Fietsersbond roept gemeenten op om te stoppen met verwijderen van fietsen | De Utrechtse Internet Courant Fietsersbond roept gemeenten op om te stoppen met verwijderen van fietsen | De Utrechtse Internet Courant

Fietsersbond roept gemeenten op om te stoppen met verwijderen van fietsen

Fietsersbond roept gemeenten op om te stoppen met verwijderen van fietsen
De Fietsersbond roept gemeenten op te stoppen met het wegknippen van goede fietsen zolang er niet genoeg fietsparkeerplekken zijn.

De Fietsersbond roept gemeenten op te stoppen met het wegknippen van goede fietsen zolang er niet genoeg fietsparkeerplekken zijn.

Dit meldt de bond naar aanleiding van een artikel in het AD. Uit onderzoek van deze krant blijkt dat in de twintig grootste steden, er in 2013 152.000 fietsen zijn weggeknipt. Een groei van 26 procent ten opzichte van 2012. De Fietsersbond adviseert gemeenten om alleen weesfietsen en wrakken weg te halen en fietsen die daadwerkelijk hinder en gevaar veroorzaken. In Utrecht werden vorig jaar 25.063 fietsen verwijderd, alleen in Amsterdam werden meer fietsen weggehaald door de gemeente. In Utrecht is het aantal fietsen dat is meegenomen door de gemeente het afgelopen jaar vervijfvoudigd.

Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond: “De kosten van het wegknippen en opslaan van goede fietsen zijn aanzienlijk. Dat geld kunnen gemeenten beter besteden aan meer fietsparkeervoorzieningen.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat een meerderheid van de onderzochte gemeenten bij het verwijderen de regels aan hun laars lapt. Zo worden fietsen die geen gevaar vormen, direct meegenomen. “Hoe sommige gemeenten de regels hanteren is echt bespottelijk,’’ verklaart verkeerskundige Theo Zeegers van de Fietsersbond. Fietsen mogen volgens de wet alleen weggehaald worden als er een spoedeisend belang is, dus als er direct gevaar of hinder is.

3 Reacties

Reageren
  1. beestje

    Als dat inderdaad zo is @Theo Zeegers, Fietsersbond, mogen er héél veel fietsen opgeruimd worden op het Jaarbeursplein die de loop naar de fietsenstalling of de loop van de voetgangers van trein naar tram blokkeren. 🙂

  2. Maarten

    Zeker bij de station gewoon weg blijven halen. Er is plek genoeg in de stallingen. Gewoon een paar meter verder lopen, in plaats van de fiets tegen trappen, doorgangen, palen vast te maken.
    Vraag mij af of dit sowieso wettelijk geregeld is, dit lijkt mij meer iets voor in een plaatselijke apv. Daarin mag je best ver gaan.

  3. Michel Post

    Het toegenomen wegknipgedrag van gemeentes is ook het gevolg van het op steeds meer plekken gerealiseerd zijn van prachtig ogende grote fietsenstallingen. Als gevolg van het bestaan van dergelijke fietsenstallingen voelen gemeentes zich gelegitimeerd fietsen te mogen wegknippen. Het probleem is dat mensen hun fiets vaak helemaal niet in grote fietsenstallingen willen neerzetten. Net als dat mensen ook hun auto niet helemaal aan de rand van de stad willen parkeren. Op sommige plekken zijn grote fietsenstallingen echt nodig, zoals bij stations, maar grote stallingen moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Grootschalig fietsparkeren is een vorm van autodenken. Bij auto’s past grootschalig parkeren in garages omdat voor decentraal autoparkeren domweg niet voldoende ruimte is en omdat automobilisten altijd ook voetgangers zijn. Fietsers zijn geen voetgangers, fietsers zijn fietsers, die willen met hun fiets tot aan de winkel. Kies daarom liever voor (erg) veel kleine fietsparkeerplekken, overal op straat, bijvoorbeeld door veel autoparkeerplaatsen op te heffen en daarvoor in de plaats fietsparkeren toe te staan. Het is toch belachelijk dat er op de Oude Gracht in Utrecht nog autoparkeren bestaat. Met veel kleinschalige fietsparkeerplekken maak je het fietsparkeren pas echt aantrekkelijk, namelijk altijd vlak bij je bestemming. Dat gaat pas echt goed werken, want dat is wat mensen willen. Nu worden fietsers als vee bijeen gedreven en wie zich niet bijeen laat drijven wordt gestraft. Fietsers laat u niet langer bijeen drijven! Gaat heen en verspreid U!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).