Extra geld voor verbetering luchtkwaliteit in Utrecht - De Utrechtse Internet Courant Extra geld voor verbetering luchtkwaliteit in Utrecht - De Utrechtse Internet Courant

Extra geld voor verbetering luchtkwaliteit in Utrecht

Extra geld voor verbetering luchtkwaliteit in Utrecht
De minister van Infrastructuur en Milieu gaat extra geld geven aan gemeenten om de luchtkwaliteit te verbeteren. Utrecht ontvangt een half miljoen euro voor aanvullende maatregelen.

De minister van Infrastructuur en Milieu gaat extra geld geven aan gemeenten om de luchtkwaliteit te verbeteren. Utrecht ontvangt een half miljoen euro voor aanvullende maatregelen.

De minister verwacht samen met de gemeenten de laatste binnenstedelijke overschrijdingen voor stikstofdioxide in 2018 te hebben opgelost door het pakket aan maatregelen. Vijf steden krijgen de beschikking over een extra budget. “Met deze maatregelen voldoet naar verwachting ieder Nederlands stadscentrum voor het einde van 2018 aan de Europese grenswaarden”, schrijft de minister.

In Utrecht zal het geld worden ingezet bij de Graadt van Roggenweg. Dit is volgens een rapport van TNO het enige knelpunt. De Graadt van Roggenweg wordt heringericht en er worden maatregelen genomen om het autoverkeer te reduceren en zo de luchtkwaliteit te verbeteren.

12 Reacties

Reageren
  1. Mic

    Reduceren auto’s alhier gaat Utrecht waarschijnlijk weer geld kosten door claims van investeerders Hoog Catherijne, die ook bereikbaarheid door autoverkeer hebben geëist. Wordt dat wordt naast andere geldverslindende en budgetoverschrijdende projecten als Tivoli, de Uithoflijn, de dreigende claim van de provincie hierover, het dure nieuwe Zandpad nog wel te behappen voor Utrecht? Wanneer is er sprake van onbehoorlijk bestuur en moeten de verantwoordelijk wethouders (Lot voorop) eens opstappen?
    Mag ze voor een half miljoen opnieuw een zinloos camera-systeem ophangen om weer extra symboolpolitiek te bedrijven? Of wordt er nu eens gedacht aan maartregelen om het verkeer niet te hinderen maar beter te laten doorstomen. Is met steeds meer electrische/schone auto’s in de toekomst tenslotte ook wenselijk toch?

  2. John

    Elektrisch vervoer voortrekken / betere mobiliteit geven is misschien een voordelige optie.

    Tol heffen voor benzine auto’s (in de spits).

    Gratis parkeren voor elektrische auto’s (tot een x bedrag).

    Investeren in advertenties (op DUIC.nl / bushaltes op bussen etc) om automobilisten bewust te maken dat zij gassen uitstoten voor “mensen on zich heen”.

    EV zou in een stroomversnelling kunnen raken en de luchtkwaliteit snel kunnen verbeteren zonder dat automobilisten aan mobiliteit verliezen.

    De prijs voor Lithium accu’s is in de afgelopen 5 jaar met 75% gedaald en de officiele verwachting is dat de 2018-prijs zal zijn gehalveerd in 2020 waarna het verder zal dalen. De kostprijs van elektrische auto’s zal op korte termijn veel goedkoper worden dan benzine modellen.

    Marketing / propaganda dat mensen bewust maakt dat ze met schoon vervoer bijdragen aan de gezondheid van anderen zou een gunstig effect kunnen hebben.

  3. Angelique

    Weggegooid geld

  4. cas

    @ John, je optimisme is mooi, maar nog verre van realistisch. Het grote probleem is dat er op de wijze waarom Utrecht omgaat er files blijven in de toekomst, zelf als luchtvervuiling geen argument meer is. Er zijn zoveel mogelijkheden en oplossingen, maar dan moet het platte 2d denken voor infrastructuur eens weggegooid worden.
    Uiteindelijk zal een groot deel van het ov ook verdwijnen (alle bussen) door de toenemende vraag naar individuele mobiliteit op maat wat zal resulteren in meer verkeersbewegingen.

  5. Elsje van Ree

    Meer geld voor verbetering van de luchtkwaliteit maar wel alle rijkswegen rondom de stad verbreden! Ben ik nou zo dom of is me nooit opgevallen dat de vervuilde lucht van het verkeer rond de stad precies langs de rijksweg ophoudt? Meer geld voor luchtvebetering maar wel en passant 200 bomen kappen bij Amelisweerd en 28 ha gebruiken om de verkeersknooppunten rond de stad te verbreden: wat klopt hier niet? Wie het weet mag het zeggen.

  6. bee

    John.
    het is velen malen vervuilende om een electrocar te produceren dan een normale auto.
    de cijfers van het milieuzone gebied over de schone lucht heeft men gewoon weggegooid,dat doe je niet als de cijfers in je voordeel zijn.
    dat ze mensen uit de auto en op de fiets willen zien is niets mis mee maar door alles onbetaalbaar te maken ,om mensen dus te verplichten hun vervoer weg te doen ,creëer je er andere problemen bij die ze totaal negeren .

  7. Tim

    – Uitbreiding milieuzone, of tol voor vervuilende auto’s
    – Subsidieregelingen voor schone voertuigen met evt. een afkoopregeling voor oude auto’s
    – Geen grootschalige stadsuitbreidingen zonder investeringen in hoogwaardig OV(geldt natuurlijk alleen voor plekken waar dit nog niet aanwezig is, zoals de Merwedekanaalzone en Uithof.)
    – Waar mogelijk, aanplant van meer groen
    – OV goedkoper voor grotere afstanden
    – Meer onderzoek naar alternatieve maatregelen om autoverkeer in het algemeen te ontmoedigen, zonder de doorstroming al te veel te belemmeren
    – Meer P&R’s op strategische plekken(al zal dit budget niet zo toereikend zijn hiervoor)
    – Campagne en voorlichting

  8. JdV

    Maatregelen waar geen budget voor nodig is maar die wel werken:
    – een onmiddelijke bouwstop, geen nieuwe woningen meer in Utrecht.
    – verplaatsing groot gedeelte UU naar rand van de stad nabij station LR. Eventueel naar Cartesiusdriehoek met station Zuilen. Of naar industrieterrein Bunnik bij station Bunnik.
    – een stop op de groei van UU. Geen verhoging van maximaal bereikte aantal studieplekken.
    – volledige stop op uitbreiding activiteiten Jaarbeurs en opstarten overleg over verplaatsing Jaarbeurs.
    – beter doorstroming, stop op stadsboulevards.

  9. blm

    Ik kan dit niet rijmen met de verbreding van de A27 aan de Oostkant van Utrecht: nog meer fijnstof en geluidsoverlast in de wijken Rijnsweerd en Lunetten…

  10. Toine Goossens

    Ah, de fiets- en luchtelite van Utrecht wrijft het de bewoners van Overvecht weer eens goed in. Utrecht Oost is heilig, kom daar niet aan maar Overvecht krijgt op 100 meter voor de voordeur de Noordelijke randweg.
    Alleen staan daar geen linkse elitaire meetfanaten omdat vast te stellen.
    100 miljoen naar de stadsboulevard, nu 10 erbij voor de GvRoggenweg. Maar geen geld voor de Noordelijke randweg.

    Tegelijk is Overvecht Noord DE proef voor gasloos. Kost 50.000 euro per woning voor het isoleren. Komt voor 5000 woningen uit op 250 miljoen euro. GroenLinks raaskalt daar overheen.

  11. cas

    @ Toine, de meetfanaten hebben ooit de luchtradar Utrecht gemaakt. Toen bleek helaas dat de resultaten niet in lijn waren met de gehoopte uitkomst (geen overschrijdingen). En nu zijn die resultaten ineens foetsie….
    Ze kunnen dit geld misschien beter bewaren om hun miljard schuld (en oplopend) eens terug te brengen.

  12. Otto Knapp

    Met een half miljoen moet je een mooie muur kunnen bouwen. Zet die straat af en noem het The Wall! De ringwegen zijn juist verbreed om het verkeer daar te laten doorstromen om Utrecht heen, niet door Utrecht heen. Over 10 jaar rijdt een groot deel van de mensen we niet eens meer zelf auto. Meer ruimte voor voetgangers, spelende kinderen en groen. Feest!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).