Op pad met de fietshandhaving: “Niet alle mensen zijn boos!” | De Utrechtse Internet Courant Op pad met de fietshandhaving: “Niet alle mensen zijn boos!” | De Utrechtse Internet Courant

Op pad met de fietshandhaving: “Niet alle mensen zijn boos!”

Op pad met de fietshandhaving: “Niet alle mensen zijn boos!”
Archieffoto DUIC.
Een Spaans reismagazine schreef onlangs met verbazing over de 30.000 fietsplekken rondom het Centraal Station. Toch zijn dat er volgens de meeste Utrechters nog steeds niet voldoende, vaak genoeg wordt een fiets in de haast naast een fietsenrek of vak gezet. De fietshandhaving treedt daar tegenop: gevaarlijk gestalde fietsen worden verwijderd. Hoe zit dat nou precies? Waar mag je je fiets nu wel of niet zetten?

Een Spaans reismagazine schreef onlangs met verbazing over de 30.000 fietsplekken rondom het Centraal Station. Toch zijn dat er volgens de meeste Utrechters nog steeds niet voldoende, vaak genoeg wordt een fiets in de haast naast een fietsenrek of vak gezet. De fietshandhaving treedt daar tegenop: gevaarlijk gestalde fietsen worden verwijderd. Hoe zit dat nou precies? Waar mag je je fiets nu wel of niet zetten?

We gaan op pad met Inge van Rossum, senior toezichthouder van de gemeente Utrecht. Haar taak is om de openbare veiligheid van onze stad te garanderen. Tijdens onze wandeling door de stad kan ze het vaak genoeg niet laten om even een fiets te verplaatsen die voor een nooduitgang, brandblusser of op een blindengeleidestrook staat. “Kijk, vaak begint het met één fiets die ergens staat, maar daar blijft het niet bij.”

Inge van Rossum, senior toezichthouder
Inge van Rossum, senior toezichthouder

De minimale ruimte die vrij moet blijven op een stoep is 80 centimeter, zodat er nog een rolstoel of kinderwagen langs kan. Daarnaast moet er vanuit winkels of woningen voldoende ruimte zijn om te kunnen vluchten. Zo staan er bij het station altijd veel fietsen geparkeerd voor de uitgang van de Noordertunnel (richting de Media Markt). Daar moeten mensen in geval van nood snel de Media Markt of hun woning kunnen verlaten. “Binnen de vakken mag je staan, maar daarbuiten niet. Eén fiets kan nog wel, maar dat worden er steeds meer. Daarom moet je ergens een grens trekken, anders staat het zo weer bomvol.” Inmiddels is een jongen bezig om met zijn stalen ros uit de wildgroei van fietsen te komen. Na veel trekken en duwen tilt hij de fiets uiteindelijk boven z’n hoofd om op het fietspad te komen. Inge moet lachen: “Ja, zo kan het ook!”

Voldoende fietsplekken
De mening van veel gefrustreerde Utrechters dat er te weinig plek voor hun fietsen rondom het station zou zijn, wordt niet gedeeld door de fietshandhaving. “Er zijn altijd plekken vrij, maar niet de plekken die mensen willen.” Zo vertelt Inge dat er vaak nog vrije plekken te vinden zijn in de openbare fietsenstalling naast de Noordertunnel, maar ook in de onbewaakte fietsenstalling op het Moreelseviaduct (aan de Catharijnesingel). “Wil je een veilige plek voor je fiets, dan zal je wat eerder van huis wegmoeten.” Zelf doet Inge dat ook wanneer ze ergens heen gaat, zodat ze genoeg tijd heeft om haar fiets in een bewaakte fietsenstalling te zetten, vaak op het Vredenburg.

We lopen met de drukte van het station mee de stad in. Wanneer het stoplicht op groen springt voor de brug bij TivoliVredenburg, steken we over. Een meisje met lange blonde haren sjeest met haar fiets nog net over het zebrapad tussen de voetgangers door. “Het is een zebrapad!” roept Inge hard. Het meisje kijkt verschrikt om. Dat is Inge, altijd in haar rol als toezichthouder. Zet ze dan ook fietsen goed wanneer ze in haar vrije tijd door de stad loopt? “Nee, dat niet. Mijn handen jeuken wel, maar anders kan ik bezig blijven!”

Uit frustratie sprong iemand op de auto

Ze heeft plezier in haar werk. Inge houdt ervan om de hele dag buiten te zijn, “en om in contact te zijn met burgers.” Er zijn mensen die gefrustreerd raken wanneer ze hun fiets missen. “Maar niet alle mensen zijn boos hoor! Sommige mensen zijn blij dat we eindelijk ‘die rommel’ opruimen, zo noemen ze de fietsen.” Wanneer een fiets is weggeknipt, wordt hij op de wagen gezet. De regel is: op de auto is op de auto. “Toch proberen we wel schappelijk te zijn naar de burger. Wanneer die als eerste of tweede op wagen staat, willen we de fiets er nog weleens afhalen. Maar als die achteraan staat, dan gaat dat niet meer.” Dan worden mensen soms boos of vloeien er tranen. “Laatst sprong er iemand uit frustratie op de auto. “Ja, dat kan je beter niet doen”, zegt Inge nuchter. “Je hebt er alleen jezelf mee, straks zit je nog op het politiebureau.”

Inge verplaatst een fiets die verkeerd voor een brandweeraansluiting staat.
Inge verplaatst een fiets die voor een brandweeraansluiting staat.

‘Binnenstad veel gedoogd’
Per dag worden er tussen de 30 en 60 fietsen weggehaald in het stationsgebied. In de binnenstad zijn dat er minder. De verwijderde fietsen worden naar het Gemeentelijk Fietsendepot aan de Kanaalweg gebracht. Daar wordt zo’n 70 procent van de fietsen weer opgehaald door de eigenaar. De overige fietsen gaan naar een opkoper. Wil je je fiets ophalen in het fietsendepot, dan kost je dat € 13,55. Die prijs is niet gelijk aan de totale kosten van het verwijderen, vervoeren en opbergen van de fiets. Maar zou de gemeente die werkelijke prijs ervoor vragen, dan zou volgens Inge niemand z’n fiets meer komen ophalen. Zo kost de fietshandhaving de gemeente alleen maar geld, winst wordt er zeker niet gemaakt.

Het begint vaak met één verkeerd geparkeerde fiets, maar daar blijft het niet bij

Feiten en cijfers van de fietshandhaving in 2015:

– Vorig jaar zijn er in totaal 10.992 fietsen verwijderd in onze stad. Dat zijn gemiddeld 30 fietsen per dag.

– In totaal werd zo’n 68 procent van de fietsen weer opgehaald door de rechtmatige eigenaar.

– In 2015 werden 1.215 fietsen verkocht aan een opkoper.

Hoe kan je er nu voor zorgen dat je fiets niet wordt weggehaald? “Daar is de burger zelf bij”, aldus Inge. Je moet goed kijken waar je je fiets parkeert. Dus niet voor een nooduitgang, niet voor een brandblusser en niet op een blindengeleidestrook (te herkennen aan de grijze, geribbelde tegels op de grond). De brug voor TivoliVredenburg is een lastige, daar mag je je fiets niet aan vast maken omdat de brug de blindengeleidestrook over neemt. Dat is voor blinden en slechtzienden een logisch gegeven, maar voor anderen soms lastig te begrijpen. Verder wordt er bij het station streng gecontroleerd op het feit dat ze niet buiten de vakken staan, die zijn er immers niet voor niets. In de binnenstad zijn ze echter veel minder streng. Zolang er nog een auto door kan waar dat nodig is en de stoep 80 centimeter breed blijft, mag je je fiets er parkeren. Dus wanneer er geen markt is, mag dit gewoon op het Vredenburg. Ook mag je je fiets langs de Oudegracht neerzetten, of voor de Bijenkorf. “Dat wordt gedoogd, mits je je fiets niet op de laad- en losplaats voor vrachtwagens neerzet. Parkeer je hem daar dichtbij, dan loop je natuurlijk het risico dat je fiets in de prak wordt gereden door de vrachtauto’s zelf.”

Je kunt je fiets dus eigenlijk op heel veel plekken gewoon parkeren. “Ja, eigenlijk valt het allemaal wel mee”, zegt Inge tevreden. “Het gaat ons niet om het fietsen verwijderen zelf, het liefst halen we ze natuurlijk niet weg.” Wil je nu echt zeker zijn van een veilige plek? Zet hem dan in één van de stallingen in de stad. “Dat blijft gewoon het makkelijkst, ook voor ons!”

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Harold

    Dit klinkt allemaal heel redelijk en mooi, maar kan de gemeente ook uitleggen waarom het wel mogelijk is om bij het station, de trans en het nieuwe stadskantoor te handhaven, terwijl de rest van de binnenstad kan verzuipen in de massaal verkeerd geplaatste fietsen?
    Als je dan een poging doet hiervan een melding te maken via het digital loket van de gemeente, krijg je alleen te horen dat dit het verkeerde loket is, want via het loket kun je alleen fietwrakken aanmelden….. Maar waar je dan wel moet zijn voor structurele overlast blijft de vraag?

  2. Bert Peters

    Bijzonder eenzijdig verhaal van de grootste organisatie fietsendieven.

  3. Twijnstraatbewoner

    Fietshandhaving. Op de Twijnstraat nooit gezien. Door die onhandige schotten nemen de fietsen veel meer ruimte in beslag dan met gewone rekken. Met als gevolg dat ze permanent een groot aantal autoparkeervakken bezetten. Of is dat juist de bedoeling van Lotje? En worden die fout geparkeerde fietsen daarom niet weggehaald?

  4. Jaap

    Volgens mij is dat duidelijk uitgelegd. Er is sprake van een gedoogbeleid in de binnenstad. Dat mag ook wel in een van de grootste fietssteden van de wereld, waar veel mensen ook wonen in de binnenstad en dus hun fiets voor de deur willen parkerek. Ik vind persoonlijk de fietsen aan de oude gracht horen bij het typische straatbeeld van Utrecht. En als er nog auto’s, rolstoelen, kinderwagens door kunnen wat is dan precies het probleem?? Gevaarlijk gestald is weg, goede regel! Ik vind het niet mooi dus ik neem je fiets mee? Zou toch erg apart zijn. Dat gebeurt in woonwijken buiten het centrum (want het centrum is ook gewoon een gebied waar mensen wonen) ook niet en daar is een fiets volgens mij hetzelfde gebruiksvoorwerp en dient dus dezelfde behandeling. Kom in Zuilen ook jouw fiets niet voor de deur weghalen ivm het straatbeeld, het moet niet gekker worden.

  5. Freek

    Als een fiets niet gevaarlijk (nooduitgang) of hinderlijk (in de weg) staat, dan heb je gewoon pech als je je eraan stoort als er een fiets even een paar uur tegen een gevel of een boom staat. Die overlast zit in je hoofd. Verhuis als je er niet tegen kan. Naar een plek met veel auto’s waarschijnlijk.

  6. Kees Notenboom

    Hé, goed artikel! Maar ik heb één opmerking. Wegens een discussie met de gemeente heb ik recent een paar documenten boven tafel gehaald. Ook de gemeente Utrecht onderschrijft de volgende normen qua breedte: de normale breedte (“vrije loopruimte”) van een voetpad/trottoir is 150 cm; bij enkele objecten zoals lantaarnpalen en parkeerpaaltjes wordt een uitzondering gemaakt: dan mag het 120 cm zijn.
    Ik ben blij dat ik over 20 jaar nog met mijn rollator de Utrechtse straten kan gebruiken!

  7. Joost

    Heel vervelend dit team. Fietsen gaan zonder pardon op de auto, ook als de eigenaar er bij is. Een beetje coulance zou goed zijn voor het imago van het team.

    Zolang er op veel plaatsen te weinig parkeerplekken zijn kun je niet zomaar alles weghalen. Parkeerplaatsen onder of boven straatniveau tellen wat mij betreft niet mee, wat een gedoe, een fiets stallen zou simpel moeten zijn.

  8. Jeroen de vries

    @harold. Ik zou zeggen bij de wethouder die de ferkeersportefeuille heeft.

  9. Henk

    Goed dat dit eens belicht wordt. Lijkt mij niet het meest dankbare baantje. Al vind ik het wel fijn dat ze dit doen, creëert tenminste een beetje ruimte bij het station.

  10. nicole

    dat zijn locaties waar zij gemakkelijker heel veel fietsen in 1 keer kunnen inladen en zo naar het depot rijden. snel verdiend…

  11. FD

    Vanwege interesse in de veranderingen in het stationsgebied wandel ik daar regelmatig.
    Ik durf te stellen dat een groot deel van de fietsen rondom Utrecht CS (en elders) weggeknipt kunnen worden vanwege ”wrak” enof niet gebruikt.
    Tijd om het fietsplaatje e.o rijwielbelasting maar weer eens in te voeren 😉

  12. Martijn van de Waalberg

    Weer genoeg mensen die de verantwoordelijkheid nooit bij zichzelf zoeken en eens wat gezond verstand gebruiken, maar pissig worden op de handhaving.

    @Twijnstraatbewoner, ik denk dat die schotten er staan omdat je zo je fiets niet (makkelijk) kan vastzetten, en de fietsgelegenheid voor de AH vooral gebruikt wordt voor bezoekers van de winkels, niet voor vast parkeren. Goed idee toch? Auto’s horen sowieso niet thuis in die veredelde steeg.

  13. herman

    Die mensen doen goed werk, het zou een enorme puinhoop worden zonder hun werk.
    natuurlijk gaat er ook wel eens iets mis, maar dat is geen reden om niets te doen.

    Uiteindelijk zitten we midden in een mentaliteitsverandering met al doel dat ook fietsen in een stalling gezet gaan worden.

    Dat vinden we nu nog raar, maar over een aantal jaren is dat heel normaal geworden.

  14. Twijnstraatbewoner

    @ Martijn van de Waalberg

    Dat kan jij nou wel vinden dat auto’s daar niet thuis horen, maar dat is niet relevant. Bij de herinrichting zijn afspraken gemaakt met winkeliers en bewoners over het aantal parkeerplaatsen. Daar wordt dus de hand aan gelicht omdat er geen handhaving tegen fout neergezette fietsen is.
    En dat Fout neerzetten komt weer door dat ruimte vretende systeem van die schotten.

  15. Hannah

    Ik vraag me toch af of het “normaal” gaat worden, je fiets in een stalling zetten. De meeste mensen zijn lui en kiezen voor het gemak, dus: fiets zo dicht mogelijk bij de plek waar ze wezen moeten. Dondert vaak niet dat het rijwiel dan maar midden op de stoep staat of op een andere manier in de weg.

    Ik heb lang in een benedenwoning in Oudwijk gewoond waar fietsen voor en vooral TEGEN mijn voorraam werden gezet. Twee keer een barst in de ruit. Vriendelijke briefjes, mensen aanspreken, het hielp allemaal niet. Mijn buurvrouw met zelfde probleem ging ertoe over ventielen uit banden te halen.

    Dat is ook niet normaal, natuurlijk.

    Zelf doe ik dat alleen bij fietsers die me op de stoep van de sokken rijden en me dan ook nog kwaad aankijken zo van ‘Mens, aan de kant!’. Als ik kan, volg ik die mafketels en als ik dan zie waar ze hun fiets parkeren, wacht ik tot ze weg zijn en draai hun ventielen open. Niet netjes natuurlijk, lucht wel op!

  16. bas

    Wanneer je in de stad ergens maar even ergens moet zijn, moet je ook je fiets ergens kort kunnen stallen bij je bestemming. Ik ga voor 10 minuten ook niet moeilijk doen bij een stalling.
    Het probleem is dat het groepje domme handhavers ook jou fiets meeneemt samen met wrakken van 2 jaar oud. En hier gaat het juist fout.
    Prima als ze fietsen weghalen die er een langere tijd staan.

  17. Albert J. P.

    Ook de stalling Westplein bij het station heeft vaak nog veel vrije plekken, die verdient het ook wel om in dat verband genoemd te worden. Loopafstand naar Noordertunnel korter dan die van Moreelseviaduct naar de hal.

  18. Ronald

    Geïnstitutionaliseerde criminaliteit.
    De gemeente kan bestuursdwang toepassen als iemand zich niet aan de wet houdt, maar zodra iemand zich aan de wet wil houden door zijn fiets mee te willen nemen, is de foutieve gedraging opgelost en heeft de gemeente geen recht om de fiets nog steeds te stelen.
    Dat het lastig is om iets uit de laadbak te halen, is gewoon een luiheidsargument.

  19. Martijn van de Waalberg

    @Ronald:

    Nee, dat heet efficiëntie man. Als het 6 keer zoveel geld kost omdat die mensen de hele dag bezig zijn om de achterste fiets weer aan de zoveelste foutparkerende lamzak mee te geven is het wéér Lot van GroenLinks haar schuld zeker. Hou op met je quasi-juridische geneuzel; ‘ik heb fout geparkeerd maar wil achteraf mijn fout goedmaken’ is pas een luiheidsargument.

  20. Hannah

    @Martijn:

    Inderdaad geneuzel. Geef gewoon toe dat je een fout hebt gemaakt en accepteer de consequenties.

    Maar we zitten in een rare tijd.

    Mensen denken dat ze een eilandje zijn. Wel gebruik maken van de (maatschappelijke) infrastructuur en boos worden als de ander er misbruik van maakt, maar meteen op de achterste poten staan als ze zelf gecorrigeerd worden. Dan is het ‘Ja maar’ dit en ‘ja maar’ dat. Stel je niet aan zeg.

  21. BramD

    Ideetje: de BuitenBeter app gebruiken om foutgeparkeerde fietsen te melden bij de gemeente. In de hoop dat het aantal meldingen dusdanig hoog wordt dat de gemeente er wel iets aan moet gaan doen.
    Zoals het weghalen van fietsen die echt in de weg staan maar ook door meer fietsparkeerplekken te creëren. Dit laatste bijvoorbeeld door een paar parkeerplekken voor auto’s daarvoor op te ‘offeren’.

  22. Anna

    Het systeem klinkt in dit artikel erg mooi en rechtvaardig, beetje jammer alleen dat het lang niet altijd de eigenaar van de fiets is die de fiets verkeerd geparkeerd heeft. Ik heb ondertussen al meerdere keren moeten betalen om mijn fiets die ikzelf keurig binnen de lijnen/in de stalling had gezet en die door iemand anders aan de kant gegooid is terug te krijgen. Maar als je dan bezwaar aantekent krijg je geen gelijk hoor! Nee, ik ben geen voorstander van dit systeem van fietsen zomaar meenemen. Werkt toch ook veel onrechtvaardigheid in de hand.

  23. Mia Amram

    De openbare ruimte in de binnenstad is door gebrek aan goede regelgeving en gedragsregels verworden tot een grote fietsstalling. Leuk voor gemakzuchtige fietsers die het totaal misplaatst normaal vinden overal hun fiets neer te zetten, of het hindert of gevaarlijk is of niet. Het wordt hard tijd dat de Gemeente zijn plicht doet t.a.v. andere gebruikers van diezelfde ruimte.

  24. Arian

    Terecht dat ze die fietsers aanpakken. Laten ze allemaal gewoon een auto nemen. Dat is pas handig!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).