Fietsers zijn na drie jaar nog niet bekend met 'Herenroute' - De Utrechtse Internet Courant Fietsers zijn na drie jaar nog niet bekend met 'Herenroute' - De Utrechtse Internet Courant

Fietsers zijn na drie jaar nog niet bekend met ‘Herenroute’

Fietsers zijn na drie jaar nog niet bekend met ‘Herenroute’
De aanduiding voor de Herenroute. Foto: Gemeente Utrecht
De zogeheten ‘Herenroute’, een alternatieve route van het Centraal Station naar De uithof, is bij weinig fietsers bekend in de stad. Dat blijkt uit een evaluatie van de gemeente, nadat de route drie jaar geleden in het leven is geroepen. 

De zogeheten ‘Herenroute’, een alternatieve route van het Centraal Station naar De uithof, is bij weinig fietsers bekend in de stad. Dat blijkt uit een evaluatie van de gemeente, nadat de route drie jaar geleden in het leven is geroepen. 

De Herenroute is bedacht om het drukke fietsverkeer in de ochtend richting De Uithof via het Vredenburg te ontlasten. De gemeente probeert  om een deel van de fietsers via de andere kant van het Centraal Station, over de Mariaplaats, Haverstraat, Hamburgerstraat en Herenstraat te laten fietsen.

Hiervoor is in 2013 met een campagne de Herenroute ingevoerd. Nu blijkt echter dat te weinig fietsers (27 procent) bekend zijn met de alternatieve route. Ook de ‘markpins’ die in het wegdek van de Herenroute zijn geplaatst, voldoen niet aan de verwachtingen. Minder dan tien procent van de ondervraagden die de Herenroute kennen, hebben deze ontdekt door de rode pinnen op de straat.

De gemeente gaat echter niet direct over tot actie, omdat het college in Utrecht eerst wil afwachten of er van bepaalde delen van de binnenstad een voetgangersgebied gemaakt gaat worden.

22 Reacties

Reageren
  1. cas

    Er zijn genoeg onderzoeken geweest naar fietsgedrag. De conclusie is dat fietsers niet tot nihil omfietsen, was hier natuurlijk ook een beetje te verwachten….

  2. Marcel Gieling

    Als de pinnen zo duidelijk zichtbaar zouden zijn als op de bijgaande foto dan zou er geen probleem zijn. Helaas, dat zijn ze niet, ze zijn vervuild en praktisch onleesbaar vanaf je fietszadel. Niemand die afstapt om gebukt te gaan lezen wat er op die pinnen staat. Wat een naïef en ongelukkig ambtelijk idee. Op een mooie zomerdag is een alternatieve route misschien leuk maar met koud en/of nat weer kiest iedere fietser voor de kortste route van A naar B. Ook de ambtenaar die dit bedacht heeft.

  3. Erick Koerts

    Goh,

    Kan me herrineren dat een aantal jaar terug die campagne van de gemeente hier erg kritisch doorgelicht is. Stond me bij dat een erg groot deel van het budget op ging aan derde rang acteurs die in vage middeleeuwse kledij een paar uurtjes per dag, 3 dagen in de week fietsers de goede kan top moesten sturen. Verder zijn die pinnen vaak niet terug te vinden en erg onherkenbaar.

    Majeure fail van de gemeente wederom, uitgevoerd door een toenmalige wethouder en nog zittende ambtenaren zonder verstand en kennis van zaken en geen feeling voor campanges. Vandaar dat dit onzalige plan waarschijnlijk bedacht is en uitgevoerd is door een veel te duur adviesbureau. En daar gaat dan ons belastinggeld/ subsidiegeld aan op. Vast een adviesbureau van een bevriend VVD-raadlsid/-ambtenaar. Zo gaan onze zogenaamde vrije-markt-liberalen namelijk vaak te werk. Overigens zijn PvdA’ers geen haar beter.

    Simpele bewegwijzering in kleurtjes met de fietsafstanden in minuten erbij vermeld, hadden een fractie van het bedrag gekost dat nu uitgegeven is aan 3e rangs acteurs die veel subisidie hebben opgestreken. Dat nu weer de evaluatie ge-evalueerd wordt doet het ergste vermoeden. Die borden kunnen er binnen een week staan. Mooie houten sigining met een rode, gele, blauwe en groene route naar het station, keurig de reisminuten van de verschillende kleuren routes erbij vermeldenen klaar ben je.

  4. Te

    Nu is het nog logisch om rechtdoor te rijden als je onder het spoor vandaan komt, maar straks is het net zo logisch om rechtdoor te rijden als je van de Moreelsebrug komt, en dan kom je dus vanzelf op de Herenroute uit.
    Het enige nadeel van die route zijn de onoverzichtelijke kruisingen met de grachten.

  5. John

    Vooral houden zo, dat de Utrechtse fietsers niet bekend zijn met de Herenroute. Houdt de fietserschaos aub weg uit het hart van de binnenstad.

  6. herman

    Fietsers zijn net als water ze kiezen de kortste weg. De Herenroute lijkt om, dus die nemen ze niet.

    Daarnaast is de naamgeving fout, “Herenroute” is meer iets dat bij oude mannen die gaan jeu des boulen ofzo. Jonge mensen houden van hippe, sexy namen.

  7. Zonnewende

    Die punaises in de grond als wegwijzers was gedoemd om te falen. Als verkeersdeelnemers wordt je geacht vooruit en opzij te kijken, naar medeverkeer en verkeersborden. Dus niet op de grond. Meteen mee stoppen!

    En logisch dat de Herenthout niet favoriet is: hobbelige klinkerweg, met diverse afslagen. Het is gewoon geen logische forenzen/studentenroute. Dat moet je ook niet willen in die smalle historische straatjes. Zorg er nou maar gewoon voor dat de huidige route breder wordt, met voorrang.

    Kijk naar Kopenhagen met zijn fietssnelweg op de Nørrebrogade.

    Van Nordicvibes.com:
    “Verkeerslichten op de doorgaande wegen zijn in de ochtend- en avondspits allemaal op elkaar afgestemd (de groene golf), zodat je met 20 kilometer per uur in 1x door kunt fietsen. En het werkt: niet het model lease-auto, maar het aantal kilometers dat je naar je werkt fietst, geeft hier status. Wie lui is en met de auto naar zijn werk gaat, wordt stiekem een beetje gezien als een verliezer (zowel op groen als op sportief gebied).Ook simpele details doen veel voor het fietsgemak: fietspaden zijn, waar mogelijk, zo ingericht dat de recreatieve fietsers rechts kunnen fietsen, en er een extra baan aan de linkerkant is voor de forenzen met haast (bijna iedereen dus). Fietsers krijgen bij stoplichten eerder groen dan auto’s (veiliger), en terwijl je wacht op groen kun je je voeten laten rusten op een zeer vriendelijk maar eenvoudig voetensteuntje. Het zijn de kleine dingen, die het doen.”

    En inderdaad: die stunt met die acteurs was bespottelijk…

  8. Frank van der K

    Ik moet er niet aan denken dat het museumkwartier ook overspoeld gaat worden met fietsers. Absoluut niet geschikt voor. Lekker rustig laten blijven.

  9. BramD

    @zonnewende: en de voetgangers?
    Daarvan zijn er ook heel veel hoor.

  10. BramD

    @zonnewende: zo op googlemaps te zien loopt de Nørrebrogade niet echt door een middeleeuwse binnenstad.
    In tegenstelling tot de situatie Utrecht…

  11. Gerben

    Gewoon lekker stilhouden deze route, fiets altijd kwijt bij Moreelsepark stalling, heerlijk rustig en tot aan Pr Hendriklaan geen verkeerslichten. En omdat je lekker door kan fietsen merk je nauwelijks dat je iets omrijdt. Ssssttt!

  12. Michel Post

    De Herenroute voldoet niet aan de eisen van het hoofdnet fiets, zoals bijvoorbeeld asfalt en herkenbaarheid. Daar komt bij dat de route vooral in psychologisch opzicht erg ver om is. Fietsers kunnen in hun hoofd namelijk maar tot 3 tellen, bij meer dan 3 afslagen is het ‘ver’. Ook zijn de straten van de Herenroute erg nauw en ook dat geeft niet het gevoel dat je opschiet. Het belangrijkste blijft dat de route geen doorgaande route is en ook echt om is.

    Dus die Herenroute gaat nooit wat worden.

  13. Wim

    Wie verzin het om druk forensen fietsverkeer door binnenstad straatjes te leiden, is vragen om ongelukken met voetgangers.
    De Vredenbur rote is het meest logische als die nu eens gewoon klaar is met al die verbouwingen dan loopt dat keurig recht door met glad asfalt datwel zo prettig fiets.
    Was wederom een project van een wethouder die naam wilde maken zonder echt na te denken.

  14. Judith

    Ik ben wel voorstander van alternatieve fietsroutes naar de Uithof. Ik woon aan de Prins Hendriklaan en de grote stroom fietsers veroorzaakt veel overlast. Overdag, maar met name ook ‘s nachts. Ik begrijp heel goed dat mensen in de binnenstad hopen dat de Herenroute onbekend blijft.
    Is het niet een idee om het fietspad langs de catherijnesingel en de Rubenslaan meer te promoten?

  15. Anna Groot

    Het fietsverkeer wordt zo druk dat er op een gegeven moment wel een omslagpunt móet komen. Ikzelf rijd de Herenroute al acht jaar, omdat ik de fietspaden vanaf de Nobelstraat te smal vind voor zoveel fietsers. Ook vind ik dat ik te lang moet wachten voor rood licht. Onlangs heb ik de route nogmaals bijgesteld: aan het einde van de Herenstraat rechts, langs het Lepelenburg, rechtdoor de brug over, rechtsaf naar de Maliesingel, linksaf, het spoor over en via de Homeruslaan en Rembrandtkade bereik ik de prins Hendriklaan. een heerlijk rustige en overzichtelijke fietsroute, waarin je lekker kunt doorfietsen. Aantal stoplichten: nul!

  16. Elly

    Die pinnen in de grond zijn glad, vooral als het regent. Met de fiets en de skates best gevaarlijk.

  17. Coen Mobach

    De Herenroute fietst niet prettig vanwege de vele klinkerpaden en de kruising met onoverzichtelijke kruispunten. Dan fietst de route langs Vredenburg en de Biltstraat of Nagtegaalstraat veel prettiger.

  18. Leonard

    De. beste stuurlui staan aan wal.

  19. Herman

    De aanduiding voor de herenroute is uitermate slecht en niet in verband te brengen met de betekenis.

  20. J.

    Vooral houden zo en niet verder vertellen, dan blijft het lekker rustig op deze route door de oude binnenstad, zonder stoplichten…..

  21. JackyX

    De naam van de route klopt. Want deze loopt immers ‘achter de dom’.

  22. Jaap

    De gemeente informeert nooit iemand ergens over, ook niet als je direct belanghebbende bent of er zelfs specifiek naar vraagt.
    Ik fiets dagelijks tussen het station en De Uithof, al sinds 1992. Die bordjes in het wegdek heb ik wel eens gezien, omdat ze in de weg zitten, letterlijk en figuurlijk. Ze zitten precies waar je wilt rijden en dus moet je eromheen. Van waar naar waar de route gaat weet ik echter niet. Op de website van de gemeente vinden we wel een heel onderzoek, maar zelfs daarin staat niet hoe de route loopt. Dat weet ik nu dus nog steeds niets. Is het dan raar dat niemand de route gebruikt?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).