De stoep bij station Vaartsche Rijn is weer (enigszins) vrij. De actie ‘Houd de stoep vrij’, waarmee de gemeente bewustwording wil creëren over de ruimte op de stoep lijkt effect te hebben. Twee mensen van de gemeente in rode jas, zogeheten ‘fietscoaches’, wijzen fietsers erop dat ze hun fiets op de juiste plek moeten parkeren. De gemeente hoopt dat de boodschap ook na deze week blijft hangen.
De fietsenchaos die eerder nog heerste op station Vaartsche Rijn, en waar D66 deze week vragen over stelde, lijkt getemd te zijn. Dankzij twee mensen van de gemeente die, gehuld in een rode regenjas, fietsers erop wijzen hun rijwiel op de juiste plek te parkeren.
De gemeente houdt deze week een actie, ‘Houd de stoep vrij’, om bewustwording te creëren over de ruimte op het voetpad. De rode jassen zijn, naast Vaartsche Rijn, ook bij station Terwijde en Overvecht te zien.
Tekst loopt door onder de afbeelding
‘Gaat om gedrag’
De actie was al langer gepland, maar houdt wel verband met de problematiek rondom foutgeparkeerde fietsen, laat een woordvoerder van de gemeente Utrecht weten aan DUIC. Met de actie hoopt de gemeente door te dringen tot foutparkeerders.
“Het gaat uiteindelijk om gedrag. Mensen weten dat het niet mag, maar doen het toch. Met deze actie willen we zoveel mogelijk mensen die hun fiets bij het station parkeren bereiken.” Als de rode jassen morgen weer weg zijn, hoopt de gemeente dat de boodschap bij foutparkeerders is doorgedrongen en zij hun fiets voortaan op de juiste plek gaan neerzetten.
Vierkant
Een andere maatregel die de gemeente heeft genomen is een geschilderd vierkant op de stoep rondom de AED, met daarin de boodschap ‘Houd de stoep vrij, dan kan ik voorbij’ en een mannetje met een blindenstok. Dit vierkant blijft ook na de actieweek liggen.
Op 14 november werd al bekend dat er extra maatregelen bij het station waren genomen, maar die leken niet echt te werken. De Utrechtse D66-fractie vroeg een dag later om een oplossing voor de ‘fietsparkeersituatie’ bij station Vaartsche Rijn.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.
Gekoppelde berichten
D66 stelt vragen over de fietsen bij station Vaartsche Rijn in Utrecht
Joost Vasters van de Utrechtse D66-fractie wil tot een oplossing komen voor de ‘fietsparkeersituatie’ bij…
Nieuwe poging om fietsen bij station Vaartsche Rijn van te stoep te halen lijkt niet te werken
Bij station Vaartsche Rijn in Utrecht is onlangs een tekst op de stoep aangebracht waarmee…
Hoe iedereen elkaar in de weg zit bij station Vaartsche Rijn in Utrecht
Het is geen unieke situatie, maar exemplarisch voor veel plekken in Utrecht is het wel.…
18 Reacties
ReagerenWat een geweldig nieuws. Ik hoop dat de redacteur die hier werk van heeft gemaakt, en de afgelopen weken artikel na artikel heeft geschreven over de persoonlijke fiets-ergernis weer rustig kan slapen. Namens iedereen die regelmatig nachtmerries heeft over de doodenge, gevaarlijk geparkeerde fietsen; bedankt!
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!
Dream on.
Volgende week staat alles weer vol.
Ik denk dat het meer indruk maakt als er iemand met een shovel om de hoek staat te wachten, die om de zoveel minuten een hele zwik fietsen wegschept en over het hek op een ponton gooit, die vervolgens ergens naar een geïmproviseerd depot vaart.
Kudo’s voor Jos.
Nieuws van het niveau man-bijt-hond.
Het lokale sufferdje in Appelscha is interessanter
Goed idee, die fietscoaches. Raar woord, dat wel. Maar inderdaad het gaat om gedrag. Hedragsverandering treedt doorgaans pas op na zeer lange tijd. Met een weekje ‘coachen’ ben je er niet. Dat moet minstens drie maanden worden volgehouden. Handhaving zou wat deze plek betreft eigenlijk permanent moeten zijn. Dus: fout geparkeerd: fiets naar de Schaverij of met een wielklem op slot zetten.
Het gaat niet om gedrag maar om slecht ontwerp van de openbare buitenruimte. Blijkbaar is dit de voorkeursplek voor het stallen van fietsen. Zet dan gewoon fietsenrekken neer en klaar. Hang de AED aan de overzijde op. Maak de stoep desnoods breder en opgelost.
Er staan op de foto, een paar seconde nadat de fietscoach bezig is geweest, alweer 5 fietsen verkeerd gestald (zichtbaar op de foto).
Helaas staat volgende week (of zelfs morgen) alles alweer verkeerd en vol. Check die 2 fietsen die gewoon neergekwakt zijn in dat vak van de defribbilator. Typisch Nederlands gedrag. Weinig respect, weinig fatsoen, “IK heb het (meest) recht op”. Iedereen die er wat van zegt is een “zeikerd die niet in de grote stad moet gaan wonen”. Dat soort nonsens krijg je in Uutje regelmatig te horen.
“Fietscoaches”.
tjaaa…
Veel debieler kan het niet worden eigenlijk.
Alhoewel:
“…een andere maatregel die de gemeente heeft genomen is een geschilderd vierkant op de stoep rondom de AED, met daarin de boodschap ‘Houd de stoep vrij, dan kan ik voorbij’…”
Het ontwerp van het station is zoooo goed dat de gemeente coaches moeten inzetten om te vertellen waar je ‘gemakkelijk’ je fiets neer kan zetten …
Op de PeukenPromenade, oftewel de Drift, heeft het maanden geduurd voor de fietsen weg waren en iedereen geleerd had om de fiets in de stalling te zetten.
Het is alweer even geleden, dus ik ben bang dat het team dat dat toen heel goed heeft gedaan, inmiddels weg is zonder overdracht van kennis en ervaring in dat soort processen. Maar misschien is de huidige ploeg vergeten het te vragen. Dus: wie op het Stadskantoor weet nog wat er precies gedaan is om de Drift schoon te vegen, en willen zij dat svp doorgeven aan de mensen die nu wanhopig proberen de stations vrij te houden?
Handhaven en/of verwijderen: 2-op-5.
Je ziet duidelijk dat iemand anders de moeite heeft genomen alle fietsen te verplaatsen, zoals ze tegen elkaar aan staan geparkeerd.
@Lachstuip:
Dat was precies mijn eerste reactie ook.
Wat doen die voetgangers eigenlijk op het fietspad? Je moet wel een heel groot ego hebben om te denken dat je niet meer op de stoep past.
Verder hoop ik dat DUIC elke week een maatschappelijk polariserende situatie belicht. Komende week: auto’s op de kruising Kaatstraat/Oudenoord die door groen rijden maar vervolgens fietsers blokkeren en daar dan zelf boos over worden.
Merkwaardig eigenlijk hoe slordig en achteloos mensen met hun eigendommen omgaan en die dan later hopen weer terug te vinden.
Die fietscoaches moeten natuurlijk verantwoording afleggen bij de fietscoaches managers die dan weer een rapport opstellen zodat er op een later tijdstip over vergaderd kan worden.
Ondertussen stapelen de fietsen zich alweer op.
Ik weet nog wel meer plekken in de stad waar die zgn. fietscoaches gewenst zouden zijn. Zie ook de fietsbrug bij TivoliVredenburg, die aan een kant vrijwel altijd fietsvrij is. Ook dat zou elders moeten gebeuren. En overal staan fietsen over de blindenribbelstenen heen, wordt ook te weinig tegen opgetreden.
Waarom zou je handhaven als je ook voor veel meer geld een paar weekjes met foei zeggen denkt dat de situatie veranderd?