Ondanks dat veel mensen volgens de gemeente tevreden zijn over de herinrichting van de Kanaalstraat in Utrecht, zijn extra maatregelen nodig. Zo liggen er onder meer plannen om de ventweg van de Vleutenseweg en de Van Riebeeckstraat aan te pakken. Ook blijft structurele inzet van politie en handhaving in het gebied nodig.
De opnieuw ingerichte Kanaalstraat werd in maart van dit jaar weer in gebruik genomen. Vanaf dat moment geldt er tussen de Damstraat en J.P. Coenstraat éénrichtingsverkeer, en is er meer ruimte gekomen voor voetgangers en groen. In de periode na de oplevering heeft de gemeente gekeken of de maatregelen het gewenste effect hadden. Daarbij werden bewoners, winkeliers, politie, toezicht & handhaving en de straatconciërge betrokken. “Net als veel bewoners, winkeliers en gebruikers van de straat zijn wij tevreden met wat de herinrichting heeft opgeleverd”, schrijft het college van B&W in een brief aan de raad.
Ondanks dat de gemeente, politie en ondernemers vinden dat de Kanaalstraat verkeersveiliger is geworden, voelt nog niet iedereen dat. De meningen hierover zijn, zoals het college dat omschrijft, ‘verdeeld’. Zo is ‘ongewenst’ gedrag, zoals foutparkeren en rijden over de stoep, weliswaar minder geworden maar nog niet verdwenen. Om dit alsnog tegen te gaan worden binnenkort zes bloempotten van het Moskeeplein naar de Kanaalstraat verplaatst. Ook komen er drie extra rekken bij waar mensen hun fiets kunnen parkeren. Op een paar plekken kunnen geen maatregelen genomen vanwege de ruimte die nodig is voor de vuilniswagens. “Daarom blijft structurele inzet van Handhaving en politie nodig.”
Zijwegen
Uit metingen bleek ook dat het verkeer op de Kanaalstraat en Damstraat is afgenomen, maar dat in de het in de zijstraten wel drukker is geworden. “Maar dit is verkeerskundig acceptabel.” Onder meer de ventweg van de Vleutenseweg en de Van Riebeeckstraat vragen wel om maatregelen. De gemeente onderzoekt daarom of er op deze ventweg twee extra uitritten naar de Vleutenseweg gemaakt kunnen worden. Ook wordt gekeken of er een knip op deze weg kan komen. “Hiermee verwachten we een afname van het aantal auto’s op de ventweg en dat het verkeer zich meer verspreidt over de aangesloten zijstraten, waardoor de druk op deze straten vermindert.”
De toename van het aantal auto’s op de Van Riebeeckstraat veroorzaakt opstoppingen en conflicten tussen bestuurders. “Daarom zijn wij van plan een passeerstrook te maken ter hoogte van de ingang van het Molenpark. Hiervoor is het opheffen van twee à drie straatparkeerplaatsen nodig.”
J.P. Coenstraat
Ook de bewoners van de J.P. Coenstraat hebben geklaagd over de nieuwe situatie, maar hier worden geen fysieke maatregelen genomen. Het is volgens de gemeente weliswaar drukker geworden, maar niet zó druk dat er iets aan gedaan moet worden. “We kunnen ons wel voorstellen dat de toename van verkeer bijdraagt aan de ervaren verkeersdruk door bewoners. Wij blijven daarom de straat onder de aandacht brengen van politie en handhaving.”
Tot slot meldt het college dat de Damstraat pas in 2025 opnieuw wordt ingericht in plaats van dit jaar. In januari wordt gestart met het verleggen van de kabels en leidingen. “Vanaf 1 april starten wij met de herinrichting van de Damstraat-zuid. Na de zomer van 2025 volgt de herinrichting van de Damstraat-noord. Wij verwachten de herinrichting van de Damstraat eind 2025 af te ronden.”
Gekoppelde berichten
Na volledige herinrichting ging vrijdag om 14.30 uur de Kanaalstraat in Utrecht open; ‘Wennen aan nieuwe situatie’
Het was een Volkswagen Golf die als eerste auto na een lange herinrichting weer gebruik…
34 Reacties
ReagerenHet probleem van de Kanaalstraat is de nooit-stoppende toestroom van auto’s via de Damstraat. Je zult daar maar wonen. Er rijdt de hele dag een kolonne auto’s via de Damstraat de Kanaalstraat in. Er zitten vast gasten bij die gewoon rondjes rijden.
Zat er oorspronkelijk een optie bij met een fietspad in beide richtingen?
Ik vind het geen prettige weg gevonden. De rijbaan is eigenlijk te smal voor fietsers in twee rijrichtingen en daartussen een auto.
Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat er na een herinrichting structureel handhavers en politie aanwezig moeten zijn om de boel in goede banen te leiden?
En dat de Kanaalstraat en Damstraat rustiger zijn geworden maar veel andere straten drukker laat zien dat je ook met afsluiten van de Maliebaan en knippen in de singel en bij het Ledig Erf voorzichtig moet zijn. Daar wordt al veel voor gewaarschuwd maar is de gemeente doof voor.
Dus ook van deze herinrichting kun je leren dat het niet gaat zoals bedacht dus laat het nog even of doe het niet te driest.
Het tevreden met wat de herinrichting heeft opgeleverd, is logisch.
Het ziet er allemaal veel gelikter uit, heeft niet meer dat groezelige wat het had.
Een stel leuk uitziende verkeerslichten op de kruising JPC-kanaalstraat had er de kers op de taart kunnen zijn.
Niet dat er nu mensen worden doodgereden zonder de verkeerslichten.
Het ziet er allemaal vredig uit, het agressieve rijgedrag van de Kanaalstraat bezoekers is dan weer niet verbeterd, iets wat toch erg belangrijk is voor de buurt.
Vanuit de huiskamer van mijn ouders is er direct zicht op de kruisingen Kanaalstraat.
Er worden auto’s klemgereden met gezellig schelden, vloeken en getoeter, fietsers gesneden met valpartijen.
De situatie in de Van Riebeeckstraat is dramatisch, zeer zorgelijk.
De straat is niet berekend op het vele verkeer dat er doorheen wil rijden.
Overdag druk met bezoekers van Kanaalstraat in de avond en nacht druk met de Kanaalstraat rondjes rijders.
We hebben een hippe stralende Kanaalstraat en daar omheen zitten de straten vol met verkeer waar het niet op is berekend.
Wie bedacht heeft om het verkeer om de Kanaalstraat in tegengestelde richting te laten rijden, is niet het scherpste mes uit de lade.
Omliggende straten moeten dezelfde rijrichting gebruiken die gelijk is aan de richting van de eenrichtingsstraat.
De logica klopt niet, je bent verplicht vanaf de Damstraat de Kanaalstraat in westelijke richting te nemen, omliggende straten dienen van deze kant te worden benaderd om te kunnen inrijden, niet in omgekeerde volgorde zoals dat nu het geval is.
de ingang van het molenpark is naast een park ingang ook een ingang naar twee kinderdagverblijven en een basisschool. Waarom daar een extra strook maken voor auto’s? Het is nu al gevaarlijk oversteken daar. Als je ergens een knip wilt leggen is dat bij de van riebeeckstraat. Maak ingang vanaf de jo coen straat niet meer mogelijk. Weg probleem.
Als bewoner van de Kanaalstraat ben ik echt heel tevreden met hoe de Kanaalstraat is opgeknapt. Maar het probleem is nu wel die fatbikes die je te pas en te onpas de stuipen op het lijf jagen als je nietsvermoedend met je boodschappentas van de Albert Heijn komt, rustig wandelend over de wandelpromenade.
Maar ja, de gemeente is nu eenmaal niet verantwoordelijk voor het opvoeden van haar burgers. Daar zijn die burgers toch echt zelf voor. En als die burgers op die fatbikes daar te jong voor zijn komen toch eerst de ouders in beeld om wat aan dat gedrag te doen.
Het is een vervelend neveneffect van het verbreden van het wandelgebied.
Fietsers kunnen er inderdaad aan beide kanten niet meer goed langs en hebben dezer dagen geen geduld en scheuren dus te pas en te onpas over en door het voetgangersgebied. Een oplossing behalve meer toezicht zal er helaas niet zijn. Verbieden van fatbikes of wandelpromenade behoort immers niet tot de mogelijkheden.
Over een jaar of 50 hebben al die hoogbejaarde inwoners van de Kanaalstraat het dan nog over die goeie ouwe tijd toen er nog geen fietsers, waarbij de fatbike-bewoners de grootste bron van irritatie is, over het trottoir fietsten.
Vroeger was alles beter.
De drukte op de JP Coenbrug (éénrichtingsverkeer voor auto’s) van Coenstraat naar Leidseweg is ook opvallend sinds de herinrichting. Ik snap echt niet waarom de gemeente die brug niet afsluit voor autoverkeer. Zeer asociaal rijgedrag, veelal auto’s, bussen en bakwagen die ook het gebodsbord van max 1000 kg per as en de max breedte 1,80 m negeren.
En fietsers, voetgangers en kinderen en kinderwagens die zich maar moeten schikken in een strookje vlak naast de auto’s in de dampende uitlaatgassen.
Toen de herinrichting klaar was ben ik meegefietst met de ‘Gemeente in de wijk’ fietstocht. Dan komen gemeenteraadsleden in de wijk en kan je ze spreken. Toen is er wat uitgelegd over de herinrichting en kwamen ondernemers en bewoners ook aan het woord. Nou helemaal NIEMAND was tevreden met de herinrichting. Het heeft niet de bestaande problemen opgelost, het ziet er alleen nieuwer uit.
De enigste die tevreden was, was de projectleider.
Veel meer, onrustig, verkeer in de JP Coenstraat! Niet fijn!
Op de Kanaalstraat veel fietsers over de stoep. Laatst nog 4 fatbikes achter elkaar met alleen de voorste met licht. Reden mij bijna van de sokken. Graag streng aanpakken, niet eerst waarschuwen, gelijk bekeuren!
Ook op de hoek, bij de grote ronde zitbank, nemen fietskoeriers graag de kortste route, dwz over de stoep. Dat betekent ls je daar de hoek om loopt: uitkijken als voetganger.
Nou ik durf daar echt niet op de weg te fietsen. Sterker nog, het past niet eens! Veel te smal en auto’s houden de boel op. Ik ga altijd lopen met mijn fiets via de stoep..
Dat dwangmatig in de bekende automerken rondjes rijden in de auto vaak met z’n drieën of vieren in de auto is dat nou een cultuurdingetje?
Ja, het ziet er mooi uit, maar als fietser ben je de sigaar. Er is gewoon geen ruimte voor fietsers in twee richtingen. Dus: we gaan met zijn allen over die heerlijk brede stoepen..
Wat ingewikkelde tijden zegt klopt helemaal. Nog niet perfect maar een hele verbetering! Wij wonen om de hoek (Nieuwe Engeland) en het gaat in stappen vooruit. De oversteek Damstraat-Wolf en Dekenplein is stukken veiliger geworden doordat er geen auto’s vanuit de Damstraat kunnen komen die je doorgaans geen voorrang verlenen
Begrijp ik nu goed dat omdat er geen ruimte is voor aan beide kanten fietsers, fietsers daarom wegens gebrek aan geduld maar gewoon over de wandelpromenade fietsen?!
Dit geeft wat mij betreft mooi en goed het failliet van onze diersoort aan; bij geduld zou het dus geen enkel probleem zijn om de regels te volgen…
Ik hoor bewoners van de Damstraat ook zeggen dat het veel prettiger is door eenrichtingsverkeer vanuit Vleutenseweg. Minder opstoppingen doordat er geen wachtende auto’s onder hun raam staan te wachten voor het stoplicht.
Ik vind de Kanaalstraat echt opgeknapt en beter, fijne brede stoepen, het probleem blijft de mentaliteit. Punt.
@ ingewikkelde tijden
Die te smalle rijbaan is gewoon een ontwerpfout. Het is geen gebrek aan geduld maar een gebrek aan ruimte waardoor de fietsers uitwijken naar de stoep.
Ze hadden jaren geleden verkeersregelaars in moeten zetten , vanwege het driedubbel parkeren, dan had de buslijn gehandhaafd kunnen blijven die door ouderen nog steeds gemist wordt.Dan had de Kanaalstraat helemaal niet op de schop gehoeven , en had vele miljoenen gescheeld.Maar men was te laf om dat te doen
Het zoveelste faalproject van Utrecht.
Problemen vooral niet oplossen maar gewoon een straatje verleggen.
@Baliekluiven
Je ziet nog steeds dezelfde auto’s rondjes rijden. Dat probleem is inderdaad niet opgelost.
@Harm
Er was aan elke kant een fietspad en voldoende ruimte, maar die optie vonden ze op het stadskantoor niet goed.
@Peter
Ach ja, die bekende leercurve in de vorm van een slinkse horizontale lijn.
@Yoshua
Kortom, een grote puinhoop.
Dat is ook de bedoeling van een cosmetische make-over.
@Yoshua
Die gaat weg.
@Geologic
Ach, de brug stort vanzelf keertje in, probleem opgelost.
@Utregt faalt
De projectleider heeft naar opdracht gehandeld en het resultaat is exact wat de wethouder wenste. Zou ik ook blij mee zijn als ik in de schoenen van de projectleider stond.
@JPC
Maar de stoep is wel heel stuk breder!
@Sanneskan
ik ook
@Claire Obscur
Ja, dat heet flaneren
@JR
Uiteraard
@Pica-pau
Ter info: voorrang heb je niet als je door rood gaat.
Het kruispunt is gevaarlijker geworden, vooral aan de overkant van de Vleutenseweg. En, er staat tegenwoordig ook vaak een file van een kilometer welke er eerst niet stond. Maar het steekt wel makkelijk over tussen stilstaande auto’s, dat punt is voor jou.
@ingewikkelde tijden
Dat klopt. Echter, geduld kweken doe je door opvoeding, dat vinden ze tegenwoordig kindermishandeling.
@Sylvia
Die problemen hebben nu andere bewoners gekregen.
Niet iedere verandering is een verbetering.
Ja de mentaliteit van onze stadsbewoners is inderdaad het probleem.
Maar die mentaliteit is van invloed op al die gemeentelijke onderwerpen; vuilnis, belastingen, noem het allemaal maar op.
De plaatsvervangende schaamte voor het gedrag van mijn medebewoners is er niet minder op geworden helaas.
Ingewikkelde tijden derhalve…
@WV,
Volstrekte onzin. Laat die auto gewoon gaan en je hebt ruimte genoeg. Maar nee, snel de wandelpromenade op om de auto te kunnen passeren want we kunnen zonodig niet wachten.
Idem met rode stoplichten.
@ Claire
Het dwangmatig in auto’s rondjes rijden is een nationale hobby.
Luister maar naar de fileberichten.
@ ingewikkelde tijden
Je hebt onzin en grote onzin. Jouw opmerking kwalificeert als grote onzin. Je weet drommels goed dat er niet één auto rijdt, maar dat er een constante stroom door de straat gaat. Daardoor is er simpelweg geen ruimte voor fietsverkeer in twee richtingen.
@ ingewikkelde tijden
De buurt is een grote rotonde van rondrijdende auto’s. Naar het westen door de Kanaalstraat, via de JP Coen naar de Vleutenseweg en door de Damstraat weer terug de Kanaalstraat op. Ja het ontwerp is mooi, nee het functioneert niet. De stoepen zijn te breed en de rijbaan is te smal, waardoor de fietsers in de verdrukking komen en inderdaad uitwijken naar de stoep.
Jouw wachten is wachten tot je een ons weegt. Je hebt een nogal eigenaardig beeld van hoe verkeer behoort te functioneren. Een weg of een fietsstrook is niet bedoeld om te wachten. Een weg of een fietsstrook is bedoeld om door te stromen.
Autobezit is niet wettelijk verboden in Nederland.
Er vloeien tientallen miljarden euro’s belastinggeld naar de overheid door autobezit (BPM, accijns op brandstof, bijtelling leaseauto, parkeeropbrengsten en motorrijtuigenbelasting bijv.),
We hebben de auto gewoon keihard nodig om te werken en om onze welvaart van te kunnen betalen, zoals uitkeringen, toeslagen, vluchtelingenopvang, AOW, onderwijs, zorg, infra, politie en brandweer.
Wat de autobreinen hier voor het gemak vergeten, is dat lopen en fietsen een recht is en autorijden een privilege. Begin daar eens mee.
Misschien kunnen we wethouder Lot van Hooidonk -voor haar vertrek-nog ffen vragen wat al die jarenlange aanpassingen aan de Kanaalstraat de Utrechtse burger gekost hebben!
@Stapvoetse 2wieler
Fietsen is net zo onnatuurlijk als automobiliteit. Vanuit die optiek is alleen lopen een recht.
@Statler
U bent nieuw in Nederland?
@Stapvoetse 2wieler
Dat er veel fietsen in Utrecht en Nederland zijn maakt een fiets nog geen recht. Net zomin als een auto dat is.
Alleen lopen, als meest basale transportmethode zou een “recht” toegekent kunnen worden. De fiets ,even mechanisch en onnatuurlijk als een auto kan met evenveel gemak een “privilege” genoemd worden.
@Stapvoetse 2wieler dan moer er wel heel veel belasting geld betaald worden voor het privilege autorijden. En dat is samenhang met de mensen die een auto nodig hebben voor hun werk en op die manier de gemeentelijke belastingen betalen waarvan jouw fiets en voetpad aangelegd en onderhouden wordt.
Ook zo moe van autobreinen en hun asfalt-fetisj? Verwijs hen door naar de website Cycling Fallacies, daar zijn veel antwoorden te vinden op alle auwto-drogredenen.
De discussie over de Kanaalstraat is weer een triest staaltje van het eeuwige gezeur waar Utrecht zo goed in is. Iedereen vindt wat, maar niemand biedt werkbare oplossingen. Laten we de reacties eens ontrafelen, met speciale aandacht voor onze vriend Koelhoofd.
Koelhoofd, het orakel van niets:
Koelhoofd’s visie dat “alles wel meevalt en mensen gewoon normaal moeten doen” getuigt van het soort luiheid dat dit land lamlegt. Je reductie van structurele problemen tot een oproep tot ‘normaal gedrag’ is een cliché zonder enige inhoud. Probleem: niemand weet wat ‘normaal’ is in jouw wereld. Jij wil geen oplossingen, je wil stilte – een utopie waarin alles vanzelf goedkomt. Word wakker: handhaving, fysieke infrastructuur en gedragsverandering zijn nodig, niet jouw vage wensdenken.
Over de stoepfietsers:
De stoepfietsers zijn geen probleem, ze zijn een symptoom. Symbool voor een falende straatinrichting en een stad die prioriteiten blijft verwarren. Wil je ze weghalen? Creëer veilige fietsstroken en stop met het schofferen van fietsers door ze in niemandsland te laten navigeren.
Automobilisten opvoeden:
Opvoeden? Serieus? Automobilisten begrijpen alleen fysieke barrières en boetes die écht pijn doen. Geen polite bordjes of extra vergaderingen, gewoon keihard beboeten. Ze leren het anders nooit. De Kanaalstraat moet autoluw worden, punt uit.
De reageerders zelf:
Het gros van de reacties is symptomatisch voor het internet: veel meningen, nul actie. Jullie staan allemaal op jullie zeepkist zonder ooit eens praktisch na te denken. Dit is geen gesprek, dit is een roedel schreeuwers die allemaal harder willen klinken dan de ander.
De echte oplossing:
Sluit de straat af voor auto’s, zet camera’s neer voor handhaving, en maak van de stoep een heilige ruimte. Stop met reageren en start met handelen. Klaar. Als dat niet past in jullie wereldbeeld, stel ik voor dat jullie voortaan gewoon Koelhoofdse stilte praktiseren.