Een fietser is dinsdagavond zwaargewond geraakt na een botsing met een auto op de Vleutenseweg in Utrecht. Het slachtoffer is op de rijbaan gereanimeerd en daarna naar het ziekenhuis gebracht.
Het ongeluk gebeurde rond 19.40 uur ter hoogte Billitonkade. Vlak daarna rukten meerdere hulpdiensten uit waaronder een traumahelikopter.
Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren is nog niet bekend. De Vleutenseweg is tijdelijk afgezet vanwege het onderzoek naar de toedracht. Dit betekent ook dat de bussen van U-OV om moeten rijden.
“Lijnen 12, 28 en 73 stoppen niet bij haltes Majellapark, Van Koetsveldstraat, Hasebroekstraat en Moskeeplein in beide richtingen”, schrijft de vervoersorganisatie.
16 Reacties
ReagerenNa het dodelijke ongeluk van vorig jaar besloot het stadsbestuur een advies over de herinrichting van deze weg naast zich neer te leggen. Zolang de onoverzichtelijke Vleutenseweg niet wordt aangepakt, blijven er ongelukken gebeuren. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren voordat er iets grondig verandert?
Dit is op dezelfde plaats waar vorig jaar twee jonge kinderen zijn aangereden.
De Vleutenseweg oversteken is daar voor fietsers en voetgangers op zijn zachtst gezegd nogal ingewikkeld. Je moet over 35 meter achtereenvolgens een fietspad (2 richtingen), rijbaan, busbaan (2 richtingen), rijbaan, fietspad (2 richtingen) en een ventweg oversteken. Van de rijbaan aan de Lombokzijde splitst zich daar ook de ventweg af.
https://www.google.nl/maps/@52.0937614,5.0929953,3a,90y,5.42h,95.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1spJPWwGAKjuBdDQHI_5mSBg!2e0!7i16384!8i8192?hl=nl&entry=ttu
Ik begrijp best dat de gemeente niet overal verkeerslichten wil plaatsen, maar op dit kruispunt is het verkeersbeeld zo gecompliceerd dat dat mijns inziens de enige oplossing is.
En nee, bussen rijden hier niet te hard (auto’s wel).
Links bestuur denkt groter, te gek voor woorden mijn dochter woont 200 m van het ongeluk af hevig geschrokken omdat ze dagelijks daar fiets, laten we hopen voor dat er nooit iets gebeurd dan ga in persoonlijk verhaal halen e. Niet met „waarom“ die stage zijn ze voorbij
Met de inrichting heeft het niet veel te maken. Er wordt veel te hard gereden. Dat los je met meer overzicht niet op. Integendeel…
De Vleutenseweg is een racebaan voor auto’s en bussen.
Naar 30km/u. Klaar!
Niet eens met Gerard 1/5/2024 – 9:39.
Ik kom regelmatig op deze plek, te voet en op de fiets. Het valt me elke keer op hoe onoverzichtelijk het oversteken hier is.
Er wordt vast soms te hard gereden – door alle bestuurders van gemotoriseerde voertuigen van bus tot fat-bike – maar de totaal onduidelijke opsplitsing van de rijbanen is volgens mij de grootste oorzaak van dit soort ongelukken. En dat is een verantwoordelijkheid van de gemeente, die hierin echt laks is.
En het uitgangspunt ‘laten we het lekker onduidelijk maken dan gaat iedereen automatisch wel langzaam en voorzichtig rijden’ lijkt me voor doorgaande wegen sowieso fout.
Al zo vaak gevraagd om flitspalen en andere maatregelen te nemen. Er was zaterdagavond namelijk ook een fietser aangereden bij de bushalte Hasebroek. De fiets klapte wel 3 meter de lucht in. Ondanks dat ik de hulpdienst gebeld heb liep het slachtoffer weg. De bestuurder pakte snel zijn nummerbord van de weg en reed weer door. Tijd voor veranderingen aan deze racebaan
Blijkbaar is een peperdure fietstunnel door de Boorstraat belangrijker dan de herinrichting van de Vleutenseweg…
Ik wil een busbaantunnel en alles naar 30 km u en een mega drempel. Als automobilist rij ik er regelmatig en het is on overzichtelijk als een tierelier vooral als je de stad inrijdt. Fietsers rijden ook gewoon maar door trouwens, daar niet van. Om alles veilig te doen moet je eigenlijk afstappen maar ok
Herinrichting Vleutenseweg kost geld dat de gemeente niet wilt uitgeven. Dit geld uitgeven aan rood asfalt in plaats van rode klinkers op de Weerdsingel, waar iedereen tegen is behalve een wethouder, vindt de fijne linkse Utregse politiek nog steeds een beter plan. Ik ben steeds meer aan het afhaken bij dat linkse gehobby met oogkleppen op.
Omdat ik daar regematig oversteek weet ik hoe ik moet handelen om veilig aan de overkant te komen. Voor een vreemde is dit Russich roulette.
Volgens mij was dat advies van de experts juist dat het niet aan de inriching ligt.
Niet dat ik het er niet mee eens ben, woon er in de buurt en het is zeer onoverzichtelijk: 2 rijrichtingen voor bus en taxi (rijden ontzettend hard), 2 rijrichtingen voor auto’s (rijden ook hard), fietspaden met dubbele rijrichtingen en nog een ventweg. Dan heb je ook nog een laaghangende zon, dus als je een beetje suffig bent om wat voor reden, dan is een ernstig ongeluk zo gebeurt. En dat gebeurt nu al voor de derde keer
Kent iemand de game Frogger nog? Daar lijkt het oversteken van de Vleutenseweg op.
Ik heb het advies v/d experts niet gelezen maar als ik er naar kijk:
1. De opzet v/d autoweg nodigt uit om harder te rijden
2. Een oversteekplaats met smalle middenbermen nodigt uit om bij het oversteken in één keer alle rijbanen te passeren.
Dat 2e zorgt voor heel veel beslismomenten in één keer en dat is wat het onoverzichtelijk maakt.
De oversteekplaatsen op de Vleutenseweg met een brede middenberm of verkeerslichten zijn veilig. Je hoeft dan maar naar één kant te kijken waar de auto/bus vandaan kan komen. Daarna is er een nieuw beslismoment. Dat heeft de oversteekplaats waar het ongeluk gebeurde niet.
Een brede middenberm of verkeerslichten lijkt mij voldoende.
Stappenplan oversteken Vleutenseweg:
-stoep
1 fietspad = goed zichtbaar verkeer uit 2 richtingen
– ‘vluchtheuvel waar ook fiets op past’
2 autostrook = goed zichtbaar verkeer van links
– ‘vluchtheuvel waar ook fiets op past’
3 busbaan = goed zichtbaar verkeer van links en rechts
– ‘vluchtheuvel waar ook fiets op past’
4 autostrook = goed zichtbaar verkeer van rechts
‘- vluchtheuvel waar ook fiets op past’
5 fietspad = goed zichtbaar verkeer uit 2 richtingen.
– ‘vluchtheuveltje waar géén fiets op past maar je ook amper/nooit/nauwelijks hoeft te wachten’
6 parallelweg met goed zichtbaar eenrichtingsverkeer
– stoep
…en dat is hogere wiskunde?
Je hoeft hier niet als ‘overstekend wild’ aangereden te worden…dat risico nemen is een keuze.
Voor de herinrichting van 2001 was oversteken echt russische roulette want iedereen ging veel te hard en kwam van alle kanten al slalommend over een 15-20 meter brede weg met vervaagde wegbelijning…