Extra toezicht in trams en bussen van U-OV - De Utrechtse Internet Courant Extra toezicht in trams en bussen van U-OV - De Utrechtse Internet Courant

Extra toezicht in trams en bussen van U-OV

Extra toezicht in trams en bussen van U-OV
Een bus van U-OV - Archiefbeeld DUIC
Reizigers die gebruik maken van U-OV kunnen rekenen op extra toezicht in bussen en trams. Provincie Utrecht en U-OV hebben samen besloten meer toezichthouders in te zetten om zo de veiligheid in het openbaar vervoer te waarborgen.

Reizigers die gebruik maken van U-OV kunnen rekenen op extra toezicht in bussen en trams. Provincie Utrecht en U-OV hebben samen besloten meer toezichthouders in te zetten om zo de veiligheid in het openbaar vervoer te waarborgen.

Aanleiding voor het besluit is de toename van incidenten in het openbaar vervoer. Denk dan aan vandalisme, beledigingen naar reizigers of buschauffeurs en overvallen. “Wij brengen onze reizigers graag comfortabel en veilig van deur tot deur”, vertelt Michel van den Munckhof, Algemeen Directeur van U-OV. “Dus ieder incident tijdens die reis is er één te veel. Daarom verhogen we niet alleen de inzet van medewerkers service en veiligheid, maar maken we ook een begin met het uitbannen van contant geld op de bussen en trams van U-OV.”

Pinnen

Afgelopen jaar werden buschauffeurs in heel het land geteisterd door overvallen, waar het cash geld dat gebruikt wordt voor kaartverkoop doelwit van waren. Augustus dit jaar werd er nog een buschauffeur in Overvecht beroofd door twee gewapende jongens. Om dit soort incidenten te voorkomen, zal vanaf 1 januari 2018 contant betalen in het openbaar vervoer niet meer mogelijk zijn. De bussen en trams zijn dan allemaal voorzien van pinapparatuur. In nachtbussen kan sinds september al niet meer contant betaald worden.

Meer toezicht in de tram

Vooral in het tramverkeer in Utrecht zullen toezichthouders en buitengewone opsporingsambtenaren vaker zichtbaar aanwezig zijn. In de tram ligt het percentage zwartrijders met zes procent relatief hoog.

Ook ondervinden reiziger in de tram ’s avonds vaak overlast van jongeren. Wie zich misdraagt of niet betaalt voor de reis, krijgt een boete of wordt strafrechtelijk vervolgd. Hetzelfde geldt voor reizigers op Utrecht Centraal. Ook hier zal extra toezicht worden gehouden. Volgens U-OV zal alleen al de aanwezigheid van toezichthouders problemen voorkomen.

4 Reacties

Reageren
  1. T.L.Vertegaal

    Ik zou graag willen dat de chauffeur stopt bij iedere halte en goed oplet of daar geen wachtende reizigers zijn. En vooral ook stoppen als er geen wachtende reizigers staan. Dit voorkomt dat hij soms veel te vroeg bij een halte is en ik mijn busaansluiting daardoor mis.

  2. Kuch

    T.L Vertegaal

    Een slimme reiziger is tussen de vijf en tien minuten voordat de bus gaat bij de halte. Op de basisschool lang geleden heb ik al geleerd dat bussen of 5 minuten te vroeg of te laat bij een halte mogen zijn. Dat is zelfs bij wet vastgelegd en dat zou iemand bij een busbedrrijf je ook gewoon kunnen vertellen. Dat zijn zaken waarvan verwacht wordt dat je dat gewoon weet. Soms rijdt het verkeer wat beter door he. En fijn voor de mensen in de bus, die hebben zo weer wat extra speling bij hun eventuele overstap. Moet je maar wat beter plannen.

    Is de bus eerder dan 5 minuten bij de halte geweest, dan mag je pas klagen.

  3. CorrieGM

    Ha, andere school dus @Kuch. Want ik heb altijd drie minuten geleerd.

    Heel ander punt: het ‘uitbannen’ van contant betalen. Contant geld is een wettig betaalmiddel. Ik maak me sterk dat als je een rechtszaak tegen de gemeente begint over het afschaffen ervan op de bus, dat je dan een grote kans hebt te winnen.
    En nee, ikzelf betaal het liefste met pin.

  4. Sooi van Weegberg

    CorrieGM,
    Er mogen uitzonderingen zijn voor betalingen. Bij de overgang van de gulden naar de euro in 2002 is voor het OV ook een uitzondering gemaakt, er mocht alleen met de euro betaald worden om te voorkomen dat een chauffeur met 2 munteenheden had te maken.
    Het nu overschakelen naar pinbetaling is ook toegestaan en is al in diverse landen ingevoerd. En als je het van de kant van de chauffeur bekijkt is het ook veel veiliger zonder geld!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).