Extra onderzoek naar de risico’s van te zwaar verkeer op de grachten | De Utrechtse Internet Courant Extra onderzoek naar de risico’s van te zwaar verkeer op de grachten | De Utrechtse Internet Courant

Extra onderzoek naar de risico’s van te zwaar verkeer op de grachten

Extra onderzoek naar de risico’s van te zwaar verkeer op de grachten
Deze vrachtwagen bleek ook veel te zwaar te zijn. Bron: Handhaving en Toezicht
De gemeente Utrecht gaat extra onderzoek laten uitvoeren naar de risico’s van te zwaar verkeer op de grachten in de binnenstad. In de stad geldt een zogeheten aslastbeperking. Voertuigen die te zwaar wegen worden geweerd om de werfkelders te beschermen.

De gemeente Utrecht gaat extra onderzoek laten uitvoeren naar de risico’s van te zwaar verkeer op de grachten in de binnenstad. In de stad geldt een zogeheten aslastbeperking. Voertuigen die te zwaar wegen worden geweerd om de werfkelders te beschermen.

In Utrecht zijn ruim 700 middeleeuwse werfkelders. Om het erfgoed te beschermen heeft de gemeente een verbod ingesteld op te zware wagens. In 2014 is er ook onderzoek gedaan, toen was de conclusie dat de aslastbeperking van 2000 kilo voldoende zou zijn om schade en gevaarlijke situatie te voorkomen.

De gemeente meent nu echter dat er aanvullend onderzoek nodig is. Doordat er flink gewerkt wordt aan de wal- en kluismuren is ook duidelijk geworden dat sommige werfkelders in slechte staat zijn. Ook neemt het zware verkeer in de binnenstad de laatste jaren toe. Ook het aantal overtredingen neemt toe, het afgelopen jaar zijn er fors meer boetes uitgeschreven. Soms rijden er vrachtwagens over de Oudegracht die meer dan 2,5 keer te zwaar zijn.

Kromme Nieuwgracht

Ook van bewoners krijgt de gemeente vaker te horen dat ze zich zorgen maken. Zo zijn naar aanleiding van gesprekken met bewoners aan de Kromme Nieuwegracht maatregelen genomen groot en zwaar verkeer fysiek te weren.

Deze maand wordt daar nog een verzinkbare paal geplaatst om te breed verkeer fysiek te weren. Ook wordt in februari 2019 de rijrichting van de Nobeldwarsstraat omgekeerd, om de toegang tot de Kromme Nieuwegracht van die kant af te sluiten.

Doel van het nieuwe onderzoek is om een scherper beeld te krijgen van het risico van te zwaar verkeer dat boven de kelders rijdt. Ook moet het rapport in algemene zin meer informatie geven over het effect van zwaar verkeer boven de werfkelders.

4 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Onderzoek? Waarom? Gewoon verbieden. Dan maar 3 busjes inplaats van een reuze bus. Simpel bordje plaatsen. Erbij!!! Bij al die anderen dus!!!!

  2. JdV

    Tja, de vraag is of de chauffeurs uit de MOE-landen de bordjes kunnen en willen begrijpen. Als een Belgischetoerist al niet snapt dat je niet moet keren op de trambaan vrees ik het ergste voor de vrachtwagenbestuurders uit exotische landen.

  3. Sjaak

    @marcel: zonder gedegen onderzoek zullen veel mensen (waaronder een groot deel van de reaguurders op deze site) vermoeden dat het een anti-auto-complot betreft van GL in het algemeen en wethouder Van Hooijdonk (meestal door deze reaguurders “Lotje” genoemd, waarmee dan weer allerlei spitvondige taalgrapjes worden gemaakt) in het bijzonder.

  4. Herman

    Bij deze gratis onderzoeksresultaat “Zware vrachtwagens zijn slecht voor de oude kwetsbare binnenstad. Middels conventionele (palen, borden e.d.) en moderne (kenteken scannen, automatisch wegen e.d.) middelen dit tegengaan en handhaven.”

    Zo bespaart de gemeente weer kostbaar (belasting) geld dat bij voorkeur niet geïnd hoeft te worden of beter besteed kan worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).