Ondanks het rode knipperlicht proberen mensen nog vaak snel over te steken bij een spoorwegovergang. Daarom wordt er bij de overweeg op de Mereveldseweg in Utrecht, tussen Lunetten en Amelisweerd, een flitspaal geïnstalleerd. Overtreders riskeren een boete tot 300 euro.
Het was al verboden, maar automobilisten die door rood rijden bij de spoorwegovergang worden sinds 12 augustus ook beboet. “We werken in de hele stad aan de verkeersveiligheid, en ook dit is weer een stap in de goede richting. Ik hoop vooral dat de camera’s ook preventief werken en zo gevaarlijke situaties voorkomen worden”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk.
Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs kan de boete oplopen tot 300 euro. Voor brom- en snorfietsers bedraagt de boete maximaal 210 euro. Mocht blijken dat ook voetgangers zich vaak schuldig maken aan gevaarlijk gedrag bij de overweg, dan kunnen boa’s worden ingezet om hen op heterdaad te betrappen en te beboeten.
ProRail benadrukt dat het doel van de flitspaal niet is om zoveel mogelijk boetes uit te delen, maar om gedragsverandering te bewerkstelligen. Door een proef in Hilversum weet ProRail naar eigen zeggen dat dit werkt. “Na verloop van tijd nam het aantal overtredingen met meer dan 50% af.”
Slimme camera’s
In samenwerking met het Openbaar Ministerie is ProRail begonnen met het installeren van flitspalen bij ongeveer 40 gevaarlijke spoorwegovergangen, waaronder die aan de Mereveldseweg. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiervoor financiële middelen beschikbaar gesteld.
Voor de overwegen worden speciale slimme camera’s gebruikt. Deze systemen analyseren de beelden en slaan deze op bij een mogelijke overtreding. Vervolgens worden de beelden bekeken door buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken wordt geregistreerd bij een overtreding, ontvangt de bestuurder een bekeuring thuis via het CJIB.
15 Reacties
ReagerenMijn hart gaat vreselijk te keer nadat ik dit bovenstaande heb gelezen, ik heb nl van de week een gezin met drie kinderen ( Fransen ) heel hard schreeuwend terug geroepen dat er nog een trein aan kon komen.
Goeie zaak! Volgens mij vertonen mensen die (hier) door rood rijden/lopen, ook ander aso-gedrag. Boetes zal ze leren/heropvoeden!
Ik begrijp uit het artikel dat fietsers blijkbaar nooit door rood gaan en dat dezelfde overtreding verschillend beboet wordt. Ik vraag me af welke perverse logica daar achter schuil gaat.
Overigens wint de trein. Altijd.
Statlertje toch. Er zijn legio boetes die verschillende hoogtes hebben al naar gelang het vervoermiddel. Dat zal iets met de ernst van de overtreding te maken hebben.
@W
Is met een (brom)fiets of motor een rood licht negeren bij een overweg een andere overtreding dan te voet? De gevolgen zijn voor de overtreder als het mis gaat hetzelfde. Wederom: de trein wint. Altijd.
Overigens zie ik vooral de diverse fietsvarianten de regels aan hun laars lappen, daar op de Mereveldse weg.
Meeeeh. Ik ben eigenlijk een darwinist in deze. Mensen die zo dom zijn dat ze denken het van een trein te kunnen winnen verdienen de ellende die ze gaat overkomen als ze het proberen. Dat werkt veel beter dan een boete imo.
JvD heeft kennelijk nog nooit een familielid, vriend, bekende aan de trein verloren? Het is nogal een smerige dood. En dan heb ik het nog niet over de impact die het op de treinbestuurder in kwestie heeft… die ziet het voor zijn ogen gebeuren. En de hulpverleners die de boel moeten opruimen… etc.etc.
@JdV
Eens.
Alleen wel lullig voor die duizenden mensen die met de trein reizen waarvoor het treinverkeer op dat traject weer uren plat ligt.
En een trauma voor de machinist uiteraard.
@JdV: dat de machinist er een trauma van oploopt, interesseert je verder niet?
Schaf de trein af, dan hoeft niemand te wachten
@Bakeliet: geheel correct. Mijn familieleden en/of vrienden zijn niet dom en wachten gewoon zoals het hoort keurig tot de trein voorbij is en de lichten zijn gedoofd. Begrijp ik dat ze dit bij u in in de familie of kennissenkring niet doen?
@RobH: Helaas is het denk ik onvermijdelijk dat je als treinmachinist een of meerdere keren in je carrière mogelijk een ongeval meemaakt. Dat is dan part of the job. Net zoals bij ambulancebroeders, brandweerlieden, politieagenten etc. Daar kun je op trainen. En daarnaast denk ik dat een machinist zichzelf niets hoeft te verwijten in dit soort gevallen (ook niet bij suicide overigens).
@ Henk
“Schaf de trein af, dan hoeft niemand te wachten”.
Henk misschien niet maar wel enkele honderdduizenden op de stations .
Statler
“Ik begrijp uit het artikel dat fietsers blijkbaar nooit door rood gaan ”
Het staat niet in het artikel, maar voor fietsers is de boete €100. Alleen is de pakkans natuurlijk kleiner omdat die geen kenteken hebben.
Probeert de wethouder zich hiernu de glorie van het werk van ProRail toe te eigenen?
Dat is niet kies.
Want ProRail is al heel lang bezig met het verbeteren van de veiligheid op het spoor. In tegenstelling tot het mobiliteitsbeleid van Utrecht.
@JdV
“En daarnaast denk ik dat een machinist zichzelf niets hoeft te verwijten in dit soort gevallen”
Maar die draagt het wel voor de rest van zijn leven mee omdat hij over de hele remweg van een kilometer of zo machteloos moet toezien hoe zijn trein op een mens klapt.
Overigens, ambulance, brandweer en politie zijn hulpverleners, die weten waar ze naar toe worden gestuurd zodat ze zich enigszins kunnen voorbereiden op wat ze kunnen aantreffen. Een machinist is een dienstverlener die het ongeval onverwacht overkomt.
Dus je hebt wel een punt in je risicocalculatie, maar eigenlijk slaat het als een tang op een varken.
@Jan
dank voor de de serieuze reactie, maar ik heb dat bewust geschreven. Het stoorde me behoorlijk dat in het bewuste artikel ongeveer elke categorie verkeersdeelnemers expliciet genoemd werd, behalve de fietser. Terwijl die naar mijn inschatting in aantal de hoofdgebruiker van deze fietsstraat is met een hoog percentage scholieren. Met bijpassend verkeersgedrag.
Ik zag vandaag bij de overgang Vechten hoe een fietsende moeder haar twee stuks fietsend grut door het rode licht loodste. Je kan het niet jong genoeg leren, blijkbaar. Zo wordt 0 verkeersdoden een fata morgana.
@Koel hoofd
Die indruk van toeeigening kreeg ik ook. En van een inmiddels serieus blinde vlek bij de wethouder.