Er komen honderden deelscooters, -fietsen en -bakfietsen in Utrecht Er komen honderden deelscooters, -fietsen en -bakfietsen in Utrecht

Er komen honderden deelscooters, -fietsen en -bakfietsen in Utrecht

Er komen honderden deelscooters, -fietsen en -bakfietsen in Utrecht
Utrechters kunnen binnenkort gebruik maken van 1500 deelfietsen, elektrische deelscooters en elektrische deelbakfietsen. De gemeente heeft verschillende vergunningen afgegeven voor bedrijven om de voertuigen in de stad te zetten.  

Utrechters kunnen binnenkort gebruik maken van 1500 deelfietsen, elektrische deelscooters en elektrische deelbakfietsen. De gemeente heeft verschillende vergunningen afgegeven voor bedrijven om de voertuigen in de stad te zetten.  

Donkey Republic mag 600 deelfietsen plaatsen, Tier Mobility 500 elektrische deelfietsen en 300 elektrische scooters en Cargoroo gaat 100 elektrische bakfietsen in verschillende wijken zetten. De voertuigen worden niet allemaal in een keer geplaatst, maar geleidelijk over de komende maanden.

Met de uitbreiding van het aanbod aan deelvervoer hoopt Utrecht dat meer mensen gebruik gaan maken van deze manier van vervoer. Het idee is dat deelvervoer duurzamer is en ruimte bespaart in de openbare omgeving. De grootste ambitie is dat inwoners in de toekomst geen auto meer voor de deur hoeven te hebben.

App

Het plaatsen van deelvoertuigen in de openbare ruimte kan soms voor discussie zorgen, omdat het ook verrommeling kan opleveren. De gemeente heeft daarom afspraken gemaakt met de bedrijven. Zo moeten de fietsen zo veel mogelijk in bestaande rekken of inpandige stallingen komen, komen de scooters vooral bij P+R’s en OV-knooppunten en de buurtbakfietsen krijgen vaste plekken in de wijken.

Gebruikers kunnen via een app van de aanbieder toegang krijgen tot de fiets of scooter. In de app is ook te zien waar de fietsen en bromfietsen worden aangeboden en waar ze kunnen worden ingeleverd. Gebruikers kunnen per rit betalen of een abonnement afsluiten.

Utrecht werkt ook mee aan de landelijke ontwikkeling van één app (Gaiyo) waar alle deelvoertuigen aangeboden worden. Dit heet Mobility as a Service, kortweg MaaS. Daarbij kunnen gebruikers via één app al het mogelijke vervoer plannen, boeken en betalen.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Uuutje

    Werkelijk iedereen in Utrecht heeft een eigen fiets en de expats en rijke studentjes gebruiken swapfiets. Wat is de toegevoegde waarde? Alleen de bakfietsen kan ik nog begrijpen.

    Overigens zijn dit geen deelfietsen, maar huurfietsen. Als ik mijn fiets incidenteel verhuur, dat is een deelfiets. Dit zijj grote bedrijven met een enorme voorraden aan huurfietssn.

    Donkey Republic moest bij mijn weten stoppen in Amsterdam vanwege de fietschaos op de stoepen. Utrecht gaat weer eens Amsterdam achterna. Op een niet hele toffe manier. Waarom staat een wethouder dit toe? Waarom doet een gemeenteraad hier niets tegen?

    In Brabant worden de huurscooters, waar je overal over struikelt (schots en scheef op de stoep en vaak in het water of in de fik)
    vrijwel alleen gebruikt door (dronken) jongeren. Even lekker scheuren met een meissie achterop.

  2. IkHebAlEenFiets

    als antwoord op Uuutje:
    omdat GroenLinks.
    Voor de bühne lekker groen doen, en vooral proberen groener te doen dan de buren. En daarna je houtkachel op je tropisch hardhouten veranda lekker oppoken. (real story) .

  3. Natte Otter

    Helemaal eens @Uuutje. Op de meeste plekken is niet eens genoeg ruimte voor de normale fietsen. En forensen kunnen gewoon een OV Fiets pakken.

    Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat het in Antwerpen bijvoorbeeld wel echt puik geregeld is met 1 aanbieder (ik denk de gemeente zelf). Elke 300m ofzo een punt voor die fietsen en dat wordt gewoon gemanaged.

    Dit zijn commercieeele bedrijven die er, en hun gebruikers, gewoon een zooitje van maken. Nu al denken blauwe banden dat ze kunnen doen en laten wat ze willen (want het is toch niet mijn fiets).

  4. Bernhard

    Eens met Uutje. Verziekt het straatbeeld en de toegevoegde waarde is zo goed als nul.

  5. Geb

    Wat Uuutje zegt

  6. Bromsnor

    Bromsnor is blij met de deelbakfiets. Uitstekend idee.

  7. Rob H.

    De buurtbakfiets, die zie ik mezelf nog wel gebruiken. Voor de rest, absoluut niks.

  8. Henri Koopman

    Donker Republic heeft een proef gedaan in de Willem van Noortstraat bij lunchroom Rocking Chair, het door bewoners gebruikte en altijd volle fietsenrek stond plots vol met oranje Republic fietsen zonder enig overleg. Buurtbewoners moesten maar naar nieuw niet te vinden plek zoeken @gemeenteraadutrecht ? Graag rek erbij plaatsen mocht dit opnieuw gebeuren

  9. Zuilen030

    Als dit ingevoerd wordt is de chaos compleet, gelet op de dicipline van de meeste fietsers wordt de puinhoop in de stad op de fietspaden en trottoirs alleen maar groter, de gemeente vergeet dat jonge kinderen en ouderen hiervan de dupe worden, maar zoals algemeen bekend is de stad voor de studenten en de juppen.

  10. RABE

    Is dit nou echt nodig???
    Ik heb mijn fiets gewoon in de schuur staan, dus die is altijd beschikbaar voor mij.

    Dit is weer een enorme investering, en wie draait daar voor op.??? Juist!!!!!

    Ik wil niet negatief doen maar is al dit spul hufterproof????
    Is er controle en onderhoud geregeld??

    DIT GAAT WEL ERG VER.

  11. bakfiets

    Idd, hier heeft vrijwel iedereen beschikking over een fiets, dus van die huurfietsen is echt onzin denk ik zo. Zo’n bakfiets vind ik dan wel weer handig, voor een snel stukje zwaardere dingen vervoeren. Kost wel bijna 5 euro per uur zag ik, da’s duurder dan een auto huren. Moet dat dan niet gesubsidieerd worden als de gemeente het zo mooi vindt?

  12. JdV

    Ik vermoed dat het plaatsen van deze fietsen zich zal beperken tot de STAD (centrum, wellicht enkele omliggende wijken in Oost) en dat het overgrote deel van de overige wijken (Kanaleneiland, Overvecht, Lunetten, De Meern, Vleuten, Leidsche Rijn etc etc) geheel verstoken zal blijven van dit “prachtige” groene initiatief.

  13. Dorine

    HUURmobiliteit.
    Maak je borst maar nat, in alle steden waar dit al geintroduceerd is wordt het een complete zooi. En gaan ze daarna weer weg.
    Als Utrecht nou eens leerde van anderen, in plaats van zelf het wiel (hahahahaha) uit te gaan vinden…

  14. W

    Wat leren we toch weinig… https://www.vice.com/nl/article/594w3q/chinese-fietsenkerkhoven

  15. Pee

    Het moet zijn ‘huren’ in plaats delen er word namelijk niets gedeeld.
    Het zijn dus verhuurbedrijven die aan de slag mogen.
    In andere landen waar men ook bezig is met deze huurvervoersmiddelen weten ze niet hoe snel ze er vanaf moeten omdat het een chaos is en een rotzooitje .
    https://www.youtube.com/watch?v=9ql3_deJ2HI
    https://www.youtube.com/watch?v=99_DGENn12w
    Verder kun je je afvragen waarom openbare ruimte gevuld word door een commercieel initiatief?

  16. jatoch

    Lekker weinig realiteitszin! De donkey fietsen stonden hier al in de binnenstad te verpieteren en zijn maar weggehaald en naar een kantorenpark in kanaleneiland gebracht waar ze ook niet worden gebuikt. omdat… niemand deze nodig heeft!
    Als je als college zulke groene oogkleppen ophebt verdien je echt geen volgende termijn.

  17. Agnes

    He ja fijn, nog meer fietsen!!!!
    Alsof er al niet een groot overschot aan fietsen de stoepen blokkeert.
    Helaas heb ik als rolstoelgebruiker iedere dag te maken met fietsen die lukraak overal neer gekwakt worden.
    Dus Utrecht laten we de stad nog minder toegankelijk maken, de ouderen en mindervaliden gaan wel op het fietspad lopen/rijden!!!!

  18. JdV

    @Henri Koopman: Wat zou je er van zeggen als bewoners hun fietsen niet gratis in de openbare ruimte stallen maar gewoon in hun eigen privé-omgeving? Automobilisten en motoren moeten betalen voor het parkeren van hun vervoermiddel in de openbare ruimte omdat ze beslag leggen op diezelfde ruimte met privé-vervoersmiddelen. Laat dat ook maar eens gelden voor fietsers. Asociaal om de stalling van jouw privébezit af te wentelen op de gemeenschap.

  19. Yoshua

    Die fietsen is onzinnig, we hebben al jaren last van de fietsterreur in de stad.
    Deelscooters waar straks een helmplicht voor is kan nooit succesvol worden, wie gaat er een helm opzetten die een voorganger met ongewassen vies haar of luizen heeft gedragen?

    De bakfiets is wel een goed plan wanneer je rotzooi naar de vaat moet brengen of iets hebt gekocht wat je niet naar huis kunt dragen op je rug.
    De App functioneert uitstekend en makkelijk.

    Bij mijn zus in Zeist hebben ze al jaren elektrische bakfietsen die je kan huren, niemand maakt daar gebruik van.
    In Zeist hebben ze de meest onlogische en tijdrovende manier bedacht dat je sneller zelf een bakfiets kunt kopen bij de lokale fietsenwinkel.

  20. Geenstijl@Utrecht🤪

    Laten we het een kans geven,hoewel ik sceptisch ben ….

  21. Utrechtvoorutrecht

    Ik zie de Donkey fietsen zelden gebruikt worden. Hoe wordt er geld aan verdiend? Green wheels staan ook vaak een week stil tussen twee huurders. Maar die prijzen zijn wat substantieler.

  22. Uuutje

    @UtrechtvoorUtrecht

    Greenwheels worden toch echt vaker gebruikt hoor. Sta jij de hele dag naast een auto te checken hoe en wat? Misschien worden ze wel ‘s nachts gebruikt. Who knows. Het verschil is dat Greenwheels wel echt een deelauto betreft (er staan er niet 16 naast elkaar op 1 plek) en het een abboneevorm is, geen losse verhuur.

  23. Geenstijl@Utrecht🤪

    Ach het ijzer staat hoog,dus we kunnen ze inleveren bij het recycle bedrijf als oud ijzer 🤣

  24. Ooginaller

    De modale fietsenbezitter wordt vanwege verkeersveiligheid en aanzien van de stad zo ongeveer gedwongen zijn fiets in een van die ondergrondse stallingen te plaatsen (kost extra tijd, maar is verder prima), en dan pleurt de gemeente de hele brijgekomen ruimte vol met foeilelijke Duitse en Deense huurfietsen. Sorry, ik snap hier helemaal niets van.

  25. Laszlo

    Hallo magneetvissers, leest u mee? Binnenkort een hoop te halen!

  26. GeeWee

    De openbare ruimte in Utrecht, god hebbe haar ziel.

  27. Marianne

    Ik ben verbaasd over al die negatieve reacties.
    Ik geniet ervan dat Utrecht steeds fietsvriendelijker wordt. En ik heb deelfietsen in buitenlandse steden goed zien werken. Het mooie is – omdat de gebruiker geregistreerd is en betaalt, zet hij/zij de fiets altijd weer netjes terug in een rek! Dit in tegenstelling tot de barrels die nu overal neergegooid worden (ook in grachten en singels).
    Ja, we zijn best met heel veel mensen op een paar vierkante kilometer, als je rust en ruimte wil is dat in het Oosten van Nederland nog volop te vinden.. Maar ik vind Utrecht steeds leefbaarder worden.
    Een mooie zondag allemaal!

  28. Binnenstadbewoner

    En nog meer verrommeling en inperking van de publieke ruimte. Al die deelfietsen, deelscooters, deelbakfietsen etc. gaan vooral gebruikt worden om mee naar de binnenstad te rijden en daar achter te laten. Dus op straat nog heel veel meer chaos in de binnenstad dan nu al het geval is.

  29. Marko

    De trottoirs worden steeds voller. Bakfiets voor de blindenoversteekplaats, wat maakt het uit, hij moet immers goed in het zicht staan. Na alle wildgeparkeerde wegwerp-swapfietsen kan dit er ook nog wel bij. Om verrommeling tegen te gaan zijn ‘afspraken gemaakt’. Misschien gewoon niet toelaten? Vooral die huurfietsen en scootertjes worden gauw een plaag. En handhaving is geen optie, dat weten we zolangzamerhand wel. Heeft het college van B&W wel oog voor de nadelen of wordt blindelings de fietslobby gevolgd?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).