Goed nieuws voor de fietsende Utrechter. Er is vaker groen licht op de fietspaden. Verkeerswethouder Frits Lintmeijer heeft dit gistermiddag kenbaar gemaakt aan de raad.
Naar aanleiding van klachten van de fietsersbond, het meldpunt van de VVD en klachten die via de gemeente zelf binnenkwamen heeft de gemeente werk gemaakt van het vorig jaar ingediende amendement ‘optimalisatie verkeerslichten’. Als resultaat zouden de kruispunten bij ‘t Goyplein en de oversteek van de Biltstraat ter hoogte van de F.C. Donderstraat reeds verbeterd moeten zijn.
In het tweede en derde kwartaal van het jaar worden ook bij de kruispunten Wittevrouwensingel-Kleine Singel, Kanaalstraat-JP Coenstraat, Vleutenseweg-Wolff en Dekenplein, Laan van 1954-Heemskerklaan-Meerndijk, Franciscusdreef-Mississippidreef-Orinocodreef en busbaan Veldhuizen/Zandweg, Rijksstraatweg en Bovenpolder de verkeerslichten beter afgesteld.
Daarnaast worden ruim 40 meldingen nader onderzocht en vervolgens ingepland. Bij een aantal punten
gaat het om kleine aanpassingen.
6 Reacties
ReagerenOver populisme gesproken, je kan beter de fietsverkeerslichten weghalen Frits, niemand houdt zich er toch aan. Wat is het toch vies die politiek
Wat een daadkracht ! Dit is iets waar de Fietsersbond al meer dan 10 jaar op hamert. En dan moeten we nu op een aantal plaatsen nog maanden wachten. Ik weet niet hoeveel tijd het opnieuw instellen van een verkeerslicht kost, maar dat hoeft toch niet maanden te duren ? Misschien kan iemand die daar meer van weet iets over zeggen ?
Het gevolg zal zijn dat met name het gemotoriseerd verkeer langer zal moeten wachten. Dat geeft dus meer uitstoot van giftige gassen en daarmee worden de vermeende normen weer niet gehaald. Dus zal het gemotoriseerde verkeer verder moeten worden beperkt….
Of ging het daar ook om?
Wat ik zie, is dat de gemeentelijke “specialisten” nog steeds niet door hebben, dat goed doorstromend verkeer de enige voorwaarde is voor een gezondere lucht.
In Haarlem bij het Spaarne is al meer dan 20 jaar op een heel druk kruispunt groen licht voor fietsers uit alle richtingen tegelijk en mag met de fiets kruislings overgestoken worden. Het wachten is wat langer maar je hoeft maar 1 keer te wachten als je afslaat, waardoor meer fietsers wachten op groen en auto’s korter hoeven te wachten op fietsers. Slim van Haarlem.
Berter is het nog om stoplichten te vervangen door (kleine) rotondes. (Prins Hendriklaan – Jan van Scorelstraat) Helemaal geen lichten meer nodig! Wanneer worden er eindelijk fietslichten geinstalleerd op de kruising Maliebaan – Nachtegaal/Burg Reigerstraat die gelijklopen met de voetgangerslichten?
@Bob: De aangenomen motie die hierachter zit, is gesteund door de VVD. Gedachte erachter is dat zowel fiets- als autoverkeer moet profiteren van de nieuwe afstelling. Die doorstroming waar je het over hebt, daar gaat het dus over: dat een rij van 10 auto’s (en 40 fietsers) niet langer dan noodzakelijk hoeft te wachten op een paar auto’s uit zijstraten.