De vestiging van flitsbezorger Flink aan de Nobelstraat in het centrum van Utrecht is in strijd met het bestemmingsplan van het pand. De onderneming heeft dan ook van de gemeente een termijn gekregen om de werkzaamheden als flitsbezorgdienst op deze locatie te beëindigen. Flink heeft er echter voor gekozen naar de rechter te stappen.
Flitsbezorging is een relatief nieuw fenomeen en sinds ongeveer een jaar openden in korte tijd veel van dit soort zaken de deuren in Utrecht. Dat was begin 2022 reden voor de gemeente om alle flitsbezorgers in de stad onder een vergrootglas te leggen. Daaruit bleek dat de zogenoemde darkstore van Flink aan de Nobelstraat niet aan het bestemmingsplan voldeed.
Procedure
“Op het pand gelden meerdere mogelijkheden binnen het bestemmingsplan”, zegt een woordvoerder van de gemeente. “Detailhandel is bijvoorbeeld toegestaan, maar een flitsbezorgdienst dan weer niet. Wat er nu gebeurt, is in strijd met het bestemmingsplan.”
Flink heeft de tijd gekregen om te vertrekken uit de Nobelstraat, maar het bedrijf heeft besloten het besluit aan te vechten. Zolang de procedure nog loopt kan Flink nog steeds vanuit het pand boodschappen blijven bezorgen.
Niet alleen de flitsbezorger aan de Nobelstraat is in strijd met het bestemmingsplan. Dat geldt bijvoorbeeld ook Gorillas aan de Gansstraat. De gemeente zegt onderzoek te hebben gedaan naar de mogelijkheden voor deze locatie en binnenkort het gesprek aan te gaan met het bedrijf.
Beleid
De locatie van Flink aan de Amsterdamsestraatweg moest eerder ook al de deuren sluiten omdat het bedrijf ook hier handelde in strijd met het bestemmingsplan. Flink is daarna nog een procedure gestart, de deuren moeten voorlopig gesloten blijven, maar er volgt nog een hoger beroep. Verder werd vorige maand bekend dat Gorillas aan de Westerdijk onder strikte voorwaarden een tijdelijke vergunning heeft gekregen.
Tot slot wordt er momenteel gewerkt aan nieuw beleid dat specifiek op flitsbezorgers is gericht. Daarom kan er nu weleens voor gekozen worden om slechts een tijdelijke vergunning van bijvoorbeeld een jaar te verlenen. De gemeente verwacht dit nieuwe beleid namelijk volgend jaar gereed te hebben.
Gekoppelde berichten
Flitsbezorger Gorillas aan Westerdijk in Utrecht krijgt ondanks bezwaren ‘onder strikte voorwaarden’ vergunning
Flitsbezorger Gorillas heeft een vergunning gekregen om voorlopig aan de Westerdijk in Utrecht te blijven.…
Flitsbezorger Flink mag vestiging aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht niet heropenen van de rechter
De vestiging van Flink aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht blijft de komende tijd nog dicht.…
23 Reacties
ReagerenZou fijn zijn als ze vertrekken. Regelmatig worden op drukke spitsmomenten op een toch al gevaarlijk drukke weg de voorraden bijgevuld. Er staan dan karren in de weg zodat je als fietser (met kinderen) de busbaan op moet. Met veel scholen in de buurt is dit elke ochtend en vaak ook in de middag heel gevaarlijk!
aan de achterkant van het pand staan onwijs veel fietsen in de weg en paffen de bezorgers er lekker op los. Blikjes drinken en peuken worden op straat gegooid. Tijd voor deze bezorgers om lekker een opleiding te gaan doen en dat Flink de deuren mag sluiten, aangezien er in de buurt genoeg supermarkten zijn om heel Utrecht te laten winkelen
Consumenten kunnen dergelijke bedrijven heel makkelijk weren: door er niets te bestellen.
Dan zijn ze binnen een paar maanden voorgoed weg.
Want wees nou eerlijk, dergelijke bedrijven voegen werkelijk helemaal niets toe maar zijn feitelijk wel het toppunt van decadentie.
@Koel Hoofd
Deze bedrijven voegen een heleboel toe! Alle grootste uitvindingen in de geschiedenis van de mensheid hebben gemeen dat ze tijd, geld of beiden besparen.
Diensten als dit kunnen consumenten eenvoudig een uur tijdsbesparing per week opleveren. Een heel uur! Dat is gigantisch…Dat is liefst 52 uur per jaar! Ruim twee hele dagen die je per jaar overhoudt om te besteden aan leukere en/of nuttigere zaken of natuurlijk tijd die je kunt besteden aan iets productiefs (en leuks!), zoals meer geld verdienen. Boodschappen doen op achterhaalde 20e eeuwse wijze kost in een mensenleven eenvoudig meer dan 2600(!) uur…What a bloody waste of time!
Het heeft dus niets met decadentie te maken. Het heeft te maken met zo effectief mogelijk kunnen leven en zoveel mogelijk tijd kunnen spenderen aan leukere en nuttigere zaken dan naar een supermarkt te moeten om slenterend en geïrriteerd je spullen te verzamelen, wachtende op een of andere debiel die minutenlang in een schap staat te staren naar een pak boter en dan nog eens 5 minuten te verspillen terwijl de cassiére staat te beppen met Sjaan van 7 hoog op Overvecht…
Supermarkten zijn voor high performance mensen die het maximale uit het leven willen halen niets dan tijdrovende en inefficiënte irritaties!! Hoog tijd dat hier innovaties in doorgevoerd worden. Online kunnen bestellen en met 10 minuten je spullen thuis hebben is een ware zege! Een giga innovatie…
Het wordt dan ook hoog tijd dat de gemeente (sowieso al niets dan een nutteloos loden blok aan een mensenbeen) de vooruitgang van de mens eens gaat dienen in plaats van frustreren met dit soort flauwekul.
@Koel Hoofd. Eerlijk? Ik vind het fantastisch. Het werkt gewoon supergoed en voldoet aan de verwachting. Probeer het eens zou ik zeggen.
@Koel Hoofd
Niet iedereen is goed ter been!
Superhandig juist. Binnen 10 minuten mijn boodschappen in oudwijk. Vriendelijke koeriers. Hoop dat ze daar blijven.
Dat er nog geen ongelukken zijn geweest,,is mij een raadsel
Flits bezorgers
Veel dronkennuitgaansvolluk
Grote rijen bussen van ov
Je zal er maar wonen
Flitsbezorgers voorzien juist in een grote behoefte, de maatschappij vergrijst, steeds meer mensen worden afhankelijk van bedrijven als Flink die gewoon snel leveren, op de dag zelf, en niet een dag of twee dagen later, een welkome en zeer noodzakelijke luxe als je het mij vraagt….
De flitsbezorgers hadden een maas in de wet gevonden door zichzelf als “supermarkt” te betitelen. Maar ze zijn geen supermarkt, ze zijn een distributiecentrum.
Een bestemmingsplan is er niet voor niets, maar om het voor alle inwoners prettig te houdem. Niet een discotheek in een rustig straatje, of dat je buren plotseling een garage beginnen.
Overigens moet het bedrijfsmodel ook prima aankunnen dat die distributiecentra wat meer naar de randen van de stad en bedrijfsterreinen schuiven. Desnoods wordt die “10 minuten” dan maar 15 minuten.
Eerlijk gezegd geef ik het bedrijfsmodel weinig kans. Zelfs met de uitbuiting van medewerkers is de supermarktsector al een lage marges model. Dat was alleen maar mogelijk vanwege het “goedkope geld” met de lage rentes. Nu men de broekriem weer moet aantrekken met gestegen prijzen lijkt het me nog lastiger om flitsbezorging rendabel te krijgen.
Ach, we worden vanzelf van deze plaag verlost. Als de “ware kosten” van deze service bij de klant in rekening gebracht worden haken die vanzelf af. De bezorgkosten blijken net zo hoog te zijn als de kosten van de bootschappen zelf, alleen worden die kosten nu gesubsidieerd door de aandeelhouders om marktaandeel te pakken. Kapitalisme ten top dus. Niet aan meedoen. Als je je huis niet uit kan, kan je ook een dag vooruit bestellen lijkt mij (Appie, Jumbo). Er ging niemand dood van de honger voor dat de flitsbezorgers er waren.
Sluit maar die tent, genoeg supermarkten en bezorgingsdiensten zonder directe overlast. Helemaal met Koel Hoofd eens.
Top, aanpakken die nutteloze flitsbezorgers. Boodschapje hier, boodschapje daar … omwonenden ervaren heel veel overlast en bezorgers rijden als idioten door het verkeer om de te strakke deadlines te kunnen halen.
Prima besluit en handhaven svp!
Kunnen we weer normaal en veilig over het fietspad fietsen! Want ze zetten hun bestelauto’s nooit op de rijbaan, zodat de bus, taxi’s of automobilisten last hebben. Gek hè?
@Kaat. Heb je er zelf wel eens directe overlast van gehad? Volgens mij de meeste klagers niet namelijk…
Politiek loopt weer achter de feiten aan. Nieuwe ontwikkelingen zoals de eletrische treinen in Engeland, waar lang een stoker aan boord moest zijn. Had niets te doen.
Vreemde kop: ‘Flink .. moet vertrekken .., maar bedrijf is naar rechter gestapt’ Waarom dat ‘maar’ dat een tegenstelling aangeeft? Welke tegenstelling?
De kop loopt vooruit op de uitspraak van de rechter die zegt dat Flink niet moet vertrekken. Dat is echter nog maar helemaal de vraag.
Een betere kop is: ‘Flink aan Nobelstraat moet vertrekken van gemeente Utrecht en bedrijf is naar rechter gestapt
Flitsbezorgers moeten gewoon verboden worden in het algemeen. De fietspaden zijn al druk in Utrecht en al die opgevoerde ebikes maken het nog veel onveiliger. Gewoon op een bedrijven terrein zoals alle bedrijven als ze er dan toch moeten zijn.
@Realist, als directe buur van een Flitsbezorger kan ik je laten weten dat het ongeveer 18 uur overlast is per dag ! Dus IK weet waar ik over klaag.
@Jantientwintig
Dan gaat u ergens anders wonen. Wat denkt u nu wel niet? Dat de hele wereld zich aan uw wensen en eisen heeft aan te passen? Dien ik u overigens met majesteit aan te spreken of verdraagt uw ego ook mindere titulaturen?
@Jantientwintig. Daarom zeg ik ook ‘de meeste’. Aannemende dat je er direct naast woont mag je inderdaad klagen als je daadwerkelijk overlast ervaart.
@Willem, “Flitsbezorgers voorzien juist in een grote behoefte, de maatschappij vergrijst, steeds meer”, heeft niets met vergrijzing te maken, vooral jongeren die te lui zijn om naar een supermarkt (in Utrecht wordt je er mee doodgegooid) of buurtwinkel te gaan gebruiken het.
@Katja. Ook dan voorziet het dus in een behoefte..
@Losseflodder….je hebt een Achilleshiel !! Wat leuk 🤣