Fietsers krijgen vanwege corona meer ruimte op Utrechtse Brailledreef | De Utrechtse Internet Courant Fietsers krijgen vanwege corona meer ruimte op Utrechtse Brailledreef | De Utrechtse Internet Courant

Fietsers krijgen vanwege corona meer ruimte op Utrechtse Brailledreef

Fietsers krijgen vanwege corona meer ruimte op Utrechtse Brailledreef
De Brailledreef in Overvecht. Bron: Google Maps
Omdat een van de fietspaden langs de Brailledreef in Overvecht is afgesloten kunnen fietsers elkaar aan de andere kant niet met anderhalve meter tussenruimte passeren. De gemeente neemt daarom maatregelen om meer ruimte te creëren.

Omdat een van de fietspaden langs de Brailledreef in Overvecht is afgesloten kunnen fietsers elkaar aan de andere kant niet met anderhalve meter tussenruimte passeren. De gemeente neemt daarom maatregelen om meer ruimte te creëren.

Vanwege meerdere bouwwerkzaamheden is het fietspad langs de Brailledreef aan de kant van Winkelcentrum Overvecht afgesloten. Het viel de Fietsersbond op dat daardoor aan de andere kant een onveilige situatie ontstond omdat mensen elkaar niet met anderhalve meter tussenruimte kunnen passeren. Ze namen daardoor contact op met de gemeente. De gemeente erkent het probleem en neemt vanaf volgende week maatregelen.

Zo wordt het voetpad opengesteld voor fietsers zodat ze elkaar met voldoende tussenruimte kunnen passeren. Daarnaast wordt onderzocht of er één rijstrook voor auto’s afgesloten kan worden voor fietsers in de richting van de Einsteindreef.

“We monitoren volgende week eerst de situatie na de verbreding van het fietspad. Vervolgens beslissen we of het nodig is ook nog één rijstrook af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en open te stellen voor fietsers”, aldus de gemeente.

Groen

In andere delen van de stad zijn ook al maatregelen genomen die ervoor moeten zorgen dat fietsers meer ruimte krijgen. Zo zijn verkeerslichten afgesteld dat ze langer op groen blijven en zijn er verkeersregelaars ingezet.

Volgens de gemeente is er ook geopperd om mondkapjes op de fiets verplicht te stellen. “Voor zulke maatregelen volgen wij de richtlijnen van het RIVM. Daarom nemen we deze suggestie niet over.”

18 Reacties

Reageren
  1. MJPD

    Laat de gemeente nou maar eerst eens beginnen met handhaven op fietspaden vergeven van bromfietsers, opgevoerde snorscooters, speedelecs, motoren, rolschaatsers, skeeleraars, skateboarders, hardlopers, wandelaars, loslopende honden, joggende moeders met kinderwagen, tegen het verkeer in fietsen, appen, et cetera.

  2. Koel Hoofd

    Van de Fietsersbond moeten voetgangers op de smalle stoep wijken voor de fietser die helemaal niet op de stoep mag fietsen…

    Bizarre situatie.
    Waarom niet eenrichtingsverkeer op de fietspaden, gewoon met de stroom auto’s mee aan de juiste kant van de weg. Daar waren ze namelijk oorspronkelijk voor bedoeld in een wereld toen de fietser nog bestraft werd voor het overtreden van verkeersregels.

    Maar ja, volgens de Fietsersbond zijn fietsers vogelvrij omdat fietsers zich niet aan de verkeersregels wensen te houden, en GL/D66 wil dat wangedrag al vele jaren heel graag faciliteren want fietsen is goed voor het milieu.

    Mensen, wordt wakker.
    Een fanatieke fietser op de ‘juiste fiets’ kan tegenwoordig makkelijk harder dan een scooter mag. Fietsers zijn gevaarlijk geworden voor zichzelf, voor elkaar en voor de zwakste verkeersdeelnemers: voetgangers!

  3. Co

    En wat te denken van alle andere fietspaden in de binnenstad bijvoorbeeld?
    Wie wel eens over de Amsterdamsestraatweg fiets mag blij zijn als er al een gaatje is om je voorganger te passeren.
    Daar is het fietspad m.i. nauwelijks 1,5 mtr breed.
    Daarmee vergeleken is de Brailledreef nog een startbaan.

  4. Pee

    Sluit er nog een weg voor de auto’s voor af ook.
    Dan stappen die fietsers maar lekker af of ze rijden een stukje om.
    Je kan al amper op een normale manier met de auto naar de winkels gaan.

  5. Karla

    En waar kunnen de voetgangers dan lopen?

  6. Eigenrechter

    Een boete voor een Corona gerelateerde overtreding bezorgd u een officieel strafblad dus ik rijd lekker met de fiets op de busbaan.

  7. Wim Vreeswijk

    Als we ruimte willen geven aan alle, anderhalve meter Utrechters, zullen alle fietspaden minstens 3 x zo groot moeten worden vanwege het toenemend aantal bakfietsen(voor kinderenvervoer), steppers, scootmobielers,driewielers voor minder validen, hetgeen betekent dat de hele stad voor jaren op zijn of haar kop gezet moet worden.

  8. Robertjc

    Het is een trend. Binnen afzienbare tijd is dat hele gedoe met die anderhalve meter weer overgewaaid. Iedereen is inmiddels geïnfecteerd met de angst voor besmetting. De belangrijkste reden voor het beperken van het aantal besmettingen – waarvan die anderhalve meter één van de pogingen daartoe is – is weinig anders geweest dan het voorkómen van piekbezettingen op IC’s. Inmiddels neemt het aantal Coronagevallen af, en zal ook de noodzaak voor die anderhalve meter verdwijnen. Covid 19 wordt gewoon opgenomen in een vaccin. Nu schieten we nog in een kramp, zelfs in de buitenlucht, maar ook dat zal binnenkort tot het verleden behoren.

  9. Hans

    En vergeet het tweerichtingswandel- c.q. fietspad langs de Thematerweg naar Haarzuilens niet. Vandaag is het er uiteraard weer megadruk. Zondag èn mooi weer.

  10. Frits

    @pee
    Dan stap je toch zelf even uit de auto of rij je een stukje om? Je kunt al amper op een normale manier op fiets in autoparadijs Winkelcentrum Overvecht komen.

    @co
    Dit gaat om tegemoetkomende fietsers, niet om. fietsers die in willen halen.

  11. Pim Bouhuis

    Enig idee waar de voetgangers dan heen moeten?

  12. Mark

    Lezen ik blijkbaar erg moeilijk voor de meeste fietshaters hier. In het stukje staat dat het fietspad aan de andere kant van de weg is afgesloten. Daarom is “tijdelijk” tweerichting-verkeer ingesteld op het fietspad aan de andere kant.
    Hierdoor kan je elkaar inderdaad niet meer op 1,5 meter passeren. Waar staat inhalen o.i.d.

    Bepaalde mensen kunnen hier blijkbaar niet meer begrijpend lezen als het woord fietser in een bericht staat.

  13. Erwin

    @wim vreeswijk: voor het eerst vrijwel helemaal eens met uw bijdrage!
    Fietspaden zullen idd veel breder moeten worden om ook steps, skaters etc ruimte te geven. De stad hoeft daarvoor echter niet op de schop: maak, in navolging van Brussel, van Utrecht één groot woonerf en geef de straat aan fietsers, skaters, wandelaars, pedelecs, bakfietsen, steppers. Auto te gast, en maximaal 20 km/h!

  14. Zoefzoef

    @ Co

    Misschien moet je gewoon (juist) nu even niet koste wat kost iemand willen inhalen op je fiets. Gewoon even geduldig zijn. Ook iets met haastige spoed.

    Kennelijk is gewoon even rustig nadenken er ook al niet meer bij, bij sommigen.

  15. Piet

    Ben benieuwd hoe de gemeente de Archimedeslaan en Pythagoraslaan 1,5 meter proef gaan maken. Het is nu al niet te passeren als iedereen naar de Uithof gaat. Aangezien veel mensen straks niet meer met het openbaar vervoer willen zal de fiets een van de weinige opties zijn.
    De gemeente zou daar nu al aan moeten beginnen voordat het nieuwe collegejaar begint.

  16. Luuk Upuuk

    Freudiaans? Op de Brailledreef en de overheid lijkt weer blind en doof voor alle bezwaren.

  17. Jordi

    Ik fiets normaal dagelijks langs dit stuk Brailledreef. Nu rijd ik meestal om het winkelcentrum heen; voor mij is dat even ver. Andere alternatief is het Zandpad. Deze twee liggen bijna een kilometer uit elkaar, dus fietsers omleiden is erg lastig. Ook ligt de Zamenhofdreef (zijde AH) nu open vanwege herinrichting. De gemeente had best wel eerder kunnen/moeten bedenken dat de huidige situatie geen goede keuze was.

    Vorig jaar zag ik al tientallen digitale meldingen bij de gemeente Utrecht op de kaart staan over precies dit stuk Brailledreef. Zonder corona was dit dus al een probleemfietspad volgens veel mensen. Echter geen actie van de gemeente. Slechts na media-aandacht van de Fietsersbond gebeurt er blijkbaar iets.

    Meldingen gingen niet alleen over het te smalle fietspad voor drukte in twee richtingen (incl. scooters, bakfietsen en 25km-auto’s), het daardoor gevaarlijke stoeprandje tussen fiets-en voetpad en de gevaarlijke kruising/bocht bij de Einsteindreef en het ontbreken van straatverlichting, maar ook over de tientallen nesten van de eikenprocessierups op, jawel, ongeveer anderhalve meter van het voetpad, dat dus nu moet worden opengesteld voor fietsers… Lekker brandhaartjes happen op volle snelheid dus. Op dit stuk wordt alleen preventief bestreden met nestkasten voor mezen. Er staan misschien wel 100 eiken hier. Gelukkig zijn er nu wel een stuk meer nestkasten bezet met mezen; hopelijk eten ze snel hun buikjes rond, want de rupsen zijn al weer te zien op diverse bomen dicht bij het voetpad. Ik vind deze natuurlijke bestrijding heel goed, maar het fiets/-voetpad is sowieso door de rupsen dus niet meer zo fijn om te gebruiken in de overlastperiode.

    Enige echte optie hier is echt tijdelijk een rijstrook opofferen van de voor de drukte van het autoverkeer sowieso veel te brede weg en zo de fietsers, andere fietspadgebruikers én voetgangers ruim baan te geven. Een waarschuwingsbord op de drie kruisingen over de vele rupsennesten zou ook fijn zijn voor de achteloze voorbijganger. Wellicht kan er zelfs ook een voetpad over de rijbaan gelegd worden (fietsers en voetgangers kunnen best op één rijstrook naast elkaar).

  18. Eelko

    Noodkreet aan de gemeente:
    De bouwkeet aan de Brailledreef kan ook heel simpel boven de sloot naast de brug geplaatst worden. Dan is er geen probleem meer.
    De keet midden op het fietspad is nooit een goed idee geweest. Fietsers moeten nu al lange tijd zinloos twee keer de brede gevaarlijke weg oversteken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).