Flinke vertraging voor Smakkelaarspark; niet in 2022 maar in 2024 klaar Flinke vertraging voor Smakkelaarspark; niet in 2022 maar in 2024 klaar

Flinke vertraging voor Smakkelaarspark; niet in 2022 maar in 2024 klaar

Flinke vertraging voor Smakkelaarspark; niet in 2022 maar in 2024 klaar
Er is een flinke vertraging ontstaan bij het nieuwbouwproject Smakkelaarspark in Utrecht. Het is een van de laatste grote projecten aan de binnenstadskant van het centraal station en het zou in 2022 klaar zijn. Vorig jaar werd al duidelijk dat 2022 niet gehaald zouden en werd 2023 als datum genoemd, nu verwacht de ontwikkelaar in 2024 klaar te zijn.

Er is een flinke vertraging ontstaan bij het nieuwbouwproject Smakkelaarspark in Utrecht. Het is een van de laatste grote projecten aan de binnenstadskant van het centraal station en het zou in 2022 klaar zijn. Vorig jaar werd al duidelijk dat 2022 niet gehaald zouden en werd 2023 als datum genoemd, nu verwacht de ontwikkelaar in 2024 klaar te zijn.

Op een van de meest hectische plekken van de stad werd vorig jaar begonnen met de bouw van Smakkelaarspark. Het Smakkelaarsveld, zoals het gebied voorheen genoemd werd, was jarenlang een plek zonder bestemming, er werden bouwmaterialen opgeslagen en fietsers konden er parkeren.

Dit nieuwe stuk stad bevat straks naast circa 140 woningen in drie gebouwen ook kantoorruimtes, een haven en horecaruimtes op een van de daken en in het park. Onder de gebouwen rijden de tram en de bus en komt een garage. Ook wordt de Leidse Rijn hersteld en verbonden met de Catharijnesingel. Het hoogste gebouw wordt ongeveer 45 meter. De horecazaak komt op het gebouw van rond de 30 meter, het dak van dit pand is publiek toegankelijk.

Uitdagingen

De start van de bouw van de gebouwen is gepland in het eerste kwartaal van 2022. Eigenlijk had dat jaar juist het hele gebied al klaar moeten zijn. De vertraging heeft te maken met de bijzondere en technische uitdagingen die deze locatie met zich meebrengt.

Met name het oplossen van trillingen van trein, tram en bussen – waarbij de trein maatgevend is – heeft meer onderzoek nodig gehad. Hierop is het ontwerp meerdere malen aangepast. Daarom verwacht men nu dat het project pas in 2024 gereed is.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Rivierenwijk

    Tsja. Smakkelijker gepland dan uitgevoerd!

  2. Repelstelen

    Gaat geld kosten..

  3. Uuutje

    Tja, de vastgoedsector….beloven veel, doen weinig voor de gemeenschap…vooral iets voor de eigen bankrekening.

    Gaan ze nog boetes krijgen voor te laat opleveren? (en het aanleveren van kutsmoezen).

  4. Karla

    Je verwacht het niet.

  5. Massegast

    Het blijft toch een gedoemde plek, dat Smakkelaarsveld. Ik denk dat de ziel van het gebouw ‘De Utrecht’ er nog steeds aanwezig is en als wraak voor de sloop het nieuwe traineert en zo mogelijk degradeert.

  6. Marcel 59

    Geef een politicus een prognose, dat iets 2 tot 4 jaar gaat duren. Voor dat je het weet, verkondigd die, dat het in 2 jaar klaar is. Het tijdstip van oplevering dient dan bij voorkeur voor de volgende verkiezingen te vallen.

  7. WvR

    @Uuutje:
    Weet je wie weinig doet voor de gemeenschap?
    De Gemeente, of, zoals wij dat al jaren noemen: De Feestcommissie.
    Ongeacht samenstelling van de raad, overigens.
    Een bonte verzameling van ongeinteresseerden en/of onkundigen.
    Geen project dat fatsoenlijk opgeleverd wordt. Zal deels aan de vastgoedsector liggen, die handig gebruik maakt van de onkundigheid en desinteresse, maar uiteindelijk is de gemeente de eindverantwoordelijke vanuit het perspectief van de burger.

    En als de gemeente het zo organiseert dat de daadwerkelijke schuldige (als ze dat zelf niet zijn), niet ter verantwoording geroepen kan worden, ligt het probleem toch echt daar.

  8. Probleem

    Ik heb diep respect voor de ingenieurs van dit project. Ik moet hartelijk lachen om bovenstaande reacties. Zonder enige kennis van zaken lekker klagen. Heel goed dat er de tijd wordt genomen voor akoestisch onderzoek.

  9. Koel Hoofd

    In 2024 gereed?
    Terwijl ze weten dat er een Utrechts trammetje onderdoor moet?
    Optimisten…

  10. Herman

    Op zich logische redenen, maar dat daar een trein rijdt is al heel lang bekend. Ietwat naĂŻef om di tijdens de bouw te constateren.

  11. Mark

    Was te verwachten. De bouw begint door personeelstekort steeds verder vast te lopen. Projectontwikkelaars en de overheid beloven veel. De realiteit is dat er bij adviesbureaus en aannemers amper capaciteit is voor nieuwe projecten. Die 100k nieuwe woningen per jaar gaan er niet komen. Met veel stress en overwerk max 50k per jaar…

  12. Kees

    De tramtunnel (de fundering van het project) is al gebouwd, de trams en bussen kunnen in ieder geval veilig doorrijden! Daarnaast kost het ons Utrechters ook geen geld, had ik in een eerdere raadsbrief gelezen. Het (kleine!) parkje, de Leidse Rijn, de tramtunnel komen op kosten van de ontwikkelaar…

  13. Scherpschutter

    Er komt geen einde aan het ambtelijk gestuntel op infrastructureel gebied. Nou weer een ambtenaar die ‘even’ vergeten was om dit cruciale onderzoek in de aanbesteding mee te nemen: het is genant.

  14. Uuutje

    @probleem

    Misschien je papierwerk op orde hebben VOORDAT je uitspraken doet over oplevering. Daarnaast is 2 jaar wel ietsie pietsie meer dan 2 weken of 2 maanden.

    De extra kosten moeten zeker weer door de overheid en belastingbetaler betaald worden.

    Het bouwen direct aan het spoor, zeker woningen, zorgt altijd voor problemen: sowieso een domme zet en een enorm veiligheidsrisico, wetende dat er paar jaar tienduizenden (!!!) exta gevaarlijke transporten zullen gaan rijden via de Utrechtroute, als alternatief voor de Betuwelijn en de al overbelaste
    Brabantroute. Het gaat dan over zwaar explosieve en zwaar giftige transporten, waarbij alle woningen binnen een straal van 100- 500 m waarschijnlijk weggevaagd worden bij een ramp of er vele doden zullen vallen.

    Ik kan het weten. Ik ben opgegroeid in een stad aan de Brabantroute en deze info hebben alle bewoners in een straal van zoveel meter wonende naast het spoor. Bij een ramp kan men niks voor je betekenen en ben je opgegeven. De overheid laat daar per jaar tegen alle afspraken in 30.000 te veel gevaarlijke transporten rijden, bovenop de 10.000’en toegestane gevaarlijke transporten, met alle veiligheidsrisico’s van dien. De burgemeesters van Venlo, Helmond, Eindhoven, Tilburg, Breda en Dordrecht proberen hier al decennia lang tervergeefs iets aan te doen. Treinen rijden daar dwars door de stadskernen. Prorail en de minister overtreden willens en wetens de eigen regels, afspraken en wet. Dit staat Utrecht de komende decennia ook te wachten. Honderdduizenden burgerlevens staan op het spel. Men heeft niets geleerd van de vuurwerkramp in Enschede en Utrecht blijft vrolijk doorbouwen en doorontwikkelen in de spoorzone; risicozone 0/1.

  15. Ton

    Wat een creativiteit hier !
    Het zal en moet hoe dan ook de fout van overheden en ambtenaren zijn.

  16. Thomasje

    Dat is toch nog ruim voor 2030 toch? t Werk wordt ook een beetje in de vrije uren uitgevoerd om de kosten beperkt te houden. Net als de bestrating aan de andere kant van het station bij de lift van de loopbrug. Soms op een vrijdagmiddag wordt er weer 10 M2 bestraat en daarna is iedereen is weer een week vertrokken 🙂

  17. isabelle

    Hahahahaha! Je verwacht het niet hĂš, bij de gemeente Utrecht!

  18. Wim

    @ Kees

    Het is maar wat je parkje noemt. Poepveldje is nog te veel eer voor die paar grassprieten in de schaduw van die nieuwe gebouwen.

  19. Niels Bokhove

    Laten we hopen op een eeuwig uitstel, dan wordt de aanvankelijk per referendum gekozen groene variant toch nog gerealiseerd.

  20. Ed.

    Bootjes hebben toch geen last van trillingen? Nou, graaf die Leidse Rijn dan maar vast uit, dan kan ik nog net voor mijn 80e verjaardag daar weer langs varen!!

  21. Wim

    Domme reacties hier ,beste stuurlui staan weer aan de wal.

  22. Ton

    Beste mensen, dit is een project van Lingotto, een particuliere ontwikkelaar.

  23. Erwin

    @Scherpschutter: hoe komt u er bij dat er sprake zou zijn van “ambtelijk gestuntel”? Is de wens de vader van de gedachten?
    Over gĂȘnant gesproken…

  24. Scherpschutter

    Erwin

    Dat heb ik al uitgelegd. U kunt lezen, toch? De vraag is hoe u er (kennelijk) bij komt dat er geen sprake van ambtelijk gestuntel zou zijn….

  25. BdV

    Er staat nergens dat het onderzoek naar trillingen, uitgevoerd door wie dan ook, was vergeten. Er staat wel dat dit onderzoek meer tijd nodig heeft gehad. De weinig tot niet onderbouwde conclusie dat dit neerkomt op ambtelijk gestuntel lijkt mij iets te simpel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).