Fietsverbod Vismarkt onduidelijk: gemeente gaat nieuwe regels maken | De Utrechtse Internet Courant Fietsverbod Vismarkt onduidelijk: gemeente gaat nieuwe regels maken | De Utrechtse Internet Courant

Fietsverbod Vismarkt onduidelijk: gemeente gaat nieuwe regels maken

Fietsverbod Vismarkt onduidelijk: gemeente gaat nieuwe regels maken
Fietsen op de Vismarkt. Foto: Robert Oosterbroek
De regels voor fietsers en voetgangers op de Vismarkt en omgeving zijn onduidelijk. De gemeente is niet tevreden met het fietsverbod dat in mei 2018 is ingegaan. De lokale overheid heeft daarom meerdere scenario’s voor ogen; een uitgebreider verbod, of juist helemaal geen verbod.

De regels voor fietsers en voetgangers op de Vismarkt en omgeving zijn onduidelijk. De gemeente is niet tevreden met het fietsverbod dat in mei 2018 is ingegaan. De lokale overheid heeft daarom meerdere scenario’s voor ogen; een uitgebreider verbod, of juist helemaal geen verbod.

De regels voor voetgangers en fietsers in een gedeelte van de binnenstad zijn sinds vorig jaar mei veranderd. De nieuwe regels werden ingevoerd omdat er volgens de gemeente te veel irritaties en frustraties waren bij bewoners, ondernemers en gebruikers van het centrum over de combinatie van fietsers en voetgangers.

Vooral de situatie op de Vismarkt wordt genoemd door bewoners en gebruikers van de binnenstad als verwarrend. Daar fietsen op werkdagen ongeveer 4500 mensen en op weekenddagen ongeveer 2500. Het aantal voetgangers ligt rond de 12.000 op een werkdag en in de weekenden loopt dit op tot 20.000.

Huidige regels

Het is tegenwoordig op zaterdag en zondag tussen 10.00 en 18.00 uur verboden om te fietsen langs de Oudegracht tussen de Hamburgerstraat en de Potterstraat. In het overige voetgangersgebied is het 7 dagen per week verboden om te fietsen tussen 10.00 en 18.00 uur.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

Nu blijkt echter dat dit beleid niet werk. Volgens onderzoek van de gemeente zijn de regels die vorig jaar van kracht werden te onduidelijk. De borden met regels zijn niet helder, er is verwarring over de verschillende tijden in de verschillende gedeeltes van het gebied en er is irritatie over de gebrekkige naleving van het verbod.

Toekomst

De gemeente heeft daarom vier toekomstscenario’s geschetst; het continueren van het huidige beleid, fietsen gewoon weer toestaan op de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat, fietsen in het hele gebied verbieden op alle dagen van de week tussen 10.00 en 18.00 uur of een variant op deze laatste alleen dan met andere tijden.

De gemeente gaat de komende tijd in gesprek met betrokkenen om te bekijken welk scenario het beste is.

Gekoppelde berichten

45 Reacties

Reageren
  1. Jan W

    Maak in ieder geval graag éénduidige regels. Nu moet ik zo’n per straat kijken of ik daar op dit specifieke uur mag fietsen. Zelfs voor mensen die proberen het volgens de regels te doen is het niet vol te houden

  2. Herman1963

    Gewoon een algeheel fietsverbod in het kernwinkelgebied, waar veel voetgangers lopen dus. Hoe simpel kan het zijn?

  3. Henk

    @Herman1963: op zich ben ik het wel met je eens, dat zou het meest overzichtelijk zijn. Alleen vind ik het on Utrecht wel lastig. Erg veel doorgaande fietsverbindingen lopen door de stad, wil je daar omheen dan moet je meteen een eind omfietsen. Dat dit vaak sneller gaat, dan door de stad fietsen is wel waar. Alleen de logistieke oplossing voor fietsverbindingen zie ik niet zo 1,2,3 klaar liggen. Catharijnesingel (nu niet, in de toekomst wel) en de lange vie, zijn twee verbindingen waardoor je vrij langs het centrum kunt, maar echt handig is het allemaal niet.
    En dan kan iedereen wel de gemeente aan kijken en van alles gaan roepen over de fietsers en automobilisten en dat de wethouders allemaal slecht zijn. Maar een oplossing bedenken lijkt me ook niet echt eenvoudig.

  4. Anne

    Algeheel fietsverbod??
    Dan iedereen die niet meer zo goed kan lopen op de scootmobiel over de Vismarkt!
    Alle haringen in één ton.
    Hoe simpel kan het zijn?

  5. BramD

    Ik ben benieuwd of er ook naar de voetgangers zal worden geluisterd.
    Hopelijk kan het gemeentebestuur weerstand bieden aan de Fietsersbond-zeloten.

  6. Jos

    Wat is er zo moeilijk om een algeheel verbod daar in te stellen?`

    Dan doe je maar eens iets wat de mondige burger misschien niet zo fijn vindt als gemeente. Soms moet je gewoon een beleidsbeslissing nemen die uiteindelijk het beste is… maaaaaar ja. Dan gaan alle klaagkokkies, die niet begrijpen hoe politiek werkt (geven ze dag in dag uit blijk van) weer helemaal los. Tja…….

    En qua hanndhaving……..gewon de straatinrichting veranderen, begin en einde van de straat iets verhogen en daar bescheiden trappetjes aanleggen. Houden fietsers niet zo van en je kan vast iets leuks verzinnen met plantenbakken of bomen, waar je anders langs moet zigzaggen.

  7. Jan

    Zolang er niet gehandhaafd wordt, en dat is in de Domstad vaak het geval, is ieder beleid zinloos.

  8. Yvon

    Wat is er zo moeilijk om fietsen daar gewoon weer toe te staan.

    Dan doe je maar eens iets wat de mondige burger misschien niet zo fijn vindt als gemeente. Soms moet je gewoon een beleidsbeslissing nemen die uiteindelijk het beste is, en dat is fietsen gewoon toestaan.

  9. isabelle

    Ik woon in de binnenstad. Heb geen auto. Doe alles met de fiets.

    Moet ik dan vanaf de ‘stadsgrenzen’ met mijn fiets aan de hand naar huis lopen??

  10. ruud

    gewoon algeheel fietsverbod. ze rijden je van de sokken.
    en gewoon handhaven

  11. Binnenstadbewoner

    De huidige regels zijn goed. Het probleem is dat er vrijwel geen enkele handhaving is. Soms is er kennelijk een actie van handhavers en worden ineens fietsers bekeurd, maar zodra de handhavers weg zijn komen er alweer nieuwe groepen fietsers aan. Regelmatig handhaven dus en niet incidenteel. Eventueel het gedeeltelijke fietsverbod voor Vismarkt – Viebrug uitbreiden met de uitgaansavonden. Wat betreft verwarring over wanneer wel/ niet mogen fietsen: simpelweg een elektronisch bord plaatsen die aangeeft wanneer wel en wanneer niet gefietst mag worden.

  12. VincentZ

    Dat lijkt een slim plan Jos, een trappetje, maar het moet ook voor auto’s bereikbaar blijven. Meest logische oplossing is een consequente regel bijvoorbeeld elke dag tussen 10 en 18.00 uur. Uitzonderingen op regels werkt niet.

  13. Frits

    Handhaven in utrecht betekent wegkijken
    Ook op het stadhuisplein daar is een autoverbod
    Daar is de anarchie nog veel groter
    Handhavers op scooter of in auto
    Ze kijken niet op of om als ze over het stadhuisplein rijden
    Zo gaat het ook op de vismarkt,,kanaalstraat, ganzenmarkt etc etc
    Er is iets goed mis met het utregse handhavers
    Ligt dat aan de leiding in het stadskantoor?

  14. René

    Hou nou toch ‘s op met aanpassen van allerlei regels ! Zorg dat er Utrecht-breed fatsoenlijk gehandhaafd wordt !

  15. 04

    Wat mij zelf het meeste stoort is dat het eenrichtingsverkeer nauwelijks wordt gehandhaafd, met name iets verderop vanaf de Hamburgerstraat tot aan de Twijnstraat / Ledig Erf. Scooters en fietsen (vaak bezorgers) razen daar regelmatig met 25-45km/u tegen het verkeer in, en als je daar loopt schrik je je wezenloos als er ineens van achteren iemand langs je schiet. Ze pakken namelijk ook rustig de stoep mee om tegemoetkomend verkeer te ontwijken..

  16. lucas

    @Yvon

    Omdat fietsen daar een slecht idee is. het is er te smal en wordt hoofdzakelijk als loopgebied gebruikt door weet ik niet hoeveel voetgangers. Daardoorheencrossen met jo boodschappentassen is gewoon een slecht idee. Je fietst maar via het Domplein, daar is namelijk WEL ruimte.

  17. karin

    @ Yvon

    De foto maakt meer dan duidelijk waarom fietsen daar een slecht idee is. Wat moet je daar überhaupt met je fiets?

    Ben je zo’n gewoontedier dat je je fietsroute niet kan aanpassen aan veranderende omstandigheden?

  18. Johanna

    Eens met Anne, niet iedereen is zo goed ter been dat ie de binnenstad te voet kan doorkruisen. Sowieso heb ik als fietser ook recht op fietsen door de binnenstad en moet de gemeente niet zoveel voorrang geven aan toeristen en beter handhaven op plekken waar fietsen niet zo handig is, zoals de Vismarkt, dat zie ik ook wel! Maar handhaven is iets wat de gemeente kennelijk erg moeilijk vindt, het lukt maar niet. En niet de hele binnenstad afsluiten voor fietsers.

  19. bee

    de vismarkt is gewoon een weg die in beslag genomen is/word door voetgangers.

  20. Kees Truijens

    Het verbod laten gelden voor alle dagen van de week en voor de zelfde tijden. En dat goed handhaven. Als ik van de zuidelijke Oudegracht naar Overvecht fiets is de leukste route zoveel mogelijk langs Oudegracht en Vecht, maar omrijden over het Domplein is echt niet meer dan 3 minuten langer.

  21. BramD

    @Kees: en je kunt het stukje natuurlijk altijd met de fiets in de hand wandelen!
    Kost ook maar een paar minuten.

  22. Best simpel

    @Binnenstadbewoner: goed idee zo’n stoplicht! Kan er geen twijfel of discussie zijn toch? Ook niet voor toeristen die hier niet alle rare regeltjes kennen en gewoon zo het hoort druk zijn met de leuke stad doorkruisen ipv elk bordje door Google Translate halen…

    Verder gewoon fietsen overal toestaan (anti huftergedrag campagne mag best), behalve nergens langs grachten op za+zo 10-18 uur.

    En dat hele korte drukke stuk Vismarkt? Duidelijke witte streep op de grond met aan de ene kant een herhaald icoon voor voetgangers, aan de andere kant een fiets icoon. Dat kunnen we op andere plekken toch ook? Desnoods daar ook een verbodstijd bij: weekends 10-18 hr: ‘geen fiets icoon’. Weekend is een prima woord voor zowel Nederlanders als Engelstaligen.

  23. Anne Marie ten Berge

    De straten (straatjes) in de binnenstad van Utrecht zijn bedoeld voor het verkeer.Binnen de singels mag er door gemotoriseerd verkeer niet harder dan 30 km p/u.gereden worden. Dat er zoveel mensen op de fiets door de binnenstad rijden wil zeggen dat daar behoefte aan is. Dat er zoveel voetgangers lopen in de binnenstad heeft ook zo zijn redenen.
    Een verbod op fietsen en/of lopen op dat gedeelte van het verkeersbestemmingsplan is pure discriminatie. Zorg voor stoepen voor voetgangers en een straat voor fietsers. En je bent van het hele probleem af.

  24. jelle

    Verbieden. Elke dag van de week, tussen 10 en 18 uur. En dan ook handhaven. Want dit gedrochtelijke compromis werkt voor geen meter, en iedere ambtenaar met een stel hersens in zijn hoofd had dit kunnen zien aankomen. Het wachten is op iemand met lef: Soms moet je nu eenmaal beslissingen nemen die niet bij iedereen populair zijn.

  25. Tunemans

    Haha de gemeente is toch niet zo naïef dat ze denkt dat zij fietsers kunnen laten lopen😂

  26. Cico

    Ik ben een fanatieke fietser en mijdt de complete Oudegracht als de pest. Kom sowieso nauwelijks meer in de binnenstad. Hooguit de Voorstraat of de Twijnstraat voor de leuke winkels en eettentjes.

  27. Cico

    @04 Volgens mij is het geen eenrichtingsverkeer voor fietsers, dat houd juist op bij de Twijnstraat. Maar dan nog, je loopt blijkbaar midden op straat. Terwijl er net extra brede stoepen aangelegd waarover je onoplettend kan kuieren. Dan hoef je ook niet te schrikken.

  28. Consta

    Als je slecht ter been bent heb je je fiets nodig om ergens te komen.

  29. joost helberg

    geen regels, dat is de beste optie. de autoparkeerplaatsen voor invaliden worden alsmaar beperkter beschikbaar, fietsen is voor mensen die slecht ter been zijn ook al beperkt en het openbaar vervoer stopt steeds verder van de bestemmingen. utrecht gaat er steeds netter en ordentelijke uitzien zonder gehandicapten, dat dan weer wel. ik heb geen idee welk doel dat dient.

  30. Frits

    Kennelijk levert zoiets alleen in Utrecht problemen op.

    In Deventer bijvoorbeeld kent men een verbod om te fietsen als er markt is, iedereen leeft dat na

    Maar hier plaatsen we een vaag bord aan de linker (!)kant van de weg en vinden het gek dat fietsers de regels niet laleven.

  31. Rob H.

    Johanna 26/7/2019 – 13:13
    “Sowieso heb ik als fietser ook recht op fietsen door de binnenstad.”

    Nee Johanna’ dat heb je niet. Als er een voetgangersgebied van gemaakt wordt, dan zul je toch moeten lopen.

  32. JdV

    Tja, je mag niet overal met de auto. Bussen mogen niet overal rijden. Motoren ook niet. En ook voor fietsers gelden regels. Al dat hypocriete gehuil over moeten kunnen fietsen in de stad is onzin. De middeleeuwse binnenstad van Utrecht is niet geschikt om dagelijks tienduizenden fietsen te verwerken. Er dient een verbod te komen op fietsen binnen de singels. Fietsers die van de ene naar de andere wijk willen worden rond het centrum geleid op een fietsringverbinding. Aan de rand van het centrum komen fietsenstallingen waar fietsen worden gestald. Binnen de singels moet er een verbod komen om een fiets op straat te stallen. Bewoners die met de fiets van of naar een bestemming willen dienen te lopen met de fiets aan de hand tot buiten het centrum. Tenslotte, als je kan fietsen zijn je benen ook prima in staat om te lopen lijkt me. G3niet van de rust en de ontspannen wandeling. Geef Utrecht weer terug aan de voetganger.

  33. M.

    @Anne Marie ten Berge. ‘Zorg voor stoepen voor voetgangers en een straat voor fietsers.’ Dus duidelijk gescheiden verkeersstromen. Laat dat nu vroeger het geval zijn geweest! Toen waren al die onduidelijke regels niet nodig en wist iedereen waar hij of zij aan toe was. Maar wat de verkeersafdeling van de gemeente Utrecht de laatste jaren allemaal bedacht heeft, staat hier zo ongeveer haaks op. Met het gevolg chaos. Misschien moeten ze hun gezond verstand, indien nog aanwezig, maar weer eens voorrang geven.

  34. w

    ondanks dat ik veelvuldig deze route per fiets neem ben ik voor een algeheel verbod op vismarkt, want eigenlijk kun je er niet meer normaal fietsen

  35. Anne Marie ten Berge

    @Jelle, ambtenaren die redelijk nadenken en die de wetten (bestuursrecht) willen handhaven worden door B&W weggezet voor het politieke belang van de grootste coalitiepartij. Wat lopen en fietsen betreft is een en ander doorgeschoten. Stoepen worden gebruikt voor uitstalling en terrasjes. De straat wordt gebruikt door voetgangers. Ik weet dat tijden veranderen maar de wet blijft. Tegen besluiten van B&W kun je bezwaar aantekenen. Ik heb het meer dan eens gedaan. Tegelijk met 60 anderen. Ik raad ieder aan dat eens te doen. Dan gaan je ogen wel open.

  36. Erik

    Ik denk dat we toe moeten naar geen regels, maar deze dan wel handhaven. Zou dat lukken. Nog een hele klus zal dat worden voor deze handhavers.

  37. 04

    @Cico: het is wel degelijk eenrichtingsverkeer, er staan niet-inrij border bij elke kruising. Zie ook deze kaart waarop met pijlen de rijrichtingen staan aangegeven:

    http://easycaptures.com/fs/uploaded/1308/9576144210.jpg

    “Maar dan nog, je loopt blijkbaar midden op straat. ”

    Ik loop juist op de stoep, het probleem is dat de genoemde fietsers/scooters de stoep op zwenken om auto’s te onwijken die ze tegemoet komen.

  38. Jos

    Wat een rare wart-wit-strijd hier weer

    Het is toch simpel. Op de Vismarkt KAN je meestal niet fietsen, omdat er te veel voetgangers ZIJN, waardoor de straat zowat helemaal in beslag genomen wordt.

    Er ligt op enkele meters afstand ene prima route die niet druk is, via Domplein en Lange Nieuwstraat, paralel aan de Oude Gracht en helemaal niet druk. Een prima fietsroute die je ongeveer max. 2 minuten extra tijd kost. Nou, nou.

  39. Berend

    Kan toch net als de springweg. Dat je in de avond en vroeg in de ochtend wel mag fietsen. Wel een goed alternatief aanbieden, onder de dom door kan ook niet qua drukte.

  40. Koel Hoofd

    Ik heb daar gewoond. Gewoon afsluiten voor fietsers en er voetgangersgebied van maken. Want met de huidige aantallen bezoekers uit binnen en buitenland is fietsen daar een onzinnige actie geworden. Dat fietsers mekken dat dan ‘hele einden’ moeten omfietsen of gaan lopen gaat ook nergens over. Alternatieve fietsroutes zijn al op luttele tientallen meters al bereikbaar.

  41. Toine Goossens

    Deze onzin hebben we te danken aan de FietsersBond. Deze GroenLinks organisatie domineert al jaren het Utrechtse mobiliteitsbeleid. Veel leden heeft dit clubje niet, maar opdrachten van bevriende wethouders des te meer.
    Duidelijke, eenduidige en begrijpelijke regelgeving kent deze kliek niet. Daarmee halen zij hun doelen niet. Als het dan niet werkt, wordt er nog meer complexiteit uit de kast gehaald. Begrijpen we er nog minder van.

    GroenLinks heeft de mond vol van duurzaamheid. Maar dan wel alleen duurzaamheid die in het eigen straatje uitkomt.

  42. VincentZ

    Dat daar een dagelijks fietsverbod moet komen tussen 10 en 18 uur lijkt mij evident. Maar nu de zogenaamde Middeleeuwse binnenstad. Een stokpaardje van een van de reageerders. Er zijn in de negentiende eeuw nogal wat doorbraken en wegverbredingen doorgevoerd. Het stratenplan is niet een op een middeleeuws. De stad was nooit het domein van slechts voetgangers: handkarren, hondenkarren, allerhande wagons en rijtuigjes reden door de straten. De binnenstad is inderdaad niet berekend op gemotoriseerd verkeer, te groot en te zwaar. De fiets daarentegen is ideaal, licht, compact en geen belasting voor de straten. Mensen die de fiets uit de stad willen weren en alleen voetgangers toestaan verklaren de binnenstad tot openlucht museurm, tot een Venetië van het Noorden. Wat een horror: grote fietstallingen verspreid over de singels, hoe lelijk wordt dat, enorme fietsstromen over de singels want de spreiding is nu helemaal weg en de binnensstad dood verklaart. De binnenstad wordt een museale poppenkast, wat een waanzin.

  43. G.v.V.

    Was laatst een dagje in de binnenstad van Deventer. Tot mijn grote verbazing zag ik daar de mensen met de fiets aan de hand lopen. Later zag ik borden met daarop aangegeven dat fietsen in het voetgangers gebied je 55 euro kost.

    Heb op die zaterdag 1 overtreder in dat gebied gezien.

    Handhaven helpt dus echt.

  44. Johanna

    Nog maar weer een keer, als je slecht ter been bent, kun je een ontheffing aanvragen om toch in het voetgangersgebied te kunnen fietsen. https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/fiets/fietsers-met-een-beperking-in-voetgangersgebied/
    Mensen hebben niet voor hun lol een beperking, dus maak er gebeuik van!

  45. Binnenstad

    Gewoon verbieden op alle dagen tussen 10 en 18u. En hetzelfde doen voor auto’s rond het wandelgebied. Dus lange Nieuwstraat dicht voor gemotoriseerd verkeer tussen 10 en 18u. Dan wordt het ook aantrekkelijker om om te fietsen. Bovendien is de binnenstad veel te klein om overal maar je auto neer te zetten of om de binnenstad als doorgaande route te gebruiken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).