Er komt weer een directe nachttrein tussen Utrecht en Wenen | De Utrechtse Internet Courant Er komt weer een directe nachttrein tussen Utrecht en Wenen | De Utrechtse Internet Courant

Er komt weer een directe nachttrein tussen Utrecht en Wenen

Er komt weer een directe nachttrein tussen Utrecht en Wenen
Archiefbeeld Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Het is vanaf volgend jaar weer mogelijk om in Utrecht een directe trein te pakken naar München of Wenen. Vanaf december 2020 gaat de nachttrein tussen Nederland en Oostenrijk weer rijden.

Het is vanaf volgend jaar weer mogelijk om in Utrecht een directe trein te pakken naar München of Wenen. Vanaf december 2020 gaat de nachttrein tussen Nederland en Oostenrijk weer rijden.

De trein rijdt vanuit Amsterdam, via Utrecht naar München en Wenen. Reizigers in Nederland kunnen nu ook al vanaf Düsseldorf op de nachttrein stappen, maar met de nieuwe verbinding is Nederland weer direct aangesloten op het Europese nachttreinennetwerk.

De prijs voor een zitplaats begint rond de 29 euro, voor een ligplaats zijn rond de 59 euro en de slaapplaatsen zijn beschikbaar vanaf 89 euro. Er wordt ook gewerkt aan een snellere intercity vanuit Nederland richting Berlijn.

22 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Dan toch liever met het vliegtuig. Is ook beter voor de boompjes en de plantjes.

  2. Hugo Aylva

    Goed nieuws! Hopelijk wordt de nachttreinverbinding met Berlijn/Warschau en Kopenhagen ook weer snel hersteld.

  3. Kadoendra

    @Harry

    Sinds 2017 rijd de NS in Nederland voor 100% op groene stroom.

    Ik ben niet op de hoogte van de Duitse spoorwegen maar er is een grote kans dat ook zij niet stil zitten op het gebied van groene stroom.

    Overigens kan iedereen weten dat een vliegtuig in zijn geheel niet duurzaam is.

  4. Harry

    @ Kadoendra
    Ik doelde op het biologische basisbeginsel dat meer CO2 resulteert in een verbeterde fotosynthese. Kennis uit 2e klas lagere school. Meer CO2 is aldus een groenere planeet!

  5. Tim

    Kan de intercity naar Amsterdam in de ochtendspits daar dan weer lekker achteraan boemelen? Dat was in de oude dienstregeling met die nachttrein altijd een ramp. Door die trage trein kwam je gegarandeerd minimaal 10 minuten te laat op Amstel aan.

  6. Knuppel

    @Harry

    Bétere fotosynthese? Ik dacht even dat je aan het trollen was, maar je hebt het gewoon niet begrepen. Zoals iedereen die de lagere school heeft afgemaakt weet, is CO2 niet de beperkende factor in de fotosynthese. Anders zouden planten wel veel meer groeien zolang er nog CO2 in de lucht zit, toch?

  7. Harry

    Voor de mensen die het nog steeds niet willen begrijpen.
    “ Fotosynthese
    Via stimulatie door de fotosynthese kunnen planten voordeel hebben van verhoogde CO2-concentraties in de lucht. Planten die worden blootgesteld aan hogere CO2-concentraties groeien sneller dan andere planten. Ook zullen deze planten minder water nodig hebben, dit is een voordeel in droge gebieden.”

    Dus meer CO2 is meer eten. Ook voor alle trollen klimaatdrammers en planeetreddertjes.

  8. Arjan Verhoeven

    Dat is goed nieuws! Persoonlijk maak ik me niet zo druk over CO2, maar dat vliegen is niet mijn hobby..

    @Knuppel,
    Je hoeft niet zo neerbuigend te doen, zeker niet als je het zelf niet zo goed weet. Meer groei is precies de reden waarom er extra CO2 in kassen wordt geblazen.

  9. Erwin

    Grappig over hoe zelfs een normaal bericht over de nachttrein naar Wenen door klimaatontkenners wordt aangegrepen om hun punt te willen maken

  10. Bram

    @Tim
    De trein gaat gelikkig maar 2x per week dus veel last zul je er niet van hebben..

  11. Kadoendra

    @Harry

    De mens is niet al ruim een eeuw massaal kolen en aardolie aan het verbranden om de planten van CO2 te voorzien.
    Het massaal verbranden van kolen en aardolie heeft dus niets te maken met een tekort aan CO2 op de planeet aarde.
    Het massaal verbranden van kolen en aardolie heeft slechts te maken met industrie, verkeer, energiecentrales, etc.

    Wat het grote probleem met kolen en aardolie is dat als je het verbrand de CO2 die er al miljoenen jaren veilig opgeborgen zit in de atmosfeer komt en in die atmosfeer zit inmiddels flink meer CO2 dan het echt nog goed is voor het milieu op aarde.

    @Arjan Verhoeven

    Het extra CO2 toevoegen in kassen heeft slechts nut in combinatie met hogere temperaturen, dus in de kassen waar dit plaats vind gebeurd het altijd in deze combinatie.
    Dat er tuinders zijn die voor deze combinatie kiezen heeft te maken dat een plant sneller groeit en dus eerder in de winkel kan liggen.
    Extra CO2 toevoegen in een kas met een normale temperatuur heeft geen effect op de groei van planten.
    Overigens groeien bomen ook sneller met hogere temperaturen en meer CO2, maar zij gaan ook eerder dood.

  12. JdV

    Voor de liefhebbers. Deze trein loopt niet zozeer op stroom. Hij loopt vooral op subsidie. Miljoenen per jaar voor een product dat niet normaal levensvatbaar is. Het mag wat kosten, die nep- milieu oplossingen.

  13. Frits

    @Harry
    Als we ons voortaan allemaal gaan ontlasten in de vrije natuur is dat ook goed voor de boompjes en plantjes.

  14. Hugo Aylva

    @JdV: Ja, want gelukkig worden andere andere de luchtvaart totaal niet gesubsidieerd (geen belasting op tickets én geen accijns op brandstof lijkt me toch een redelijk verkapte subsidie!). Het zou juist eens tijd worden dat er wordt geïnvesteerd in het spoor en dat de oneerlijke concurrentiepositie van het spoor ten opzichte van de luchtvaart teniet wordt gedaan, of zelfs wordt omgedraaid.

  15. Knuppel

    @Arjan Verhoeven Ik was inderdaad was bot, excuses daarvoor.

    In aanvulling van Kadoendra, de extra CO2 heeft alleen effect als er ook meer licht is. Voor de Nederlandse situatie is de concentratie CO2 in de lucht niet de beperkende factor voor de fotosynthese.

    @JdV Het is subsidie voor reizigers. De brandstof in vliegtuigen wordt ook indirect gesubsidieerd aangezien de belasting op kerosine minimaal is. Als we niet meer voor werk of ontspanning op reis zouden gaan, en we geen producten meer zouden importeren en exporteren, zouden beiden subsidies niet nodig zijn.

  16. BramD

    Toch is het fijn dat die trein er weer komt.

  17. Kadoendra

    @JDV

    Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa wordt er werkelijk alles gesubsidieerd dus denk maar niet dat de kerncentrales van Dodewaard en Borsele er nu staan zonder subsidie.

    Ik geef dit voorbeeld daar er altijd wel weer mensen zijn die het woord subsidie alleen maar gebruiken als zij de ontvangende partij onder uit willen halen.

  18. Klots

    @ JdV, weet je wat ieder boerengezin aan subsidie ontvangt? De vrije markt weet je wel……

  19. Harry

    Straks gaat jaarlijks 25% van onze EU welvaart naar CO2 bestrijding. Dan is het inderdaad handig om een goede treinverbinding te hebben naar de Klimaatconferentie in Wenen waar de subsidiekoek zal worden verdeeld.

    Ondertussen is de energierekeningen met 100% gestegen. Kortom iedereen mag fors bijlappen voor de gesubsidieerde jacht op CO2.

    Goed voor het anti-CO2 promotieteam. Helaas slecht voor de welvaart en netto besteedbaar inkomen met nog meer energiearmoede tot gevolg..

  20. Kadoendra

    @Harry

    Het grote probleem is dat er in kolen en aardolie al miljoenen jaren CO2 op een veilige manier ligt opgeslagen.
    Doordat er in de loop van de vorige eeuw en ook nog deze eeuw enorme hoeveelheden kolen en aardolie verbrand zijn heeft die kolen en aardolie zijn veilige opslagfunctie verloren en hierdoor zit nu die enorme hoeveelheid CO2 in de atmosfeer.
    Er zit dus nu voor het milieu een veel te grote hoeveelheid CO2 in de atmosfeer!

    De kern van het probleem is feitelijk dat er bij de levering van de kolen en de aardolie nooit rekening is gehouden met de vervuilende factor, met andere woorden de fossiele brandstoffen waren te goedkoop en hiervoor betalen wij nu dus de rekening!

  21. Harry

    @ Kadoendra
    Aardolie en steenkool heeft er wel toegeleid dat we de afgelopen decennia de welvaart in de wereld hebben zien groeien, de armoede enorm hebben zien verminderen, dat mensen in goede gezondheid veel ouder worden, dathele generaties kinderen naar school zijn gegaan etc. etc.

    Maar ja het is bon ton om dat allemaal te negeren en zo hard mogelijk te schreeuwen dat het einde nabij is.
    En dan moet je toch iets de schuld geven. En als CO2 niet meer aanslaat nemen we gewoon een andere element uit het periodiek systeem.

  22. Koel Hoofd

    Grappig, er is altijd weer een emotionele klimaatgelover die even het woord klimaatontkenner moet roepen om zichzelf beter te voelen…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).