Europalaan krijgt nieuwe inrichting, project moet klaar zijn voor eerste woningen Merwede Europalaan krijgt nieuwe inrichting, project moet klaar zijn voor eerste woningen Merwede

Europalaan krijgt nieuwe inrichting, project moet klaar zijn voor eerste woningen Merwede

Europalaan krijgt nieuwe inrichting, project moet klaar zijn voor eerste woningen Merwede
Impressie van de nieuwe Europalaan Noord
Het nieuwe ontwerp van de Europalaan in Utrecht is gepresenteerd. Het gedeelte tussen het Anne Frankplein en het Europaplein krijgt een vrije busbaan en aan weerszijden fietspaden en een rijbaan voor auto’s. De nieuwe inrichting is volgens de gemeente nodig voor de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone.

Het nieuwe ontwerp van de Europalaan in Utrecht is gepresenteerd. Het gedeelte tussen het Anne Frankplein en het Europaplein krijgt een vrije busbaan en aan weerszijden fietspaden en een rijbaan voor auto’s. De nieuwe inrichting is volgens de gemeente nodig voor de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone.

De Europalaan Noord, zoals het stuk wordt genoemd, krijgt een zogenoemde busbaan voor hoogwaardig openbaar vervoer. Er komen twee haltes op het stuk. Ook wordt er rekening gehouden met de komst van een tramlijn. In de toekomst zou hier misschien de Merwedelijn kunnen gaan rijden, al is daar nog geen financiering voor.

Nieuwe woonwijk

De nieuwe inrichting van de weg is nodig vanwege de grootse plannen van de nieuwe woonwijk Merwede. Ruim 12.000 mensen gaan wonen in de wijk die nog gebouwd moet worden, en die moeten ook allemaal de bus kunnen pakken. Dat is extra belangrijk omdat het gebied zelf autovrij gaat worden. De verwachting is dan ook dat het aantal reizigers van de huidige 11.000 gaat toenemen naar 15.000 per dag.

Het oversteken tussen Merwede en Park Transwijk moet door de nieuwe inrichting ook makkelijker worden. Daarom komen er drie oversteekplaatsen. De laan wordt groen en krijgt onder meer wadi’s om overtollig regenwater op te vangen.

Het plan dat er nu ligt is nog een schets. Op 18 mei wordt er nog een informatieavond georganiseerd en bewoners kunnen nog tot en met 30 mei reageren op de plannen.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Artist impression: De Maliebaan wordt nagemaakt…

  2. cas

    wacht, een rijbaan voor auto’s… wordt het 1 richtingsverkeer?

  3. Leon

    Mooi.

  4. erwin

    @cas: jep. althans voor auto’s. pak je toch lekker de fiets?

  5. BW

    @cas
    Moest zelf ook goed kijken, maar aan de linkerkant, tussen de busbaan en het fietspad, zit volgens mij ook een rijbaan in de andere richting.

  6. ron

    Er zijn nu al vrije busbanen, rijbanen voor auto’s, 2 bushaltes en een fietspad. Bijzonder.

  7. De count

    Benieuwd wat dynamisch verkeersmanagement inhoudt? Hopelijk niet weer ellenlang gewacht voor op rood staande verkeerslichten. Verder mooi ontwerp

  8. Pee

    12,000 mensen zonder auto ?
    Of word het voertuig in aansluitende wijken geplaatst?

  9. Jan Vanel

    Nog nooit zo’n luxe tippelzone gezien…

  10. Mark

    @Cas, aan beide kanten van de busbaan komt een rijbaan. Dus je hebt 2×1, net als nu.

  11. Hans

    Het nieuwe ghetto?? Weet mij nog te herinneren dat bij het begin van het kanaaleiland en overvecht ook van dit soort halleluja verhalen in de krant stonden. Misschien maak ik nog mee hoe het zich ontwikkelt. Gezien de prijsstelling van de huizen en het autovrij zijn zal het eerst het paradijs en daarna de hel op aarde worden.

  12. RABE

    Daar is toch een afwerkplek prostitutie??

  13. Mark

    @RABE, handig toch? Geen auto, maar een chickie voor je deur.

  14. Jeroen

    RABE ik vrees dat je voortaan ergens anders heen moet..

  15. Jeroen

    @Hans Kanaleneiland en Overvecht zijn voor het overgrote deel sociale huur. Daar kun je gemakkelijk probleemgevallen heenschuiven. Dit is merendeel koop, dat wordt niet zo snel een ghetto.

  16. Gewoontjes

    @ron: hoe kom je daar nou bij? Er zijn op het stuk Van Zijstweg – rotonde helemaal geen busbanen. Die ten zuiden van de rotonde zijn niet ‘vrij’ maar gaan over in de uitvoegstroken. Toegegeven, de rijbanen voor auto’s zijn er inderdaad wel al.

  17. Wim

    De volgende toegangsweg naar Utrecht wordt weer afgeknepen.
    Waarom zou hier een tram moeten komen?

  18. Uuutje

    @ Wim

    Uhhhhhh Er rijdt al een tram daaro in de buurt. Er verandert niets aan het aantal rijbanen of busbanen. Er wordt niets afgeknepen. De boel wordt alleen maar mooier gemaakt.

    Alles nog verder goed daar?

  19. paul

    Dus tram lijn die er was gepland…is stilletjes verdwenen ?
    Om al een bestaande tramlijn route te wijzigen leek me al wens denken.
    Het wordt wel een heel mooi wijk, en mensen die steeds old school denken…de meeste mensen zijn daar geen gezinnen…dus een ouderwets eigen auto bezit is niet nodig.

  20. Peter

    @ Gewoontjes: Zeker al een paar jaar niet meer daar wezen kijken???
    De Van Zijstweg eindigt bij de Kanaalweg. Op de Telligenlaan en Ov.den Oudenlaan zijn busbanen. Anne Fankplein is geen rotonde meer. En de Europalaan (waar het hier over gaat) heeft al sinds de vorige eeuw busbanen (de vroegere rechter rijbaan).

    De grootste verandering die op op de tekening zie is het verdwijnen van de parallelbaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).