ProRail gaat de komende dagen de nieuwe fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk plaatsen. Geïnteresseerden kunnen vanaf vrijdag via een livestream meekijken bij de werkzaamheden.
Het plaatsen van de nieuwe tunnel duurt van vrijdag 30 april tot dinsdag 4 mei. De tunnel wordt een belangrijke schakel tussen de buurten Cartesiusdriehoek en Wisselspoor, waar komende jaren veel woningen gebouwd gaan worden.
Vanaf vrijdag 30 april 01.00 uur rijden er door de werkzaamheden geen treinen tussen Utrecht Centraal en station Zuilen. De spoorrails moet namelijk worden verwijderd en de bovenleidingen en andere kabels en leidingen die langs het spoor in de spoordijk liggen, worden vrij gelegd.
De grond wordt dan met graafmachines uit de spoordijk gegraven, tot de tunnel op zijn plaats kan worden gelegd. Daarna wordt de spoordijk weer opgevuld met grond en kan alles weer worden opgebouwd. Als alles volgens plan gaat, wordt het spoor op dinsdag 4 mei om 05.00 uur weer in gebruik genomen.
Eind 2021
De tunnel moet eind 2021 klaar zijn, omdat dan de bouw van de eerste huizen in de Cartesiusdriehoek begint. Het is nog niet duidelijk wanneer fietsers en voetgangers daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de tunnel. Dat hangt volgens de gemeente af van de bouwwerkzaamheden in de nieuwe buurten.
Gekoppelde berichten
Bouw gaat écht bijna beginnen: honderden woningen in Cartesiusdriehoek
Er wordt al heel lang over gepraat, misschien té lang, maar de bouw kan toch…
Plan voor nieuwe Utrechtse autoluwe wijk Wisselspoor gepresenteerd: 1050 woningen, horeca en groen
Het tweede deel van de nieuwe Utrechtse autoluwe wijk Wisselspoor krijgt maximaal 1050 woningen en…
8 Reacties
ReagerenOp het plaatje ziet hij er ook prima toegankelijk uit voor auto’s. Ik zeg doen.
@JdV: ik verwacht het niet, want anders is het een Prins Hendriklaan 2.0, met vastlopende AH-busjes. Zo hoog is dat niet…
En dan zo snel mogelijk hierna ook de tunnel tussen Croeselaan en Nicolaas Beetsstraat.
“De spoorrails moet namelijk worden verwijderd en de bovenleidingen en andere kabels en leidingen die langs het spoor in de spoordijk liggen, worden vrij gelegd.
De grond wordt dan met graafmachines uit de spoordijk gegraven, tot de tunnel op zijn plaats kan worden gelegd. Daarna wordt de spoordijk weer opgevuld met grond en kan alles weer worden opgebouwd. ”
4 dagen geen openbaar vervoer (trein)
En dat allemaal om nieuwe gezonde jonge fietsers uit de nieuwe groenblauwe supergezonde ecobubbel een klein stukje gezond omfietsen te besparen…
@Barend
Een brug zou kunnen, maar een tunnel gaan ze daar zeker niet maken. Bij de Locomotiefstraat ga je onder 4 sporen door, bij de Nicolaas Beetsstraat zijn dat er maar liefst 14, plus 2 tramsporen én een busbaan!
https://www.google.com/maps/place/Nicolaas+Beetsstraat,+3511+HG+Utrecht/@52.0843302,5.1146216,113m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c66f5942a0f75f:0x1f975c5949cf63a9!8m2!3d52.0849219!4d5.1167191
@Lombokker
Dan ligt het OV van heel Nederland veel langer dan 4 dagen plat…
Maar een brug kan daar ook weer niet omdat fietsers zo comfortabel mogelijk een barriere moeten kunnen nemen. Daarom ook die lus op het dak bij de Schippersbrug. Daarvoor is geen ruimte bij de Beetsstraat.
Gewoon lekker omfietsen is gezond.
@ Lombokker
Jawel. De tunnel staat in de omgevingsvisie 2040.
Volgens https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ beginnen de werkzaamheden niet op vrijdag 30 april, maar op zaterdag 1 mei om 01:00.