Extra maatregelen om verkeersveiligheid Overvecht te verbeteren | De Utrechtse Internet Courant Extra maatregelen om verkeersveiligheid Overvecht te verbeteren | De Utrechtse Internet Courant

Extra maatregelen om verkeersveiligheid Overvecht te verbeteren

Extra maatregelen om verkeersveiligheid Overvecht te verbeteren
Er komen extra maatregelen om de verkeersveiligheid in Overvecht te verbeteren. Wegen gaan anders ingericht worden en er komen voorlichtingscampagnes.

Er komen extra maatregelen om de verkeersveiligheid in Overvecht te verbeteren. Wegen gaan anders ingericht worden en er komen voorlichtingscampagnes.

Zo wil de gemeente op de Muylenborchdreef doorgaand verkeer weren en de Moldaudreef en Teun de Jagerdreef moeten een veiligere weginrichting krijgen. Daarnaast is het plan om bij grotere herinrichtingen in gesprek te gaan over de nieuwe situatie, bijvoorbeeld via buurtambassadeurs uit de wijk.

Drugs in het verkeer

Ook komt er een rijsimulator om mensen te laten ervaren wat de gevolgen van alcohol en drugs zijn in het verkeer. Samen met de wijkraad gaat de gemeente geschikte plekken hiervoor zoeken, zoals scholen, evenementen en sportverenigingen.

Aanleiding voor de maatregelen is het advies dat de wijkraad in april naar de gemeente heeft gestuurd na een wijkraadpleging en onderzoek naar de verkeerveiligheidsbeleving in Overvecht.

11 Reacties

Reageren
  1. M. uit O.

    Een rijsimulator. Dat zal inderdaad vast indruk maken op de chauffeurs die bij mij door de straat racen. En als we dan ook nog een bord met een opgeheven vingertje plaatsen, dan gaan ze zich vast aan de wettelijke maximum snelheid houden. Heus wel.

  2. Lombokker

    Verkeersregels handhaven is kennelijk geen optie?

  3. P. van Maurik

    Helaas heeft de rechter besloten dat de bussluis op de Amazonedreef niet mag worden opgeheven. Bewoners maakten bezwaar, samen met de Fietsersbond, want opheffen zou gevaar opleveren op voor fietsers. Dat fietsers nu voor het uitwijkend autoverkeer voor hun leven moeten vrezen op het kruispunt Paranadreef-Carnegiedreef nemen de bezwaarmakers én de rechter voor lief. Emoties en doordrammen hebben gewonnen van rationeel denken. Er valt nog veel te winnen op het gebied van verkeersveiligheid als men eigenbelang en emoties achterweg laat. De (voorlopige) plannen die de gemeente nu heeft voor aanpassing van het kruispunt Carnegiedreef zijn ver onder de maat en zal de veiligheid op deze rampkruising niet verbeteren.

  4. Niet Max Verstappen

    En wat denkt de gemeente van de racebaan tussen kruising Zamenhofdreef/Einsteindreef en de rotonde Marnixlaan/LaanvanChartroise/Van Hoornekade? Levensgevaarlijk om daar ‘s avonds over te steken (groen licht of niet) wanneer vele ‘coureurs’ het gaspedaal lekker ver intrappen..

  5. Herman

    Al deze maatregelen proberen achteraf gedrag te beïnvloeden.
    Bij de meeste misdragers is het al veel eerder misgegaan, vraag is zelfs of hun gedrag nog aan te passen is?

  6. Yoshua

    Een rijsimulator ziet de jeugd als een game die je speelt.
    Gewoon al het asfalt verwijderen en mul zand in de plaats.
    Dat komt de verkeersveiligheid echt ten goede in Overvecht.

  7. bee

    de bussluis op de Amazonedreef was vroeger gewoon open en was er ook niets aan de hand.
    nu moeten mensen omrijden via de slingerweg en dat zorgt voor veel verkeer op een druk punt.
    als je je auto niet verlaagt hebt kan je trouwens zo over die bussluis rijden .
    en wat te denken van die haakse bocht tegenover het zwembad?
    de oude situatie was velen malen beter ,maar ja.

  8. Utrechtse

    Wat dacht de gemeente van handhaven? Dat geld verdient zich sneller terug dan weer een nieuw verkeersproject als rijsimulator. Echt snel afvoeren die ‘Verkeerswethouder’

  9. Jopie Slim

    Vreemd dat de gemeente nu zegt iets te willen aanpassen aan de Teun de jagerdreef. Tot voor kort werd –op informatieavonden voor omwonenden- gezegd dat hier niets aangepast zou worden, omdat dit een paar jaar geleden nog gebeurd is.

  10. Koel hoofd

    In de jaren tachtig en negentig is ‘zone 30km/u’ ingevoerd. Dat betekend lage snelheden afdwingen met technische maatregelen. Dus klinkers, drempels, wegversmallingen, eenrichtingsverkeer. Alles wat nu normaal is in centrum Utrecht. Alleen waren Overvecht en Kanaleneiland aangelegd met geasfalteerde straten want in de jaren zestig moest de auto nog ruim baan hebben. Dus in dit geval valt het de gemeente direct aan te rekenen dat ze nooit de moeite hebben genomen om die wijken alsnog zone 30km/u te maken. Reden: het was te duur en het waren al achterstandswijken geworden. Nu begint de gentrification ook daar, dus begint dat te spul te zeiken dat het verkeer er zo gevaarlijk is. Dat is het al jaren, maar dat vond nooit iemand belangrijk genoeg om er geld aan te besteden. En de gentry durfde er niet eens te komen.

  11. Angelique

    Ik mis het woordje handhaving in deze tekst. Nu worden vooral onschuldige, gewoon veilug rijdende mensen, getroffen door vreselijk ontworpen wegen. De coureurs zien in een chicane alleen maar een uitdaging extra.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).