EYOF? Het schijnt er te zijn maar je weet het niet | De Utrechtse Internet Courant EYOF? Het schijnt er te zijn maar je weet het niet | De Utrechtse Internet Courant

EYOF? Het schijnt er te zijn maar je weet het niet

EYOF? Het schijnt er te zijn maar je weet het niet

Er is geen enkele reden om badinerend te doen over het EYOF dat morgen in Utrecht van start gaat. Het is absoluut een gebeurtenis van belang. Tijdens dit sportevenement  zullen jonge sporters voor goud gaan. De kans dat we hen later op de echte Olympische spelen tegenkomen is groot. Toernooi-directeur Pieter van den Hoogenband heeft in verschillende interviews laten weten hoe belangrijk EYOF voor hem was. De komende dagen zal er dus topsport bedreven worden in onze stad. Het is maar dat u het weet. U wist het niet?

Dat kan kloppen. Een onderzoek in mijn kennissenkring leerde dat slechts een enkeling op de hoogte is van dit evenement. Dat kan aan mijn kennissen liggen. Maar een peiling van RTV Utrecht leverde een vergelijkbaar beeld op: 70% van de respondenten wist niet precies wat EYOF is of had er nog nooit van gehoord. En dat verbaast me niets.

Graag neem ik u mee naar een persmeeting van het EYOF een half jaar geleden. Na enige algemene informatie richtte de organisatie zich met een urgente vraag aan de aanwezige journalisten. Vertel ons hoe we dit evenement onder de aandacht van het publiek kunnen brengen! Dat was een vreemd moment, want over het algemeen stellen journalisten de vragen. Maar nog vreemder was dat deze organisatie dus geen enkel  marketingplan had bij een evenement waar, zo werd benadrukt, onze stad buitengewoon trots op was. Help ons! Het was vreemd maar vooral pijnlijk. Zou dat wel goed aflopen?

Helaas, het liep niet goed af. EYOF zal een case study worden voor studenten marketing. Hoe kun je een potentieel sterk product naar de filestijnen helpen? Antwoord: door te denken dat mensen toch wel naar dat product komen. Door te denken dat marketing geen vak is en geen geld hoeft te kosten. Door te denken dat een klok op de Neude die aftelt naar de start van EYOF een positief gevoel bij de inwoners oproept. Die klok, als hij al gezien werd, vertelde niets. Omdat niemand enig idee had wat dat aftellen betekende. Omdat niemand wist wat EYOF was. Dat krijg je als je aan journalisten om marketingplannen vraagt.

In de inmiddels flink overschreden begroting was marketing kennelijk een stelpost.  Dan moet je niet klagen over een naamsbekendheid van dertig procent en derhalve een zwaar tegenvallende kaartverkoop. Natuurlijk is er nog een slotoffensief ingezet. Zo kreeg ik thuis een brief van de burgemeester waarin hij uitlegde hoe belangrijk EYOF is. Misschien gek, maar dat motiveerde me tot veel maar niet om een kaartje te kopen. En dan hadden we deze week nog het mega-beeld van een basketballer op de Neudeflat.  Niet bepaald Edgar Davids die vanaf het gebouw van Nationale Nederlanden knalde. Kijkt u wel eens naar de Neudeflat?  Ik bij voorkeur niet en zeker niet naar boven. Dat is het probleem van EYOF. Het schijnt er te zijn maar je weet het niet.

Ik ben geen marketeer maar zeg van harte: ga eens kijken. Volgens mij wordt het mooi!

4 Reacties

Reageren
  1. Van Pimpelen

    … lieve heer K.,
    Bent u de marketingmanager waar Utrecht al jaren op zit te wachten? Ik zie telkenmale hetzelfde gezicht; spelen met belichting kan een optie zijn…

  2. kees cornelder

    Wel… die stevig in het zadel zittende kommunikaatsieknutselaars van de gemeente en omstreken mogen best tevreden zijn hoor!
    Is de naamsbekendheid van het EYOF in Utrecht zelf zo’n 30%, die van de Vrede van Utrecht cirkelt om de 25% heen.
    Anders gezegd: tegenover 75% van de Utrechtse bevolking die de Vrede van Utrecht niet kent, staat dus 70% ervan die de EYOF niet kent.
    Heek knap van die knutselaars om zulke scores te halen. ‘t Is dus driewerf Hoera! Hoera! Hoera (Hoi Hoi Hoi mag ook)!

  3. Van Pimpelen

    … ik heb lang en vooral diep nagedacht eer ik een reactie zou poneren; hier het resultaat:
    U bent goed in percentages, zij het tot de halve decimaal afgerond. Zo dezen voor de argeloze recipiënt te verkrijgen zijn verzoek ik u in het kader van de [C]glasnost[c] een web-adres te verstrekken; Utrecht.buurtmonitor.nl biedt weinig soelaas. Voorts meen ik te mogen opmekkeren dat “driewerf hoera-hoera-hoera” een pleonasme is. (Even tussen ons: de tekstopmaak van Duic biedt geen mogelijkheid tot cursivering van tekst, ook wel Italic geheten. [C] betekent cursivering inschakelen, [c] betekent cursivering uitschakelen. Wellicht schuilt hierin een taak…

  4. Wouter

    Ik ben er mee eens dat de bekendheid niet goed was. Ik kwam regelmatig in Amersfoort, maar er was niets te merken van een aanstaand groots evenement. Ook niet in Baarn, Soest, Zeist en Veenendaal. Als de organisatie gekozen had vlaggetjes op te hangen met de Olymische Ringen langs hoofdwegen net zoals in Londen, dan zou het herkenbaar zijn. Daarnaast is NOC*NSF partner van de NS. In de week van de EYOF ben ik 4x op Utrecht Centraal geweest, maar ik merkte helemaal niets van de EYOF. Iets voor volgende keer? Maar wanneer?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).