Fietser raakt ernstig gewond bij aanrijding met bus in Utrecht Fietser raakt ernstig gewond bij aanrijding met bus in Utrecht

Fietser raakt ernstig gewond bij aanrijding met bus in Utrecht

Fietser raakt ernstig gewond bij aanrijding met bus in Utrecht
Bij een verkeersongeluk met een stadsbus is maandagmiddag op de Julianaparklaan in Utrecht een fietser ernstig gewond geraakt.

Bij een verkeersongeluk met een stadsbus is maandagmiddag op de Julianaparklaan in Utrecht een fietser ernstig gewond geraakt.

Voor het slachtoffer werd een traumahelikopter opgeroepen, maar die is uiteindelijk niet geland. De fietser is met ernstig letsel per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Volgens een woordvoerder van de politie dacht de fietser dat hij of zij groen licht had, maar was dat niet geval. Voor zover bekend komt dat volgens de woordvoerder niet vaker voor bij dit kruispunt.

De politie is op de plek van het ongeluk bezig met onderzoek. De weg is daarom nog zeker een uur dicht voor verkeer, meldt de politie. Voetgangers en fietsers kunnen wel langs de plek van het ongeval. Bussen rijden door het ongeluk niet de gebruikelijke route.

Tekst loopt door onder afbeelding

Lijn 3 stopt door het ongeluk voorlopig niet bij de haltes Sweder van Zuylenweg en Marnixlaan. De bus rijdt een omleiding via Ondiep. Reizigers kunnen uitstappen bij de haltes Prins Bernhardlaan of Concordiastraat.

27 Reacties

Reageren
  1. Bjorn

    De manier waarop de bussen door de stad rijden is bij mij een punt van ergernis, en levert onnodig gevaar op. Komt dit door de chauffeurs of door hun werkgever? Omdat die bijvoorbeeld (te) strakke tijdschema’ś maken?

    Tweede punt van ergernis is het onnodig claxoneren. Ik woon bij het kruispunt Schouwburg en ieder uur wordt er miniaal 1 keer geclaxoneerd. Daarbij bedenkende da de claxon van de bus klinkt als een scheepshoorn. Iedereen in een straal van een paar 100 meter schrikt zich rot. Vaak word er enkel geclaxoneerd om bv een fietser die door rood rijdt (maar niet de bus hindert) erop te wijzen dat dit niet de bedoeling is. Stop met politieagent spelen en houdt rekening met de veiligheid en leefbaarheid van je route. En gebruik je claxon enkel bij gevaar.

  2. Chris

    De buschauffeurs worden steeds gekker lijkt het. Ik moest laatst met mijn fiets voor een stilstaande bus langs die bij een halte stil stond. Ik zie niet wat er achter de bus gebeurd maar op het moment dat ik dat wel zie komt er een auto aan. Ik wacht (voor de bus) tot de auto weg is en ik kan oversteken. Begint de chauffeur minimaal 10 seconden HARD te toeteren. Ik schrik, de hele buurt schrikt en waarom? 2 seconden wachten en ik kon oversteken dat kon de chauffeur prima zien, andersom kon ik niet zien hoe lang de bus nog stil zou staan en wat er daarachter zich afspeelde. Owja het was gewoon op een fietseroverseekplaats. Onnodig claxoneren is verboden

  3. erwin

    Is dat een bus? lijkt wel een trein. wat een ding he!

  4. JdV

    @bjorn: ja joh. Die bussen. Hielden ze zich maar eens aan de regels. Het moet maar eens klaar zijn met al die bussen die zonder licht met oordoppen in zonder richting aan te geven tegen de rijrichting in door rood rijden. O nee. Wacht ff…..

  5. carlos

    @jdv: scheelt dat een fietser niet zo snel iemand doodrijdt.
    ik ben eerder bang voor al die mafketels in auto’s die met hun telefoon bezig zijn, over linkerbaan voor sorteren en dan naar rechts gaan (of andersom) en te hard rijden.

    gelukkig zijn de auto’s niet zulke moordmachines als fietsen, dat zou pas wat zijn

  6. Bjorn

    @JdV: het gaat er niet om wie het eerst iets fout doet, of wie het meest iets fout doet. We hebben het over beroepschauffeurs die zich gevaarlijk en tegen de regels gedragen, daarbij de veiligheid en leefbaarheid van het gebied verminderen. De claxon gebruik je bij gevaar, fietsers die door rood gaan laten schrikken hoort daar niet bij. Het bestraffen hiervan laat je aan politie of BOA.

  7. Binnenstadbewoner

    Hopelijk valt het toch nog mee voor dit slachtoffer ….

    @ Bjorn: kijk eens rond op een willekeurig kruispunt of oversteekplaats waar ook veel fietsers zijn. Fietsers rijden als kamikaze piloten door de stad heen. Door rood, tegen het verkeer in, schuin oversteken, stukjes stoep of busbaan meepakkend etc… Vooral die maaltijdbezorgers zouden eens aangepakt moeten worden.

    Buschauffeurs zijn juist ontzettend voorzichtig en hebben al superveel ongelukken met fietsers voorkomen. Dankzij de voorzichtigheid van de buschauffeurs lezen wij niet meerdere malen per dag dit soort berichten.

  8. Scherpschutter

    “Volgens een woordvoerder van de politie dacht de fietser dat hij of zij groen licht had, maar was dat niet geval.”

    Geen idee hoe dit kan, maar dit overkomt zo ongeveer 10.000 fietsers per dag in Utrecht… Het is werkelijk aan kundige bestuurders van gemotoriseerde voertuigen te danken dat dit soort ongevallen niet minstens meerdere keren per dag plaatsvinden.

  9. WvR

    @Bjorn 19/7/2021 – 15:35:
    Ik heb het artikeltje even nagelezen:
    * Geen woord over een gevaarlijke en tegen de regels gedragende buschauffeur.
    * Geen woord over het gebruik van de claxon.

    Dus ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen.
    Fietser rijdt door rood, veroorzaakt ongeluk. Zal ongetwijfeld niet zijn bedoeling zijn geweest, maar het is wat het is.

    Daarnaast gebruik je de claxon inderdaad bij gevaar. Een fietser die oversteekt en daarbij zichzelf en een bus vol passagiers in gevaar brengt lijkt mij een uit-ste-ken-de reden om de claxon te gebruiken. Het is je misschien niet helemaal duidelijk, maar het verkeer drijft op regeltjes: Groen? Rijden. Rood? Stoppen. Is een van de meest elementaire regeltjes daarvan. Dus gek genoeg gaat de bus rijden als’ie groen licht heeft. En toetert als een verkeersdeelnemer die niet zo goed bekend is met de regels, of een vergissing maakt, zijn pad kruist. Dat geeft twee partijen de gelegenheid een ongeluk te voorkomen.

    Kun je wellicht toelichten wanneer jij het gebruik van de claxon toelaatbaar acht?

  10. Toine Goossens

    @Bjorn,

    De stadsbussen rijden als slakken door de stad. Gelukkig heeft Utrecht geen weinig vrijrijdende trams meer. Dat is in Amsterdam anders. Niet zo gek dat het gedrag van fietsers daar aanmerkelijk beter is dan in Utrecht.

    Utrecht is volgens de ANWB leden de meest onveilige stad door het gebrek aan fatsoenlijk gedrag door fietsers. Hoe vaak op een dag krijgt een buschauffeur een hartverzakking omdat er weer zo’n doodrijder voor de wielen opduikt. Niet bij stilgestaan zeker.

    Ik hoef mij nooit druk te maken over het gedrag van auto of buschauffeurs als ik fiets rijdt. En dat is vaak. Wel 2 keer een noodstop moeten maken voor een jongvolwassene die door rood rijdt. ‘O, ik dacht dat ik groen had’.

    En wie moet bewijzen dat hij/zij geen schuld heeft, een keer raden de buschauffeur. Die is verplicht aan te tonen dat hij/zij door groen reed en niet die idioot op de fiets.

  11. Inez

    Ik vind dat de werkgevers van maaltijdbezorgers aangepakt moeten worden. Die zetten hun werknemers onder druk om zo snel mogelijk te bezorgen.

  12. Erwin

    @toine goossens: “ En wie moet bewijzen dat hij/zij geen schuld heeft, een keer raden de buschauffeur. Die is verplicht aan te tonen dat hij/zij door groen reed en niet die idioot op de fiets.”
    Wat een onzin weer!! Waar haal je het vandaaaan?!?!

  13. Rob Mebus

    Mooi, al die reacties van niet-fietsers. Het wordt tijd dat alle auto’s uit het centrum worden geweerd.

  14. Kadoendra

    Er is al een trend gaande dat er in grote steden een snelheid van 30 Km gaat gelden.

    Daar veel steden flink aan het groeien zijn en dus ook Utrecht heb ik het sterke vermoeden dat dit vroeg of laat voor veel plekken in Utrecht ook gaat gelden.

  15. Louise

    @Toine
    Het slachtoffer is een oudere heer, en stond keurig -als voetganger- bij het verkeerslicht, met de fiets aan de hand. Hij vergiste zich waarschijnlijk, omdat de voetgangers vanaf de andere kant van de straat wél groen kregen.
    Dus hou je onzin over “doodrijders” en “een idioot op de fiets” voor je, als je niet weet wat de toedracht was.

  16. CT

    @Toine, nooit, echt nooit rijdt ik door rood als fietser. Wel reed een bus me recent van mijn fiets. Buschauffeur boos, toeteren, schelden: ik zou door rood hebben gereden. Niet dus: dat was hij. Bus was afslaand verkeer, ik had groen licht (rechtdoorgaand). Verkeersfouten worden gemaakt. Maar ook goed je eigen fout te (h)erkennen. Het is niet altijd die fietser!

  17. Thuisblijver

    Er moet gewoon elke week een fietser doodgereden worden. Dit dan in de krant zetten met erbij wat de fietser allemaal fout heeft gedaan.
    Oh, ja, vindt je dat dit niet kan? En met oud en nieuw dan? Al die spotjes met gasten die zwaaien met 3 vingers? Kan dat dan wel?
    Het enige dat helpt is het schrikeffect. Als je zo stom bent om met je fiets zonder licht door rood te rijden terwijl je met je telefoon en headsetje zit te spelen, ja, dan maar met je kapotte tanden op de foto.
    Ik zat een keer voorin de bus, rustige chauffeur, maar wat een idioten die net effe voor de bus oversteken. Dus oom agent, de volgende keer toch maar die fietser aanhouden zonder licht, ook als dat betekent dat je dan een half uur later thuis bent (tip: tienvingertypen: pv’tje staat binnen vijf minuten in het systeem).

  18. Bappes

    @Carlos gelukkig rijden fietsers niet met oortjes en koptelefoons op al dan niet met hun mobieltje in de hand!! Ze horen niets meer ze zien niets meer en rijden al verdwaasd rond.

  19. Uuutje

    @ Toine

    Bjorn heeft hier wel degelijk een punt. Ik herken me helemaal niet in jouw punt dat bussen als slakken door de stad rijden. Ik zit vaak genoeg in bussen waarbij als mongolen doorgejakkerd wordt.

    Bjorn legt ook niet per sé de schuld bij de chauffeur, maar misschien ook wel bij de leidinggevende van de chauffeur (ook weer en terecht punt).

    Het verschil tussen een fiets en een gemotoriseerd voertuig is dat dit laatste een potentieel moordwapen is, itt de fiets vaak niet.

    Het gaat er niet om dat de fietser ook vaak fout zit, het gaat er om wie niet ook de regels moet overtreden, omdat een ander dit ook doet, omdat de gevolgen vele malen groter zijn en van een beroepschauffeur veel meer verantwoordelijkheid verwacht wordt.

    Maakt die fietsers niet ook meer dan fout overigens.

  20. Carlos

    @toine: anwb is een belangenvereniging voor auto. Obikisten. Begrijpelijk dat zij een standpunt innemen. Naast heb je een link naar die stelling?

    @bappes: als je in een auto zit hoor je ook niet echt veel van het verkeer om je heen. Dat maakt de uitgangspositie dan gelijk toch?

  21. W.

    @Toine Goossens: “Utrecht is volgens de ANWB leden de meest onveilige stad door het gebrek aan fatsoenlijk gedrag door fietsers.”. Joh, misschien kun je ook aan Ajax supporters vragen wat ze van Feyenoord supporters vinden? Krijg je net zulke wereldschokkende resultaten.

  22. JdV

    @Louise: Dank voor de correctie. Dan is de kop van dit artikel dus onjuist. Voetganger raakt ernstig gewond was een betere titel geweest. Dat ie een fiets bij zich had doet er niet toe. Als hij een kano bij zich had gehad zou er ook niet staan Kanovaarder gewond door bus.

  23. Aa

    @rob mebus: helemaal mee eens, weg met de auto.

  24. Marie

    Ik fiets ook door de binnenstad, ben 66;en schrik regelmatig van fietsers,
    ze hebben haast, kijken op hun mobiel rijden met losse handen.
    En ja het gebeurt dat ik afgesneden word en op de rem moet trappen voor een andere fietser. Ik mijd nu maar de spits, balen is het wel.
    Als automobilist ben ik voorzichtig, maar als ik groen heb en niet stop voor een fietser die door rood rijd, krijg ik een vinger
    Fietsers zijn kwetsbaar, daar moet men rekening meehouden.
    Maar het blijven verkeersdeelnemers.
    Tenslotte als voetganger moet je ook opletten voor hardrijdende fietsers die over het trottoir rijden, mijn kleinkind van drie moet eigenlijk aan de hand. Bizar

  25. Toine Goossens

    Excuses voor de fout die ik heb gemaakt. Het gaat niet om een fietser, maar om een voetganger. Dank Louise. De redactie heeft mij zowel met het artikel als met de kop op het verkeerde been gezet.
    Gek genoeg zie ik geen excuses van de redactie, stelt zij zich op het standpunt dat het toch om een fietser gaat?

    @Erwin, lees de verkeerswet er eens op na.

    @Carlos, de ANWB is de grootste Nederlandse vereniging van fietsers, weer wat geleerd.

    Niemand gaat er op in welke ervaringen de chauffeurs dienen te verwerken bij het rijden door een stad waar het onveilig gedrag van fietsers landelijk op plek 1 is gezet door de ANWB leden. Dat is bewust wegkijken van de trauma’s die buschauffeurs opdoen.

    En dan die anti auto houding, in strijd met het VN verdrag voor de inclusieve samenleving. De fietsbubbelaars sluiten alle mensen die afhankelijk van autogebruik zijn uit. Dat is extremisme, van welke soort mag u zelf invullen.

  26. cas

    @ Rob, het gaat over een bus…. lezen en het begrijpen zijn blijkbaar 2 aparte dingen.

  27. carlos

    @cas: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/autobus

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).