Er komt een fietstunnel onder het spoor tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk. De bouw van de tunnel start volgend jaar zomer en moet eind 2021 klaar zijn.
De tunnel vormt een belangrijk onderdeel van de fietsroute tussen de wijken Cartesiusdriehoek en Wisselspoor, waar de komende jaren duizenden woningen worden gebouwd. Ook de bereikbaarheid van het Werkspoorkwartier, de Amsterdamsestraatweg en het centrum van Utrecht verbetert hierdoor.
De bouw van de tunnel valt samen met de start van de bouwwerkzaamheden in de aangrenzende Cartesiusdriehoek en Wisselspoor. Wanneer de tunnel in gebruik kan worden genomen, is nog afhankelijk van bouwwerkzaamheden in deze wijken. Omwonenden worden nader geïnformeerd over de werkzaamheden.
Blue zone
In de Cartesiusdriehoek komen tal van voorzieningen en 2.600 nieuwe woningen. Het gebied wordt een zogeheten Blue Zone en moet de gezondste wijk van Nederland worden.
Gekoppelde berichten

De handtekeningen zijn gezet: Cartesiusdriehoek wordt Blue Zone met duizenden woningen
In de Cartesiusdriehoek komen tal van voorzieningen en 2.600 nieuwe woningen. Het gebied wordt een…
17 Reacties
ReagerenWaarom geen tunnel op de kruising tussen de Kanaalweg en van Zijstweg? Erg gevaarlijke en onoverzichtelijke kruising.. Helaas hebben forenzenfietsers geen prioriteit in ‘fietsstad’ Utrecht, het communistische bestuur geeft liever geld uit aan allerlei prestigieuze wielerevenementen
Mooi! @Lot: ook graag fietserstunnel onder tramlijn bij kruising Weg tot de Wetenschap – Platolaan.
Op zich prima. Maar als je dan toch een fietstunnel bouwt, waarom dan niet wat meer in zuidelijke richting, zodat je ook Nieuw Engeland met de 2e Daalsedijk verbindt? Ik vind dit wel een gemiste kans.
En waar blijft de fietstunnel vanaf de Croeselaan naar de Nicolaas Beetsstraat?
Weer een overvalplek erbij. Maar doe er dan ook een tussen de 1e en 2e Daalsedijk. Dat wil de buurt al jaaaren.
Doe dan gelijk maar tramtunnel erbij.
En als we toch bezig zijn, tunnel onder Westplein?
Dan nog een tunnel voor de noordelijke randweg…..
@Fred, heb je enig idee wat een fietstunnel kost en hoe dat dan in verhouding zou staan voor die enkele metertjes kortere route? Daar is een woord voor: bijzonder decadent.
Een stukje verderop, aan het eind van de Concordiastraat, was tot pakweg vijftig jaar geleden een overweg: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e2f27695-0906-531d-8311-34d3d19f4885/media/c0429a1b-0e56-d260-cdae-7996dea8c35c
Die is verdwenen toen rond 1965 het tracé werd verhoogd en de St. Josephlaan werd verbonden met de Cartesiusweg.
@Barend: Huh? Een paar meter verderop bevindt zich de Moreelsebrug,.. Waar echt behoefte aan is, is een tunnel of brug tussen Cremerstraat en 2e Daalsedijk.
@Kees Prinsen
Er komt een brug over de Kromme Rijn om de kruising met de Platolaan te ontlasten.
@Fred
Er wordt niet echt een tunnel aangelegd, maar meer een viaduct. Een viaduct in de spoordijk aanleggen is een relatief eenvoudige operatie, een tunnel aanleggen is dat niet.
Goede beslissing
@Bernhard, die tunnel is er al jaren en heet de Daalsetunnel. Tja, het is een paar meter om, maar fietsen is gezond.
@Ab Hap helemaal eens tunnel of andere voorziening bij kruising tussen de Kanaalweg en van Zijstweg is erg gevaarlijk veel kinderen kwestie van tijd dat het daar mis gaat
@Fred, @Bernhard: Goed idee!
De beste plek om de tweedeling door het spoor te verminderen zou een verbinding zijn halverwege de Daalsetunnel en Station Zuilen. Bijvoorbeeld vanaf de Concordiastraat naar het Cremerplein.
@Fred: hoe gaat die brug over Kromme Rijn zorgen voor ontlasting van kruispunt platolaan? Is toch 150 meter verderop en fietsers uit de stad moeten dan nog steeds het kruispunt oversteken.
Excuus @Fred. Bedoel @Frits
@DUIC: zou graag willen zien dat het kruispunt Platolaan – Weg tot de Wetenschap veiliger gemaakt wordt door te kiezen voor een van de volgende twee varianten:
1. vanaf het kruispunt richting Utrecht Science Park de autoweg te veranderen in een fietsstraat (zoals in Platolaan), waarbij auto’s te gast zijn.
2. de Weg tot de Wetenschap richting Utrecht Science Park vanaf het kruispunt ontoegankelijk te maken voor auto’s en herinrichten als snelweg voor fietsers. Auto’s kunnen via Archimedeslaan naar Utrecht Science Park.
Beide varianten zorgen allebei voor minder verkeer dat moet oversteken en dus veiliger. Daarnaast past het binnen de ambitie van Utrecht Science Park om minder auto’s toe te laten.
Zouden jullie hier eens aandacht aan willen besteden?