is zo’n kampioenschap ook ‘gewoon leuk’ voor de chauffeurs.

Volgens hem zijn de nieuwe bussen de Tesla’s onder de bussen en is de rijervaring heel anders. “Hij remt sneller en trekt sneller op. Buschauffeurs hebben het er nog wel eens moeilijk mee dat ze zo stil zijn, ze rijden vaak deels op gehoor. Daardoor denken ze dat ze trager zijn dan onze dieselbussen. Maar bij een recente test reed de elektrische bus de diesel er makkelijk uit.”

2 Reacties

Reageren
  1. Charise van den dungen

    Jammer dat chauffeurs uit Eindhoven niet genoemd zijn en onze elektrische bussen is veeel beter materiaal

  2. FD

    Ik rij regelmatig mee met bus 1 maar het is me nog niet gelukt om in zo’n elektra-versie te zitten.
    Wel er achter, in de St. Jacobsstraat toen de elektrabus met storing uitviel.
    Dat doen Tesla’s maar heel zelden..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).