Milieudefensie: ‘De auto is de baas in Utrecht’ | De Utrechtse Internet Courant Milieudefensie: ‘De auto is de baas in Utrecht’ | De Utrechtse Internet Courant

Milieudefensie: ‘De auto is de baas in Utrecht’

Milieudefensie: ‘De auto is de baas in Utrecht’
Auto's in de Utrechtse binnenstad. Archiefbeeld DUIC
Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat fietsers en voetgangers in Utrecht het onderspit delven als het gaat om ruimte in de stad. In Utrecht neemt de auto zo’n 54 procent van alle ruimte op straat in beslag. Fietsers krijgen slechts twaalf procent van de straat.

Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat fietsers en voetgangers in Utrecht het onderspit delven als het gaat om ruimte in de stad. In Utrecht neemt de auto zo’n 54 procent van alle ruimte op straat in beslag. Fietsers krijgen slechts twaalf procent van de straat.

Ook voetgangers hebben maar beperkt ruimte. Zij krijgen in Utrecht 34 procent van de straat. Milieudefensie heeft een ranglijst gemaakt van de twintig grootste Nederlandse gemeenten en de hoeveelheid ruimte die zij geven aan fietsers en wandelaars. In die lijst staat Utrecht op de zesde plek.

Meer dan de helft

In de meeste Utrechtse wijken krijgt de auto meer dan de helft van alle ruimte. Alleen in Noordwest en Zuid, beiden met 48 procent, en in de binnenstad, met 43 procent, is dit iets minder. De hoogste percentages autoruimte zijn in West, Leidsche Rijn en Vleuten-De-Meern.

In die laatste twee wijken heeft de fiets tegelijkertijd de meeste ruimte van heel Utrecht, met respectievelijk vijftien procent en veertien procent. Ruimte voor voetgangers varieert van 27 procent in Leidsche Rijn en Vleuten-De-Meern, tot 42 procent in Noordwest en maar liefst 48 procent in de binnenstad.

Luchtkwaliteit

De auto is dus de baas in Utrecht. Milieudefensie vindt dat er meer ruimte voor wandelen en fietsen nodig is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de klimaatdoelen van Parijs te halen. “Als we het leven in de stad prettig, veilig én gezond willen maken dan moeten gemeenten en het Rijk snel werk maken van autoluwe steden”, zegt Anne Knol, campagneleider Duurzame Mobiliteit van Milieudefensie.

“Steden slibben steeds vaker dicht en het meest vervuilende vervoersmiddel neemt daarbij de meeste plaats in beslag. Ondertussen zet de verstedelijking voort. Het is tijd om de ruimte in de stad terug te geven aan de mensen die er wonen in plaats van aan de auto’s die er rijden, dan houden we de stad ook in de toekomst leefbaar en gezond.”

Check jouw wijk

Vanaf vandaag kan iedereen op de website van Milieudefensie zien hoe zijn of haar wijk scoort. Door het invoeren van een postcode wordt duidelijk hoe de ruimteverdeling in jouw wijk is. Ook laat de site zien hoeveel extra parken de wijk er -hypothetisch- bij zou kunnen krijgen als er meer gefietst en gewandeld zou worden zodat er minder ruimte voor auto’s nodig is.

Anne Knol: “In Utrecht neemt de auto 54 procent van alle ruimte in. Maar als we allemaal duurzaam op weg zouden gaan zou er een hoeveelheid groen ter grootte van negentien Julianaparken extra in de stad bij kunnen. Bomen zijn toch veel leuker en gezonder dan een rij auto’s voor je deur?”

33 Reacties

Reageren
  1. Johan

    Wat een volstrekt onzinnige vergelijking. Mensjes en fietsjes zijn toch echt stukje kleiner dan een auto en hebben dus minder ruimte nodig. Als er iets in de knel is gekomen in Utrecht de laatste jaren, dan is het de auto wel.

  2. Jan

    Vandaar dat Utrecht naast het station een parkeergarage voor 12.500 auto’s bouwt. Of nee, toch niet.

  3. Christiaan

    Het zou volkomen logisch zijn om in navolging van steden als Parijs en Groningen de hele binnenstad autovrij te maken. Het is er niet voor ontworpen en de leefbaarheid is een stuk beter zonder auto’s.

  4. Jan

    @Johan, waarom hebben fietsers dan minder ruimte dan voetgangers?

  5. Angelique

    ja, hèhè, een auto is veel groter dan fietsers en voetgangers. Weet je wel hoeveel ruimte de trein krijgt in Utrecht.. belachelijk!

  6. George

    Als bij al deze hoog opgeleiden en meestal goed betaalde Groenlinksers straks de kinderen en de bakfietsen de deur uit zijn en ze gewoon weer VVD gaan stemmen dan zullen ze het wel met Johan eens zijn

  7. VanEysinga

    Johan, steun je nu niet juist het punt dat je wil betwisten?

  8. BozeWolf

    Er gaat wel meer mank aan de vergelijking: waar een auto meer ruimte heeft, zoals in Leidsche Rijn, hoeven er niet meer auto’s te rijden.

    Dat een auto meer ruimte in neemt dan een fietser is maar hoe je het bekijkt. Twee fietsers naast elkaar is ongeveer net zo breed als één auto(-tje). Of koets, of twee paarden. 2×2 fietsers achter elkaar zou wel eens méér ruimte in beslag kunnen nemen dan een auto.

  9. VincentDV

    Ik heb zowel een auto als een fiets. Voor ritten in de stad gebruik ik nooit de auto, tenzij ik iets groots/zwaars moet vervoeren. Ik vind het niet erg belangrijk dat de auto “de ruimte” krijgt, ik vind het prima dat autorijden in de stad niet iets is dat je voor je plezier doet en aanvaard lange wachttijden. Want de stad moet niet van de auto’s zijn, daarvoor wonen er teveel mensen in de stad en bederft de auto teveel kwaliteit (lucht, straatbeeld, geluid).

    Maar ik snap niet hoe Milieudefensie tot deze resultaten komt. De wegen die zijn ingericht als fietsstraat (een straatbreed fietspad waarop auto’s zijn toegelaten mits zij de fietsers voorrang geven, niet te hard rijden en geen gevaarlijke situaties veroorzaken) worden door milieudefensie op de kaart weergegeven als vette autostraten.

    Een weg (Talmalaan) waar slechts twee rijstroken zijn met daarnaast ongeveer even brede vrijliggende fietspaden is op de kaart ook al helemaal rood, geen fietspad te zien. Dat maakt de kaart en de berekening onbetrouwbaar en ik geloof dan ook niets van de percentages. Jammer is dat want het is op zich heel interessant om te cijfers te zien. Maar dan moeten ze wel kloppen.

    Waarom doen milieu-organisaties dit toch telkens weer. Liegen-voor-het-goede-doel. Een leugen blijft een leugen en wie zich ervan bedient verspeelt het recht serieus genomen te worden. Dus exit milieudefensie. Helaas.

  10. JdV

    De luchtkwaliteit in Utrecht zou het meest baat hebben als de vers gebakken lucht van Millieudefensie niet meer zou worden getolereerd.

  11. Joris

    @Johan in een auto zit in, pak ‘m beet, 8 van de 10 gevallen ook maar één mensje.

  12. cas

    En een organisatie die zulke nietszeggende en onbenullige onderzoeken uitvoert wordt nog steeds van subsidies voorzien?

  13. Scherpschutter

    Over een jaar of 20 zijn alle auto’s elektrisch. Dat is onvermijdelijk. Daarom is het argument om de stad compleet te immobiliseren voor auto’s op grond van gezondheidsredenen dan ook onmetelijk dwaas. Miljarden en miljarden die nu worden uitgegeven aan het afbreken van auto-infrastructuur, die je over een jaar of 10-15 dubbel zoveel mag uitgeven om een nieuwe infrastructuur te bouwen die ook is berekend op de toename van het aantal (elektrische) auto’s de komende jaren.

    Wij zouden nu alles op alles moeten zetten om de auto infrastructuur van Utrecht juist uit te breiden, in plaats van 150 jaar terug in de tijd te gaan. Milieudefensie zou er verstandig aan doen om zich te beperken tot het druk maken over melkpakken o.i.d. Laat infrastructuur maar over aan verstandige mensen die zich niet ondoordacht laten leiden door emotionele wanen.

  14. BramD

    Als er gekeken wordt naar hoeveel ruimte er genomen wordt dan verandert het plaatje. Fietsers Rekenen de ruimte voor voetgangers als vanzelfsprekend ook tot hun gebied.

  15. Berend

    Je slaat de spijker op zijn kop, Johan. Één mensje in een auto gebruikt veel meer ruimte dan een persoon op een fiets. Dat is pas onzinnig.

  16. Berend

    Haha, die scherpschutter toch. De laatste aanhanger van Feuchtinger en Kuiper! Ik neem aan dat je ook nog wel een wijk wilt platgooien voor een winkelcentrum?

  17. Elsje van Ree

    Het gaat over auto’s en over fietsers. Maar waar blijft de voetganger? Er is nagenoeg geen mogelijkheid meer om lopend, jawel, op twee voeten, door de stad te komen zonder plaats te moeten maken voor zowel auto’s als fietsers. Van oudsher liepen wij. Daarmee neem je de minste ruimte in en laat je een gezonde voetstap achter, namelijk die van jezelf. Openbaar vervoer en voetgangers, daar moet plaats voor zijn. En dat is er niet. Overigens trekt de berekening van Milieudefensie zaken uit z’n verband door zowel buitenwijken als binnenstad in een vergelijking mee te nemen.

  18. willem

    @cas: denk je dat te weten of is het een vraag?

  19. Toine Goossens

    Factcheck.

    Recent persbericht gemeente Utrecht over luchtkwaliteit in 2016:

    Utrechtse lucht weer gezonder
    De lucht in Utrecht is de afgelopen vijf jaar schoner geworden. De concentraties stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10) in de lucht zijn landelijk gedaald met respectievelijk ruim 20 en 25 procent. In Utrecht is de daling nog wat sterker. Dit blijkt uit de ‘Gemeentelijke Monitoringsrapportage Luchtkwaliteit 2016’. De afname van gezondheidsschadelijke stoffen in de lucht wordt bevestigd door de resultaten van het Utrechtse meetnet, te vinden in de ‘Rapportage Luchtmeetnet Utrecht 2015’.
    In de Gemeentelijke Monitoringsrapportage Luchtkwaliteit 2016 is de luchtkwaliteit specifiek voor de stad Utrecht berekend. Alle meetpunten (op een na) voldoen:
    https://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/utrechtse-lucht-weer-gezonder/

    Milieudefensie liegt wat het zwart ziet. Om de openbare mening te framen vinden deze personen dat alles is toegestaan om het doel te bereiken. Dat vinden Trump, Poetin, Erdohan en de Brexitters ook.
    Milieudefensie gebruikt verderfelijke methoden om hun doel te bereiken en creëert daarmee de verderfelijkheid van het eigen doel.

    En ja natuurlijk neemt een auto meer ruimte in dan een fiets. Dat kan iedereen met de eigen blote ogen op straat zien.
    Dat is zoiets als de woonruimte die mensen gebruiken. De groei van eenpersoons huishoudens leidt ook tot een toename van het aantal m² woonoppervlak per persoon. Milieudefensie zal nu ook wel de strijd aangaan tegen de alleenwoners. Dan vinden zij CU en SGP zeker aan hun zijde!

    Het onderzoek van milieudefensie is ongefundeerd en leugenachtig wat de luchtkwaliteit betreft.

  20. popcorn

    3,2…..en 1

    Daar komen de rechts-conservatieve reaguurdertjes zonder leven weer, die boos reageren op alles wat hun denkbeelden volledig in het honderd schopt…..

    Ik heb de popcorn er alweer bijgepakt!

  21. Barend

    @ Berend

    En wat helemaal mee onzinnig is, zijn de manipulatieve onderzoeken en persberichten van Milieudefensie. Zie de post van VincentDV.

  22. Wim

    Wat een stell zielige mensen zijn die mileudefensie gasten.
    Met dit onzinnige onderzoek dat geheel niet is gebaseerd op echte onderbouwing wordt hun stokpaardje van auto wegpesten weer van stal gehaald,
    Oook nog opmerking dat Parijs auto vrij is helemaal van de zotte zijn ze zeker nog nooit geweest.
    Deze gasten verzieken het voor veel mensen die gewoon zich willen verplaatsen.

  23. JdV

    @Christiaan. Nog beter voor het milieu en de omgeving zou zijn om überhaupt het centrum mensvrij te maken. Blijft alles mooi heel, gaat er niks stuk. 1 groot museum.

  24. Luuk Upuuk

    En al die fietsen die op voetpaden gekwakt de doorgang voor voetgangers versperren?

  25. Gregor

    Het is wachten op de woonoppervlakte tax: Indien u groter woont dan een gemiddelde sociale woning, gaat u belasting betalen over het aantal vierkante meters groter dan de sociale minima woningen!
    “Want u neemt veel meer stukjes aarde in bezit. Bah! Verwerpelijk mens dat u bent!”

  26. Berend

    Barend, je zult het niet geloven, maar de fietspaden bij de talmalaan staan keurig aangegeven. Maar neem vooral niet de moeite om het te controleren hoor. Vincent roept maar wat. Net als de meesten hier overigens.

  27. Erwin

    Los van of er nou teveel of te weinig ruimte voor auto’s is, klopt er in ieder geval weinig van de data. Het hele voetgangersgebied in de binnenstad is gemarkeerd als autogebied. Het geeft vooral een idee van de verhouding weg-stoep-fietspad.

  28. JdV

    @Berend: Goed plan. laten we Overvecht en Kanaleneiland vervangen door 2 mooie grote winkelcentra. Altijd beter dan nu !

  29. herman

    Onderzoeken zijn ook maar onderzoeken…

    Als je in de stad om je heen kijkt zie je dat de stad steeds mooier wordt naarmate er minder auto’s komen en je ziet dat stadbewoners steeds minder een eigen auto hebben.

    We gaan steeds meer begrijpen dat een auto in de stad niet handig is.

  30. Michael

    Gelukkig hecht de jongste generatie veel minder aan het in bezit hebben van een auto en hebben er totaal geen moeite mee om een auto te lenen. Ik snap dat als je een auto echt nodig hebt voor je werk of wanneer je door lichamelijke beperkingen niet kan fietsen of met het OV kan reizen je een auto nodig hebt, maar dat die lelijke krengen het leefmilieu verpesten voor de stadsbewoner is evident. Ga maar eens een weekje logeren op een adres langs een doorgaande weg. De herrie en de uitlaatgassen zijn echt niet gezond. Punt is dat bestuurders dit zelf alleen in de gaten hebben als ze geen airco hebben en achter zo’n gore ouwe diesel rijden. Ik kan overigens niet wachten op de stille reukloze auto!

  31. Utrechter2

    @Michael: zo wordt het in de media gebracht: jongeren zouden geen/minder behoefte hebben aan auto’s: milieu, hipsterdom etc. etc.. Het verband met de enorm verslechterde arbeidsvoorwaarden van jongeren (contractduur, salaris) en het prijsniveau (hoeveel kost een gemiddeld auto-onderdeel tegenwoordig?) worden zelden tot nooit in beschouwing genomen (van het algemene naar het individuele: ik ken ook een jongere die al éénverdiener zijn auto uitleende omdat hij anders met zijn zeer normale baan niet rond kwam: nu hij een carrieresprong heeft gemaakt is hij wat minder van het delen 😉 . Maar verder staat het los van de discussie. Ik stip het alleen aan omdat wat de media brengen weer als een vanzelfsprekendheid wordt doorverteld…

  32. VincentDV

    Berend: De fietspaden langs de Talmalaan worden correct weergegeven tussen Allendeplein en de rotonde bij de Dreeslaan. Maar tussen die rotonde en de Draaiweg zijn laat Milieudefensie ze weg op de kaart terwijl ze daar toch overduidelijk liggen, ik heb er vandaag nog gefietst. Ik roep dus niet maar wat. Ook de fietsstraten Koekoekstraat en Merelstraat worden niet aangegeven en ik kan nog heel wat andere plekken noemen die incorrect worden weergegeven. Iets verderop, de Hopakker, hebben de fietsers ongeveer de helft van de ruimte die auto’s hebben. Wat zien we daarvan op de kaart? Niets. Tolsteegsingel? Geen fietspad te zien bij Milieudefensie. Dat zijn allemaal fietpaden die er wél zijn maar die de kaart niet hebben gehaald. De kaart geeft op geen enkele manier de werkelijkheid weer. Controleer je eigen uitspraken wat beter voor je een ander van leugens beticht!

    Voor alle duidelijkheid: donkergroen betreft voetpaden, fietspaden zijn lichtgroen.

    Wat bovendien opvalt is dat straten waar fiets en auto de ruimte impliciet delen, altijd rood worden gekleurd. Erg vreemd is dat omdat veel van die straten verkeersluw zijn gemaakt en het enige autoverkeer wort veroorzaakt door aanwonenden, dat zijn erg weinig bewegingen op een dag en je kunt gerust stellen dat de fiets daar 95% van de tijd alle ruimte heeft.

  33. VincentDV

    Scherpschutter: ook elektrische auto’s bederven het leefklimaat in de stad. Het gaat niet alleen om luchtvervuiling maar ook om de veiligheid, de drukte, het straatbeeld.

    Ik heb dan ook besloten mijn eigen auto weg te doen. Met de fiets, het OV en deelauto’s kom ik er ook. Stel je voor dat iedereen die de auto niet écht nodig heeft, hem weg zou doen. Dat zou zomaar eens meer dan de helft kunnen zijn. Dan kunnen de mensen die niet zonder auto uitkomen weer lekker doorrijden, is de stad een stuk schoner en zijn de straten weer om te leven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).