Fietsverbinding tussen de Waterlinieweg en Opaalweg in Utrecht lijkt van de baan Fietsverbinding tussen de Waterlinieweg en Opaalweg in Utrecht lijkt van de baan

Fietsverbinding tussen de Waterlinieweg en Opaalweg in Utrecht lijkt van de baan

Fietsverbinding tussen de Waterlinieweg en Opaalweg in Utrecht lijkt van de baan
Fietspad naast de Waterlinieweg
Het lijkt er sterk op dat er geen verbinding komt tussen het fietspad langs de Waterlinieweg en de Opaalweg. Wel komt er mogelijk een fietsverbinding aan de andere kant van de Waterlinieweg.

Het lijkt er sterk op dat er geen verbinding komt tussen het fietspad langs de Waterlinieweg en de Opaalweg. Wel komt er mogelijk een fietsverbinding aan de andere kant van de Waterlinieweg.

Bij de Laan van Kovelswade ligt een fietspad dat via een viaduct over het spoor loopt. Dit pad ligt parallel aan de Waterlinieweg. De gemeente Utrecht heeft laten onderzoeken of dit fietspad doorgetrokken kan worden tussen Begraafplaats Tolsteeg en de Waterlinieweg, om vervolgens aan te sluiten op de Opaalweg.

Uit het onderzoek blijkt dat zo’n verbinding ‘niet wenselijk’ is. De groenstrook langs de Waterlinieweg, het gebied waar het fietspad doorheen zou gaan, is volgens de gemeente een van de weinige plekken in Utrecht waar weinig mensen komen. Mede daardoor wordt de strook gebruikt door verschillende dieren die zich door dit gebied verplaatsen en ook groeien er allerlei planten.

Dieren

Het zou volgens de gemeente kunnen gaan om wezels, egels, bosmuizen, veldmuizen, vossen, eekhoorns, goudvinken, gewone dwergvleermuizen en padden. Daarnaast groeit er het ruig klokje, klein glaskruis en de grote keverorchis. “Diverse van deze soorten komen elders in de stad niet voor, juist door de dichte begroeiingsstructuur op deze locatie”, is te lezen in een brief van het college van B&W aan de raad.

Voor de aanleg van een fietspad in dit gebied zouden vijftig tot zestig bomen het veld moeten ruimen en daarnaast ook een strook aan ‘ondergroei’ zoals struiken. Om de fietsstrook veilig te maken moet er ook verlichting komen. Daarnaast zouden er logischerwijs ook fietsers en wandelaars door het gebied trekken en dit alles zorgt ervoor dat de natuurwaarden niet behouden kunnen blijven.

Tot slot zou de verbinding slechts een aanvulling zijn op wijkniveau en sluit het niet goed aan op het netwerk van stedelijke routes.

Kansrijk

Uit een eerste onderzoek blijkt dat een fietsverbinding aan de oostzijde van de Waterlinieweg echter wel ‘kansrijk’ is. Deze sluit volgens de gemeente aan op meerdere doelen, waaronder de ontwikkeling van het Lunettenpark. “Hiermee is op termijn een beter alternatief voorhanden dan de fietsverbinding Waterlinieweg – Opaalweg.”

De gemeente verwacht in het tweede kwartaal van dit jaar met meer informatie te komen over deze fietsverbinding.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Prima, aan beide zijden van de Waterlinieweg zijn al alternatieven richting de Opaalweg, dus het is ook niet nodig.

  2. Massegast

    Goed om voor natuurbehoud te gaan. Toch kan ik me herinneren dat die route vroeger wel bestond. Het was een beetje verwaarloosde weg met klinkers.

  3. Koel Hoofd

    Natuur 1 – fietsfreaks 0
    De natuur moet ook al wijken voor mensen in lunettenpark omdat Utrecht een overbevolkt pretpark moet worden.

  4. walm

    @ koel hoofd: Utrecht is mogelijk vol, maar nogal makkelijk om het overbevolkt te noemen. Als u er zelf woont, ga alsublieft weg, en geef een ander een plekje in deze stad die helaas minder huizen heeft dan mensen die er graag wonen.

  5. Wim

    Waarom moet er weer aan die beesten gedacht worden laat die verhuizen en zorg dat de mensen een goede woonomgeving hebben, net als bij de windmolens er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijke woelmuizen hagedissen kikkers vleermuizen maar wat de impact op mensen niet.
    Omgedraaide wereld.

  6. Tom

    Erg jammer, ik zou er zelf regelmatig gebruik van hebben gemaakt. Zo’n verbinding maakt een hoop fietsverbindingen vanuit Lunetten korter.

    Kunnen we als alternatief niet een rijstrook van de Waterlinieweg afsluiten voor auto’s en als fietspad inrichten? Dan hoeven er ook geen bomen te wijken. Een andere denkrichting zou zijn om onderdoorgangen onder het spoor en de Waterlinieweg te maken in het verlengde van het Oosterspoorbaanpark, en zo een directe route van de Oosterspoorbaan haar het Houtensepad in het Beatrixpark te creëren.

  7. Pee

    @Koel Hoofd
    En ook nog eens alles op alles zetten om die klimaatdoelen te halen ,wat trouwens nu al onmogelijk is.
    Die kosten komen ook op ons conto.

  8. Katja

    Mooi toch ? En dat kleine stukje van een paar 100 meter omfietsen is toch niet zo erg ?

  9. Confusius

    @ Pee

    Logisch dat de kosten voor een samenleving door een samenleving betaald worden. wie moet het anders betalen?

    De mens doet iets dat consequenties heeft, aan die consequenties zijn kosten verbonden, de mens hoort dit te betalen.

  10. Jan

    @Tom
    helemaal eens! met de verlenging van de Oosterspoorbaan fietsroute van en naar Lunetten met een tunnel of een brug; een geweldig mooie oplossing. Zowel voor de verbinding tussen wijken als voor de doorgaande fietsroutes.

  11. ML

    Voor mensen uit Lunetten is dit voorstel geen verbetering. Je kunt met een korte omweg er ook komen. Ik had verwacht dat de gemeente creatiever zou zijn en een stuk van de waterlinieweg af zou halen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).