Felle reacties op ‘visieloze’ parkeernota | De Utrechtse Internet Courant Felle reacties op ‘visieloze’ parkeernota | De Utrechtse Internet Courant

Felle reacties op ‘visieloze’ parkeernota

Felle reacties op ‘visieloze’ parkeernota

‘Het stadsbestuur heeft een visieloze nieuwe parkeernota opgesteld.’ Dat stelt de VVD Utrecht in een bericht op haar website naar aanleiding van de recent verschenen ‘Nota Stallen en Parkeren’ over de aanpak van fiets- en autoparkeren in de stad. Meer dan 100 parkeerplaatsen verdwijnen en de tarieven worden verhoogd. Parkeervergunningen worden tot 50 procent duurder. De VVD stelt niet verrast te zijn over de keuzes van het linkse stadsbestuur, maar is wel zwaar teleurgesteld.

Gemiste kans
‘Met de kaasschaaf in de hand worden in de stad de parkeervoorzieningen verminderd’, stelt de VVD. Met de telmachine in de hand worden de tarieven verhoogd op de plekken waar het meest te halen valt. Vooral de zone rond de binnenstad is het nieuwe wingewest voor de gemeentekas. Daar gaan de parkeertarieven met 26’procent omhoog. In de rest van de stad wordt het betaald parkeren automatisch uitgebreid en de inspraak wordt afgeschaft.’ Behalve hogere kosten en parkeeroverlast, levert het plan volgens de VVD niets op voor de stad. Woordvoerder Willem Buunk: ‘Deze parkeernota moet in de prullenbak. Het maakt van Utrecht een ongastvrije stad voor bezoekers. Voor bewoners levert het niets op, behalve een deuk in de portemonnee. Het stadsbestuur beloofde ambitie en een aantrekkelijke en bereikbare stad, maar ze hebben geen idee hoe ze het parkeren goed moeten organiseren. Het is echt een gemiste kans.’

Bezoekers worden afgeschrikt
Ook het Centrum Management Utrecht (CMU), dat zich inzet om het economisch functioneren van de binnenstad te vergroten, heeft per brief aan het college van burgemeester en wethouders laten weten zwaar teleurgesteld te zijn in de plannen. Ter illustratie verwijst zij naar de proef met een gedifferentieerd parkeertarief in de binnenstad. Het principe van het prijsmechanisme (schaars = duur) wordt daarbij vertaald naar de optie om op de drukste dagen (donderdagavond, vrijdag, zaterdag en koopzondag) het parkeertarief te verhogen. Dat betekent, dat op de dagen dat ondernemers hun geld moeten verdienen klanten nog sterker worden afgeschrikt om naar Utrecht te komen! Daarmee worden volgens het CMU bezoekers afgeschrikt om naar de binnenstad van Utrecht te komen en op zoek te gaan naar alternatieven in andere steden waar zij veel goedkoper terecht kunnen.

Aanpak fietsenoverlast onvoldoende
Zowel de VVD als het CMU zien ook geen heil in de aanpak van het fietsparkeren door het college. Vooral in de binnenstad, waar de fietsenchaos op drukke momenten het grootst is, wordt het tekort aan fietsenstallingen niet opgelost. Volgens de VVD heeft het stadsbestuur geen enkel concreet idee over de huidige behoefte aan kleinschalige auto- en fietsparkeerplekken en OV-fietsen bij de kleine stations en sommige bushaltes. Dat blijkt volgens de partij uit het feit dat het programma van P+R voorzieningen volledig wordt uitgekleed. Om de fietsenoverlast in de binnenstad te voorkomen stelt het CMU een fietsparkeerverbod voor buiten de fietsklemmen en fietsenstallingen, waarbij dan wel consequent moet worden gehandhaafd. Iets wat gezien de huidige capaciteit van 2 ochtenden per week volgens het CMU zwaar te wensen overlaat.

De VVD vindt het tenslotte vooral onverteerbaar dat de hogere opbrengsten aan parkeergeld niet worden gebruikt om de kwaliteit van de openbare ruimte in de oudere woonwijken te verbeteren. Er wordt elk jaar 5 miljoen euro van de totale parkeeropbrengsten afgeroomd voor tekorten elders in de gemeentebegroting. De partij roept ook bewoners op de nieuwe parkeernota te bekijken en erop te reageren. De nieuwe nota ligt tot 2 december ter inzage.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).