Fietsverbod in Utrechtse binnenstad afgeslankt: alleen in weekend afstappen | De Utrechtse Internet Courant Fietsverbod in Utrechtse binnenstad afgeslankt: alleen in weekend afstappen | De Utrechtse Internet Courant

Fietsverbod in Utrechtse binnenstad afgeslankt: alleen in weekend afstappen

Fietsverbod in Utrechtse binnenstad afgeslankt: alleen in weekend afstappen
Fietsen op de Vismarkt. Foto Robert Oosterbroek
Het fietsverbod dat de gemeente Utrecht in de binnenstad op 1 januari wilde invoeren gaat nu pas op 1 mei in, en in zeer afgeslankte vorm. Alleen op zaterdag en zondag tussen 10.00 en 18.00 uur gaat het verbod om te fietsen op de oostzijde van de Oudegracht gelden, dus niet zoals eerder gepland de gehele week.

Het fietsverbod dat de gemeente Utrecht in de binnenstad op 1 januari wilde invoeren gaat nu pas op 1 mei in, en in zeer afgeslankte vorm. Alleen op zaterdag en zondag tussen 10.00 en 18.00 uur gaat het verbod om te fietsen op de oostzijde van de Oudegracht gelden, dus niet zoals eerder gepland de gehele week.

Het huidige voetgangersgebied in de historische binnenstad van Utrecht is, op een paar kleine toevoegingen na, hetzelfde als in de jaren ’70. De Utrechtse binnenstad trekt echter steeds meer bezoekers en de Domstad is de snelst groeiende stad van Nederland. “Dit ruimtegebrek leidt steeds vaker tot irritaties en frustraties bij voetgangers, fietsers, automobilisten en bevoorradingsverkeer”, liet de gemeente eerder weten. Daarom besloot de gemeente om in een groter gebied, dan het huidige voetgangers, een fietsverbod in te stellen.

Het fietsverbod gaat gelden aan de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat en aan de westzijde tussen de Gaardbrug en de Hamburgerbrug. Dit fietsverbod moest eigenlijk ingaan op 1 januari en gelden op elke dag van de week tussen 10.00 en 18.00 uur.

Het verbod leidde echter tot veel discussie. De Fietsersbond is tegen een verbod, Centrummanagement Utrecht is voor een verbod, bewoners, voetgangers en fietsers zijn verdeeld en de politiek ook. Begin deze maand maakte de wethouder dan ook al bekend dat het fietsverbod niet meer ingevoerd gaat worden op 1 januari, wat eigenlijk het plan was. Nu maakt het college ook bekend dat het fietsverbod alleen op zaterdagen en zondagen gaat gelden, vanaf 1 mei 2018.

De gemeente beperkt de uitbreiding van het voetgangersgebied omdat de weekenddagen het meest druk zijn: “De zaterdag is van oudsher een drukke dag met naast veel winkelend publiek, ook een groot aantal andere bezoekers voor bijvoorbeeld horeca en culturele instellingen. Ditzelfde geldt in toenemende mate ook voor de zondagen. De koopzondag is in enkele jaren uitgegroeid tot de meest populaire dag om te winkelen na de zaterdag.” Een jaar na de invoering van het verbod gaat de gemeente heroverwegen of het verbod voldoet aan de wensen en verwachtingen.

1 mei 2018

Het fietsverbod gaat pas later in zodat de gemeente meer tijd heeft om extra maatregelen te nemen. Op dit moment is de oostzijde Oudegracht vanaf de Potterstraat tot voorbij ’t Wed voor een deel van de fietsende Utrechters een doorgaande noord-zuid fietsroute door de historische binnenstad.

De afgelopen jaren is er al gewerkt om de alternatieve routes rondom het voetgangersgebied op orde te maken. Zo zijn de Twijnstraat, Hamburgerstraat, Korte Nieuwstraat, Domplein, Domstraat en Korte Jansstraat aangepakt en wordt deze route tussen Ledig Erf en Janskerkhof door flink wat fietsers al gebruikt. Door het herinrichten van onder meer de Lange Nieuwstraat en aanpassingen aan de Wijde Doelen en het Ledig Erf moeten alternatieve routes nog meer comfort krijgen. Een deel van deze aanpassingen worden voor 1 mei 2018 gedaan.

Ook komen er, voor het invoeren van het fietsverbod, nog extra stallingsmogelijkheden in de binnenstad bij. Zo worden de bestaande pop-up-stallingen op de Neude en Mariaplaats uitgebreid en komen er vier extra pop-up-stallingen aan de randen van het voetgangersgebied.

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Rob

    Succes met handhaven! :’D

    Wordt vast vervolgd

  2. Jasper

    Flutoplossing. Als ik een keer van achter wordt aangereden door een fiets klaag ik de gemeente aan.

  3. Carlo

    Als veel voetgangers gewoon niet standaard in het midden van de weg zouden lopen was het probleem veel kleiner geweest.

  4. L.

    Belachelijk. Die hele situatie daar is levensgevaarlijk. Ik fiets daar nooit ga liever om dan dat ik daar doorheen wurm. Sowieso moet die hele binnenstad voetgangersgebied worden. En als je daar moet zijn lekker je fiets in de stalling parkeren. Met je auto kun je toch ook niet voor de deur parkeren.

  5. L.

    @Carlo. Op welke stoep? Het is daar ontzettend smal. En krijg je er nou echt wat van om een heel klein stukje om te fietsen.

  6. Chantal

    @jasper: waar klaag je de gemeente dan voor aan..?

  7. Rob

    L: Je krijgt er nog minder van om op het voetpad te lopen. Er loopt een prachtige tegelrij die het verschil met de fiets/autobaan aangeeft tot aan ledig erf. Er staat zelfs iets voor je op te lezen onderweg. 😉

  8. Tim

    @Carlo. Volgens mij is het een voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan, geen fietspad. Je zou dus kunnen zeggen dat iedereen daar sowieso op de stoep loopt…

  9. jelle

    …of met de fiets in de hand, voor dat kleine stukje. Mooi dat t grootste probleem (het weekend) nu wordt opgelost, maar jongens, wat een stuitende lafheid bij de bestuurders dat ze dit goede plan niet gewoon integraal doorvoeren. Zou t iets met de verkiezingen in maart te maken hebben?

  10. Piet

    Wat een gemiste kans van het gemeentebestuur. Door zo’n halfbakken oplossing is dit voor voor juristen als dit op een doordeweekse dag misgaat.
    Het is daar gewoon te smal en het is geen 1970 meer toen dat allemaal prima gaat. De hoeveelheid dagjesmensen en toeristen in de omgeving van de Dom is afgelopen decennia zo gestegen dat hier adequate maatregelen op zijn plek zijn. Ofwel volledig voetgangers domein.

  11. Ben

    Wandelmarkering aanbrengen en voila. Dan is het helder waar de voetganger op straat mag lopen.

  12. Simon

    @Carlo; vooropgesteld, ik fiets regelmatig over dat stukje oude gracht. Ik ben blij dat het fietsverbod er niet komt. Het is geen rijbaan, het is geen fietspad: het is een voetgangersgebied waar fietsen ook mag. Voetgangers hebben dus het volste recht om midden op “de weg” te lopen als ze dat willen.

    Als er teveel voetgangers op “de weg” lopen, dan betekent dat dat het zo druk is dat ik mij, als gast op het voetpad, aan moet passen. Dan fiets ik heel rustig, maar eigenlijk kom ik er dan niet: ik fiets dan om via het Janskerkhof / Domplein / Lange Nieuwstraat.

    Ik heb de indruk dat 90% van de fietsers zich zeer beschaafd gedraagd op dat stukje Oude Gracht en hetzelfde geldt voor vrijwel alle voetgangers. Het probleem is de enkele fietser die luid bellend door dat voetgangersgebied rijdt en brommerrijders die niet begrijpen dat “fietsers toegestaan” iets anders is dan “brommers toegestaan”.

    Wat mij betreft zou de oplossing dan ook zijn dat de politie of handhaving asociale weggebruikers aan zou spreken in plaats van veel mensen een mooie
    en korte fietsroute te ontnemen.

  13. JdV

    Wellicht kan de gemeente direct een verbod invoeren op het stallen van fietsen aan de railing aan de oudegrachtzijde. De ruimte die hier wordt ingenomen door driedubbel geparkeerde fietsen is eigenlijk bestemd voor de voetganger. Aangezien de fietsen dit gebied nu ontoegangkelijk maken voor voetgangers worden de voetgangers gedwongen midden op de weg te lopen. Dagelijks geparkeerde fietsen wegknippen schept ruimte.

  14. Toine Goossens

    Uit de brief aan de raad:

    ´Het experimenteren met de inzet van dynamische bebording betrekken we bij de ontwikkeling van een informatie- en gedragscampagne die de uitbreiding van het voetgangersgebied in het komende voorjaar ondersteunt.´

    Dit komt er. Een meerderheid van de raad heeft daar om gevraagd. Wat Utrechters wel weten, en die paar raadsleden niet, is dat fietsers zich van gedragsbeperkende maatregelen helemaal niets aantrekken. Iedereen doet maar wat, en zolang strikte handhaving op gedrag uitblijft, verandert dat niet.

    Handhaven doe je niet om boetes op te leggen, maar om gedrag te veranderen. Ouders met jonge kinderen weten dat als de beste. Laten die nu de Utrechtse binnenstad ontvluchten. (glimlach)

  15. BramD

    Jammer. Ook doordeweeks is het er erg druk met voetgangers.
    En hoeveel vertraging loopt een fietser nou op als hij/zij er even met de fiets aan de hand gaat lopen.

  16. Piet

    @Toine Goossens, klopt helemaal wordt al meermaals geroepen om het rijgedrag van de automobilist op de kapteinlaan in tuindorp oost te veranderen maar als ze daar boven de 50 km/u blijven rijden ipv de toegestane 30 en dan nog maar eens een extra bordje plaatsen of iets op het wegdek schilderen….heeft totaal geen nut. Meermaals per week bekeuren want je leert het snel af als je met 60km/u door een 30 zone racet. En 60 is daar eerder regel dan uitzondering.

  17. Cico

    Dus er wordt gekozen voor de meest slechte oplossing en typisch Nederlands: een onduidelijke regel dat een beetje rekening houdt met iedereen. Dit komt neer op een uitzondering op een uitzondering op een regel, precies ons belastingsstelsel. Je mag in dit geval alleen doordeweeks fietsen op een specifiek tijdstip op een plek dat in principe een voetgangersgebied is geworden, maar dan weer net niet, want er is een uitzondering hierop gemaakt.
    Polderen, compromissen, het komt neer op nog meer regeltjes en uitzonderingen. Dit leidt tot onduidelijkheid, boetes voor mensen die het niet snappen of kennen en nog verkeersbordjes die niemand ziet. Het lijkt bijna op de maximum snelheid op snelwegen, ook zo’n lekker consistent plakband beleid.

    Kies nou ofwel voor een fietsverbod of laat fietsers toe. Laat het aan de drukte over of dit haalbaar is, sinds jaar en dag weten Utrechters heel goed dat je op een zaterdagmiddag niet op je fiets door de stad kan.

  18. BdV

    Dus tussen Viebrug en Hamburgerbrug, waar bijna iedereen die er voor het eerst komt toch al denkt dat het voetgangersgebied is. Alleen in het weekend, mooi, een gigantische stap voor de mensheid. Komen er matrixborden voor fietsers? Dan kunnen ze in het weekend aan worden gezet en, bij het volgende stapje van dit daadkrachtige beleid, ook op elk ander moment dat fietsen niet meer helemaal verantwoord is. De Servetstraat kan er ook wel bij.

  19. Marko

    @Cico, helemaal gelijk. Het is inderdaad vreselijk dat er “een beetje rekening met iedereen” wordt gehouden. Je kan inderdaad veel veel tottaal geen rekening houden met 1 van de groepen.

  20. Toine Goossens

    @Piet,

    Helemaal mee eens. Het is er alleen maar onveiliger geworden. De Kapteynlaan is het voorbeeld van weggesmeten geld. De rijstrook is bijna 2 meter smaller gemaakt. Levensgevaarlijk voor al die fietsende kinderen.
    De onveiligheid is toegenomen i.p.v. afgenomen.

    Dit is nu echt iets voor de Utrechtse Rekenkamer. Toets die investering op doelmatigheid.

  21. Utrechtse

    Ik vind het prima!
    Het gaat toch niet zo worden dat ik als Utrechtse fietser moet gaan lopen door die hordes toeristen die de gemeente Utrecht zo graag wil binnenhalen. We hebben meer dan genoeg toeristen en dagjesmensen in Utrecht.
    #zoishettoevalligooknogeenseenkeer

  22. Mia Amram

    @ Utrechtse en andere fietsers …
    Het ontbreekt de fietsers totaal aan besef dat we vrije smalle straten hebben, waar vooral ook veel voetgangers (toerist of niet) rustig moeten kunnen lopen. Fietsen is niet heilig hoor. We hoeven met z’n allen toch geen rekening te houden met fietsers die altijd overal doorheen willen kunnen fietsen, stap eens wat vaker af als het druk is, doe eens wat socialer zou ik zeggen.

  23. Dirk

    Ah, de verkiezingen komen eraan en alle politici worden bang. Wat een gemiste kans weer.

    Er is bij veel mensen irritatie over het gebrek aan handhaving rondom fietsers. De partij die daarop inspeelt wint stemmen (de partijen in het huidige college niet dus).

  24. Alexandros

    Misschien moeten ze maar eens zogenoemde “people counters” gaan gebruiken in het stadshart. Zo’n elektronische mensenteller meet dan redelijk nauwkeurig hoeveel mensen er aanwezig zijn. Als je dit dan vervolgens koppelt aan een matrixbord (of een minder lichtvervuilend alternatief zoals een kantelwalspaneel aansluit), dan kan er een threshold geprogrammeerd worden die bij een bepaald bezoekersaantal aan de straat het bord kan laten aanpassen, zoals in dit geval van het bordje “uitgezonderd fietsers” naar het fietsverbodbord C14 en vice versa. Als je als fietser dan dit bord alsnog negeert bij het passeren ervan, dan lijkt een boete me wel gepast. Ik verwacht dat gewenning en common sense er daarna voor zorgt dat op tijd wordt afgestapt, ook als het bord niet wordt gezien, omdat je eerst het bord voorbij rijdt als het rustig is, je bij een eettentje iets besteld en het na het eten plotseling veel drukker is geworden. En anders kunnen (B)OA’s een waarschuwing geven op dat moment. Er zullen in ieder geval vast wel wat elektrotechnici op de Uithof zijn die dat redelijk snel en betaalbaar in mekaar kunnen flansen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).