Filmpje: 5 grootste fietsfrustraties in Utrecht. Stem ook!

Filmpje: 5 grootste fietsfrustraties in Utrecht. Stem ook!
Het Utrechtse Springlab is aan het onderzoeken hoe fietsen in de stad leuker kan worden. Van de vier grote steden in Nederland worden in Utrecht de meeste meters afgelegd met de fiets. De groei van het aantal fietsers levert echter ook frustraties op.

Het Utrechtse Springlab is aan het onderzoeken hoe fietsen in de stad leuker kan worden. Van de vier grote steden in Nederland worden in Utrecht de meeste meters afgelegd met de fiets. De groei van het aantal fietsers levert echter ook frustraties op.

Enkele weken geleden is Springlab gestart met het analyseren van fietsfrustraties in Utrecht. De resultaten laten zien dat fietsers vooral gefrustreerd raken als ze niet door kunnen fietsen. De oorzaken zijn verschillend: drukke fietspaden, auto’s en andere voertuigen, andere fietsers, bouwputten en verkeerslichten.

“Vraag menig inwoner van Utrecht wat hem opvalt aan het fietsen door Utrecht, de meeste zullen zeggen, de drukte”, aldus Springlab. Om positieve veranderingen teweeg te brengen en het fietsverkeer in Utrecht een handje te helpen is Springlab samen met het Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen en Tourlab The Happy Biking Project gestart.

Fietsers hebben voor het project Happy Biking een week lang met camera’s door de stad gefietst om te onderzoeken welke fietsfrustraties Utrechters tegen komen. Deze 5 frustraties hebben ze verwerkt in onderstaande video.

“We zijn erg benieuwd voor welke frustratie fietsers in Utrecht het liefste een oplossing zien”, aldus Springlab. “Daarom kunnen mensen stemmen op hun grootste fietsfrustratie.” Samen met bewoners van Utrecht, creatievelingen, ondernemers, verkeerskundigen en andere geïnteresseerden wil Springlab innovaties ontwikkelen om deze grootste fietsfrustratie aan te pakken. “Waardoor fietsen in de stad nog leuker wordt.”

The Happy Biking Project: Utrecht binnenstad from Springlab on Vimeo.

Stemmen kan hier

35 Reacties

Reageren
  1. Giel

    Erg goed om in fietsstad Utrecht te blijven inventariseren wat de knelpunten zijn.
    Ik adviseer hierbij de Bouwput bij het station achterwege te laten. Die levert voortdurend nieuwe knelpunten op bi elke wijziging maar dat is een eindig probleem.
    Rode stoplichten, smalle fietspaden, brede bakfietsen blijven problemen om mee bezig te zijn.

  2. Jos Bours

    Het Westplein, zowel voor fietsers als voor voetgangers. De laatsten kunnen onmogelijk in één keer oversteken. De duizenden fietsers hebben een veel te smal fietspad (waar toch genoeg ruimte is voor verbreding), de stoplichten doen vaak raar en vlak voor het NH hotel komen er opeens vier paden op één punt bij elkaar met gevaarlijke situaties.

  3. Paul

    toch wel vreemd dat we vooral vinden dat er vooral te veel anderen zijn (veel fietsers, te veel fietsers, auto’s). Zou het niet leuker zijn als we alléén in de stad zouden wonen. Oh nee, want dan is het geen stad meer. You can’t have the cake and eat it.

  4. Ellen Alzer

    Ik kies ook stoplichten. En dan niet alleen lang wachten voor rood maar ook dat op verschillende kruispunten (Croeselaan/Balijelaan, Ledig Erf, Blauwkapelseweg) alle fietsers tegelijk groen krijgen en het samen maar moeten uitzoeken hoe ze zich doorelkaar heen vlechten. Bij auto’s haalt men zich dat niet in het hoofd.

  5. Geenstijl@Utrecht.

    Ik kies voor fietsers die zich aan de regels houden, niet meer bellen tijdens het fietsen, richting aangeven met je hand, en fietsverlichting als het donker is.
    Moet je eens kijken hoe leuk het dan word in Utrecht voor fietsers.

  6. beestje

    Inderdaad,

  7. Paul W

    De bouwput is inderdaad een eindig probleem, daar kan je niet over klagen.
    Wat volgens mij de volgende stap zou moeten zijn om Utrecht nog fietsvriendelijker te maken is om bewust de keuze te maken om ieder geval in het centrum de fiets als belangrijkste vervoersmiddel te benoemen. Dus dat de auto te gast is in plaats van de fiets.
    Hierbij denk ik aan locaties zoals de Voorstraat, langs de grachten, rond het Ledig Erf en de smalle fietspaden langs de Lange Viestraat.

  8. beestje

    Inderdaad Geenstijl, dat hoop ik ook, fietsers die zich aan de regels houden. Wachten op groen (hoe vervelend ook), niet telefoneren, en vooral niet op de beschermde gedeeltes voor voetgangers komen. Ik vrees dat het beeld vertekend wordt. Want ik kan me niet voorstellen dat iemand met camera zich niet aan de regels houdt. Beter was geweest als de onderzoekers zelf waren gaan filmen op knelpunten. Objectiever.

  9. AVR

    Ik denk dat men de bouwput juist heel serieus zou moeten nemen. Utrecht is tenslotte in verbouwing tot min. 2030. Het probleem zie ik in feit, dat de fietser als verkeersdeelnemer niet gelijkwaardig wordt behandelt ten opzichte van autorijders. Bij de bouwput wordt alles gefaciliteerd, zo dat de auto nog overal bij kan en fietser wordt daarbij op de tweede plek gezet. De route Amsterdamsestraatweg richting Mariaplaats veranderd bijna op dagelijkse basis, zonder goede bewegwijzering, met onervaren verkeersregelaars, met smalle bochten, betonblokken en gaten van 30 cm op fietspaden, met eeuwig lange wachttijden voor stoplichten en met kruisende auto(vracht)verkeer. Dat resulteert in gefrustreerde fietsers die zich asociaal gaan gedragen ook in rest van de stad. Ik ben overigens helemaal mee eens, dat fietsers zich toch aan regels moeten houden, niet bellen, licht aan en hand uitsteken bij afslaan.

  10. schone lucht

    Mijn belangrijkste fietsfrustatie.
    Brommers en scooters.

    De scooter is de meest vervuilende vorm van vervoer in de stad. De scooter stoot meer vervuilende stoffen uit dan een vrachtwagen per gereden kilometer. Daarbij is de 2-takt scooter nog eens extra vervuilend.

  11. Amsterdammer in Utrecht

    Er moet iets gedaan worden aan die mensen die in een groepje voor een rood licht gaan staan terwijl er niks aan komt, Laat mensen die wel in staat zijn om voor zichzelf te denken er gewoon langs! In die zin kunnen Utrechtse fietsers nog wel wat van de Amsterdamse leren…

  12. Wendy

    Scooters, brommers en sommige mensen op hun elektrische fietsen. Als we allemaal een redelijke snelheid houden, niet te snel, dan wordt het veel plezieriger op de fietspaden. Af en toe een hand uitsteken, licht aan als het donker is en niet door rood rijden svp.
    Laatste frustratie is het nieuwe fietspad in de Nachtegaalstraat richting het centrum; verschillende stenen missen en het is veel hobbeliger geworden.

  13. Marcel Gieling

    Het fietspad vanaf het Janskerkhof tot aan het Wilhelminapark, richting Uithof dus en terug, ervaar ik dagelijks, zeker op de spitstijden, als zeer gevaarlijk. De Pizzabezorgers zorgen met hun oerstomme en ergelijke rijgedrag voor bijna-ongelukken, bakfietsen, fietsers met I-phones en/of telefonerend, natuurlijk doende met zeer belangrijke gesprekken. En dat alles op te smalle paden waar stadsbussen langs rijden. Een mooi voorbeeld voor veilig fietsen ligt tussen de Oostkant van het Wilhelminapark naar de Uithof. Een dergelijke fietsbaan verdient navolging.

  14. Evert

    Moeders en vaders die het in hun hoofd halen om mét kind in het donker, zónder licht, door rood te fietsen. En als het even kan ook nog spookrijden. Geef die direct een boete van 300 euro. Echt zo onverantwoord!

  15. Luuk Upuuk

    Voor fietsers zijn vooral de vele voetgangers op voetpaden vervelend en ze gaan nog niet opzij ook voor fietsers.

  16. St

    ach joh, fietsers zijn pas vervelend voor automobilisten en voetgangers. ze denken dat ze overal en altijd maar voorrang hebben, fietsen zonder licht in het donker en geven jou vervolgens een grote mond

  17. Kurt Westerman

    Grappig dat de man met de bakfiets “andere fietsers” als frustratie noemt. Als er één type fietser irritant is dan zijn het wel de bakfietsfietsers.

    Mijn grootste fietsfrustratie zijn fietsers zonder licht. Maar dat zeg ik vooral als automobilist. Waarom leg je in godsnaam je leven zo achterlijk in handen van automobilisten?

  18. Kurt Westerman

    Andere fietsfrustratie; die levensgevaarlijke pizzakoeriers. En dan met name die van Domino’s die dankzij GroenLinks op elektrische scooters rijden die je niet hoort aankomen. Levensgevaarlijk.

  19. Louise

    Ik fiets regelmatig van Vleuterweide naar Utrecht-Centrum. Tot aan het Westplein kun je dan prettig (door)fietsen (o.a. over de Fietsstraat Zandweg), maar vanaf het Westplein begint het een enerverend gebeuren te worden. Sinds kort kun je het Westplein op 2 plaatsen oversteken, dat is al een hele verbetering, want nu kun je de oversteek richting de Croeselaan vermijden. Er zijn teveel fietsers ten opzicht van de beschikbare ruimte en veel fietsers gedragen zich asociaal (geen verlichting op fiets of kleding, door rood rijden, geen richting aangeven, telefoon aannemen op de fiets en daardoor gevaarlijk vertragen en slingeren, voorrang nemen, met tweeen naast elkaar fietsen in langzaam tempo waardoor niemand kan passeren enz. enz.). Er moet dus letterlijk meer ruimte komen voor de fietsers die door het centrum fietsen en er moet iets gebeuren aan gedragsverbetering.

  20. Bob

    Grootse ergenis zijn al die fietsen die stoplichten negeren, op voetpaden rijden, doen alsof ze het rijk alleen hebben, daarbij aangemoedigd door het gemeentelijk beleid en zo kan ik nog wel even doorgaan.

  21. Toinette

    In en rondom centrum stationsgebied meer ruimte voor fietsers èn voetgangers! Tja, dan moet dus het autoverkeer wijken, het is niet anders. Alsjeblieft denk ook aan de voetganger wat die wordt tegenwoordig door al die fietsers de berm ingedrukt. Fietsers gedragen zich behoorlijk asociaal, stoepen staan volgeparkeerd met fietsen en ze rijden ook (hard) op de stoepen. Oversteken is soms onmogelijk omdat van alle kanten snelfietsers op je afkomen. Ik denk dat er op drukke punten maar n soort fietsdrempels moeten komen om de snelheid er een beetje uit te halen….

  22. Ronald van Voorthuizen

    Misschien moeten ze de fietsers gewoon een half uur voor rood laten wachten voor ze het centrum in mogen. Dan leren ze het wel af.

  23. Ernst

    Rond de bouwput die gelukkig maar tot 2030 duurt – zou prioriteit gegeven moet worden aan het uitvoeren van de doorgaande fiets- en voetgangers routes.
    Misschien is het ook een ruimtebesparend idee om het autoverkeer ondergronds te laten gaan?

  24. Geenstijl@Utrecht.

    Wat een zeikerige reacties van fietsers zeg, een scooter dit, een voetganger dat, joh hou je aan de regels, en als wij dit allemaal doen komt het best goed.

  25. Kuzu Ozturk

    Die vervelende kwal van een Spekman, dat is mijn grootste fietsfrustratie. Ga er spontaan van steigeren

  26. Ellis'

    Ik was eerst blij om te lezen dat er eindelijk aandacht voor fietsers wordt besteed. Maar tijdens het filmpje zie je dat alle ergenissen rondom de bouwput punten zijn.. Dus waar is deze stelling nu echt op gebaseerd? Kom maar met nog een stelling als de bouwput weg is. Dan kunnen we echt zien wat nu de grootste ergenis is.

  27. jan

    Meestal moet ik langs het stationsgebied dus van oost naar west of andersom en als het even kan mijd ik het dan het stationsgebiedbinnenstad. Er zijn te veel stoplichten wegomleidingen etc. als je een beetje om rijd heb je en veel minder stoplichtenverkeer en je kan gewoon door rijden.

  28. Rick

    Grootste fiets frustratie? De fietsers zelf!

  29. nicolette

    De bouwput Utecht cs zeke mee rekenen ook al is het eindig, tot 2030 is lang genoeg voor enorm veel overlast en om zware ongelukken te veroorzaken. En duidelijkheid bij stoplichten, vooral de stoplichten waar fietsers rechtdoor mogen oversteken en auto’s afslaan (die dit niet doorhebben) maar ook waar fietsers moeten staan om af te slaan. Bv hoek a’damsestraatweg als je de sweder van zuylenlaan. in wilt gaan.

  30. 's Jean

    Wat mij enigszins frustreert is:
    1. Het gedrag van andere fietsers
    2. De snorfietsen, scooters en scootmobiels
    3. De stoplichten die de fietser veel te lang laten wachten!
    4. De voortdurende wijziging van het fietstraject door de langdurige bouw van het stationsgebied
    5. Het zwerfvuil dat op de fietspaden ligt

  31. Duss

    het grootste gevaar in het verkeer zijn de 90% van de fietsers zelf..
    Door rood rijden, tegen de richting in rijden, mobiel gebruiken, op de stoep rijden, door voetgangersgebied rijden en verder alle verkeersregels die er zijn negeren

  32. jbv

    1: mensen die niet even links over hun schouder kijken en onnodig aan de linkerzijde fietsen. Prima als je langzaam fietst, maar misschien is een houding alsof je in de auto zit wel fijn: laat de mensen die sneller willen gaan erlangs en geven we elkaar de ruimte. Ook leuk om eens bij roltrappen toe te passen.

    2. Rode stoplichten mogen korter.

    3. Een fietstunnel onder het station door zou ik wel prachtig vinden, je moet er nu omheen waardoor het meeste verkeer bij westplein terecht komt.

    4. Ik fiets zonder licht en bevind me op een fietspad. Auto’s hebben daar echt geen last van en we zijn in een goed verlichtte stad. Misschien eenzijdig maar ik vind licht echt niet zo nodig als velen hier. (en ik kom uit een dorp en DAAR wil je wel echt licht op je fiets)

    5. Die stille scooters zijn inderdaad behoorlijk vervelend. Veel kunnen wel goed rijden (heb nog niet van ongelukken gehoord) maar je schrikt je kapot en lijkt me dat het wel een keer goed mis zal gaan (met fietsers die niet over hun linkerschouder kijken en gewoon gaan inhalen)

  33. Danny

    Het is logisch dat fietsers door rood rijden. Er is immers geen mogelijkheid stoplichtvrij op de snelweg te rijden. Van Vleuten naar Bilthoven zijn er 19. Met de auto 8.
    Het is logisch dat fietsers vaak geen licht hebben. Fietsverlichting is kwetsbaar, erg gevoelig voor vandalisme en slechte contacten. In fietsenstallingen raken fietslampen elkaar. Heb je een losse lamp dan vergeet je hem wel eens of hij wordt gestolen. Eigenlijk zijn fietsverlichting en verkeerslichten alleen nodig omdat er gevaarlijk snelverkeer is. De ongezonde uitlaatgassen lucht is ergernis nummer 1! De fiets is een wereld uitvinding! Trots op #Utrecht.

  34. Alfred

    Ik ben het helemaal eens met @geenstijl Onbegrijpelijk dat al die fietsers zonder licht denken dat ze in het donker goed zichtbaar zijn. @JBV Als ze recht onder een lantaarnpaal staan, ja. Niet op andere plekken. En het is helemaal niet moeilijk om 99% van de tijd een werkend licht te hebben. Gewoon direct repareren of vervangen als het stuk is. Ook leuk: onverlicht tegen het verkeer in door rood rijden, en dan boos zijn als je geen voorrang krijgt.

  35. Anneke

    Wachten voor rood licht is niet erg, wel vervelend is het dat als je groen licht hebt, je toch heel goed moet uitkijken voor fietsers die menen dat zij niet voor rood hoeven te stoppen. Dat overkomt me bijna dagelijks bij het kruispunt biltstraat f.c. donderstraat/oorsprongpark. Door rood licht rijden in combinatie met telefoneren of WhatsApp is echt doodeng.
    En het gebrek aan voldoende parkeergelegenheid. Bij de stations, ook bij overvecht, en in de binnenstad. Met daarbij de dreiging van de gemeente dat fietsen die niet in rekken staan worden weggehaald. Plaats dan meer rekken!
    Fietsen zonder licht is eng, niet overal is voldoende straatverlichting, b.v. de prinsesselaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).