De werkzaamheden aan de Leidseweg hebben lange tijd geduurd maar volgende week wordt het rode asfalt op de weg gestort en is de fietsstraat zo goed als klaar.
Het asfalteren duurt nog de hele week en gedurende deze periode kan er dan ook niet geparkeerd worden in de straat. Voetgangers kunnen wel langs het werk lopen. Reden van de verbouwing van de straat was om het fietscomfort te verhogen. Hiervoor zijn de klinkers weggehaald en is het wegdek geasfalteerd. Op deze fietsstraat krijgt de fietser voorrang ten opzichte van het kruisend verkeer.
De Leidseweg loopt tussen Leidsche Rijn en de Binnenstad en is één van de Utrechtse hoofdfietsroutes die wordt verbeterd. De aanleg startte halverwege 2015 en was eind 2015 bijna klaar. Door slechte weersomstandigheden was er vertraging ontstaan. Op 22 april is de fietsstraat helemaal geasfalteerd, daarna volgen er nog enkele herstelwerkzaamheden.
26 Reacties
ReagerenLigt het aan mij of is de kwaliteit van het geleverde werk beneden peil? Het is hobbelig (en nee niet alleen de drempels) en er zitten al scheurtjes in, zoals bij ouder asfalt vaak is. Kan ook zijn dat de ondergrond moeilijk is.
Jammer wel. Klinkers waren mooier. Vraag me af of dit daadwerkelijk duurzamer is.
Helaas moet ik zeggen dat ik het oer lelijk vind, en over comfort gesproken, helaas vind ik het geen hele grote vooruitgang. De klinkers lagen er in de oude situatie strak in.
Ai, het ziet er niet uit op die foto. Ik hoop dat het eindresultaat wel ergens op lijkt.
Het fietst op zich wel aardig, maar de keus van dat rare middenstuk van klinkers is jammer. Ik begreep (kan ik me vaag herinneren) dat dat een wens was van de bewoners langs de Leidseweg. In de rest van heel Utrecht is de rode hoofdfietsroute gewoon van duidelijk compleet rood fietspad, maar dit zeer druk gebruikte fietspad niet. Dat is jammer.
Overigens begreep ik dat het langer heeft geduurd, omdat dit speciale rode asfalt alleen boven de 10 graden, zonder al te veel regen en wind kan worden gelegd.
Jammer dat de terugkeer van de Muntbrug tot het najaar gaat duren.
Wat lelijk! Die mooie klinkers waren typerend voor de Leidseweg. Nu is het wegdek doorboord door twee totaal ontsierende rode asfaltbanen. Ben er nu van overtuigd dat de Gemeente Utrecht geheel in de ban is van asfalt, beton en bomenkap!
Het asfalt is van Sovjet-kwaliteit, namelijk erg hobbelig. Het verschil met fietsen op de klinkers is daarom niet erg groot. Als ik de gemeente was zou ik de aannemer het asfalteren over laten doen want om deze kwaliteit is vast niet gevraagd. Kunnen ze gelijk wat doen aan de kleur. Die zou minder fel rood worden dan gebruikelijk, vanwege het historisch karakter van deze weg, maar nu is het vaag roze. Mmm. Waarom niet gewoon zwart.
@BozeWolf: hoe kun je nou al scheurtjes zijn als het asfalt pas volgende week gestort wordt zoals in het artikel te lezen is?
De uitritten van de Muntkade en de Abel Tasman brug zijn onhandig aangelegd; je moet als automobilist ruim voorbij het midden van de Leidseweg sturen omdat je anders je velgen kapot rijdt tegen de zijkanten van de stoeprand.
Niet heel erg praktisch en veilig, je hindert zo onnodig en onbedoeld de tegemoetkomende fietsers. Had de herinrichtingcommissie daar niet even beter naar kunnen kijken?
Even wat zaken helder krijgen. Het “rode fietspad” is geen uitvinding van de gemeente Utrecht, maar een door het rijk verzonnen landelijk dekkend netwerk van fietspaden aan fietsknooppunten. En waarom rood, omdat dat door onderzoek bleek dat het beter opviel. Besef dat voor het rode fietspad er overal van alles lag. Ik kan mij zeker herinneren dat er vaak schots en scheve fietspaden lagen en weinig gescheiden van de autorijbaan.
Het idee van deze “fietsstraat” gaat nog een stap verder. De fiets is de hoofdgebruiker en de auto te gast. Er geldt een maximum snelheid van 30 km/u. De fietser wordt namelijk optimaal beschermd.
Ik heb veel mensen bij nat weer zien vallen over die voormalige klinkers. Klinkers zijn bij lange na niet geschikt om over te fietsen in het algemeen. Esthetische bezwaren lijken mij ondergeschikt te zijn aan de functionaliteitseisen: de gemeente heeft nu eenmaal besloten om een stedelijk fietsnetwerk aan te leggen, waarbij de fietser ruim baan krijgt. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat is een andere discussie.
Bewoners heb ik echt lak aan. Wel dicht in het centrum wonen en maar klagen, klagen en klagen. Van drukte, geluid, overlast en weet ik veel. Ga dan niet in de stad wonen. Wel de gemakken, maar niet de “ongemakken”. Ik wil de eerste Nederlander nog horen, die gaat klagen als die in een hutje op de hei woont (ergens in Drenthe) en gaat klagen “dat het zo stil is”.
Er ligt al een stuk rood asfalt (het stuk tussen Westplein en de Muntbrug). Het deel dat nu nog geasfalteerd gaat worden is tussen de Muntbrug en Joseph Haydnlaan. Rondom de Muntbrug al vermoedelijk pas worden gedaan als de Muntbrug wordt teruggeplaatst (najaar).
@Willem: er is al een flink deel gelegd een aantal maanden geleden, maar helaas — zoals anderen inderdaad al aangaven — is het grotendeels van slechte kwaliteit. Scheuren, loszittende klinkers in de middenbaan, lelijk afgewerkte randen, veel overgebleven vulgrind, het is visueel niet echt een verbetering…
Die fietsstraten zijn uitstekend de rode vormgeving is foeilelijk en onnodig. Naarmate er meer van zijn, naarmate ze er langer liggen, zullen we ons steeds meer aan die kleur storen.
Ik vind die strook stenen in het midden oerlelijk. Het was mooier geweest als die strook er aan de waterkant bij was gekomen of helemaal was weggelaten. Gelukkig hebben de bewoners van de Leidseweg dit zichzelf aangedaan en mogen ze nog lang “genieten” van deze aanblik. Wel jammer is dat het hele idee van een fietsstraat hier danig door wordt aangetast. Het door sommigen zo gehate rode asfalt gaat sowieso verklaren naar een veel valere tint rood, zoals je overal elders in Utrecht kunt zien.
Als er goed geasfalteerd wordt, fietst dat stukken comfortabeler dan over bakstenen. Ik ben blij dat het einde van de aanleg eindelijk in zicht is en je de 10 km van Vleuten naar Utrecht-Centrum over geasfalteerde paden kunt fietsen.
Mooi hoor Lot, dat heb je weer goed verkloot.
Of; hoe je een prachtige monumentale straat in je verbeten autohaat naar de gallemiezen kan helpen.
Zouden er op de Leidseweg bomen hebben gestaan, dan waren die nu ook vast voor de bijl zijn gegaan.
@ Willem.
Ik zou zeggen ontdek je stadje. Het asfalt ligt er al op een groot gedeelte. En is inderdaad van abominabele kwaliteit.
@Maria: Morgen tijdens mijn zondagse fietsritje ga ik eens een kijkje nemen 😉
@hans hou toch eens op met dat zielige gemekker. Utrecht is geen open lucht museum. Als je zo graag een monumentale straat wilt, zul je toch echt eerst al die auto’s, fietsen en brommers eruit moeten halen, want die bestonden vroeger niet.
Dat oerlelijke hek langs de vaart was er vroeger ook niet.
Oh, en de klinkers trouwens ook niet. Dit was een zandpad.
Maar goed, dat lijkt me allemaal niet zo praktisch. Tegenwoordig zijn we met veel meer mensen, geven we ook veel meer om de veiligheid van die mensen en is er dankzij onze welvaart ook veel meer mobiliteit. Dus ja, die auto’s, fietsen, brommers, trams, bussen, treinen en wandelaars moeten allemaal een plekje krijgen. Voor de bus de busbaan, voor de auto’s de hoofdwegen, voor de wandelaars de stoep (dus niet fietsen!) en voor de fietsers de fietspaden en fietsstraten.
Dank je wel gemeente Utrecht voor deze fijne fietsstraat. De aannemer heeft nog wel wat goed te maken, maar ik geniet er nu al dagelijks van! Hopelijk komen er nog veel meer van deze mooie snelle fietsverbindingen, dan heb ik nog minder reden om de auto te pakken. En daar profiteert iedereen dan weer van.
@ Laatste Hans.
Helemaal mee eens.
Ben erg blij met die fietsstraat. Als straks de rest ook klaar is en de brug er weer is, scheelt het me een minuut of 5 naar mijn werk. Rijdt prima (vooral met wind mee 😉 )
De schade en lelijkheid die het autoverkeer aan die kant van de stad teweeg heeft gebracht is vele malen erger dan deze twee strookjes roze asfalt. Neem alleen al de kaalslag voor het Westplein!
Dus omdat we niet meer over klinkers kunnen fietsen. Gooien we er maar lelijk asfalt in. Belachelijk! Het ziet er niet uit.
Goed gelegd asfalt fietst veel comfortabeler dan klinkers.
Daarnaast er is niets onherstebaars beschadigd. Als we dit over een paar jaar niet mooi vinden dan pleuren we er weer klinkers neer.
Ok, het asfalt op de foto is lelijk gelegd, maar…..wat is er in hemelsnaam lelijk aan rood asfalt?
Ik persoonlijk vind er niks lelijks aan, mits het goed gelegd is. Hier heeft men zelfs de klinkers voor een groot deel laten liggen.
Dat er hier een prutsaannemersbedijf bezig is geweest is een ander verhaal.
Overigens werkt de fietsstraat vanaf kruising Jan van Scorelstraat tot aan het zwembad uitstekend. Je krijgt daar als fietser meer ruimte van de autombilisten zonder dat je het autoverkeer daar echt mee hindert. Alles gaat daar zeer soepeltjes. Je wordt alleen niet meer als fietser naar een zeer smal strookje gedreven. Nu heb je gewoon het recht om wat meer ruimte te claimen, hetgeen veiliger is. Je hoeft geen scheldkannonades meer te verwachten als je wat ruimte claimt en je krijgt ook niet zomaar meer een openslaande autodeur tegen je aan.
Vandaag waren ze bezig om iets aan de hobbels in het reeds gelegde asfalt te doen, er zijn grote stukken uitgehaald en er liepen werklieden rond. Zou de gemeente de comments hier hebben gelezen of stond het al langer op de planning? In ieder geval een goede ontwikkeling, hopelijk is het hele stuk snel klaar.
En over de middenberm, die is niet zo ongewoon als hierboven voorgedaan wordt. De fietsstraat op oa. de Platolaan is op een soortgelijke manier ingericht.
Vooral de overgang tussen klinkers en het asfalt is bepaald niet fraai. Het asfalt brokkelt daar af, dat lijkt me niet de bedoeling. Overigens waren de klinkers aan de kant van het water heel prima te befietsen, dat was aardig glad. De klinkers aan de huizenkant waren wel erg hobbelig. Al met al niet een erg geslaagde uitvoering dit!
Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig??? Bij de drempels is gisteren het asfalt weggehaald en vandaag weer asfalt neergelegd… Zoek de tien verschillen…
En in reactie op Joost: inderdaad waren de klinkers aan de waterkant veel beter te fietsen dan die aan de andere kant. Waardoor veel fietsers aan de verkeerde kant van de weg gingen fietsen. Met een aantal fikse aanrijdingen als gevolg… Wat dat betreft ben ik blij dat daar wat aan gedaan is, ook al had ik ook liever een gladde klinkerbetrating over de hele breedte van de weg gehad.
Voor een vrije smalle straat, vind ik de klinkerstrook onhandig als je als fietser een groep fietsers wilt inhalen.
Gezien het artikel over het nieuw geasfalteerde gedeelte door het Wilhelminapark dat niet rood was, en daardoor veel auto’s inreden, snap ik de rode kleur asfalt voor fiets straten wel.
En zoals meerdere mensen zeggen, het is beter en veiliger dan klinkers. Mits natuurlijk het, zoals ook meerdere mensen zeggen, goed aangelegd.
Wat ik voornamelijk mis, is weer een beetje groen. Als dat er komt zal het accent niet meer liggen op het asfalt. Ik denk dat je dan wel een groot deel van bovenstaande mensen tegemoet komt.