Wethouder Lot van Hooijdonk heeft woensdagmiddag het laatste stukje fiets- en wandelpad van park Oosterspoorbaan geopend. Vanaf nu loopt het fietspad dus helemaal van de Koningsweg tot de Maliesingel.
Het nieuwe fietspad is zo’n 3,5 meter breed en ligt tegen de spoordijk aan. Het grootste gedeelte van het park werd in 2017 geopend en is al ruim drie jaar in gebruik, maar nu is park Oosterspoorbaan echt compleet.
Voor de opening fietste Van Hooijdonk met een stoet van zo’n dertig buurtbewoners en betrokkenen vanaf de Koningsweg naar de aansluiting. In de aangrenzende natuurspeeltuin werd gesproken door Akke Bink, initiatiefnemer van Stichting park Oosterspoorbaan, en door Van Hooijdonk.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
Buurtbewoners
Van Hooijdonk zei dat het ingewikkeld was om de verbinding aan te leggen in een gebied met hoogteverschillen, water en een nog functionerende spoorlijn.
Bink: “Helemaal aan het begin waren er ideeën voor een kabelbaan of een dierentuin met gepensioneerde dieren. Uiteindelijk waren de meeste bewoners het erover eens dat een park de Maliesingel moest gaan verbinden met het buitengebied. Nu is een dood spoorlijntje uitgegroeid tot levendig park.”
De wethouder is later ook nog even aan het woord, waarna ze het lintje doorknipt dat de route naar het fiets- en wandelpad officieel opent.
Het nu complete park Oosterspoorbaan is tot stand gekomen in samenspraak met buurtbewoners. Bink riep iedereen die wil meedenken over nieuwe initiatieven in dit gebied op zich aan te melden op de website van Stichting park Oosterspoorbaan.
Gekoppelde berichten
Park Oosterspoorbaan feestelijk geopend
Het nieuwe park Oosterspoorbaan is vandaag officieel geopend. Wethouder Lot van Hooijdonk opende het fiets-…
13 Reacties
ReagerenFijn dat de Oosterspoorbaan nu compleet is! Vind dit als omwonende zo’n waardevolle toevoeging aan de buurt: het voegt groen toe, verbindt wijken die daarvoor gescheiden waren én de nieuwe fietsroute naar het centrum is gewoon hartstikke handig. Blij mee!
Een gedeelte van mijn jeugd heeft zich in dat gebied afgespeeld en ik vind dat het nieuwe park Oosterspoorbaan een mooie en leuke aanwinst is voor dat gedeelte van Utrecht.
Vroeger was alles beter, totdat het heden met nog iets veel beters aangevuld wordt!
Het paadje tussen de Abstederdijk en de Maliesingel was tot voor kort een aandoenlijk stukje natuur met aan de ene kant een tuintje en een pittoresk bruggetje over de Minstroom. Aan de andere kant liep het langs oude half begroeide tuinmuren.
Zie de onderste foto voor wat de gemeente ervan gemaakt heeft. Het heeft ongetwijfeld ook weer een hoop mogen kosten. Maar je kunt er nu in ieder geval wel met je elektrische fiets overheen scheuren. En de scooters doen het, zoals ik heb vastgesteld ook, al mogen ze het misschien niet.
Park? Het ziet er uit als een fietspad door een stukje niemandsland zonder sociale controle. Lijkt me niet zo fijn fietsen voor vrouwen ‘s avonds laat.
fijn, vanaf nu weer met een gerust hart parkeren op de abstederdijk / looierstraat
@M.: Dit laatste stukje was wat miste om het park te verbinden met de singel. Kijk eens hoeveel groen de hele Oosterspoorbaan heeft gekregen door de aanleg van het park! Dit laatste stukje wordt in het najaar nog aangepland en krijgt dus ook nog groen.
@Koel Hoofd Je fietst langs een aantal nieuw aangelegde woningen tussen de singel en de Absterdijk. Het is daarbij ook nog eens heel open. Sociale controle is juist een stuk hoger dan bij het donkere verscholen wandelpad dat er lag toen er nog geen woningen stonden. En qua park: het groen wordt in het najaar gepland.
@ M
Waar heb je het in hemelsnaam over? Het was een goor vies wandelpaadje waar altijd zwerfvuil lag, je liep langs een verpauperde parkeerplaats van een leegstaand kantoorpand. Er stonden hoge muren zonder romantische begroeiing, waar je sociaal gezien in de late uren compleet niet veilig was, omdat werkelijk niemand je kon zien.
WTF?
Het paadje tussen de moestuintjes is er denk ik nog gewoon, gelet op de begroeiing aan die kant van het spoor. Het is overigens jammer dat het stukje spoor ter hoogte van het nieuwe fietspad moest blijven liggen voor rangeerwerkzaamheden spoorwegmuseum. Anders was er meer ruimte voor een echt park geweest. Maar ja, dat is nu eenmaal de feitelijke situatie.
Het is ook raar om dit nieuwe fietspad nog tot het daadwerkelijke park te rekenen, het is een verbinding met/ ingang tot het park. Dat doet al minder in de hoofden van de mensen, want daar vallen mensen dan over: “dit is toch geen park”….. communicatie soms.
@Elger van der Wel: de Oosterspoorbaan had veel meer groen toen de taluds nog begroeid waren. Maar ook daar is de gemeente wild tekeer gegaan.
@JJ: U draait de zaak om: het wandelpaadje was niet vies, maar de Utrechters die het misbruikten. En die parkeerplaats had op een andere manier ingevuld kunnen worden. Maar daar moesten zo nodig weer peperdure woningen gebouwd worden.
Gaan we nu de verbreding van de A27 bij Amelisweerd ook een de aanleg van een park noemen. Komt immers een groen dak op.
JJ en M hebben hebben het over exact hetzelfde stukje stad.
Zo divers kan de werkelijkheid zijn !
Driewerf hulde voor de gemeente! Dat mag ook wel eens worden gezegd.
We hebben potverdorie onze eigen Uteregse variant van de High Line, waarin de spoorhistorie nog sprekender wordt uitgelicht ook.
De reacties van de usual azijn-suspects doen daar niets aan af. Ik mis zelfs een beetje het ‘dit is geen park’ van Katja 🙂 .
de ongelukkige kruising bij de gansstraat is nog niet aangepakt: als overstekend fietser heb je voorrang maar je krijgt het nooit.
Heel mooi, maar gaan we na de fietsstraten aan de Singels, de Voorstraat, het Abstederdijk-park, de renovatie van de Nachtegaalstraat, Burg. Reigerstraat en Maliebaan nu ook eens iets verbeteren dat NIET in Utrecht-Oost ligt? Bijv. de racebaan Oudenoord-Kaatstraat eindelijk eens fatsoenlijk aankleden.