Extra vet, beter onderhoud van de wielen en snelheid tram moeten geluidsoverlast verhelpen Extra vet, beter onderhoud van de wielen en snelheid tram moeten geluidsoverlast verhelpen

Extra vet, beter onderhoud van de wielen en snelheid tram moeten geluidsoverlast verhelpen

Extra vet, beter onderhoud van de wielen en snelheid tram moeten geluidsoverlast verhelpen
Archieffoto
De provincie Utrecht zegt hard te werken aan een oplossing voor de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door de nieuwe trams. Naast extra smering en het slijpen van de wielen, wordt ook gekeken naar het effect van de snelheid van de trams.

De provincie Utrecht zegt hard te werken aan een oplossing voor de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door de nieuwe trams. Naast extra smering en het slijpen van de wielen, wordt ook gekeken naar het effect van de snelheid van de trams.

De provincie heeft al meerdere overlastmeldingen binnengekregen. Een tijdje terug is dan ook een geluidsonderzoek gestart. Ondanks dat dit nog niet is afgerond kan al wel gezegd worden dat er sprake is van ‘serieuze problematiek, waarop extra maatregelen gewenst zijn’.

Vierkante wielen

Het bonkende geluid dat trams maken wordt veroorzaakt door slijtage van wielen. Dit probleem ontstaat vaak in de herfst en winter wanneer het spoor glad en nat is. In combinatie met het rijgedrag van trambestuurders kunnen de stalen wielen van de trams slippen en slijten. Dit verschijnsel wordt ook wel ‘vierkante wielen’ genoemd.

Sinds deze klachten optraden zijn er stappen gezet om het probleem op te lossen. Zo worden de trams waarvan de wielen gesleten zijn teruggehaald naar de remise. Daar kunnen de wielen opnieuw in profiel worden geslepen.

Update

Ook in de trams zelf zijn aanpassingen gemaakt om het slippen van de wielen te voorkomen. Zo kan de bestuurder binnenkort gebruikmaken van een systeem waarmee zand op de wielen wordt gespoten. Ook is de software geüpdatet waardoor het remsysteem meer grip krijgt op de rails.

“We verwachten dan ook dat de komende maanden – in elk geval tot aan de herfst – er nauwelijks trams met deze problematiek rond zullen rijden”, aldus de provincie Utrecht.

Booggeluid

Halverwege februari van dit jaar ontstond echter een nieuw probleem: in de bochten maakten de trams een piepend geluid, dat ook wel ‘booggeluid’ wordt genoemd. Vanwege de aanhoudende klachten hierover is besloten metingen uit te voeren. Dit onderzoek is nog niet afgerond, maar nu kan al wel gezegd worden dat het probleem van het booggeluid zich op veel plekken voordoet.

De provincie wil dit piepende geluid oplossen door het smeersysteem aan te passen. Nu zit er in de trams al een systeem waarmee in de bochten vet op de trambaan wordt gesmeerd, maar dat blijkt echter niet genoeg vet de gebruiken.

“Daarom is besloten om over te gaan op een aanvullende maatregel voor de korte termijn. Vanaf 5 april wordt op alle kritieke punten handmatig een hoeveelheid smeermiddel aangebracht. […] De verwachting is dat dit een verlichting zal geven van de geluidsoverlast.”

Snelheid

Tot slot wordt ook gekeken naar de invloed van de snelheid van de trams op de geluidsoverlast. In het weekend van 2 april zijn er testen uitgevoerd waarbij de trams verschillende snelheden reden.

“Hiermee wordt inzichtelijk of een aanpassing in de ligging van het spoor in de bochten van de trambaan voordelen kan bieden. Mochten deze testen een positief effect laten zien dan kan een dergelijke aanpassing aan het spoor in deze bochten als optie overwogen worden.”

De provincie zegt wel dat zo’n aanpassing ‘zeer ingrijpend’ is. Ook zal het ongeveer een jaar duren voordat dit toegepast kan worden. “Op voorhand is dus nog niet te zeggen of deze maatregel zal worden uitgevoerd.”

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Alex

    Begint er nu toch wel een beetje op te lijken dat deze tram een miskoop is. Vierkante wielen, piepen en vandaag een tweede ontsporing na een relatief lichte botsing. Hopelijk komt er snel een afdoend oplossing voor de problemen.

  2. Kees

    Met je dieseltje het centrum niet in maar wel liters olie en vet op dat spoor smeren? Waar blijft dat? Het klinkt behoorlijk milieuonvriendelijk.

  3. Scherpschutter

    Ofwel: dramatisch ge-engineered en nu serveert de provincie haar betalende klanten (belastingbetalers) flutpleisters op een bedje van flauwekulsmoesjes.

  4. Opa

    Mijn opa zei altijd,,de ouwewertse uierzalf uit de gele pot
    Is overal goed voor het geneest bijna alles
    Wellicht ook iets voor op,de rails
    Of sla ik nu door?

  5. Herman

    In Nieuwegein staat weer een ontspoorde tram Schots en scheef na een botsing.
    Deze lagevloertrams hebben een slechte spoorligging, klein zetje is genoeg voor flinke ontsporing.
    Die ouwe trammetjes lagen als een blok op het spoor.

  6. Wim Vreeswijk

    Ook is interessant te weten of trams überhaupt nog wel rendabel zijn, mede vanwege 1,5 meter eisen !Dit geldt overigens ook voor al het openbaar vervoer, mede omdat er inmiddels in Utrecht circa 400.000 fietsen gebruikt worden.

  7. Dirk Prinsen

    Gewoon wat langzamer rijden op de plekken waar woningen staan en overlast vermindert drastisch. Die paar seconden tijdverlies is niet rampzalig voor reizigers.

  8. HArry

    Gewoon stoppen met die tramlijn en maak van het tracé een lange moestuin.

  9. Koel Hoofd

    @Alex
    Miskoop? Gewoon totale miskleun.
    Er is al een tweede tram ontspoort na een botsing.
    Kan me niet herinneren dat dit mogelijk was met de ouwe trams, en die hebben toch heel wat (bizarre) ongevallen doorstaan de afgelopen 30 jaar.

  10. J

    Als de sneltram langzamer moet gaan rijden voldoet men niet meer aan t contract. En dat zit politieke en bestuurlijke probleem. Alleen een officiële sneltram (wat het dan niet meer is) versloeg een gewone tram en de bus in de politieke afweging die is gemaakt rondom de aanleg van dit traject. Al het extra geld voor een geldverslindend sneltrein traject is bij verlaging van de snelheid en dus verlenging van de reistijd, straks ook officieel weggegooid geld. Een gewone tram was goed genoeg, vele malen goedkoper en in de praktijk dus even snel geweest.

  11. cas

    Over dat ontsporen, mensen die in de auto zitten zijn tegenwoordig het probleem. Als je eens goed om je heen kijkt zie dat er maar weinig mensen zijn die tegenwoordig goed opletten. Veel jongeren zitten apatisch voor hun uit te staren, de iets oudere groep krijgt inmiddels nekklachten van het mobieltje op schoot en de ouderen zitten bevend achter het stuur omdat ze hun plas niet meer kunnen ophouden.

    Dan heb ik het nog niet over lachgas en drink bevolking….

  12. peter

    Niks mis met deze trams, rijden op vele plekken rond, ik ben een paar keer per jaar in Freiburg en de tram in Vauban rijdt daar praktisch onder mijn raam langs geen lawaai. Zelfde type tram (er rijden ook andere trams daar rond) misschien moet de uitvoerder van de tram in Utrecht reen bezoekje aan de VAG brengen? Blog -> https://blog.vag-freiburg.de/neue-urbos/?fbclid=IwAR0cr8HIg71Exmzr4zpthOzw9hgf9gBmpkRMuuKTlti2ZhbXQLCoDMkZUzU
    website: https://www.vag-freiburg.de/

  13. M van Ewink

    We hebben nog steeds last van piepende wielen van de tram van s’morgens vroeg tot de laatste tram s’nachts wanneer had dit op kost je alleen maar je nacht rust er is ons al zoveel beloofd en niks help.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).