Fietsersbond naar rechter om openzetten bussluis Overvecht tegen te houden | De Utrechtse Internet Courant Fietsersbond naar rechter om openzetten bussluis Overvecht tegen te houden | De Utrechtse Internet Courant

Fietsersbond naar rechter om openzetten bussluis Overvecht tegen te houden

Fietsersbond naar rechter om openzetten bussluis Overvecht tegen te houden
De bussluis op de Amazonedreef in Overvecht. Bron Google Street View
De Utrechtse afdeling van de Fietsersbond stapt naar de rechter om het openzetten van de bussluis op de Amazonedreef tegen te houden. Eerder werden ruim 110 bezwaren tegen het plan ongegrond verklaard. De belangengroep is het daar niet mee eens en spant een kort geding aan.

De Utrechtse afdeling van de Fietsersbond stapt naar de rechter om het openzetten van de bussluis op de Amazonedreef tegen te houden. Eerder werden ruim 110 bezwaren tegen het plan ongegrond verklaard. De belangengroep is het daar niet mee eens en spant een kort geding aan.

De gemeente Utrecht wil de bussluis bij de Amazonedreef openzetten voor autoverkeer. Het obstakel moet voor minimaal een jaar worden verwijderd.

Een aantal buurtbewoners en ondernemers maken zich al langer hard voor het verwijderen van de bussluis. De autobereikbaarheid zou te veel leiden onder het obstakel. Een meerderheid van de gemeenteraad stemde in met dit plan van buurtbewoners.

Beroep

Het verwijderen van de bussluis is omstreden. Er kwamen meer dan 110 bezwaren binnen op het verkeersbesluit van de gemeente, maar deze werden allemaal ongegrond verklaard. De Fietsersbond pikt dit niet en gaat in beroep, tegelijkertijd spant de belangengroep een kort geding aan om het openzetten van bussluis te stoppen.

Ria Glas van de bond vertelt: “Door het verwijderen van de bussluis wordt de weg veel onveiliger voor fietsers. De bussluis is destijds juist aangelegd om de weg veiliger te maken. Voor de aanleg van het obstakel zijn er meerdere ernstige ongelukken gebeurd.”

Fietsers

De Fietsersbond meent dat het besluit onvoldoende, dan wel onjuist is gemotiveerd, in strijd is met wet- en regelgeving en onvoldoende rekening houdt met de belangen van derden, met name van fietsers. Zo is de gemeente ook van plan om een deel van de Amazonedreef 30 km/uur te maken, deze weg zou daar volgens de Fietserdbond op dit moment helemaal niet geschikt voor zijn.

De gemeente wacht met het openzetten van de bussluis tot de rechtbank een uitspraak heeft gedaan in het kort geding. Mocht de uitspraak in het voordeel van de Fietsersbond vallen dan gaat de bussluis niet open, dan wacht de gemeente eerst de gehele beroepsprocedure af.

7 Reacties

Reageren
  1. Kees

    1) hoeveel buurtbewoners hebben gepleit voor het weghalen van de bussluis? Vertegenwoordigen zij wel wat de wijk wil?

    Of is het eigenlijk een verkapte lobby van de ondernemers geweest, onder het mom van een burgerinitiatief?

    Net zoals we nu ineens koopzondagen hebben, iedere zondag (was een zogenaamd ‘burgerinitiatief”, alleen dan wel alleen maar ondertekend door ondernemers die huren bij Kleppiere (Hoog Catherijne), terwijl bij meerdere referenda de Utrechtse bevolking bij hoge opkomst tegen iedere zondag koopzondag heeft gestemd. Dat is naar mijn idee altijd nog een illegaal burgerinitiatief geweest.

  2. Wouter

    Goed om te horen en ik hoop dat de Fietsersbond gelijk krijgt. Er rijdt al genoeg sluipverkeer op de Amazonedreef en aangezien de wegversmalling behouden zou worden, hoef ik ook geen ronkende auto’s voor de deur, met ongetwijfeld de nodige conflicten tussen automobilisten omdat ze elkaar en de bus geen ruimte gunnen.

    @Kees: Ik heb begrepen dat het initiatief onder meer van (een van) de ondernemers bij winkelcentrum De Klomp komt, die onder meer veel van diens klanten zou hebben laten tekenen.

    Ergens begrijpelijk hoor, want ik kan me voorstellen dat het winkelcentrum De Klomp, met name de lokale ondernemers, met teruglopende klandizie kampen. Aan de andere kant lijkt het mij ijdele hoop om te denken dat het openzetten van de bussluis het tij gaat keren voor De Klomp. Àls het al effect heeft op het winkelcentrum, dan zou het er denk ik eerder toe leiden dat buurtbewoners richting winkelcentrum Overvecht gaan dan dat er meer volk naar De Klomp komt, gezien het verschil in aanbod.

  3. JdV

    @wouter: WC de Clomp ligt in Zeist. In Overvecht, aan de Andesdreef, ligt WC de Klop. Zo te zien woon je niet op Overvecht.

  4. Katja

    autosautosautos, hou eens op !

  5. Wouter

    @JdV: Je hebt gelijk, het is inderdaad de Klop. Excuus voor de verwarring. Overigens woon ik al jaren in Overvecht, praktisch aan de bussluis. Ook mensen daar maken wel eens een foutje (en nee daar gaan wonen reken ik daar niet onder 🙂 )

  6. bee

    door het verwijderen van de bussluis zal het op de slingerweg rustiger zijn.

  7. mark

    De opening zal de twee erg lastige kruisingen van de carnegiedreef toch ook ontlasten, omdat al die auto’s nu niet meer dat verplichte ommetje moeten maken. Dat is ook voor fietsers beter, maar daar hoor je ze dan weer niet over.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).