Fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft nog een paar jaar dicht Fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft nog een paar jaar dicht

Fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft nog een paar jaar dicht

Fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft nog een paar jaar dicht
Foto's: Jasper Witte
De fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft de komende jaren nog dicht. Dat laat het college van burgemeester en wethouders weten na vragen die VVD-raadslid Gertjan te Hoonte hierover stelde. In de antwoorden is te lezen dat ‘de afspraak met de ontwikkelaars vooralsnog is dat zodra het bouwverkeer klaar is met de werkzaamheden, de route in gebruik genomen kan worden’. De gemeente overlegt en onderzoekt wel of de tunnel vanaf 2026 of mogelijk eerder open kan.

De fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft de komende jaren nog dicht. Dat laat het college van burgemeester en wethouders weten na vragen die VVD-raadslid Gertjan te Hoonte hierover stelde. In de antwoorden is te lezen dat ‘de afspraak met de ontwikkelaars vooralsnog is dat zodra het bouwverkeer klaar is met de werkzaamheden, de route in gebruik genomen kan worden’. De gemeente overlegt en onderzoekt wel of de tunnel vanaf 2026 of mogelijk eerder open kan.

De fietstunnel bij de Locomotiefstraat – tussen de nieuwbouwwijken Cartesiusdriehoek en Wisselspoor – is al langere tijd klaar, maar nog niet open. Dat riep afgelopen zomer vragen op bij omwonenden en politici.

In een nieuwsbericht uit 2019, liet de gemeente weten dat het in gebruik nemen van de tunnel afhangt van de bouwwerkzaamheden in de nieuwbouwwijken, die volgens de planning in 2028 klaar zijn. Er wordt nu met de ontwikkelaars overlegd en onderzocht of de tunnel vanaf 2026 of eerder ‘op een veilige manier’ open kan, schrijft het college. Dat onderzoek wordt eind dit jaar afgerond.

In 2026 worden namelijk naar verwachting de school en sporthal in de Cartesiusdriehoek geopend. Volgens het college is dan ook een groot deel van de woningen daar opgeleverd. “De school is vooral bedoeld voor de bewoners van Wisselspoor en Cartesiusdriehoek, dus vanaf dat moment neemt de behoefte aan het gebruik van de tunnel voor fietsverkeer toe.”

Meeprofiteren

De nieuwbouwwijken die de tunnel met elkaar verbinden zijn nog niet af, maar het openen van de tunnel zou nu wel al zorgen voor een kortere fietsroute tussen de Amsterdamsestraatweg en Leidsche Rijn.

“De onderdoorgang is een schakel in het hoofdfietsnetwerk en daardoor belangrijk voor doorgaand fietsverkeer”, laat het college weten. “Ook is de route belangrijk voor lokale fiets- en wandelbewegingen tussen de nieuw te realiseren buurten: het is voor de nieuwe woonbuurten een belangrijke (korte) fietsverbinding naar omliggende centra, […]. Andere fietsrelaties tussen bijvoorbeeld Leidsche Rijn en Utrecht Oost kunnen meeprofiteren van deze schakel, maar zijn er in mindere mate van afhankelijk.”

Volgens het college is de tunnel dus vooral bedoeld voor de nieuwe bewoners van Cartesiusdriehoek en Wisselspoor.

Tekst loopt door onder de afbeelding

De fietstunnel aan de kant van nieuwbouwwijk Wisselspoor

Geen ruimte meer

Hoewel het college het jammer vindt dat de tunnel niet meteen gebruikt kan worden, zijn de werkzaamheden juist zo gepland dat de tunnel snel open kan als de woningen in de nieuwe wijken klaar zijn.

“Vanwege de grote urgentie van de tunnel voor de gebiedsontwikkeling van Cartesiusdriehoek en Wisselspoor hebben we het bouwen van de tunnel naar voren gehaald in de tijd. Anders had deze niet gebouwd kunnen worden, omdat na realisatie van de woningen er simpelweg geen ruimte meer is om de tunnel voor te bouwen en daarna op zijn plek te leggen.”

Communicatie

Dat de tunnel tussen twee bouwterreinen ligt, maakt het volgens het college lastig om de tunnel eerder open te stellen. Onder meer door de kosten van de (tijdelijke) veiligheidsmaatregelen die dan genomen moeten worden. Die kosten worden voor het onderzoek berekend.

Het college geeft toe dat ‘de communicatie over de afhankelijkheid tussen de bouwwerkzaamheden in Wisselspoor en de opening van de tunnel had duidelijker gekund, om niet onbedoeld de verwachting te wekken dat na het gereedkomen van de tunnel deze ook gelijk gebruikt zou gaan worden’.

Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. J

    Dat de gemeente dit toch met droge ogen uit de pen krijgt….

  2. Len

    Prima toch, ligt ie er in elk geval alvast. Hoe hebben we het al die jaren toch zonder kunnen doen.

  3. [email protected]

    Utrechts fiets gezeik zeg ….

  4. Fred

    @j: wat bedoel je? Prima verhaal toch? Wat zou je anders willen zien?

  5. Angelique

    Kansloos. Mensen willen tunneltje gebruiken, bureaucraten maken het onmogelijk. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, men maakt het ingewikkeld.

  6. JdV

    Fietsen is gezond. Fietsen is leuk. We kunnen niet genoeg gebruik maken van de fiets. Aldus de gemeente.
    In dat geval is een stukje omfietsen dus alleen maar gezond en leuk. En dus geen enkel probleem. Stort maar dicht die tunnel.

  7. Massegast

    Als de tunnel nu open zou gaan, dan komen er wat ‘stille’ jaren aan in de tunnel. Met een hoge criminele potentie. Een gevalletje van slim vooruit denken. Punt voor de gemeente.

  8. Paul

    Waar is de flexibiliteit?
    Bouwen en 4 jaar niet gebruiken… ! Moet toch mogelijk zijn hier voor iets te bedenken. Zoals gezegd is het tussen ASW zuid en leidse rijn een snelle verbinding. Ook oost West alternatief.
    De horeca locatie bij Wisselspoor zal er ook niet mee geholpen zijn. Er worden sowieso al heel weinig woningen traag gebouwd …en met bijna uitsluitend laagbouw, wordt de verbinding met woningen in Cartesieus nog belangrijker.

  9. jan

    Bizar toch. Heel Leidsche Rijn is gebouwd met straten die in gebruik waren terwijl er werkzaamheden waren. Maar een tunneltje met een fietspad kan niet open

  10. Wim

    Dit is nu het verschil tussen ondernemers en de gemeente.
    Ondernemers bouwen naar behoefte en dat het gebruikt wordt, gemeente bouwt en ziet dan dat het nog niet nodig is , weg geld en rente betalen over dat geld.
    Plannen is een vak!!!!

  11. Moniek

    Ik ken de situatie niet maar vraag me wel af wat voor langdurige, gigantische en potentieel levensgevaarlijke bouwwerkzaamheden dat dan moeten zijn om niet vóór 2026 (!) resp. 2028 (!) het tunneltje al te kunnen openen.

  12. Rinus

    Prima verhaal toch? Ik snap de negatieve reacties niet. Twee nieuwe wijken worden verbonden door een tunneltje, fijn! Het is handiger om eerst de tunnel te maken en daarna pas de woningen. In Wisselspoor staan nu net 1/4e van de woningen. In Cartesiusdriehoek is nog niets af en zijn nog geen voorzieningen. Dus de bewoners missen nog niets, en het is geen probleem als het nog een aantal jaar duurt voordat de tunnel open gaat.

  13. Cico

    Ah, ja het is altijd de schuld van ‘de communicatie’ als niemand verantwoordelijkheid neemt voor falen. Met publiek geld

  14. W.

    @Wim: En als de gemeente die wijk had gebouwd en toen pas aan het tunneltje begonnen was, was het zeker ook weer klagen geweest omdat die arme nieuwe bewoners in een bouwput hadden gezeten en nog maandenlang moesten omfietsen? Dit lijkt me prima gepland door de gemeente, die gelukkig ook nadenkt over andere zaken dan rinkelende kassa’s. Knullig gecommuniceerd, maar verder is er gewoon over nagedacht naar nu blijkt.

    Bovendien denk ik overigens niet dat het goedkoper was geweest om de tunnel later te bouwen, gezien de inflatie en de bouwsector die niet bepaald goedkoper is geworden…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).