Er komt een fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk - De Utrechtse Internet Courant Er komt een fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk - De Utrechtse Internet Courant

Er komt een fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk

Er komt een fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk
De nu nog doodlopende Locomotiefstraat. Bron: Google Maps
Er komt een fietstunnel onder het spoor tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk. De bouw van de tunnel start volgend jaar zomer en moet eind 2021 klaar zijn.

Er komt een fietstunnel onder het spoor tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk. De bouw van de tunnel start volgend jaar zomer en moet eind 2021 klaar zijn.

De tunnel vormt een belangrijk onderdeel van de fietsroute tussen de wijken Cartesiusdriehoek en Wisselspoor, waar de komende jaren duizenden woningen worden gebouwd. Ook de bereikbaarheid van het Werkspoorkwartier, de Amsterdamsestraatweg en het centrum van Utrecht verbetert hierdoor.

De bouw van de tunnel valt samen met de start van de bouwwerkzaamheden in de aangrenzende Cartesiusdriehoek en Wisselspoor. Wanneer de tunnel in gebruik kan worden genomen, is nog afhankelijk van bouwwerkzaamheden in deze wijken. Omwonenden worden nader geïnformeerd over de werkzaamheden.

Blue zone

In de Cartesiusdriehoek komen tal van voorzieningen en 2.600 nieuwe woningen. Het gebied wordt een zogeheten Blue Zone en moet de gezondste wijk van Nederland worden.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Ab Hap

    Waarom geen tunnel op de kruising tussen de Kanaalweg en van Zijstweg? Erg gevaarlijke en onoverzichtelijke kruising.. Helaas hebben forenzenfietsers geen prioriteit in ‘fietsstad’ Utrecht, het communistische bestuur geeft liever geld uit aan allerlei prestigieuze wielerevenementen

  2. Kees Prinsen

    Mooi! @Lot: ook graag fietserstunnel onder tramlijn bij kruising Weg tot de Wetenschap – Platolaan.

  3. Fred

    Op zich prima. Maar als je dan toch een fietstunnel bouwt, waarom dan niet wat meer in zuidelijke richting, zodat je ook Nieuw Engeland met de 2e Daalsedijk verbindt? Ik vind dit wel een gemiste kans.

  4. Barend

    En waar blijft de fietstunnel vanaf de Croeselaan naar de Nicolaas Beetsstraat?

  5. Katja

    Weer een overvalplek erbij. Maar doe er dan ook een tussen de 1e en 2e Daalsedijk. Dat wil de buurt al jaaaren.

  6. Herman

    Doe dan gelijk maar tramtunnel erbij.
    En als we toch bezig zijn, tunnel onder Westplein?
    Dan nog een tunnel voor de noordelijke randweg…..

  7. Koel Hoofd

    @Fred, heb je enig idee wat een fietstunnel kost en hoe dat dan in verhouding zou staan voor die enkele metertjes kortere route? Daar is een woord voor: bijzonder decadent.

  8. Teunis

    Een stukje verderop, aan het eind van de Concordiastraat, was tot pakweg vijftig jaar geleden een overweg: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e2f27695-0906-531d-8311-34d3d19f4885/media/c0429a1b-0e56-d260-cdae-7996dea8c35c
    Die is verdwenen toen rond 1965 het tracé werd verhoogd en de St. Josephlaan werd verbonden met de Cartesiusweg.

  9. Bernhard

    @Barend: Huh? Een paar meter verderop bevindt zich de Moreelsebrug,.. Waar echt behoefte aan is, is een tunnel of brug tussen Cremerstraat en 2e Daalsedijk.

  10. Frits

    @Kees Prinsen
    Er komt een brug over de Kromme Rijn om de kruising met de Platolaan te ontlasten.

    @Fred
    Er wordt niet echt een tunnel aangelegd, maar meer een viaduct. Een viaduct in de spoordijk aanleggen is een relatief eenvoudige operatie, een tunnel aanleggen is dat niet.

  11. Dirk

    Goede beslissing

  12. Koel Hoofd

    @Bernhard, die tunnel is er al jaren en heet de Daalsetunnel. Tja, het is een paar meter om, maar fietsen is gezond.

  13. Don

    @Ab Hap helemaal eens tunnel of andere voorziening bij kruising tussen de Kanaalweg en van Zijstweg is erg gevaarlijk veel kinderen kwestie van tijd dat het daar mis gaat

  14. Bertus

    @Fred, @Bernhard: Goed idee!
    De beste plek om de tweedeling door het spoor te verminderen zou een verbinding zijn halverwege de Daalsetunnel en Station Zuilen. Bijvoorbeeld vanaf de Concordiastraat naar het Cremerplein.

  15. Kees Prinsen

    @Fred: hoe gaat die brug over Kromme Rijn zorgen voor ontlasting van kruispunt platolaan? Is toch 150 meter verderop en fietsers uit de stad moeten dan nog steeds het kruispunt oversteken.

  16. Kees Prinsen

    Excuus @Fred. Bedoel @Frits

  17. Kees Prinsen

    @DUIC: zou graag willen zien dat het kruispunt Platolaan – Weg tot de Wetenschap veiliger gemaakt wordt door te kiezen voor een van de volgende twee varianten:
    1. vanaf het kruispunt richting Utrecht Science Park de autoweg te veranderen in een fietsstraat (zoals in Platolaan), waarbij auto’s te gast zijn.
    2. de Weg tot de Wetenschap richting Utrecht Science Park vanaf het kruispunt ontoegankelijk te maken voor auto’s en herinrichten als snelweg voor fietsers. Auto’s kunnen via Archimedeslaan naar Utrecht Science Park.

    Beide varianten zorgen allebei voor minder verkeer dat moet oversteken en dus veiliger. Daarnaast past het binnen de ambitie van Utrecht Science Park om minder auto’s toe te laten.

    Zouden jullie hier eens aandacht aan willen besteden?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).